فضاپیمای روزتا روی دنباله‌دار ۶۷-پی اکسیژن مولکولی کشف کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

فضاپیمای روزتا موفق به کشف اکسیژن به صورت مولکولی‌، در ابر دنباله‌دار ۶۷-پی چوریوموف جراسیمنکو که مشغول بررسی‌اش بود شده است. این کشف دانشمندان بسیاری را متعجب کرده است، چون تا به امروز تصور می‌شد اکسیژن به هنگام تشکیل سیارات، با دیگر عناصر واکنش داده باشد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده، اکسیژن آزاد چهارمین گازی است که در اطراف دنباله‌دار ۶۷p یافت شد.

این کشف جدید، ممکن است تمام تصوراتی که درباره‌ی چگونگی تشکیل منظومه‌ی شمسی داریم را عوض کند.

پژوهش‌گران روزتا، نتایج تحقیقات خود را در نشریه‌ی Nature منتشر کرده‌اند. آن‌ها در کشف خود، به بررسی دنباله‌دار ۶۷p/Churyumov-Gerasimenko پرداخته‌اند. فضاپیمای روزتا شش ماهی است که این جرم یخی را دنبال می‌کند.

67P

بر اساس تحقیقات منتشر شده، اکسیژن آزاد چهارمین گاز زیادی بود که در اطراف این دنباله‌دار یافته شد. پیش از آن، بخار آب، کربن مونوکسید و کربن دی‌اکسید بیشترین مقدار را داشتند.

پروفسور «کاترین آلتوگ» از دانشگاه «برن» می‌گوید که در ابتدا تصور کرده بودند در بررسی‌های‌شان اشتباهی پیش آمده است: «اولین بار که آن را دیدیم، نتوانستیم قبول‌اش کنیم. چون انتظار دیدن چنین پدیده‌ای را روی یک دنباله‌دار نداشتیم.»

67P-2

اکسیژن به راحتی با دیگر عناصر واکنش می‌دهد و در ساختار اصلی خود نمی‌ماند. محققان می‌گویند که اکسیژن احتمالا به سرعت یخ زده و به هنگام تشکیل منظومه‌ی شمسی محصور شده است.

بیشتر تئوری‌هایی که از چگونگی تشکیل سیاره‌ها و دنباله‌دارهای اطراف خورشید صحبت می کنند، مراحل پیچیده‌ای را توضیح می‌دهند که توسط آن، اکسیژن یخ زده گرم شده و با دیگر عناصر واکنش داده است. با این حال، کشف جدید چنین پدیده‌ای را رد می‌کند.

منبع: BBC

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. sh3004

    Uoooooooooooooooooo
    Hoooooooooooooooooo
    خب اکسژن و اب هم کشف کردن چیز زیادی نمونده تا سیاره ی دارای حیات پیدا کنن

    1. محمد حسین

      خب دوست عزیز همین چنوقت پیش یه مقاله در اومد که ما احتمالا میلیون ها و احتی میلیارد ها سیاره با عناصر حیاتی داریم.ولی خب زمین ما یکم زود شکل گرفته و بدبختانه یکم دور از بقیه(تو این کهکشان احتمال وجودش خیلی خیلی کمه)!!!!!.چون حجم زیادی از این عناصر بعد از پیدایش هنوز کشف نشده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه