گوستاوو سانتاولایا؛ از بابل تا آخرین ما

۲۰ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

موسیقی از همان ابتدا بخشی جداناپذیر از بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی بوده است؛ رسانه‌ای جدید که کم‌تر از چند دهه از عمرش می‌گذرد. طراحان بازی‌ از همان ابتدا به این موضوع پی برده بودند  که موسیقی می‌تواند تجربه‌ی بهتری از بازی کردن را برای بازی‌کننده‌ها رقم بزند. بازی‌های هشت بیتی به کنار، حتی بازی‌های آرکید و ساده‌تر هم موسیقی داشتند.

در ابتدا موسیقی بازی‌ها تنها نوار کاستی بود که پشت سر هم پخش می‌شد. اما به تدریج موسیقی توسط خود کامپیوترها و کنسول‌ها نواخته شد. موسیقی‌ای که امروزه در بازی‌ها ‌به گوش‌مان می‌رسد، تفاوتی با موسیقی در صنعت فیلم و سینما ندارد. با این حال، کنسول‌های بازی در ابتدا فقط توانایی تولید چهار صدای مختلف را داشتند و آهنگسازها با همان چهار صدا، موسیقی‌هایی می‌نواختند که امروزه آن‌ها را توسط ارکست‌های بزرگ اجرا می‌کنند.

با ورود CD به بازی‌های ویدیویی، سبک خاصی که با نام «موسیقی بازی ویدیویی» شناخته می‌شد از بین رفت و از ‌آن زمان به بعد، با موسیقی بازی مثل موسیقی فیلم رفتار شد.

ورود موسیقی به شکل تمام و کمال‌اش در بازی‌های ویدیویی، هم‌زمان با ورود CD به این صنعت ‌آغاز شد. فضای زیاد دیسک‌های فشرده این امکان را فراهم کرد تا فایل‌های موسیقی وارد بازی‌ها شوند. کنسول‌ها هم به قدرتی رسیده بودند تا این فایل‌ها را اجرا کنند؛ بدون این‌که در تجربه‌ی بازی خللی وارد شود.

با ورود CD به بازی‌های ویدیویی، سبک خاصی که با نام «موسیقی بازی ویدیویی» شناخته می‌شد از بین رفت و از ‌آن زمان به بعد، با موسیقی بازی مثل موسیقی فیلم رفتار شد. طوری که آهنگسازهای معروف سینما هم وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شدند و شروع به ساخت موسیقی برای بازی‌ها کردند.

Gustavo2

آهنگسازهایی مثل Harry-Gregson Williams و Hans Zimmer به کنار، یکی از آهنگ‌سازهای بزرگی که اخیرا برای اولین بار وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شده، «گوستاوو سانتاولایا» (Gustavo Santaolalla) است.

سانتاولایا متولد آرژانتین است. او از همان کودکی به موسیقی روی آورده و در گروه‌های موسیقی مختلفی نواخته است. آلبوم‌های موسیقی هم که او در دهه‌ی هشتاد در آرژانتین عرضه کرده محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. سانتاولایا به ادغام موسیقی راک با موسیقی محلی آرژانتینی معروف است. سبک جدیدی که او به‌وجود آورد، نقش بسزایی در محبوبیت‌اش در آرژانتین دارد.

قطعه‌ای از موسیقی فیلم بابل

آلبوم موسیقی که سانتاولایا با آن در آرژانتین معروف شد، چند آهنگ داشت که توسط یک «چارانگو» (Charango) نواخته می‌شد. چارانگو یک ساز زهی است که در آمریکای جنوبی محبوبیت زیادی دارد. این چند آهنگی که سانتاولایا با چارانگو نواخته بود، از همان موقع سبک موسیقایی او را شکل داد. «مایکل مان» (Michael Mann) هم اولین نفری بود که از آهنگ سانتاولایا در فیلم‌اش استفاده کرد. او یکی از آهنگ‌های آلبوم‌اش را برای فیلم The Insider انتخاب کرده بود.

پس از ‌آن، سانتاولایا در سال ۲۰۰۰ اولین فیلم‌اش را آهنگسازی کرد. او موسیقی فیلم «عشق سگی» (Amores Perros) ساخته‌ی «آلخاندرو گونزالز اینیاریتو» را ساخت و از همان چارانگوی‌اش برای نواختن موسیقی متناسب با داستان فیلم استفاده کرد.

فیلم بعدی اینیاریتو هم توسط سانتاولایا آهنگسازی شد. او سبک خود را برای ساخت موسیقی فیلم «۲۱ گرم» هم حفظ کرد. سانتاولایا یک سال پس از این فیلم موسیقی شگفت‌انگیز فیلم «خاطرات موتورسیکلت» را ساخت. با این حال، معروفیت او در دنیای سینما با کسب اسکار در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت. این آهنگساز آرژانتینی موسیقی فیلم «کوهستان بروک‌بک» را ساخت و توانست اسکار بهترین موسیقی متن را تصاحب کند. همکاری دوباره‌ی او و اینیاریتو در سال ۲۰۰۶، سانتاولایا را به یکی از هشت نفری تبدیل کرد که در تاریخ موفق به کسب اسکار بهترین موسیقی برای دو سال متوالی شد‌ه‌اند.

Last-of-Us

سانتاولایا به عنوان اولین بازی ‌ویدیویی‌اش، آهنگسازی بازی «آخرین ما» (The Last of Us) را بر عهده گرفت. سانتاولایا با موسیقی‌اش می‌تواند حجم زیادی از احساس را منتقل کند و این موضوع مطمئنا یکی از دلایل اصلی انتخاب او به عنوان آهنگساز بازی آخرین ما بوده است.

موسیقی بازی آخرین ما

کارگردان آخرین ما، «نیل دراکمن» درباره‌ی انتخاب گوستاوو سانتاولایا برای بازی‌اش می‌گوید که با توجه به علاقه‌ی زیادی که به موسیقی سانتاولایا داشت، او را برای کار در پروژه‌ی آخرین ما انتخاب کرد و به او آزادی کامل داد. سانتاولایا هم داستانی خاص در آخرین ما دیده بود و نحوه‌ی به تصویر کشیده شدن روابط انسانی در بازی را دوست داشت. با توجه به فیلم‌های قبلی سانتاولایا که بیش‌تر درباره‌ی روابط پیچیده‌ی افراد و به تصویر کشیدن‌شان  بود، انتخاب او برای آخرین ما صحیح به‌نظر می‌رسید. سازندگان بازی می‌خواستند با استفاده از موسیقی احساس زیادی را تداعی کنند و در هدف‌شان هم موفق بوده‌اند. موسیقی آخرین ما توانست در جوایز BAFTA سال ۲۰۱۳ نامزد بهترین موسیقی سال شود.

آخرین فیلمی که توسط گوستاوو سانتاولایا آهنگسازی شده، فیلم آرژانتینی Wild Tales است. او فعلا موسیقی فیلم یا آلبوم جدیدی در دست ساخت ندارد، اما با توجه به دراماتیک‌تر شدن هر چه بیش‌تر بازی‌های ویدیویی، شاید باز هم او را به عنوان آهنگساز در بازی‌های دیگر ببینیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar من

    “چارانگو یک ساز زهی است”
    عجب !
    پس گیتار و تار و … هم ساز زهی هستن
    اون وقت ویالن و کمانچه لابد ساز زخمه ای هستن

    1. Avatar Amy

      بله. گیتار هم زهی است.

  2. Avatar Ali

    فقط هانس زیمر
    ضمن توجه به موسیقی فیلم های توصیه شده توسط آقایAmirموسیقی فیلم های زیرنیزازهانس زیمر می باشندکه توصیه می کنم هم فیلم وهم موسیقی شو گوش بدید:
    مجموعه فیلم هایPirates of the Caribbean.
    Inception.
    The.Dark.Knight.Rises
    رمز داوینچی
    و…

  3. Avatar Sub

    یعنی آدم واقعا یه حسی بهش دست میده. من تا حالا فقط هاوارد شور رو قبول داشتم ولی الان یکی دیگه به علایقم اضافه شد. 😛

  4. Avatar Mehran

    موسیقی متن TLOU حرف نداره. واقعا حس بازی رو چند برابر میکرد.

  5. Avatar Amir

    آهنگساز فقط هانس زیمر کبیر.اونایی که نمیشناسن این استاد رو حتما موسیقی فیلمهای گلادیاتور،آخرین سامورایی،اینسپشن و شوالیه تاریکی و بازی معروف کال آف دیوتی رو گوش کنن.

  6. Avatar حامد

    عالی بود ممنون

  7. Avatar ایمان

    واقعا اهنگ خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی احساس داشت اهنگ این بازی وداستانش یه چیز فوق العاده هستش این بازی واقعا شاهکاراست به انتخب سایت ایجی ان سومین بازی تاریخ لقب گرفت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه