همه چیز درباره دیافراگم دوربین موبایل

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده محسن چینه‌کش، مهدی مومن‌زاده
گوینده محسن چینه‌کش، مهدی مومن‌زاده
زمان 14:51
حجم فایل 14 مگابایت

در عکاسی هیچ چیز مهم‌تر از نور نیست. بنا بر این کاملا طبیعی است که دیافراگم در دوربین عکاسی نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. دیافراگم دریچه‌ای در لنز است که وظیفه‌ی کنترل میزان نور وارد شده به دوربین را دارد. هر چه این دریچه بازتر باشد، نور بیشتری به دوربین وارد می‌شود. به همین دلیل است که تولیدکنندگان گوشی موبایل، برای بهتر کردن عملکرد دوربین گوشی‌های خود در نور کم، تلاش می‌کنند از دریچه‌ی دیافراگم بازتری استفاده کنند. البته کنترل میزان نور ورودی تنها چیزی نیست که از میزان باز یا بسته بودن دریچه‌ی دیافراگم تاثیر می‌گیرد. میزان گشودگی دریچه‌ی دیافراگم همچنین یکی از عوامل موثر در عمق میدان است.

به طور معمول میزان تنگی یا گشادی دریچه‌ی دیافراگم با عددی نمایش داده می‌شود که به آن عدد دیافراگم (F-Number) می‌گویند. البته در واقع عدد دیافراگم حاصل نسبتی میان فاصله‌ی کانونی لنز و قطر روزنه‌ی دیافراگم است. به همین دلیل است که گاه از عدد دیافراگم با عنوان نسبت کانونی (Focal Ratio) هم یاد می‌کنند. معمولا عدد دیافراگم با حرف اختصاری f همراه است: برای مثال f/2.2 یا f/1.7. عدد دیافراگم به دلیل ماهیت نسبی خود ممکن است برای برخی افراد اندکی گمراه کننده باشد. برای مثال شاید کسی بپرسد چگونه ممکن است عدد دیافراگم در یک دوربین موبایل کوچک با عدد دیافراگم در لنز بزرگ یک دوربین DSLR برابر باشد؟ چرا هر چه دریچه‌ی دیافراگم بازتر باشد عدد دیافراگم کوچک‌تر می‌شود؟ آیا نصف شدن عدد دیافراگم به معنی دو برابر شدن نور ورودی به دوربین است؟ چرا با وجود این که دوربین گوشی‌های موبایل دیافراگم‌های بازی نظیر f/2.0 یا f/1.7 دارند، نمی‌توانند همانند دوربین‌های DSLR عکس‌هایی با عمق میدان بسیار کم (بوکه) ایجاد کنند؟ و…

اگر دوست دارید پاسخ این سوال‌ها را بیابید پیشنهاد می‌کنیم پادکست این هفته‌ی مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ را گوش دهید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar محمود

    چقدر کش میدین بحث رو.

  2. Avatar علیرضا

    ممنون از پادکستتون. اطلاعات خوب و البته تخصصی بود.
    در مورد اندازه سنسور دوربین ها و ارتباطشون با کیفیت عکس هم بگید که افراد عادی گول مگاپیکسل بیشتر رو نخورن.

  3. Avatar محمد

    لطفاً قابلیت دانلود پادکست هارو قرار بدید.

    1. Avatar محمد

      پیداش کردم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه