«کجا باید برم» اولین آلبوم روزبه بمانی ترانه‌سرای معترض و توقیفی منتشر شد

۲۰ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
روزبه بمانی

روزبه بمانی ترانه‌سرای مشهور ایرانی که مدتی هم ممنوع‌الکار بود بالاخره اولین آلبوم موسیقی‌ مستقلش را در مقام خواننده منتشر کرد. بمانی متولد آذر ۱۳۵۷ از ۱۸ سالگی شروع به سرودن شعر کرد. شعرهایش را بخاطر علاقه به شاملو و فروغ فرخزاد در قالب شعر نو می‌سرود و در ۱۹ سالگی اولین ترانه‌اش را گفت. حالا هم که در چهل سالگی اولین آلبومش را به نام «کجا باید برم» منتشر کرده است.

زمانی گفته بود که علاقه‌ای به خوانندگی ندارد. در طول یک دهه فعالیتش در زمینه سرودن ترانه با مشهورترین خوانندگان داخل کشور و حتی خارج از کشور همکاری کرد. همین ترانه‌سرایی‌اش برای خوانندگان مقیم لس‌آنجلس بود که کار دستش داد و برای مدتی از هر گونه فعالیت ترانه‌سرایی بازداشته شد. به طوری که حتی نامش در آلبوم‌های مجوز گرفته خوانندگان ایرانی آورده نمی‌شد. نمونه‌اش آلبوم «پاروی بی‌قایق» محسن چاوشی بود که جلوی ترانه‌هایی که او سروده بود خط تیره گذاشتند. با این حال همه می‌دانستند که سراینده آن ترانه‌ها روزبه بمانی است.

بامزه این که سال بعدش روزبه بمانی در جشن موسیقی ما به عنوان محبوب‌ترین ترانه‌سرا از نظر مردم انتخاب شد و جایزه گرفت. او البته بعد از دریافت جایزه‌اش حرف‌های تندی درباره وضعیت وزارت ارشاد و ممنوع‌الکاری‌اش زد. یکی از آن ترانه‌سراهایی است که معمولا انتقادهای زیادی دارد و در عین حال کارهایش هم پرفروش و پرطرفدار هستند. ترانه‌هایش معمولا عاشقانه و گه‌گاه با مایه‌های اجتماعی و سیاسی هستند.

او به عنوان بازیگر هم فعالیت داشته است. اوایل دهه نود در تئاتر و سینما بازیگری را هم با تئاتر «کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد» رضا حداد و فیلم «ربوده شده» بیژن میرباقری تجربه کرد.

اولین‌بار در آلبوم «سکوت سرد» کاوه یغمایی محصول ۱۳۸۶ اسمش به عنوان ترانه‌سرا در یک آلبوم آمد. در آن آلبوم شش تا از ترانه‌ها سروده او بود. در آلبوم‌هایی از خشایار اعتمادی، احسان خواجه‌امیری، مهدی یراحی و فرزاد فرزین ترانه‌سرای اصلی بود و در آلبوم چاوشی هم سه ترانه از او موجود است.

بیشتر بخوانید: یادداشتی بر آلبوم کجا باید برم روزبه بمانی؛ ترانه صادراتی ندارید؟

آلبوم کجا باید برم روزبه بمانی

آهنگسازی که در ترانه‌هایش بیشترین همکاری را با او داشته علیرضا افکاری است. آلبوم «کجا باید برم» متشکل از سیزده قطعه در سبک پاپ است که همه آنها هم باکلام هستند. پیش از این قطعاتی از این آلبوم مثل «من حافظم» و «خسته شدم» را به صورت تک‌آهنگ منتشر کرده بود.

«کجا باید برم» قطعه موسیقی متن فیلم «لاتاری» محمدحسین مهدویان است. یک قطعه عاشقانه سوزناک که پسر و دختر ناکام فیلم با هم می‌خوانند و جزو سکانس‌های خوب فیلم هم از کار درآمده است. با فروش چند میلیاردی «لاتاری» این قطعه حسابی بر سر زبان‌ها افتاد.

آلبوم «کجا باید برم» روزبه بمانی از امروز در سرتاسر کشور به صورت دیجیتال و فیزیکی عرضه شده است. نام قطعات آلبوم «کجا باید برم» عبارتند از: کجا باید برم، تمرین تنهایی، عاشقی، من حافظم، شلیک، به من نگو عاشق، خونه قدیمی، چالوس، جنون، سلام، نبض سی ساله، خودم خواستم و خسته شدم است.

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar طه

    فوق العادس این آلبوم فوق العاده….
    خیلی وقته جای روزبه بمانی خالی بود در زمینه خوانندگی . چقد زیباس این البوم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه