استیون هاوکینگ؛ فیزیک‌دانی که می‌خواست از ازل تا ابد را بشناسد

۲۶ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
استیون هاوکینگ

دقیقا یک هفته پیش خبردار شدم یکی از آشنایان که دو سالی از دامادی‌اش می‌گذشت یک سال است با بیماری سختی دست و پنجه نرم می‌کند. اوایلش از این علایم شکایت داشته: صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شده تنش چنان خیس بوده که گویی هم‌آن‌جا حمام کرده. بعد از مدتی بی‌اختیار پاهایش را کج می‌گذاشته و کمر درد اذیتش می‌کرده. به پزشک مراجعه کردند و بعد از چندین مرحله آزمایش و بررسی پیاپی نتیجه این شد که او «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS» دارد. همه با تعجب می‌پرسیدند که یعنی چه؟! این دیگر چه بیماری‌ای است.

ظاهرا این زوج جوان تمام یک سال گذشته را درگیر درمان بوده‌اند. درمانی با هزینه‌های سرسام‌آور: هفته‌ای یک آمپول که هر کدام چند میلیون تومان قیمت دارد به‌علاوه این‌که خود داماد هم از کار افتاده و محل درآمدی جز حمایت خانواده ندارد. بعد از گذشت یک سال که آن پسر با توجه به نظر پزشکان از درمان خود ناامید شده و حالا چنان کمردردش زیاد است که راه رفتن را هم با مشکل انجام می‌دهد.

داماد جوان علی رغم مخالفت و اصرار همسر، تصمیم به طلاق دادن او می‌گیرد و یک خانه و ماشین و هرچه داشته را به همسرش می‌بخشد تا در این مسیر دردناک شاهد خرد شدن عشق زندگی‌اش نباشد و او را هم‌آن‌طور سرحال و خوش‌قیافه به یاد بیاورد. دادگاهِ طلاقِ این‌دو، به‌جای دعوا و مرافعه پر بوده از عشق و اشک و آغوش؛ داماد دیروز، امروز در کنج تنهایی به «انتظار» نشسته است.

وقتی این ماجرا را برایم تعریف کردند ناخودآگاه به یاد «استیون هاوکینگ» افتادم؛ و امروز که از تحریریه خبر درگذشت استیون هاوکینگ را گرفتم به یاد آن آشنا. این داستان حقیقی را تعریف کردم تا درک ملموس‌تری نسبت به شرایط زندگی یک بیمار ای‌ال‌اسی پیدا کنید و عظمت اراده و کار هاوکینگ را بهتر متوجه شوید.

این فیزیک‌دان برجسته‌ی انگلیسی به واسطه‌ی دست‌آوردهایش در حوزه‌هایی چون سیاه چاله‌ها، نسبیت و زمان، مشهور شد. او مقاله‌ها و کتاب‌های فراوانی نوشته که هر یک به معنای واقعی کلمه یک گام علم را به جلو برده‌اند. در میان نوشته‌های او کتاب «تاریخچه‌ی مختصر زمان» جایگاه خاصی دارد و از زمان انتشار اولیه همیشه جزو پرفروش‌ترین‌های آمازون بوده.

هاوکینگ در اوج شکوفایی و جوانی وقتی فقط ۲۲ سال داشت متوجه شد بیمار است و چند سالی بیش‌تر به پایان زندگی‌اش نمانده. بیماری، هاوکینگ را بر صندلی چرخ‌دار نشاند، از تکلم باز داشت اما نتوانست تزلزلی در اراده‌ی پولادین او وارد کند. هاوکینگ علی رغم گفته‌ی پزشکان، مصمم تصمیم گرفت هرچقدر از عمرش که مانده را به به‌ترین شکل زندگی کند و این کار را کرد؛ هاوکینگ ۵۰ سال بعد از این‌که پزشکان گفتند تا ۵ سال دیگر خواهد مرد زندگی کرد و بزرگ شدن و بالیدن هر سه فرزندش را به چشم دید. مسیر زندگی پرثمر این دانشمند بزرگ را هم که حتما در «زندگی‌نامه استیون هاوکینگ» خوانده‌اید.

فرزندان او در بیانیه‌ای گفته‌اند «عمیقا از درگذشت پدر عزیزمان غمگینیم. او دانشمندی بزرگ و مردی فوق‌العاده بود که کار و میراثش تا سال‌ها استمرار خواهند داشت. او فردی با اعتماد به نفس بود که پشتکاری مثال‌زدنی داشت و هوش خود را به طنازی آراسته بود. پدر معتقد اگر خانه‌ای مملو از افرادی که عاشق‌شان هستی نداشته باشی دیگر هیچ چیز در این عالم ارزش نخواهد داشت.» در کمبریج دانشگاهی که سال‌ها در آن‌جا درس می‌داد یک کتاب تسلیت به یاد او تدارک دیده‌اند تا همه آخرین حرف‌هایشان را به او بزنند. سیاست‌مداران، هنرمندان، دانشمندان و هرکس که به نحوی سرشناس شمرده می‌شود درباره‌ی او چیزی گفته‌اند.

استیون هاوکینگ اولین کسی بود که در زمینه‌ی کیهان‌شناسی نظریه‌ای تحت عنوان وحدت نسبیت و مکانیک کوانتوم ارائه کرد. هاوکینگ در حالی که بیش‌تر عمر علمی خود را فلج و بر صندلی چرخ‌دار گذراند کشف کرد که از سیاه چاله‌ها نیرویی نشت می‌کند و این نشت آن‌قدر ادامه می‌یابد که در نهایت به نیستی آن‌ها می‌انجامد. این پدیده را بعدا به یاد کاشفش «تابش هاوکینگ» نام گذاشتند. این فیزیک‌دان برجسته طی هم‌کاری با ریاضی‌دان بزرگ «راجر پنروس» توانست به کمک نظریه‌ی عمومی نسبیت انیشتن نشان دهد که فضا و زمان آغازی در مه بانگ (Big Bang) داشته‌اند و سر انجام به سیاه چاله ختم می‌شوند؛ مسیری از هستی به نیستی، از ازل تا ابد.

هاوکینگ در خارج از دانشگاه و دانشگاهیان هم محبوبیت زیادی داشت. او در چندین سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ظاهر شد و هر بار هم با اقبال مردم روبه‌رو شد. از سریال کارتونی سیمپسون‌ها تا سریال طنز نظریه‌ی مه بانگ (Big Bang Theory). فیلم «نظریه‌ی همه چیز» بر اساس زندگی او ساخته شد. بازیگری که نقش هاوکینگ را ایفا کرد درباره‌ی او گفت: «امروز یک ذهن حقیقتا زیبا، یک دانشمند فوق العاده و بامزه‌ترن آدمی که تا حالا از هم‌نشینی‌اش لذت برده‌ام را از دست دادیم».

این‌که می‌گویند بزرگان زاده نمی‌شوند بلکه پرورده می‌شوند واقعا درست است. این اراده‌ی قوی و پشتکار مثال‌زدنی از نظر خود هاوکینگ متاثر از مادری است که طی زندگی و به عملی با اراده‌ی پولادین و ایستادگی در برابر مشکلات راه درست را به فرزندش نشان داده. او و افکار و یافته‌هایش بر حال و آینده‌ی بشریت اثر گذاشت؛ شما درباره‌ی استیون هاوکینگ و انتخاب‌ها و عمل‌کردش در زندگی چه فکر می‌کنید؟ چقدر با آثار و افکار او به‌خصوص در زمینه‌ی پیدایش هستی آشنایید؟

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. ali

    در این که استیون هاوکینگ ازل تا ابد را شناخت تنها خدا می دانداما این رو می دانم که این عزیز موقع مرگ عزراییل دیده ولی نشناخته

  2. ایران پیپر

    خدایش بیامرزد!

    1. mrh

      اعتقادی به خدا و نیازی به امرزش نداشت ….

      1. پاشا

        تمام اساتید فلاسفه آخرش به توحید میرسن و رسیدن.

  3. علی

    هیچوقت نمیتونست از ازل تا ابد رو بفهمه چون یک چیز مهم کم داشت.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه