اندازه‌گیری دی­‌اکسید نیتروژن موجود در هوا با گوشی‌های هوشمند

۹ آبان ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، وجود میزان خطرناک ذرات دی­‌اکسید نیتروژن (NO۲) در هوا، سالانه باعث مرگ ۷ میلیون انسان می‌شود. در این میان کودکان و سالمندان بیش­‌ترین آسیب‌پذیری را دارند.

خبر خوش آن‌که به لطف تحقیقات دانشگاه RMIT استرالیا، شاید به‌­زودی بتوان با تعبیه‌­ی یک حسگر در گوشی‌­های هوشمند از میزان دی‌­اکسید نیتروژن در هوای اطراف و خطر بالا بودن آن مطلع شد.

تیمی که روی این پروژه کار می‌­کند، به سرپرستی پروفسور «کوروش کلانترزاده» موفق به ساخت نسخه­‌ای از این حسگر شده که مولکول‌­های دی­‌اکسید نیتروژن موجود در هوا را روی ذرات بسیار کم­‌ضخامت دی­‌سولفید فلز جذب می­‌کند و با آنالیز مولکول­‌های موجود روی ذرات، تراکم این گاز در اتمسفر پیرامون را اعلام می­‌کند. دی­‌سولفید فلز که در وارنیش (لاک­‌الکل) هم به کار می‌­رود، پیوستگی خوبی با مولکول‌­های دی­‌اکسید نیتروژن ایجاد می­‌کند و این مولکول‌­ها را به خود جذب می‌کند. به همین دلیل حسگر ساخته شده از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

FINAL--midtext-img-

دکتر کلانترزاده می­‌گوید: “البته عدم دسترسی عموم به ابزار نمایشگر، مانع بزرگی برای کاربردی کردن آن است. از طرفی، سیستم‌­های حسگر فعلی هم یا قیمت بسیار بالایی دارند یا درست کار نمی‌­کنند؛ به طوری که قادر به تشخیص دقیق این گاز از میان سایر گازها نیستند. روشی که ما ابداع کرده‌­ایم، هم بسیار ارزان‌­تر است و هم نسبت به حسگرهای مشابهی که این روزها برای تشخیص گاز دی­‌اکسید نیتروژن به کار می­‌روند، عملکرد بهتری دارند.”

در حال حاضر تیم دانشگاه RMIT در این زمینه با «آکادمی علوم چین» (Chinese Academy of Sciences) همکاری می­‌کند. ضمن آن­‌که محققانی از دانشگاه­‌های کالیفرنیا و سن دیه­‌گو هم در حال طراحی یک حسگر فشرده­‌ی تشخیص دی­‌اکسید نیتروژن هستند که از سوزاندن سوخت­‌های فسیلی آزاد می‌­شود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه