بدترین تصمیمات تاریخ گوشی‌های اندرویدی

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
بدترین تصمیمات تاریخ گوشی اندرویدی

اندروید واجد ویژگی‌های زیادی است که دیگر سیستم‌عامل‌ها فاقد آن هستند؛ اما نمی‌توانیم چشمانمان را بر اشتباهات سازنده‌های گوشی اندرویدی ببندیم. به ازای هر ویژگی جدید در این گوشی­ها، تصمیمات یا تمهیدات بدی وجود دارد که برای درصد زیادی از کاربران غیر قابل درک است. با ما همراه باشید تا در ادامه، با مواردی از تصمیمات بد سازندگان گوشی اندرویدی آشنا شوید.

حذف درگاه microSD

این تصمیم می‌تواند بخشی از این واقعیت باشد که در سال‌های اخیر سازندگان تلاش می‌کردند گوشی‌های خود را تا جای ممکن ضد آب کنند؛ اما حالا که تکنولوژی استفاده از microSD در کنار سیم‌کارت فراهم شده، دلیلی برای حذف این مشخصه وجود ندارد. ال‌جی بر نگه‌داشتن این ویژگی مصر بوده و سامسونگ هم اخیرا دوباره این ویژگی را به گوشی‌هایش اضافه کرده است. کاربران زیادی در رابطه با حذف این ویژگی در چند سال اخیر معترض بودند. زیرا خیلی از آن‌ها بر چنین کارت حافظه‌هایی برای ذخیره‌سازی انواع و اقسام فایل‌ها حساب بازکرده‌اند. با توجه به این‌که فقط به تازگی گرایش به حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایت و بیشتر شایع شده، این ویژگی همیشه از جمله ضروریات کاربران بوده است.

ماژولار بودن ال‌جی G5

بدترین تصمیمات تاریخ گوشی اندرویدی

تلاش شرکت ال‌جی برای نوآوری با گوشی ال‌جی G5 تحسین‌برانگیز بود، اما ترکیب شیوه‌ی پیاده‌سازی سیستم ماژولار و شکست در ارایه‌ی محصولات مناسب برای چنین سیستمی منجر به فاجعه شد. این شرکت ابتدا وعده‌ی یک اکوسیستم کامل و قدرتمند را داده بود که به گوشی اجازه می‌دهد برای موارد مختلفی که در حالت عادی امکان‌پذیر نیست مورداستفاده قرار بگیرد. اما شکست در تولید این قطعات ماژولار در ترکیب با نقدهای نه‌چندان مثبت نسبت به خود گوشی، سبب شد که ال‌جی علی‌رغم صرف ۳ سال برای تحقیق و توسعه‌ی این محصول، پروژه را به‌کل رها کند. وعده و وعیدهای بلندپروازانه‌ی این محصول در مقایسه با نتیجه‌ی نهایی آن کمی خنده‌دار بود. اما این محصول دو ترند را برایمان به ارث گذاشت که ممکن است در آینده ادامه پیدا کنند: ماژولار بودن و لنزهای واید.

حذف جک هدفون

بدترین تصمیمات تاریخ گوشی اندرویدی

بسیاری از مردم، اپل را به خاطر «شجاع بودنش» برای حذف جک هدفون در آیفون ۷ تمسخر می‌کنند؛ اما در حقیقت این موتورولا بود که برای اولین بار در غرب جک هدفون را در گوشی اندرویدی Moto Z حذف کرد (پیش از آن «اوپو» (Oppo) و «لیکو» (LeEco) در چین این کار را انجام داده بودند). از زمان حذف جک هدفون در Moto Z، کاربران دچار سردرگمی شدند، اما تنها زمانی که اپل این خروجی پرکاربرد را از آیفون ۷ حذف کرد توجه رسانه‌ها به این ترند جلب شد. از آن زمان، چند تولیدکننده‌ی دیگر هم تصمیم گرفته‌اند «به سمت آینده حرکت» و این حفره را حذف کنند. ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به «اندی رابین» (Andy Rubin) و محصول آینده‌اش Essential Phone اشاره کرد. این «ویژگی»، یا در واقع فقدان آن، باعث شده برخی از گوشی‌هایی که از نظر سایر مشخصات به نظر خوب هستند، نتوانند نظر بسیاری از کاربران را جلب کنند. هنوز بسیاری از سازندگان از هدفون‌های USB-C استفاده نمی‌کنند که قرار بود در کنار بلوتوث به منسوخ شدن جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری کمک کند. درهرحال، چندان جالب نیست که نتوانید در هنگام شارژ کردن موبایلتان به موسیقی گوش دهید. طبیعتا همه می‌دانیم که کسی از دانگل هم خوشش نمی‌آید.

رسوایی S Pen در گلکسی نوت ۵

بدترین تصمیمات تاریخ گوشی اندرویدی

سری گوشی‌های گلکسی نوت عالی هستند، اما گویا این شرکت آماده‌ی برعکس قرار دادن قلم S Pen نبود. بعد از این که گزارش‌هایی در مورد گیرکردن این قلم در صورت برعکس قرار دادن آن در گلکسی نوت ۵ منتشر شد، بسیاری از کاربران از سر کنجکاوی و تعدادی هم از سر ناآگاهی اسیر این مشکل شدند. این کار باعث می‌شد که قلم‌ها در داخل دستگاه قفل شوند و درنهایت تعداد زیادی از این گوشی­ها به بستنی چوبی‌های هوشمند تبدیل می‌شدند. بعد از همه‌گیر شدن مشکل، ویدیوهای زیادی در یوتیوب برای درست کردن این مشکل پخش شدند اما تا آن زمان خیلی از کاربران دستگاهشان را نابود کرده بودند. این شرکت با عرضه‌ی گلکسی نوت ۷ این مشکل را به‌طور کامل حل کرد که البته همان‌طور که می‌دانید سرنوشت تلخ‌تری در انتظار آن بود.

حذف NFC در وان‌پلاس ۲

بدترین تصمیمات تاریخ گوشی اندرویدی

وان‌پلاس خیلی دوست دارد به‌عنوان شرکتی شناخته شود که با قیمتی مناسب، بهترین ویژگی‌ها را ارایه می‌دهد. اما آن‌ها در دومین گوشی اندرویدی خود ویژگی NFC را حذف کردند که برای تعداد زیادی از کاربران یک مشخصه‌ی ضروری بود. اگرچه این ویژگی در آن زمان زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، اما از آن زمان تا حالا تبدیل به قسمت مهمی از سیستم پرداخت اندروید شده است. همچنین می‌توان به Android Beam اشاره کرد که با استفاده از NFC به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات مختلفی را ردوبدل کنند. این شرکت با گفتن این که در وان‌پلاس ۱ کمتر کسی از این ویژگی استفاده می‌کرده به انتقادات پاسخ داد اما به‌هرحال تعدادی از کاربران از این تصمیم راضی نبودند. مخصوصا به خاطر این‌که چنین قطعه‌ای هزینه‌ی چندانی ندارد. وان‌پلاس البته از میزان اعتراضات آگاه بود چون خیلی زود در نسخه‌ی بعدی این موبایل قابلیت NFC دوباره افزوده شد.

اولتراپیکسل HTC با ته‌رنگ ارغوانی

بدترین تصمیمات تاریخ گوشی اندرویدی

کمپانی HTC تکنولوژی «اولتراپیکسل» (UltraPixel) را ابتدا به عنوان نوعی فناوری معرفی کرد که از سنسوری با مگاپیسکل کمتر ولی پیکسل‌های بزرگ‌تر برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده در نور کم استفاده می‌کند. درحالی‌که این فناوری روی کاغذ بدون مشکل بود، اما اجرای اولیه‌ی آن مشکلاتی درزمینه‌ی رنگ داشت. این فناوری برای اولین بار در گوشی HTC One M7 معرفی شد، اما دوربین این گوشی عکس‌هایی با ته‌مایه‌ی ارغوانی می‌گرفت. این مشکل به‌خصوص در محیط‌های کم‌نور بیشتر می‌شد و به‌طور مثال اگر جلوی لنز را می‌گرفتید، عکس تقریبا به طور کامل ارغوانی می‌شد. این خبر برای شرکتی که ادعا می‌کرد این سنسور می‌تواند تا ۳۰۰ برابر نور بیشتری دریافت کند چندان خوب نبود. HTC از آن زمان در زمینه‌ی دوربین‌ها بسیار پیشرفت کرده و به‌خصوص با HTC U Ultra عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است؛ گرچه بسیاری از کاربران از جانشین M7 یعنی HTC One M8 هم شکایات مشابهی در زمینه‌ی رنگ داشتند.

هرچند گوشی‌های هوشمند هرروز بهتر و بهتر می‌شوند، اما به‌طورکلی همیشه گوشی یا سازنده‌ای وجود دارد که ما را با تصمیم‌گیری‌هایش متعجب کند. انتخاب شما برای بدترین تصمیم در تاریخچه‌ی ساخت گوشی اندرویدی چیست؟ نظرتان را در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید.

منبع: Android Authority

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar امیر شکوری

    اصلا اندروید کلا از پایه مشکله اینا که خوبه، طرف کلی پول میده گوشی میخره ١سال میگذره یه اپدیت نمیاد واسش نمونش خودم سر نوت۴ هر روز چک میکردم اپدیت اومد یا نه ارزو به گور شدیم، الان ٧پلاس دارم حد اقل مطمعنم ۴سال گوشیم به روز هست روون کار میکنه، اندروید باید با سیمبیان مقایسه بشه????

  2. Avatar امیر اسدی

    رها کردن پروژه ماژولار و کشتن G5 زشت ترین حرکت ال جی بود ، من که برای اولین بار از یک شرکت دیگه کلا کوچ کردم به ال جی خیلی بهم بر خورد و فهمیدم ال جی کلا غیر قابل اعتماده.

  3. Avatar شهاب

    دوربین اچ تی سی شاهکار بود خدایی، خودشونم توی گندی که زدن مونده بودن، اول از همه اون، بعد وضعیت سامسونگ تو نوت ۵، بعد ماژولار بودن ال جی و بدتر از اون رها کردن پروژه ماژولار، البته یکی از دوستان واقعا به نکته جالبی اشاره کرد چون اینهایی که گفتید بیشتر اشتباه دراجرا بودن نه انتخاب های اشتباه، ولی کمبود و نبود گوشی اندرویدی پرچمدار و میانرده سطح بالا خوب با صفحه نمایش ۴ تا ۴.۵ اینچی واقعا غیر قابل درکه چون واقعا طرفداراش زیاده. و در این مطلب فقط ۳ مورد انتخاب های اشتباه بودن نه اجرای اشتباه که میشه گفت از همشون بدتر حذف هدفون بود، بعد با اختلاف خیلی ناچیز حذف حافظه جانبی، و نبود ان اف سی در مقابل این دو مورد اونم نسبت به اون موقع و کارایی کمش حداقل تو ایران ( هنوزم که هنوزه توی ایران حداقل، کاربردی نیست برای همه) میشه چشم پوشی کرد

  4. Avatar ...

    آقا دیگه قلم نوت ۵ “تصمیم” اشتباه محسوب نمیشد. شرکت نگفته بود می تونین قلم رو برعکس جا بدین… براش برنامه ریزی نکرده بود که. و انصافاً هیچ آدم صاحب مغزی نمیاد قلم رو سروته جا بزنه که ببینه چی میشه. اگه یکی مریضه و میخواد از سر بیکاری موبایلش رو خراب کنه، مسلماً تصمیم اشتباه شرکت یا نقص دستگاه به حساب نمیاد. مثل اینکه من بخوام روی لپ تاپ آب بریزم که ببینم چطوری می سوزه. حالا مشکل از منه یا از شرکت؟ یا شاید بخوام میخ بکنم توی پریز و ببینم برق منو می گیره یا نه. به هر حال مشکل نه از میخه نه پریز.

    1. Avatar شهاب

      اقا طرفداری ول کن لطفا، خیلی از مردم ممکنه حواسشون جای دیگه ای باشه و این اشتباه بکنن، اگه اینطوری که میگی استفاده کردن از فناوری های شیشه های نشکن و زد خش هم بی دلیل و اگه ۱ گوشی ۲میلیونی نداشته باشه عیب نیست چون هیچ آدم سالم مغزی که نمیخواد گوشیشو زنه زمین، و خیلی چیزای دیگه مشابه همین، اتفاقا درسته بدترین این لیست نیست ولی واقعا جز بدترین هاشون بود

      1. Avatar Ali.S

        اولا که اون مشکل برطرف شد. شاید اشتباه بود، ولی نه جزو بزرگترین ها.
        دوما شما ممکنه حواست نباشه و خودتو از کوه پرت کنی پایین، حالا مشکل از کوهه که از افتادنت جلو گیری نکرده؟؟؟

    2. Avatar علي

      حداقل باید میگفت که اینکارو نکنید

    3. Avatar امين

      شما هیچوقت توی تاریکی، اقدام به فروکردن میخ توی پریز نمیکنید، یا یه لیوان آب رو عمداً نمیریزید جایی که احتمال وجود لپتاپ هست. اما زیاد پیش میاد که کاملاً سهوی و نه از روی عمد، فقط به دلیل عجله، موقع جا زدن قلم S5، در حالیکه ممکنه نگاهتون به گوشی نباشه، اون رو سر و ته جا بزنید. قبل از اینکه انگشتتون سر قلم رو حس کنه و مغزتون تحلیل کنه که این قلم سر و ته شده، قلم داخل رفته و گیر کرده.
      اونوقته که میگید این چه اشتباهیه که شرکت کرده؟
      اصل “پوکایوکه” یا “خطاناپذیر سازی” در طراحی محصولات میگه: محصول باید طوری ساخته بشه که امکان استفاده “سهوی” اشتباه در اون به حدأقل برسه.
      این اصل در طراحی قلم S5 رعایت نشده بود.

      کاری به خطای عمدی ندارم. حدأقل به طور سهوی نباید امکان وقوع این خطا وجود داشته باشه.

  5. Avatar سعید ق

    بدترین تصمیم به نظر من بزرگ شدن سایز گوشی ها و عدم تولید گوشی های کوچک با قابلیتهای پرچم دارها هست چون هنوز هم خیلی ها به دنبال گوشی های کوچک و قابل حمل مثل آیفون های سری ۵ هستن اما متاسفانه چند سالی هست که شرکت های تولید کننده فقط در حال افزایش سایز صفحه نمایش هستند و گوشی های کوچک قدرتمند دیگه تولید نمی شوند مخصوصا با سیستم عامل آندروید

  6. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    میلیونها گوشی اندرویدی وجود دارد که بعلت عدم به روزرسانی سیستم عاملشان توان استفاده از ویژگیهای سایر اپها را ندارند.
    در صورتی که در آی او اس این نقص کمتر دیده می شود.
    مثال: گوشی با قیمت ۲.۵ میلیون خریداری میکند. بعد از یکسال هنوز کیفیت سخت افزار عالیست ولی سیستم عامل به تاریخ پیوسته و حرفی برای گفتن ندارد.

    1. Avatar ابراهیم

      یکی از بهترین دلایلی که میشه ذکر کرد همین علت هست، عدم بروزرسانی سیستم عامل در گوشی های اندرویدی در درازمدت، گاهاً در کوتاه مدت هم هیچ بروز رسانی دریافت نمیشه.

    2. Avatar صادق کمیلی

      سایت رام فا براشون داره آپدیت میده! من خودم Xperia SP که مال چهار سال پیش بود رو به اندروید ۷ نوقا ارتقا دادم و در کمال تعجب بدون مشکل داره کار میکنه…
      تقریبا برای اکثر گوشی های قدیمی بروزرسانی اندروید دادن…

  7. Avatar ابوالفضل

    سلام…ماژ<لار بودن جی ۵ بدترین تصمیم نبود،مشکلش این بود ک درست روش کار نشده بود…اس ۶ هم درگاه حافظه نداشت ولی نمیدونم چرا یاد نشده بود…

  8. Avatar علی

    گیر کردن قلم نوت ۵ که تصمیم نبوده مثل انفجار نوت ۷ اشتباه بوده.

    1. Avatar محمدرضا

      راس میگه…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه