شما بگویید؛ فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم

تا پیش از عرضه شدن مرورگر کروم از سوی گوگل، موزیلا فایرفاکس بهترین جایگزین برای افرادی بود که از دست مرورگر فوق‌العاده بد آن دوران مایکروسافت، یعنی اینترنت اکسپلورر، جانشان به لبشان رسیده بود. همین موضوع باعث شد فایرفاکس کاربران زیادی جذب و برای خودش اعتباری دست‌وپا کند. ولی با به میدان آمدن گوگل کروم در سال ۲۰۰۸ اوضاع تغییر کرد. کروم موفق شد در طول زمان با اتکا به سرعت بالا و رابط کاربری ساده و سرراستش رفته‌رفته جایگاه فایرفاکس را از آن خود کند. اما حالا نسخه‌ی جدید مرورگر فایرفاکس به نام فایرفاکس کوانتوم بازگشته تا انتقامش را از گوگل کروم بگیرد. آیا فایرفاکس موفق خواهد شد؟ این سوالی است که می‌خواهیم در مطلب «شما بگویید» این هفته از شما بپرسیم. به نظر شما کدام مرورگر واقعا بهتر است و کدام مرورگر در آینده بر میدان رقابت سلطه خواهد داشت: فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم؟

اگر از حق نگذریم گوگل تمام موفقیتش را هم مدیون سرعت بالا و رابط کاربری خوب نبوده است. گوگل هم‌زمان با روند تبدیل شدن اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل دنیا، کروم را به مرورگر پیش‌فرض آن تبدیل کرد تا هر چه بیشتر کاربران را در اکوسیستم خودش درگیر کند. بدون شک گوگل کروم مرورگر بی‌نقصی نیست؛ ولی یکپارچگی فوق‌العاده زیاد آن با سرویس‌های گوگل و سیستم عامل اندروید باعث شده تا برای مدت‌های زیادی بسیاری از ما بدون فکر کردن به جایگزین‌های دیگر از آن استفاده کنیم. حقیقت این است که این یکپارچگی واقعا هم زندگی بسیاری از ما را ساده‌تر کرده است.

مرورگر فایرفاکس کوانتوم

با این حال فایرفاکس کوانتوم آمده است تا با رفع کردن نواقص نسخه‌های قبلی فایرفاکس با قدرت بیشتری به مبارزه ادامه دهد. بنا بر گفته‌ی شرکت موزیلا، فایرفاکس کوانتوم دو برابر سریع‌تر از قبل است و حافظه‌ی رم کمتری نسبت به کروم اشغال می‌کند. حتی اگر نخواهیم به گفته‌ی موزیلا اعتماد کنیم هم سرعت بالای کوانتوم در عمل کاملا حس می‌شود. کوانتوم حداقل نسبتا به نسخه‌های قبلی فایرفاکس به شکل محسوسی سریع‌تر است. مرورگر جدید موزیلا از نظر ظاهری هم بهبود زیادی پیدا کرده است و حالا با سلیقه‌ی کاربران امروزی تطابق بهتری دارد. علاوه بر این ویژگی‌های جدیدی مانند امکان شخصی‌سازی بخش جست‌وجو و آدرس بار و نوآوری‌هایی که در بخش بوکمارک‌ها صورت گرفته، باعث می‌شود کار کردن با فایرفاکس کوانتوم تجربه‌ای خوشایند باشد.

مجموعه‌ی غنی افزونه‌ها هم که همیشه یکی از نقاط برتری فایرفاکس نسبت به گوگل کروم بوده است. البته به نظر می‌رسد فایرفاکس کوانتوم با تعداد زیادی از افزونه‌های قدیمی سازگاری خوب ندارد. ولی قطعا به مرور زمان با کار کردن موزیلا روی این موضوع و به‌روز شدن افزونه‌ها از سوی توسعه‌دهندگان این مشکل حل خواهد شد.

اما آیا این ویژگی‌های جدید فایرفاکس کوانتوم می‌تواند کاربران گوگل کروم را متقاعد کند که یک فرصت دوباره به فایرفاکس بدهند؟ نظر و تجربیات خود را در مورد مرورگر جدید فایرفاکس و رقابت آن با کروم در بخش نظرات با ما و خوانندگان دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۰ دیدگاه
  1. Avatar amin

    من هر دو رو استفاده میکنم ولی مرورگر پیش فرضم کرومه
    فایرفاکس کوانتوم سرعت بیشتری داره ولی دلیل من افزونه هاست مهمترین افزونه برا من مربوط میشه به اینترنت دانلود منیجر که هر چقد گشتم برا فایرفاکس پیدا نکردم به جز اون یه سری افزونه برا بلاک کردن ادز وصرفه جویی مصرف اینترنت هم استفاده میکنم که تقریبا شبیهشو پیدا کردم ولی درست حسابی کار نمی کردن
    بحث دیگه سر تنظیماته کروم هر چی بخوام رو راحت تو تنظیماتش پیدا می کنم ولی فایرفاکس ن باید بگردم تا تنظیمات مورد نظر رو پیدا کنم از لحاظ شخصی سازی فایرفاکس ظاهرا بهتر کروم عمل کرده التبه زیاد نگشتم چون برام مهم نیست
    یه بحث دیگه مربوط میشه به چند پلتفرم بودن فایرفاکس رو نمیدونم ولی کروم رو رو گوشی هم استفاده میکنم و ازش راضیم در واقع هیچ دلیلی نمیبینم که رو گوشیم هم از فایرفاکس استفاده کنم
    در کل برا من کروم بهتره دلیلشم همون افزونه هاست

  2. Avatar رضآ

    ۱ – موزیلا
    ۲ – اُپرا
    ۳ – کروم
    به شخصه opera رو ترجیح میدم!

  3. Avatar َAzathoth

    من هیچوقت به شخصه کروم روبه فایرفاکس ترجیح ندادم تعصبی ندارم اما رابط کاربری و امکانات بیشتر باعثش بوده همین الان نسخه ESR موزیلا تنها مرورگری هست که قابلیت کار با امضا الکترونیک بانکداری اینترنتی رو هنوز با پشتیبانی از جاوا داره

  4. Avatar مهدی

    با سلام،

    بنده برنامه نویس هستم، از ابتدا با فایرفاکس کار کردم و همیشه فایرفاکس مرورگر اصلی من بوده (چه در روزهای خوبش و چه در روزهای بدش)
    بهتر شدن فایرفاکس واقعا برام مهمه، حدوده ۴۰ باگ گزارش شده هم در باگ زیلا دارم. (این موارد رو گفتم که خوانندگان کامنت من در جریان باشن که ۱۰۰% فایرفاکسی هستم)
    مزیت های فایرفاکس بیشتر به جنبه حفظ حریم شخصی برمیگرده و شاید امکان شخصی سازی عناصر مرورگر، غیر این موارد نه از نظر فنی (ساپورت ویژگی های جدید وب) و نه کارایی (سرعت و مصرف رم) مزیتی به کروم نداره.
    چند نکته:
    ۱. موزیلا اعلام کرده فایرفاکس ۲ برابر سریعتره، اما نسبت به ورژن های قبلی فایرفاکس (۵۲) و نه کروم.
    ۲. موتور جدید پردازش CSS فایرفاکس در تمامی سیستم ها و تمامی سایت ها تفاوت ایجاد نمی کنه.
    ۳. مصرف RAM فایرفاکس هست که در زمان شروع از کروم کمتره، اما بعد از چند ساعت کار کردن، تقریبا ۳ برابر کروم RAM رو اشغال می کنه. (در این خصوص باگ گزارش شده)

    چرا این موارد رو گفتم؟
    به این دلیل که موزیلا به شدت بزرگ نمایی کرده قابلیت های کوانتوم رو (در این که بهتر شده فایرفاکس شکی نیست، اما نه این اندازه که تبلیغ شده) و به طبع موزیلا سایت ها (داخلی و خارجی) پوشش دادن خبر منشتر شدن و سریع تر فایرفاکس رو. از دیده منی که دوست دارم تعداد کاربرها بین این دوتا مرورگر تقسیم بشه (قطعا به نفع کاربران هست رقابتی شدن) این بزرگ نمایی توخالی باعث میشه که کاربران کروم که با توجه به این تبلیغات تصمیم به تست فایرفاکس بگیرن، متوجه توخالی بودن پیشرفت فایرفاکس بشن و شاید دیگه در آینده، وقتی که فایرفاکس واقعا از تمام جهت به روزهای اوج برگشت، دیگه شانسی بهش ندن.
    با پورت شدن کامل پروژه Servo، قطعا فایرفاکس میتونه رقیبی جدی برای کروم باشه، اما تا اون موقع باید با توسعه دهندگان و فایرفاکس فرصت داد.

    در آخر هم میگم، فایرفاکس مرورگر مظلومی هست، حتی همین پروژه کوانتوم یک طرح داوطلبانه بوده و حدوده ۷۰۰ توسعه دهنده به صورت داوطلب به مدت یک سال وقت گذاشتن. از نظر قدرت مالی و امکانات گوگل و موزیلا به هیچ وجه قابل مقایسه نیستن و همین که فایرفاکس نزدیک هست به کروم واقعا کاره بزرگی هست.

    به امید موفقیت فایرفاکس.

    موفق باشید.

  5. Avatar کاربر میهمان

    هیچ کدام! فقط واترفاکس:{

  6. Avatar امیر مسعود فروتن

    من برنامه نویس وب هستم و باید بگم سالهاست خودم از کروم استفاده می کنم به دلیل extension های زیاد و یکپارچگی اکانت کروم دسکتاپ با کروم موبایل و …
    فایرفاکس کوانتوم رو از لحاظ های فنی تست کردم. واقعا سرعت خوب و مناسبی نسبت به کروم پیدا کرده.

  7. Avatar یوسف76

    برای کاربرعادی که فقط مرور گری میکنه به نظرم فرقی ندارن و هر دو میتونن بهترین انتخاب باشن.من خودم قبلا کروم استفاده میکردم و الآن یکسالی میشه فایرفاکس استفاده میکنم و آپدیت ۵۷ اش هم که کوآنتوم هست واقعا نسبت به قبل خیلی قابلیتهای خوبی رو اضافه کرده و سرعتش هم واقعا بهتر شده ولی باز فکر کنم کروم تو زمینه سرعت یه ذره بهترباشه.کروم یه قابلیت خوبی هم که داره قابلیتی هست که میتونین از نسخه ی دسکتاپ به تاریخچه مرورگر روی گوشی اندرویدیتون دسترسی داشته باشین که قابلیت جالبیه.کروم افزونه ها و اپلیکیشنهای زیادی هم براش توسعه میدن که باز میتونه برای بعضی ها کاربردی باشه بخصوص افزونه ها ی خود گوگل.ولی وقتی به تجربه ی مرورگری نگاه کنیم من فایرفاکس کوآنتوم رو انتخاب میکنم چون مدیریت بهتری تو تب های باز شده داره و محیط شیک تری نسبت به کروم داره مخصوصا تو نسخه ی ۵۷ (کوآنتوم)و در کل به نظرم فایر فاکس کوآنتوم میتونه یه رقابت جانانه با کروم داشته باشه. کروم یه قابلیتی هم داره که شما میتونین به کد های سایت مربوطه دسترسی داشته باشین(developer tools) در مورد فایرفاکس نمیدونم این قابلیت هست یا نه.خودم فایرفاکس رو ترجیح میدم چون اسم مرورگر بیشتر بهش میاد کروم دیگه به یه پلتفورم داره تبدیل میشه(یا حتی شده!!)ولی فایرفاکس اسم مرورگر رو میتونه بهتر از کروم یدک بکشه (نظر شخصی)در ضمن منابعی هم تو اینترنت هست اش که نشون میده گوگل کروم از اطلاعات کاربرهاش جاسوسی میکنه که هنوز نمیدونم صحتشون تایید شده یانه!!

  8. Avatar مهراد

    فقط کروم
    من فایرفاکس کوانتوم نصب کردم از بس ازش تعریف کردن.ولی سرعت بازکردنش افتضاح بود.مخصوصا سایت دیجی کالا که حدود ۱دقیقه طول میکشید تا بازش کنه 😐
    در حالی که کروم حدود ۳ ثانیه طول میکشه تا کامل بازش کنه
    برای دیدن فیلم ها هم داخل سایت نیاز به فلش پلیر داره
    ظاهر زیبایی داره
    ولی متاسفانه در کل راضی کننده نبود

    1. Avatar محسن

      دیجی کالا که تو حالت عادی بیشتر از یک دقیقه لود میشه

  9. Avatar javad

    من که خودم به شخصه از روز اول فقط فایر داشتم:)

  10. Avatar Hossein Gaming

    فایرفاکس مرورگر سریعی است و بر روی تبلت اندرویدی خودم که استفاده می کنم بسیار خوب است اما احساس می کنم چون کروم برای گوگل است قطعا پشتیبان بهتری دارد سرور های قویتری دارد
    گوگل کروم خیلی خوب است

  11. Avatar فاضل

    من کارم وب دیزاین و کدینگ هستش
    ازون اولم با کروم کار کردم، با ربط کاربری فایر فاکس مشکل داشتم، زیادی بد بود واقعا.
    اما حالا انعظاف پذیری، تنظیمات گسترده و قابلیت شخصی سازی فایرفاکس کوانتوم خیلی منو جذب کرده، از وقتی عرضه شده، حدود ده روزی هست که سمت فایر فاکس کوانتوم رفتم، تا حالا که واقعا راضی م.

  12. Avatar arianaa

    صد در صد فایرفاکس

    ورژن جدیدش هم که عالی شده !!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه