تصاویر ماهواره‌ای ناسا از چاه‌های نفت عراق که ماه‌هاست می‌سوزند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آتش‌سوزی

دوربین ماهواره‌ی لندست ۸ ناسا از ماه ژوئن آتش‌سوزی چاه‌های نفت در عراق را زیر نظر گرفته است. توده‌های سیاه دود که به جان ساکنان محلی افتاده‌اند، یادآور جنگ مداوم در این منطقه هستند.

توده‌های متراکم دود از چند محل مختلف در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب موصل ناشی می‌شوند. نظامیان داعش عمدا قبل از اینکه این شهر را ترک کنند، این آتش‌ها را به پا کردند. طی سه ماه گذشته به طور پیوسته دود در هوای این منطقه وجود داشته است.

این آتش‌سوزی‌های چاه‌های نفت شباهت زیادی به آتش‌سوزی‌های کویت در جریان جنگ اول خلیج فارس در دهه ۹۰ میلادی دارند. سربازان عراقی هنگام عقب‌نشینی بیش از ۷۰۰ چاه نفت را مشتعل کرده بودند.

البته آتش‌سوزی‌های عراق به شدت آتش‌سوزی‌های کویت نیستند، اما در هر صورت ایجاد نگرانی می‌کنند. «رالف کان»، یک دانشمند جوشناس در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا می‌گوید این آتش‌ها دود زیان‌آور و سفید خاکستری تولید می‌کنند. عواملی مثل رطوبیت، باد و تراکم سوخت بر ساختار شیمیایی و رنگ توده‌های دود تاثیر می‌گذارند.

تا زمانی که این آتش‌ها خاموش شوند (اصلا مشخص نیست چه زمانی این اتفاق می‌افتد) ساکنان محلی باید با دود و تاثیرات آن کنار بیایند. بوی نفت این منطقه را فرا گرفته و بسیاری از ساکنان از جمله کودکان شروع به سرفه کرده‌اند. قرار گرفتن در معرض این دودها تنها به مدت چند دقیقه منجر به حس سوزناک در گلو می‌شود.

متاسفانه ممکن است ماه‌ها یا حتی یک سال کامل طول بکشد تا این آتش‌ها خاموش شده و چاه‌ها پوشیده شوند.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه