تماشای بزرگترین ماه در ۷۰ سال گذشته را از دست ندهید

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اگر یک رویداد نجومی باشد که امسال نباید از دست بدهیدش، دیدن اَبَرماه در ماه نوامبر است. زمانی که ماه به نزدیک‌ترین فاصله با زمین در حدود ۷۰ سال گذشته می‌رسد.

در طول این واقعه که در شامگاه ۱۴ ام نوامبر (دوشنبه ۲۴ آبان) رخ خواهد داد، ماه به شکل متوسط در حدود ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد روشن‌تر از ماه‌کامل خواهد بود.

ماه به نزدیک‌ترین فاصله‌اش با زمین می‌رسد و چنین واقعه‌ای تا سال ۲۰۳۴ دوباره تکرار نخواهد شد بنابراین اگر از علاقه‌مندان نجوم باشید نباید این رویداد نجومی را از دست بدهید.

اما ابرماه چطور ایجاد می‌شود؟ طبق آنچه ناسا توضیح داده، به دلیل وجود مدار بیضی شکل ماه، یک بخش از مدار که حضیض مداری نامیده می‌شود در حدود ۴۸۲۸۰ کیلومتر از بخش دیگر مدار (که اوج نامیده می‌شود) به زمین نزدیک‌‌تر خواهد بود.

وقتی خورشید، ماه و زمین در یک خط قرار می‌گیرند، این اتفاق با نام Syzygy نامیده می‌شود. با وجود Syzygy و در شرایطی که ماه نسبت به خورشید در سمت مخالف زمین قرار می‌گیرد شرایطی خاص به وجود می‌آید که باعث بزرگتر دیده شدن و درخشان‌تر دیده‌ شدن ماه در آسمان زمین می‌شود. این اتفاق همان اتفاقی است که باعث تشکیل ابرماه می‌شود.

البته درک تفاوت ماه کامل و ابرماه بسته به اینکه از کدام موقعیت جغرافیایی به آن بنگرید هم متفاوت خواهد بود. اگر ماه جایی بالای سرتان باشد و ساختمان یا نشانه‌ای هم برای مقایسه در اختیار نداشته باشید خیلی سخت است که بگویید این ماه از ماه کامل بزرگتر است.

اما اگر ماه را از زوایه‌ای نگاه کنید که نزدیک به افق باشد، این زاویه می‌تواند تصویری را ایجاد کند که به آن توهم ماه می‌گویند. در این شرایط ماه کاملا بزرگتر از آن چیزی به نظر خواهد رسید که در حالت ماه کامل به نظرمان می‌رسد.

منبع: Sciencealert

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Space Time

    فوق العاده است من که به هیچ وجه از دستش نمیدم چون ۷۰ سال دیگه عمر نمیکنم

  2. مجتبی

    دقیقا چه ساعتی نقطه اوج این جریانه؟؟

    1. پویا ریاحی فر

      حدودای ۱۷:۳۰، دقیق تر بخوام بگم ۱۷:۲۲

  3. پویا ریاحی فر

    فوق العاده هست، امیدوارم ۲۴ آبان هوا خوب باشه و از اصفهان هم قابل روئیت باشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه