توصیه‌هایی به مایکروسافت پیش از رونمایی ایکس‌باکس اسکورپیو

۲۷ فروردین ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

یک سال از زمانی که برای اولین بار درباره‌ی کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت شایعاتی شنیدیم، می‌گذرد؛ شایعاتی که از مدل‌های ارتقا یافته‌ی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان صحبت می‌کردند. برای اولین بار در تاریخ صنعت بازی، کنسول‌ها قرار بود قبل از پایان چرخه‌ی کاری‌شان، ارتقای سخت‌افزاری پیدا کنند. سونی و مایکروسافت هر کدام کنسول تازه‌ای در دست ساخت داشتند و این مایکروسافت بود که با گرفتن دست پیش، زودتر از سونی از یک ایکس‌باکس جدید رونمایی کرد.

نمایشگاه E3 سال گذشته حسابی پربار بود. انتظار داشتیم سونی از مدل ارتقا یافته‌ی پلی‌استیشن۴ رونمایی کند، اما به جای این اتفاق، شاهد معرفی یک کنسول جدید از سوی مایکروسافت بودیم. مایکروسافت در کنفرانس سال گذشته‌اش آمد و گفت که می‌خواهد ایکس‌باکس وان را با قابلیت اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر ۴K واقعی ارتقا دهد. کنسول جدید مایکروسافت با اسم رمز «پروژه‌ی اسکورپیو» (Project Scorpio) معرفی شد و این شرکت گفت که در زمستان سال آینده، این ایکس‌باکس جدید را وارد بازار خواهد کرد.

چند ماهی به جلو می‌رویم. از نمایشگاه E3 گذشته است و هنوز خبری از کنسول‌های ارتقا یافته‌ی سونی و مایکروسافت نیست. سونی زودتر از مایکروسافت عمل می‌کند و در شهریور ماه از پلی‌استیشن۴ پرو (PlayStation 4 Pro) رونمایی می‌کند. پلی‌استیشن۴ پرو چندان هم از مدل معمولی‌اش قوی‌تر نیست و بازی‌ها روی این کنسول به ندرت با وضوح تصویر ۴K واقعی رندر می‌شوند. کنسول سونی با قیمت ۴۰۰ دلار وارد بازار می‌شود، ولی مایکروسافت هنوز هم ساکت است.

در تمام مدتی که سونی مشغول مانور روی پلی‌استیشن۴ پرو است، مایکروسافت روی این موضوع تاکید می‌کند که ایکس‌باکس اسکورپیو می‌تواند بازی‌ها را با وضوح تصویر واقعی ۴K رندر کند.

یکی دو هفته‌ی پیش، مایکروسافت تمام و کمال اطلاعات سخت‌افزاری کنسولی که فعلا به اسم پروژه‌ی اسکورپیو می‌شناسیم را منتشر کرد. ایکس‌باکس اسکورپیو سخت‌افزاری شگفت‌انگیز دارد و قرار است در نمایشگاه E3 معرفی شود. مایکروسافت می‌خواهد با پروژه‌ی اسکورپیو اشتباهات بزرگی که با ایکس‌باکس وان انجام داده بود را جبران کند و ما هم برای اینکه به این شرکت کمکی کرده باشیم، می‌خواهیم توصیه‌هایی برای مراسم رونمایی ایکس‌باکس اسکورپیو داشته باشیم.

 

۱- در کنفرانس رونمایی از کنسول، آمار و ارقام تحویل ما نده!

کنفرانس‌های نمایشگاه E3 را دیده‌اید؟ تمام آن‌ها با چه چیزی آغاز می‌شوند؟ مجموعه‌ای از آمار و ارقام پوچ که فقط به درد مجموعه‌ای از سهام‌داران می‌خورد تا گیمرهایی که نمایشگاه E3 و کنفرانس‌های آن را دنبال می‌کنند. با این حال، شرکت‌های بازی‌سازی ارایه‌ی آمار و ارقام را رها نمی‌کنند.

اینکه چند نفر سالانه اشتراک ایکس‌باکس لایو می‌خرند، اینکه در سال گذشته چه تعداد کنسول فروخته شده و اینکه صنعت بازی چه قدر پیشرفت کرده است، دردی از من دوا نمی‌کند.

مسئول محترم کنفرانس مایکروسافت، مطمئنا می‌دانی که همه‌ی ما نشسته‌ایم و کنفرانس امسال شما را زنده می‌بینیم تا ایکس‌باکس اسکورپیو را نشان‌مان دهی. به من گفته‌ای که روز ۲۱ خرداد، ساعت ۱ و نیم صبح منتظر کنفرانس رونمایی از ایکس‌بکس وان باش، من هم دقیقا در این ساعت نشسته‌ام تا کنسول جدیدت را ببینیم.

ایکس‌باکس دوره‌ی دان متریک تاکید داشت که این کنسول، فقط برای بازی نیست و دستگاهی است که یک تنه همه کار برای‌تان انجام می‌دهد؛ به همین دلیل هم اسم‌اش «ایکس‌باکس وان» شد.

هر لحظه و دقیقه‌ای که از این زمان می‌گذرد و تو به جای کنسول، آمار و ارقام یا صحبت‌های پوچ تحویل من می‌دهی، هیجان من برای دیدن کنسول جدیدت کمتر می‌شود.

مایکروسافت عزیز، همان ابتدای کار که من بیشترین هیجان را برای دیدن کنسول جدیدت دارم، آن چیزی که انتظار دارم را به من بده و کنفرانس را با ایکس‌باکس اسکورپیو شروع کن.

 

۲- کنسول را تمام و کمال به کنفرانس بیاور

یکی از اشتباهات سونی به هنگام رونمایی از پلی‌استیشن۴، منظورمان چهار سال پیش است، رونمایی خشک و خالی از این کنسول بود. سونی مراسمی مختص رونمایی از پلی‌استیشن۴ برگزار کرد. جمعیت بزرگی از بازی‌کننده‌ها نشسته بودند تا پلی‌استیشن۴ را ببینند، اما با مراسمی خسته کننده مواجه شدند که در آن، طراح پلی‌استیشن۴ یک ساعت درباره‌ی سخت‌افزار کنسول صحبت کرد.

ظاهرا مایکروسافت فهمیده است که اطلاعات سخت‌افزاری و عدد و رقم، به درد کنفرانس نمی‌خورد؛ یا حداقل حرکت اخیر این شرکت که چنین مفهومی را به ما رسانده است. مایکروسافت آمده و رونمایی سخت‌افزاری ایکس‌باکس اسکورپیو را به متخصصان فنی صنعت بازی، یعنی نشریه‌ی تخصصی Digital Foundry سپرده است.

سونی در مراسم رونمایی از PS4 به جای خود کنسول، فقط مارک سرنی را آورده بود تا یک ساعت صحبت فنی کند.

مایکروسافت عزیز، حالا که تمام و کمال درباره‌ی سخت‌افزار کنسول می‌دانیم، مراسم رونمایی از ایکس‌باکس اسکورپیو، یا هر اسمی که قرار است روی‌اش بگذاری، را به ظاهر کنسول اختصاص بده.

خود کنسول و دسته باید کاملا در مراسم رونمایی از اسکورپیو حضور داشته باشند. آقای فیل اسپنسر، بیا و کنسول را به دست بگیر و آن را از همه جهات به مخاطبان نشان بده؛ کنسول را روی دست بچرخان، گوشه به گوشه‌ی دسته را، اگر جدید است، نشان بده و این اجازه را نده که سوالی در ذهن بیننده به وجود بیاید.

به عنوان بیننده‌ی کنفرانس، با دیدن ظاهر کنسول، حس رضایت خوبی در ذهن‌مان به وجود خواهد آمد. مایکروسافت عزیز، کنسول را با خودت به کنفرانس بیاور و در هر لحظه‌ی مراسم، روی ظاهر آن تمرکز کن؛ این تصویر را در ذهن من بیننده ثبت کن که تمام اتفاقات خوب صنعت بازی و همه‌ی آنچه به من نشان می‌دهی، روی آن جعبه‌ای خواهد بود که در وسط کنفرانس نشسته است.

 

۳- ایکس‌باکس جدیدت را با بازی نشان بده

در حال حاضر، وضعیت بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس اصلا خوب نیست. همه‌ی ما می‌دانیم که مایکروسافت با ایکس‌باکس اسکورپیو، قوی‌ترین کنسول بازی تاریخ را ساخته است؛ کنسولی که چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری، واقعا پیشرفته است.

این همه سخت‌افزار قوی، بدون بازی قرار نیست جواب دهد. اگر مطلب Digital Foundry درباره‌ی ایکس‌باکس اسکورپیو را بخوانید، می‌بینید که مایکروسافت حرف‌های جالبی درباره‌ی جذب گیمرها زده است؛ مایکروسافت گفته که ایکس‌باکس اسکورپیو را مشخصا برای گیمرها ساخته است. عامل اصلی موفقیت سونی در نسل فعلی، تمرکز کامل پلی‌استیشن۴ روی بازی است. از سوی دیگر، تاثیرات سیاست‌های اشتباه ایکس‌باکس دوره‌ی «دان متریک» (مدیر سابق ایکس‌باکس) هنوز هم در ایکس‌باکس وان دیده می‌شود. ایکس‌باکس وان در دوره‌ی دان متریک، به عنوان یک جعبه‌ی چند رسانه‌ای معرفی شد، نه یک کنسول بازی؛ جعبه‌ای که قرار بود در اتاق شما بنشیند و همه کار برای‌تان انجام دهد.

مایکروسافت نمی‌تواند انتظار داشته باشد فقط با یک Crackdown کنسولش را نجات دهد و بازی‌های بیشتری لازم دارد.

این همه قدرتی که در اسکورپیو جای داده شده، باید با بازی نشان داده شود. مایکروسافت، می‌توانی مطمئن باشی که یک Crackdown جدید یا Phantom Dust به درد گیمرها نمی‌خورد. خودت باید دست به کار شوی و دست به ساخت بازی برای اسکورپیو بزنی؛ قرارداد بستن با شرکت‌ها هم وجهه‌ی خوبی ندارد؛ قرارداد انحصاری کردن Rise of the Tomb Raider فقط به نفع اسکوئر انیکس تمام شد که ده‌ها میلیون دلار از این قرارداد به جیب زد.

مایکروسافت عزیز، اگر ساخت Scalebound را لغو می‌کنی، بازی جایگزین برای آن معرفی کن. ایکس‌باکس اسکورپیو قوی است؛ اما این همه قدرت قرار است کجا استفاده شود؟ در کنفرانس‌ات من را توجیه کن که قدرت اسکورپیو، تجربه‌ی جدیدی از بازی کردن برایم فراهم می‌کند.

 

۴- قید تلویزیون و اپ و ویندوز را بزن

همانطور که گفتیم، سونی به این دلیل برنده‌ی این نسل است که نیامده به جماعت گیمر، اشتراک شبکه‌ی ESPN و نت‌فلیکس بفروشد. خوشبختانه فیل اسپنسر تغییرات بسیار خوبی را با خودش به ایکس‌باکس آورده است و دیگر خبری از تبلیغ شبکه‌ی تلویزیونی و اشتراک نت‌فلیکس روی ایکس‌باکس نیست.

مایکروسافت عزیز، می‌دانیم که می‌خواهی حسابی روی وضوح تصویر ۴K مانور بدهی، اما مطمئن شو محتوایی که می‌خواهی به گیمرها تحویل دهی، بازی است، نه فیلم و سریال ۴K. باز هم می‌گوییم، اگر اسکورپیو قوی‌ترین سخت‌افزار ممکن را در خودش دارد، پس مطمئن باش که بازی‌کننده‌ها به خاطر تماشای تماشای فیلم و سریال به سمت کنسول‌ات نمی‌روند و می‌خواهند این سخت‌افزار در بازی‌ها استفاده شود.

کنفرانس سال گذشته‌ی سونی در نمایشگاه E3 اتفاقی است که تصور می‌کنم دیگر به این زودی‌ها شبیه‌اش تکرار نشود. از این کنفرانس درس بگیر؛ کنفرانسی که در آن بیش از سه چهار جمله صحبت نشد و بدون وقفه و پشت سر هم، گیمرها فقط بازی جدید می‌دیدند. وقت کنفرانس را به صحبت از اینکه ایکس‌باکس جدیدت آخرین نسخه‌ی اینترنت اکسپلورر را دارد، هدر نده.

دان متریک از قراردادهای ایکس‌باکس برای نمایش فوتبال می‌گفت.

آقای مایکروسافت، حتی اگر هم می‌خواهی از واقعیت مجازی صحبت کنی، که احتمالا برنامه‌های زیادی هم برای آن تنظیم کرده‌ای، باز هم به سونی نگاه کن.

نمایش نسخه‌ی واقعیت مجازی ماین‌کرفت در کنفرانس سال گذشته‌ی مایکروسافت، یکی از بی‌مزه‌ترین اتفاقات کنفرانس بود. نزدیک به یک ربع، فردی که هدست واقعیت مجازی به سر داشت، فقط از تجربه‌اش صحبت کرد؛ تجربه‌ای که گیمرها فقط با تماشای آن، نمی‌توانستند آن را درک کنند. آن هم گیمرهایی که ذره‌ای برای‌شان بازی کردن ماین‌کرفت روی هدست واقعیت مجازی اهمیت ندارد.

باز هم تاکید می‌کنیم، آن گیمری که کنفرانس‌ات را می‌بیند، احتمالا نه ماین‌کرفت بازی می‌کند و نه دل‌اش می‌خواهد یک ربع تمام، فردی را که هدست به سر دارد روی صحنه‌ی کنفرانس ببیند.

 

۵- مراقب قیمت کنسول‌ات باش

همه‌ی ما فاجعه‌ی قیمت‌گذاری پلی‌استیشن۳ را به خاطر داریم؛ ۵۹۹ دلار عددی بود که حتی امروز هم ترسناک به نظر می‌رسد. مایکروسافت بارها گفته که ایکس‌باکس اسکورپیو، یک محصول «پریمیوم» است. پریمیوم فقط یک معنی برای ما دارد: قیمتی که به مذاق هیچ کس خوش نخواهد آمد.

سخت‌افزار ایکس‌باکس اسکورپیو آن‌قدر قوی است که کم و بیش به این یقین رسیده‌ایم که با قیمتی نجومی طرف خواهیم بود. پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان دقیقا با یکدیگر وارد بازار شدند، اما کدام یک بیشتر فروخت؟ پلی‌استیشن۴؛ آن هم فقط به این خاطر که ۱۰۰ دلار ارزان‌تر بود.

طولی نکشید که مایکروسافت برای رقابت با پلی‌استیشن۴ که ۴۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده بود، کینکت را از ایکس‌باکس وان جدا کرد و قیمت ۵۰۰ دلاری کنسول خودش را به ۴۰۰ دلار کاهش داد.

سخت‌افزار ایکس‌باکس اسکورپیو آن‌قدر قوی است که مطمئنا قیمت‌اش از پلی‌استیشن۴ پرو بیشتر خواهد بود.

سونی قبل از رونمایی پلی‌استیشن۴ پرو، قیمت مدل معمولی را به ۳۰۰ دلار کاهش داد و زمانی که پلی‌استیشن۴ پرو وارد بازار شد، قیمت‌اش هم‌اندازه‌ی پلی‌استیشن۴ به هنگام عرضه بود.

مایکروسافت عزیز، می‌دانی که ایکس‌باکس اسکورپیو قرار است مقابل پلی‌استیشن۴ پرو قرار بگیرد؛ حتی اگر کنسول‌ات بارها از پلی‌استیشن۴ پرو قوی‌تر باشد، باز هم ایکس‌باکس اسکورپیو با مدل پرو پلی‌استیشن۴ مقایسه خواهد شد. به اشتباهاتی که در زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان از سوی خودت داشتی، نیم نگاهی بیانداز. پلی‌استیشن۴ پرو قیمتی ۴۰۰ دلاری دارد. آیا مطمئنی که می‌توانی با قیمت‌هایی مثل ۵۹۹ یا ۶۹۹ دلار، گیمرها را قانع کنی که کنسول‌ات، چیزی بیشتر از پلی‌استیشن۴ پرو ارایه می‌دهد؟

 

نمی‌دانیم آیا این همه دل‌سوزی ما، بالاخره جواب می‌دهد یا نه، اما امید زیادی به مراسم رونمایی از ایکس‌باکس اسکورپیو داریم. همه چیز بالاخره در خرداد امسال رو می‌شود و تا آن زمان، مثبت به قضایا نگاه می‌کنیم.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. ShahabGT

    مهمترین اصل قیمته کنسوله. اگر قرار باشه بیشتر از ۴۰۰ دلار قیمتش باشه من یکی نمیرم سراغ یه کنسول باقیمت بالاتر فقط به این دلیل که به صورت واقعی ۴ک رندر میکنه اگر اشتباه نکنم یه دوره که ایکس باکس ۳۶۰ آرکید ۱۹۹ دلار شد سونی مجبور شد قیمتشو پایین بیاره حتی خوندم که گفته بود قیمت تمام شده خود کنسول بیشتر از قیمت فروششه ولی خب قصد داریم با فروش بازی جبراش کنیم که بنظرم خیلی هم حرکت هوشمندانه ای بود . بهرحال هرچقدرم ایکس باکس قوی باشه من بشخصه نمیتونم از عناوین اختصاصی پلی استیشن دل بکنم. پس بنظر من راه موفقیتش میتونه قیمت پایین و بازی های اختصاصیش باشه.

  2. suda

    یه جور هایی من رو یاد kyle bosman و اون ویدیوش بعد از معارفه PS4 انداختید(Sony ps4 takeaway).البته شما پیش از معارفه این کار رو کردید .به علاوه صحبت نکردن از netflix ومواردی مثل اون (حتی تو E3 فوق العاده پارسال سونی) اجتناب ناپذیره.یک سری از بازی های انحصاری هم واقعا مورد ظلم قرار میگیرن(روی هر دو سیستم)مثل همین Crackdown یا Sea of thieves که انگار کسی یادش نیست استودیو دوست داشتنی Rare داره روش کار میکنه…به نظرم باید سوال آخر اون ویدیو رو از دوستداران پلی استیشن هم بپرسم تا با یکی از شخصیت پردازی های تاریخی این کنسول آشنا بشن:
    ?do you have KNACK on your (console)PS3

    1. کایل باسمن شگفت‌انگیزه. من اگه بتونم ذره‌ای مثل اون بنویسم واسم بسه.
      من همه‌ی اون سری The Final Bosman رو از صفر تا صدش دیدم و صحبت‌های کایل بدون شک بی‌تاثیر روی من نبوده.

  3. شایان

    ماکرو کار خیلی سختی پیش رو داره سونی استدیو های فرست پارتی قوی داره که تو هر ساله بازیهاشون جزو بهترین بازی های سال هستن بحث گرافیک دیگه برای گیمر ها جذابیت خاصی نداره و به اندازه کافی گرافیک بازی ها پیشرفت داشته چیزی که گیمر جماعت دنبالشه گیم پلی خوب داستان قوی و شخصیت پردازی تاریخی مثل گاد اف واره که هم گیمرا سالهاست منتظر نسخه جدیدشن. هیچ سخت افزاری نمیتونه منو مجاب کنه ااین بازی رو بیخیال بشم.

  4. زهرا محمدپور

    عالی بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه