۶ راهکار مفید برای آماده کردن خانه در فصل بازگشت به مدرسه

۷ شهریور ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
6 راهکار مفید برای آماده کردن خانه در فصل بازگشت به مدرسه

با فرا رسیدن ماه شهریور، شمارش معکوس برای بازگشت به مدرسه آغاز شده است. فصل تابستان در چشم به‌هم زدنی سپری شد و کمتر از یک ماه دیگر پاییز از راه خواهد رسید. هر سال و در آخرین ماه فصل گرم، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به تکاپو می‌افتند تا خود و فضای خانه را برای ماه بازگشت به مدرسه آماده کنند. خرید لباس، لوازم‌التحریر، کتاب‌های درسی و کمک آموزشی از اولین قدم‌ها برای استقبال از ماه مهر به شمار می‌روند.

والدین همیشه دوست‌ دارند فرزندان‌شان با آمادگی کامل سال تحصیلی جدید را آغاز کنند. پدرها و مادرها همواره تلاش می‌کنند تا فرزندان سال تحصیلی پیش رو را با موفقیت کامل پشت سر بگذارند. اما باید به خاطر داشت لباس مناسب، لوازم‌التحریر و وسایل کمک‌آموزشی برای سپری کردن یک سال تحصیلی موفقیت‌آمیز کافی نیستند. موفقیت دانش‌آموزان در امور درسی به یک اصل فوق‌العاده مهم نیازمند است: محیط مناسب!

بدون شک شما هم با این نکته موافق هستید که دانش‌آموزان برای انجام تکالیف و درس خواندن به فضایی آرام و مناسب نیاز دارند تا بتوانند بدون خستگی جسمی و روحی، تکالیف و امور مربوط به درس و مدرسه را انجام دهند. بنابراین والدین باید فضایی مشخص از محیط خانه را به این مهم اختصاص دهند.

با انتخاب آرام‌ترین بخش خانه و آماده کردن آن برای انجام تکالیف و درس خواندن، به پیشرفت تحصیلی و حفظ روحیه‌ی او کمک بسیار زیادی می‌کنید.

شاید به نظر بسیاری از والدین در نظر گرفتن یک محیط خاص و ویژه برای درس خواندن و انجام تکالیف فرزندان اهمیت خاصی نداشته باشد. حتما شما هم دیده‌اید که بسیاری از نوجوانان دوست دارند با کتاب درسی خود روی کاناپه لم بدهند و درس بخوانند. یا دیده‌ایم کودکان دبستانی زیادی عاشق پخش کردن کتاب درسی و دفتر مشق خود کف اتاق هستند و هر روز در یک جای جدید از خانه بساط خود را پهن می‌کنند. اما بیایید خودمان را جای آن‌ها بگذاریم.

فرض کنید باید یک پروژه موقت را در منزل انجام دهید. مسلما داشتن یک فضای ثابت، مناسب و مشخص بیشتر به تمرکز و کارآیی شما کمک می‌کند تا این که مجبور باشید هر ساعت در گوشه‌ی جدیدی از خانه مشغول پیش‌برد پروژه‌تان باشید. به همین ترتیب کودکان و نوجوانان هم برای انجام امور مربوط به مدرسه و تکالیف خود نیاز به آرامش روحی و آسایش جسمی دارند.

به عقیده‌ی کارشناسان آموزش کودک و نوجوان، اختصاص دادن بخش مشخصی از خانه برای انجام تکالیف، به بچه‌ها این امکان را می‌دهد تا با تمرکز و راحتی بیشتری به امور درسی خود بپردازند و حتی از زمان حضور در خانه در فصل بازگشت به مدرسه لذت ببرند. در این مقاله سعی کردیم شش راهکار مفید و مناسب برای آماده کردن خانه پیش از فرا رسیدن فصل بازگشت به مدرسه را بررسی کنیم.

۱. یک موقعیت مستقل و مناسب را انتخاب کنید

آماده کردن خانه برای فصل بازگشت به مدرسه

هیچ‌کس به اندازه‌ی والدین از روحیات خاص فرزند خود آگاهی ندارد. سعی کنید نسبت به این روحیات محلی را انتخاب کنید که استقلال ذهنی و روحی فرزندتان را تامین کند. محل در نظر گرفته شده برای انجام تکالیف باید به اندازه‌ای راحت و امن باشد که خود او واقعا دوست داشته باشد برای مدتی مشخص در آن‌جا بماند و به امور درسی خود بپردازد. این مکان باید بر اساس سن و روحیه کودک یا نوجوان شما به او حس استقلال بدهد.

به یاد داشته باشید که فرزند شما در حین درس خواندن الزاما نباید در میدان دید شما باشد. مهم نیست این محل خاص گوشه‌ی مشخصی از خانه باشد یا اتاق شخصی او. در هنگام انتخاب این محل مشخص روحیات و شخصیت فرزند خود را در نظر بگیرید. سعی کنید پیش از آغاز فصل بازگشت به مدرسه این فضا را انتخاب و آماده کنید تا با شروع آن فرزندتان از نظر روحی برای انجام تکالیف خود در این فضا آمادگی کامل داشته باشد.

۲. راحتی فضای درس خواندن را در نظر بگیرید

هیچ‌کدام از ما دوست نداریم در فضایی با گرما یا سرمای بیش از حد یا با نور نامناسب به کار یا درس مشغول شویم. بدون شک فرزندان ما هم در فصل بازگشت به مدرسه و در هنگام انجام تکالیف و خواندن درس نیاز به محیطی از هر نظر راحت دارند. سعی کنید فضایی را در خانه بسازید که فرزندان‌تان از بودن در آن لذت ببرند و دوست داشته باشند ساعت‌های زیادی را در آن سپری کنند. در چنین فضایی است که کودکان و نوجوانان با علاقه به انجام تکالیف و درس خواندن ادامه می‌دهند.

اطمینان حاصل کنید که در فضای در نظر گرفته شده نور مناسب و کافی وجود دارد. اضافه کردن پشتی‌های کوچک یا بالش‌ها و کوسن‌های مناسب به بچه‌ها کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. اجازه دهید تزیین فضا به دلخواه بچه‌ها انجام شود تا با فضای در نظر گرفته شده رابطه‌ی احساسی خوبی برقرار کنند.

چیدن کتاب‌های دل‌خواه در قفسه یا نصب یکی دو پوستر می‌تواند به دوست‌داشتنی‌تر شدن این فضا کمک کند. همه‌ی ما سال‌های مدرسه را گذرانده‌ایم و به خوبی می‌دانیم تکالیف مدرسه به خودی خود هیچ نکته‌ی جذابی به همراه ندارند! بنابراین با آماده کردن یک فضای دوست‌داشتنی و به قول بچه‌ها باحال، می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا ساعات بیشتری را در این فضای دل‌خواه مانده و به انجام تکالیف‌شان بپردازند.

۳. یک تقویم و ساعت مناسب برای فضای مطالعه تهیه کنید

فراهم کردن شرایط مناسب درس خواندن فرزندان در فصل بازگشت به مدرسه

در نظر گرفتن یک ساعت دیواری بزرگ و یک تقویم دیواری مناسب برای اتاق مطالعه اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. اگر فرزند شما سال‌های اول دبستان را پشت سر گذاشته، او را تشویق کنید تا برنامه‌های درسی خود از جمله تکالیف، امتحانات پیش رو، برنامه‌های کمک درسی، آزمون‌های آزمایشی و نتایج آن‌ها را در این تقویم یادداشت کند. در معرض دید بودن تمام این برنامه‌ها روی یک تقویم، مشاهده‌ی میزان پیشرفت و البته تماشای نتایج، به شدت فرزندان شما را در حین تحصیل به پیشرفت و فعالیت بیشتر تشویق می‌کند.

یک ساعت دیواری ساده، بزرگ و متناسب با فضا، هر روز به فرزند شما ساعت‌های درس، تفریح و استراحت را یادآوری می‌کند. با وجود این ساعت و برنامه‌ریزی دقیق دیگر نیاز به بحث تکراری و هر روزه بر سر ساعت‌های درس و استراحت نخواهد بود. آغاز آموزش مفهوم مهم مدیریت زمان می‌تواند با دقت به همین ساعت دیواری آغاز شود. فراموش نکنید به سادگی و از سنین کم می‌توانید استفاده‌ی صحیح و مفید از زمان را به فرزند خود آموزش دهید.

۴. محلی برای کاغذها در نظر بگیرید

همواره تعداد بی‌شماری کاغذ و برگه در فضای پیرامون بچه‌ها وجود دارد. از برگه‌های امتحانی گرفته تا نامه‌هایی که از سوی مدرسه برای والدین ارسال می‌شوند. حتی یک نقاشی ساده روی یک تکه‌ کاغذ سفید می‌تواند برای فرزند شما اهمیت زیادی داشته باشد. اگر این کاغذها جای مشخص و مناسبی نداشته باشند همواره در معرض خطر گم شدن، پاره شدن یا کثیف شدن قرار دارند.

بچه‌ها، به ویژه در سنین پایین نسبت به این گونه چیزها نسبتا بی‌مبالات هستند و اگر فکری برای جمع‌آوری و طبقه‌بندی آن‌ها نکنیم باید احتمال گم شدن بخش زیادی از آن‌ها را بپذیریم. یکی از راه‌های نجات دادن کاغذها و برگه‌های مهم بچه‌ها، اختصاص دادن قفسه‌هایی ویژه و مخصوص در فضای مطالعه‌ی آن‌هاست.

این قفسه‌های ویژه می‌توانند به شکل بردهایی با سنجاق‌ها و پونزهای رنگی هم در نظر گرفته شوند تا بچه‌ها با اشتیاق کاغذهای خود را روی آن‌ها نصب کرده و در معرض دید خود و والدین‌شان قرار دهند. نصب این بردهای جذاب در فضای مطالعه می‌تواند برای بچه‌ها تبدیل به یک بازی جالب شود. جمع‌آوری و نظم بخشیدن به برگه‌های مختلف و اطمینان از سالم رسیدن کاغذهای مهم از مدرسه به خانه از فواید نصب این‌گونه قفسه‌ها و بردها است.

۵. یک گالری از موفقیت‌های فرزندان خود بسازید

در صورت دیده نشدن موفقیت‌ها، درس‌ خواندن و تحصیل هم مانند هر کار دیگری خسته کننده و کسالت آور است. بچه‌ها دوست دارند در فصل بازگشت به مدرسه کوچکترین موفقیت و پیشرفت خود را به والدین و دیگر اعضای خانواده نمایش داده و از سمت آن‌ها تقدیر و تایید شوند.

زمانی که در حال آماده‌سازی فضای خاص مطالعه برای فرزندان خود هستید، حتما گوشه‌ای از آن را برای نمایش و نصب نشانه‌های موفقیت، پیشرفت و خاطرات خوب آن‌ها از فضای تحصیل در نظر بگیرید. این گالری می‌تواند محل نصب عکس‌های فرزند شما در میان دوستان و همکلاسی‌ها، کارت‌های تشویق، نمره‌های خوب و جوایزی باشد که او برای پیشرفت‌هایش به دست آورده است.

بچه‌ها برای درس‌خواندن و پیشرفت نیاز به تشویق و انگیزه دارند. یک گالری کوچک می‌تواند به صورت مرتب پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایشان را به آن‌ها یادآوری کند و باعث شود تا با علاقه و انگیزه‌ای مضاعف در فصل بازگشت به مدرسه به تلاش و کوشش بپردازند.

۶. برای فضای مطالعه کشو و سبد کاغذ تهیه کنید

کشو و سبد کاغذ از بهترین راه‌های مرتب نگه داشتن اتاق کودکان و نوجوانان در سن تحصیل هستند. همه‌ی ما در سنین کودکی و نوجوانی حجم غیر قابل باوری از کتاب، کاغذ، لوازم‌التحریر و وسایل دیگر داشتیم که گاه کنترل کردن و نظم بخشیدن به آن‌ها از دست‌مان در می‌رفت. شاید یک سبد کاغذ راه‌حل نهایی برای نظم بخشیدن به اتاق فرزند محصل شما نباشد، اما این ابزار ساده به خوبی کارایی خودش را در نجات دادن اتاق و فضای مطالعه از شلوغی بیش از حد نشان داده است.

بچه‌ها در سنین کودکی و نوجوانی علاقه‌ی عجیبی به پرت کردن وسایلی که از نظر آن‌ها به درد نخور است، به گوشه و کنار اتاق‌شان دارند. وجود یک سطح یا سبد کاغذ می‌تواند به عنوان یک هدف مفید حجم زیادی از به‌هم ریختگی و شلوغی اتاق و فضای مطالعه‌ی آن‌ها را کم کند. کشو‌ها هم فضای بسیار مفیدی برای طبقه‌بندی و جاگذاری وسایل بچه‌ها هستن. یک قرارداد اولیه برای مشخص کردن کارایی هر کشو، تا میزان زیادی به منظم ماندن اتاق و فضای مطالعه‌ی بچه‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: کوله‌ات رو ببند؛ راهنمای خرید بازگشت به مدرسه

منبع: Fresh Home

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه