چطور بادمجان شکم‌پر درست کنیم؟

۲۶ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
طرز تهیه بادمجان شکم پر

در این قسمت از آموزش آشپزی دیجی‌کالا مگ طرز تهیه بادمجان شکم پر را به شما آموزش می‌دهیم. بادمجان شکم پر یک غذای خوشمزه است که در بسیاری از شهرهای ایران و حتی کشورهای دیگر آن را با تفاوت‌هایی می‌پزند. مثلا نام ترکی استانبولی این غذا کارنیاریک است و ترک‌های ایران به آن قارنی یاریخ یا بادمجان شکم پاره می‌گویند. شمالی‌ها هم این غذا را با سبزی‌های محلی گیلانی مانند چوچاق و خالواش و رب انار درست می‌کنند. دستور پخت بادمجان شکم پر با کمی تغییر مثل اضافه کردن پنیر پیتزا یا گریل کردن، در کشورهای دیگر هم وجود دارد. در کل بادمجان شکم پر یا شکم پاره یک غذای خوشمزه و اصیل است که هم با برنج و هم به صورت خوراک با نان سرو می‌شود.

طرز تهیه بادمجان شکم پاره

مواد لازم برای بادمجان شکم پر

  • بادمجان: ۴ عدد
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • گوجه فرنگی: ۴ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، ادویه کاری، فلفل سیاه و نمک به میزان لازم

خرید مواد لازم بادمجان شکم‌پر دیجی‌کالا

طرز تهیه بادمجان شکم پر (بادمجان شکم پاره)

گرفتن تلخی بادمجان

۱.
برای شروع بادمجان‌ها را پوست بگیرید اما کلاهک أن‌ها را جدا نکنید. می‌توانید پوست بادمجان‌ها را مانند تصویر کامل نگیرید. روی هر بادمجان یک شکاف سطحی به صورت طولی ایجاد کنید. بادمجان‌ها را داخل یک آبکش بریزید و یک بشقاب زیر آن‌ها قرار دهید. روی بادمجان‌ها به میزان زیادی نمک بریزید و یک ساعت زمان دهید تا نمک تلخی بادمجان‌ها را بگیرد.

گوشت چرخ کرده

۲.
در این مدت می‌توانید مواد داخل بادمجان شکم پر را تهیه کنید. پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و با کمی روغن در تابه تفت دهید تا به رنگ طلائی دربیایند. سپس سیرها را له و به پیازها اضافه کنید. چند دقیقه بعد وقتی عطر سیر بلند شد، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

تفت دادن گوشت با رب

۳.
وقتی رنگ گوشت تغییر کرد، ادویه‌ها و نمک را به آن اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. یک قاشق از رب گوجه فرنگی را دراین مرحله به گوشت اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا رب به گوشت رنگ دهد.

در صورت تمایل می‌توانید در این مرحله کمی جعفری تازه‌ی خرد شده هم به گوشت اضافه کنید.

بادمجان سرخ کرده

۴.
بادمجان‌ها را بعد از یک ساعت بشویید تا نمک اضافی از روی آن‌ها شسته شود. سپس آن‌ها را خشک و در یک تابه با کمی روغن سرخ کنید. بادمجان‌ها را بچرخانید تا همه طرف آن‌ها طلائی شود.

تفت دادن رب

۵.
بعد از سرخ کردن، بادمجان‌ها را از تابه خارج کنید و روغن اضافی باقی مانده را دور بریزید. سپس رب انار و مابقی رب گوجه فرنگی را در همان تابه کمی تفت دهید.

سس غذا

۶.
بعد از تفت دادن ترکیب رب‌ها، ۲ الی ۳ لیوان آب به تابه اضافه و نمک آن را تنظیم کنید. حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید جوش بیاید.

طرز تهیه شکم پاره بادمجان

۷.
بعد از به جوش آمدن سس غذا، به آرامی شکم بادمجان‌های سرخ شده را باز کنید و آن‌ها را مانند تصویر در تابه بچینید.

طرز تهیه قارنی یاریخ

۸.
مایه‌ی گوشت چرخ کرده که از قبل آماده کرده بودید را داخل شکم بادمجان‌ها بریزید. گوجه فرنگی‌ها را هم در کنار بادمجان‌ها قرار دهید. در تابه را بگذارید و اجازه دهید این خورش برای ۴۵ دقیقه با حرارت پایین بپزد و خوب جا بیفتد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مینا

    بسیارعالی
    چقدر خوب دستور پخت بادمجان شکم پر رو توضیح دادین
    خداقوت

  2. Avatar حمید

    یکی از مزایای این دوران کرونایی برای مجردها یاد گرفتن آشپزی بود که به لطف شما و دیجی‌کالا باری از مشکلات ما کم شد! البته به خوبی دست پخت سرآشپز نمیشه ولی به امید خدا تا ۱۰۰ سال آینده و قرنطینه بعدی حسابی دستم راه افتاده! 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه