چگونه فرزندتان را برای آغاز سال تحصیلی آماده کنید؟

۸ شهریور ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
فرزندتان را برای آغاز سال تحصیلی آماده کنید

فصل مدرسه نزدیک است و به زودی تعداد زیادی از دانش آموزان، سال تحصیلی جدید خود را آغاز می‌کنند. والدین برای موفقیت فرزند خود در زمینه تحصیل، تلاش می‌کنند تا با فراهم آوردن شرایط مناسب، آن‌ها را حمایت کنند. ولی به غیر از مسائل مالی موضوعات دیگری هم وجود دارد که بهتر است از طرف والدین به فرزندان آموزش داده شود. مواردی مثل پرورش عادت‌های مناسب، افزایش شور و اشتیاق برای آغاز سال تحصیلی و یادگیری، کمک به آن‌ها برای شناخت مسائلی که باید در مدرسه انتظار داشته باشند و حتی مسائلی که برآورده کردن آن‌ها از دانش آموزان انتظار می‌رود، بر عهده‌ی پدر و مادر است.

اولین قدمی که برای آغاز سال تحصیلی جدید برداشته می‌شود، آماده کردن لباس، کوله‌پشتی با وسایل مورد نیاز و لوازم تحریر نو است. در روزهای اول مدرسه دانش آموزان معلمان خود را ملاقات می‌کنند، محل کلاس جدید خود را می‌شناسند و با هم‌کلاسی‌ها آشنا می‌شوند. ولی موفقیت واقعی در تحصیل، با آنچه ممکن است در ظاهر دیده شود، متفاوت است. احساس موفقیت چیزی است که با تمرین‌های موفق ذهنی و عاطفی به دست می‌آید.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند روند آغاز سال تحصیلی را برای دانش آموزان راحت‌تر کند، این است که زمان خواب و صرف غذا در روزهای تعطیل منظم بماند و تفاوت زیادی با زمان مدرسه نداشته باشد. این نظم را می‌توانید در روزهای پایانی تعطیلات هم دنبال کنید تا آغاز سال تحصیلی و مدرسه به راحتی انجام شود. والدین باید به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندشان مدرسه را دوست داشته باشد و برای آغاز تحصیل هیجان‌زده شوند. برای این منظور نکات زیر را مطالعه کنید.

بهبود تفکر در مورد موفقیت تحصیلی

بهبود تفکر در مورد موفقیت تحصیلی

برخی از متخصصان تحصیل و خانواده اظهار دارند موفقیت تحصیلی تنها با آنچه آموزش داده می‌شود، صورت نمی‌گیرد. بلکه آنچه در ذهن کودک وجود دارد مثل آرامش درونی و احساس حیرت و قدردانی، می‌تواند یادگیری را تقویت کند.

احساس تشکر و قدردانی باعث آزاد شدن هورمون دوپامین و سراتونین می‌شود و اضطراب و افسردگی را از بین می‌برد. زمانی که احساس قدردانی داشته باشید، به جای آنکه به مسائل منفی اطراف توجه کنید، راحت‌تر بر اتفاقات خوب تمرکز دارید و مثبت‌تر به اطراف می‌نگرید. بسیاری از والدین در درجه اول به نمرات فرزندان خود در مدرسه توجه می‌کنند. ولی در حقیقت باید بدانید که احساس شادابی و سلامت اجتماعی بخش جدانشدنی از موفقیت تحصیلی و پیشرفت در مدرسه به شمار می‌رود.

پیشنهاد می‌شود ابتدا به اتفاق نظر برسید که موفقیت در خانواده شما به چه معنا است و سپس برای دستیابی به آن پیش بروید. این مسیر بدون شک فراز و نشیب بسیاری دارد، ولی نباید از آن بترسید. والدین وظیفه دارند به فرزندان خود بیاموزند که کوشش، چالش و حتی مبارزه و شکست موانعی در مسیر پیشرفت نیستند و راهشان را مسدود نمی‌کنند. در واقع موفقیت مسیری است که فرد در آن رشد می‌کند و قوی‌تر می‌شود.

مراقبت فردی

مراقبت فردی

نکته مهم دیگر در این زمینه تأکید بر مراقبت شخصی است و فرزندان باید این مورد را از پدر و مادر خود الگوبرداری کنند. مراقبت فردی خوب شامل فعالیت فیزیکی، مدیتیشن و تمرین‌های ذهن آگاهی می‌شود. این مراقبت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان هم کمک می‌کند.

مدیتیشن نیاز به تمرین ذهنی دارد، بر زمان حال متمرکز است و به لحظه توجه می‌کند، ولی اغلب افراد از این مهارت محروم هستند. شما معمولا به جای توجه به کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید، به مسائل مختلف دیگر فکر می‌کنید. زمانی که فرزندتان با شما صحبت می‌کند، تلفن همراه خود را کنار بگذارید و صد درصد توجه خود را به او بدهید. زمانی که در یک مکانی حضور دارید، کاملا در همان‌جا متمرکز باشید.

مدارس در حال افزایش آموزش یا تشویق به انجام تمرین‌های ذهن آگاهی هستند و حتی برخی از آن‌ها چند دقیقه از برنامه روزانه خود را به مدیتیشن و مراقبه اختصاص می‌دهند. برخی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد دانش آموزانی که از ذهن آگاهی در کلاس لذت می‌برند، نمرات بهتری کسب می‌کنند و سطح بیشتری از درگیری با درس را نشان می‌دهند.

احساس قدرت دادن

احساس قدرت دادن

یکی از افراد تاثیرگذار در زمینه آموزش، در کودکی با ملیت روسی به مدرسه انگلیسی زبان رفته بود. او دوران مدرسه و آغاز سال تحصیلی خود را این‌گونه بازگو می‌کند: «من آن‌قدر کوچک بودم که زبان انگلیسی برایم دشوار به نظر می‌رسید ولی از طرفی دیگر به اندازه‌ای بزرگ بودم که بدانم مشکل چیست. زمانی که یک دختر بچه کوچک بودم، یک لحظه مهربانی زندگی‌ام را برای همیشه تغییر داد. یکی از هم‌کلاسی‌هایم تصور می‌کرد صحبت کردن من به زبان خارجی جذاب است و مثل یک قدرت ماورایی به نظر می‌رسد.» او به والدین توصیه می‌کند بهترین روش برای جذاب نشان دادن مدرسه برای فرزندان این است که به گونه‌ای رفتار کنند تا او تصور کند با دیگران متفاوت است و ابرقدرتی دارد که او را منحصر به فرد و خاص می‌کند.

تاثیر والدین برای کودک

تاثیر والدین برای کودک

برخی از والدین زمانی که می‌بینند کودکشان به اندازه‌ای بزرگ شده که باید به مدرسه برود، به یاد دوران تحصیل خود می‌افتند. بعضی از آن‌ها خاطرات کودکی و آغاز سال تحصیلی خود را برای فرزندشان تعریف می‌کنند و ترس یا انتظاری در او به وجود می‌آورند که بی‌دلیل است.

گفته‌های پدر و مادر در مورد مدرسه در نگرش بسیاری از دانش آموزان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری در ذهنیت و احساس آن‌ها برای آغاز سال تحصیلی به وجود آورد. پس به جای آنکه به فرزند خود بگویید «تو باید به مدرسه بروی»، بهتر است بگویید «وقت آن رسیده که به مدرسه بروی». با همین جمله ساده تجربه مدرسه برای فرزندان مثبت‌تر و بهتر می‌شود و به جای ترسیدن، به سوی آینده پیش می‌روند.

یکی از مسائلی که در رابطه با بسیاری از پدر و مادرها دیده می‌شود، احساس ترس آن‌ها برای بازگشت فرزندانشان از مدرسه است و به راحتی به دانش آموز منتقل می‌شود. این حس خصوصا در مورد کودکانی که برای اولین بار به مهد کودک یا پیش‌دبستانی می‌روند، بیشتر وجود دارد.

به توصیه بسیاری از متخصصان اگر دانش آموزی سال بدی را پشت سر گذاشته است، والدین باید به او یادآوری کنند که سال تحصیلی جدید و اتفاقات خوب در راه است. گاهی دانش آموزان به دلیل نتیجه ناخوشایند سال پیشین، احساس نا امیدی می‌کنند، به آن‌ها یادآوری کنید که شانس جدیدی برای درخشش و موفقیت پیش رویشان قرار دارد.

به گفته معلمان یکی از سخت‌ترین مسائل برای دانش آموزان مقاطع پایین‌تر، جدا شدن از خانواده و احساس نگرانی از دوری آن‌ها است. به پیشنهاد او قرار دادن یک عکس خانوادگی در کیفش باعث می‌شود هر زمان که بخواهد چهره‌های آشنا و دوستانه را ببیند.

با آغاز سال تحصیلی شنوای احساسات فرزندان باشید

با آغاز سال تحصیلی شنوای احساسات فرزندان باشید

برای آنکه به فرزند خود حس اطمینان خاطر ببخشید، به حرف‌هایش گوش دهید. حداقل ۱۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید و از او بخواهید تا در مورد آنچه در ذهنش می‌گذرد، با شما صحبت کند. حتی قدم زدن و پیاده‌روی کوتاه در پارک یا در اطراف خانه هم کمک‌کننده است و باعث می‌شود فرزندتان راحت‌تر حرف بزند.

والدین باید به کودکان خود کمک کنند تا احساسات متعادل و طبیعی داشته باشند و بتوانند آن را در قالب کلمات توصیف کنند. برای مثال می‌توانید به یک دانش آموز کلاس اول بگویید: شاید کمی هیجان‌زده، دست‌پاچه یا حتی ترسیده باشی. این احساسات کاملا طبیعی هستند و هر کس می‌تواند با آن مواجه شود. این جمله‌های ساده حتی در روزهای نخست شروع کار جدید یا هر اتفاق تازه‌ای در زندگی هم دلگرم‌کننده خواهد بود.

موضوعی که بسیاری از والدین از آن متنفر هستند یا عمیقا درگیر آن می‌شوند، امنیت مدارس است. باید حتما در رابطه با این مسائل با فرزند خود حرف بزنید، نحوه عبور از پارکینگ مدرسه یا خیابان را به او آموزش دهید و در مورد خطری که افراد غریبه ممکن است برای او داشته باشند، توضیح دهید.

حتی برخی از روان‌پزشکان و روان‌درمانگران والدین و خانواده پیشنهاد می‌کنند پدر و مادرها باید فرزندان خود را از مواردی مثل خطرات جسمی و فیزیکی یا آسیب‌های دیگر آگاه سازند. هرچند این موضوع ممکن است برای کودک به یک ترس واقعی تبدیل شود، ولی از طرف دیگر می‌تواند از اتفاقات احتمالی پیش‌گیری کند.

با وجود آنکه مطرح کردن این مباحث با توجه به سن و بلوغ دانش آموز متفاوت خواهد بود، ولی اگر با همکلاسی‌های خود در مورد خشونت‌های اعلام شده در اخبار صحبت کنند، ممکن است نسبت به آن برداشت اشتباه داشته باشند. والدین باید فرزندان خود را ترغیب کنند تا در مورد احساساتشان حرف بزنند و بدانند که پدر و مادر پاسخگوی سوالات هستند.

گوش دادن به حرف و احساسات فرزند به هیچ وجه زیاده‌روی نیست. زمانی که شما برای فرزند خود محیطی به وجود آورید تا بتواند به شما اعتماد کند که بدون قضاوت کردن به حرف‌هایش گوش می‌دهید، عملکرد او در مدرسه متفاوت می‌شود.

کودکانی که بحرانی مثل جدایی والدین، مرگ یا حتی بیماری والدین را در زندگی تجربه می‌کنند، نیازهای عاطفی خاصی دارند و در بین آن‌ها غم و اندوه شایع‌ترین است. البته زورگویی هم مشکل دیگری است که آن هم می‌تواند ناراحتی به وجود آورد.

برخورد با زورگویی در مدرسه

برخورد با زورگویی در مدرسه

اگر فرزند شما قربانی یک زورگویی یا قلدری باشد، مراقبت و نظارت بیشتری نیاز دارد. مطمئن شوید که معلم و مسئولین مدرسه از این زورگویی مطلع هستند. رفتارهای فرزند خود را تحت نظر داشته باشید تا اگر تغییر ناگهانی اخلاقی یا گوشه‌گیری و دوری از فعالیت‌های خانوادگی دارد، بتوانید آن را به سرعت حل کنید. غم و ناراحتی یک احساس ناگفته است که بر اثر آسیب‌های مدرسه و خانواده به زندگی کودکان سرایت می‌کند. آگاهی والدین از ناراحتی کودک آن‌ها را به برداشتن قدم برای حل مشکل فرا می‌خواند و در این فرآیند اولین مرحله، حفظ زندگی سالم از نظر عاطفی و شادی است.

سعی کنید همیشه فرزندان خود را با لبخند در آغاز سال تحصیلی و البته همیشه روانه مدرسه کنید. حتی اگر روزهای سختی را گذرانده باشید، تصویر لبخند شما در ذهن او بسیار قدرتمندتر است.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Desert

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه