آن‌چه شما گفتید؛ آیا ارسال کالا با ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا ممکن می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه

ابتدای هفته از شما پرسیدیم که به نظرتان آیا دیجی‌کالا روزی می‌تواند به طور گسترده از ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا برای ارسال سفارش‌های مشتریان استفاده کند؟ این سوال را با توجه به برنامه‌ی یک‌ساله‌ای پرسیدیم که طی آن دیجی‌کالا گروه‌های مختلف رباتیک از سراسر کشور را گرد هم آورد تا هرکدام ربات‌های پرنده‌ای بسازند و در یک مسابقه‌ با هم رقابت کنند. مسابقه برگزار شد و بعضی از گروه‌های شرکت‌کننده توانستند از بقیه عملکرد بهتری داشته باشند.

شما طبق معمول پاسخ‌های خیلی متنوعی به سوال ما دادید. از جواب‌های خیلی خوشبینانه با ابراز امیدواری فراوان گرفته تا پاسخ‌هایی مبنی بر اینکه امکان انجام چنین کاری در ایران وجود ندارد. پاسخ‌های زیادی هم به صورت کاملا تحلیلی بیان شده بودند و نیاز به فرهنگ‌سازی و گسترش زیرساخت‌های شهری را پیش‌نیاز چنین طرحی می‌دانستند.

به هر صورت از همه‌ی نظراتی که دادید ممنونیم و در ادامه سعی می‌کنیم گلچینی از نظرات شما را به نمایش در آوریم.

نظرات برای خوانایی بیشتر و اصلاح اشتباه‌های نگارشی تصحیح شده‌اند.

 

برای دیجی‌کالا نشد نداره، حتما میشه!

 

فرزاد

سلام. اگه زمان‌ می‌شد به عقب‌ برگرده‌، مثلا ۱۰-۱۵ سال پیش و جایی می‌پرسیدن که به نظر شما میشه روزی بدون این که‌ جنسی رو ببینی از نزدیک سفارش بدی و چند ساعت بعد تحویل بگیری به راحتی و پولش رو هم پرداخت کرده باشی حتما تعجب میکردیم و پاسخمون هم منفی بود… اما الان می‌بینیم که از هر جایی رد می‌شیم پیک دیجی کالا در حال تحویل بسته‌های مردمه. پس طی چندین سال آینده قطعا یاد امروز میفتیم وقتی پهپاد‌های دیجی‌کالا رو تو آسمون دیدیم.

 

Saba

بله حتما امکانش هست. با یه اطلاع رسانی تو سطح شهر و آشنایی مردم میشه از قسمتی از شهر کار و شروع کرد تا فرهنگش جا بیفته و رفته رفته تو سطح شهر گسترده پیدا کنه. تو هرجای دنیا دزد هم هست بچه‌های تیر کمون به دستم هست این مانع پیشرفت کشوری نمیشه. موفق باشید.

 

محمد

اولا این نشانه وسعت و عمق دید شماست که حاضر شدید این پهپاد رو با استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی کشور عزیزمون طراحی کنید و بسازید. در حالی که خرید این پرنده بسیار آسان تر از ساخت آن بود. از این بابت من واقعا بهتون تبریک میگم و برای تیم طراحیتون آرزوی موفقیت دارم و مطمئنم که اگه این بچه‌ها مثل تیم‌های اروپایی و آمریکایی ساپورت بشن نتیجه کارشون کمتر از اون‌ها نخواهد بود. اینکه شما میتونید این کار رو انجام بدین یا نه، من ۱۰۰در۱۰۰ مطمئنم که میتونید اما بنظرم هنوز این حرکت با تبدیل شدن به یه کار روتین و منظم روزانه فاصله داره و دلیلش هم یک سری محدودیت‌هایی هست که در این زمینه وجود داره، از جمله اینکه هنوز قوانین خاصی برای پذیرش این پرنده و عدم حمله احتمالی به اون و همچنین نیرویی که بتونه امنیت پرواز این پرنده رو فراهم کنه در کشور وجود نداره. یکی دیگه از محدودیت ها هم شرایط آب و هوایی هست که بنظرمیرسه یک سری محدودیت‌هایی رو در بعضی روزها واسه حرکت این پرنده ایجاد میکنه اما در مجموع این حرکت از سوی شما کاملا شدنی و قابل دسترس هست و من مطمئنم شما میتونید نامتون رو بعنوان اولین شرکت در زمینه استخدام ربات‌های پرنده در ایران برای همیشه ثبت کنید. موفق و پیروز باشید.

 

رسول

بله این کار صد در صد شدنی است. چون هر چیزی را که ذهن انسان بتواند درک کند شدنی است و دیجی کالا کسی هست که باید این تکنولوژی را برای اولین بار در کشور میسر سازد من به دیجی کالا ایمان دارم.

 

علی

با توجه به تجربه موفق دیجی کالا در راه اندازی فروشگاه اینترنتی و سپس اصلاح فرهنگ خدمات پس از فروش، و نیز با توجه به اعتماد مشتری‌های دیجی‌کالا به این فروشگاه بزرگ، بنده به شخصه معتقدم برای دیجی‌کالا این کار امکان پذیر است ولی مسلما هر طرحی در ابتدای راه مشکلاتی دارد. از جمله بزرگترین مشکل به اعتقاد من بوجود آمدن فرهنگ ربات‌های پرنده حمل کالا در جامعه می باشد. با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما.

 

محمد

به نظرم دیجیکالا اولین سایتی بود که خرید اینترنتی واقعی رو به مشتری نشون داد. اولین سایتی بود که به مشتری فهموند میشه به خرید اینترنتی اعتماد کرد و حتی میشه خریدهای گرون قیمت مثل موبایل و تبلت رو هم با اینترنت انجام داد. پیشرفتش رو هم که با چشمای خودمون دیدیم: تونست از یه سایت نه چندان بزرگ فروش وسایل الکترونیکی خودش رو به یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور تبدیل کنه. با دیجیکالا مگ، مقاله ها، تحلیل‌های حرفه‌ای و… هم که خودش رو به قله رسوند. پس بله، با توجه به این پیشرفت و نوآوری قطعا این کار ممکن میشه.

 

محسن

سلام. دیجیکالایی های عزیز این طرح شما عالیه. اگر این طرح عملی بشه و مجوزهای مربوطه دریافت بشه، با یکی از بزرگترین رویدادهای علمی ایران روبرو میشیم. انشاا… بعد از عملی شدن طرح توسط دیجیکالا، شرکت‌های دیگه هم به دنبال این طرح نو آوری‌های جدیدی ارائه میدن. دیجیکالا میتونه دوباره یک انقلاب در صنعت کشور بوجود بیاره. من که واقعا به این طرح دلبستم و امیدوارم که بتونید با سربلندی ازش بیرون بیاید.

 

S.Mohammad.M

تو این چند ساله دیجی کالا هر غیر ممکنی رو ممکن کرده و تبدیل شده به بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور. من خودم اون اوایل خیلی وقت پیشا که اولین بار اومدم دیجی‌کالا با خودم میگفتم غیر ممکنه من یه روز آنلاین موبایل از اینجا بخرم و اون موقع فقط از ویدیوهای دیجیکالا تی وی خوشم میومد اما الآن میگم غیر ممکنه چیزی رو که دیجیکالا داره رو از بازار بخرم مخصوصا با تحویل اکسپرسی که تازه راه افتاده. امیدوارم روزی بشه که حداقل به تمام مراکز استان ها سفارشات رو با پهپاد بفرستین و تبدیل بشین به یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی دنیا و این غیر ممکن نیست هیچ شرکت موفقی مثل اپل سامسونگ یا در این زمینه آمازون و eBay از روز اول یک غول تکنولوژی نبودن. موفق باشید.

 

امکان نداره، حتما تو هوا با تیرکمون شکار میشن!

 

Enghelabi

اگه حتی زیر ساختاشم آماده بشه باز فرهنگشو نداریم و شکار پهپاد تو خیابونا میشه سرگرمی مردم.

 

یه آدم خاص

فکرکنید توخیابون مردم با سنگ و تفنگ آسمونو نگاه می کنن پهپاد شکار کنن :)) باید ایده‌ای هم برای امنیت داشته باشه این پهپاد‌ها.

 

امیر کبیرزاده

اگه بشه هم مردم رو پشت بوم ها کمین می‌کنن با سنگ پهپادها را میزنن که بیفته پهپاد و بستشو باهم بردارن!!!

 

Amoniac

نه. چون اگه مردم ما هستن قول میدم یا با تور رباتو با کالایی که حمل میکنه توی هوا میزنن یا با تفنگ بادی میندازنش…

 

محمد

سلام. از این که یکی از منابع اصلی خریدم رو در پیشرفت میبینم خیلی خوشحالم. قصد توهین ندارم اما اگر کمی واقع بین باشیم متوجه میشیم که فرهنگ انجام چنین کاری وجود نداره. پهپاد‌های شما توسط افراد متفاوت آسیب میبینند. مثلا کودکی با سنگ به اون میزنه. یا پهباد رو به دام میندازن و به سرقت میبرن یا…. امثال این بی فرهنگی‌ها در بین ما ایرانی‌ها که فقط دم از فرهنگ میزنیم زیاده. امیدوارم روزی برسه که فرهنگمون مانند سایر کشورهای پیشرفته بشه. امیدوارم دیجیکالا توی رسیدن به این هدف موفق بشه.

 

محمد

بچه ها اونجا رو نگا یه بسته دیجی کالا! دوربین دوچشمی رو بیار ببینم چیه! آخ جون آیفون ۷ سفارش داده. پسر اون تیر کمون رو بیار می خوام آیفون شکار کنم!

 

فرخ

هیچ وقت این ایده عملی نمیشه. به هزاران دلیل. از کار نکردن زیر ساخت‌های اینترنتی در سطح شهر و دقیق نبودن مکان‌یابی بگیر تا اینکه تازه محصول که رسید دست مشتری می‌خواد کلی با ربات پرنده بازی کنه، اصلا شاید پسندید پهپاد رو همینطوری برداشت واسه بچش. زوووده آقا زووووده هنوز. بره تو آسمون با سنگ میزننش.

 

پیچیده‌تر از این‌ حرف‌هاست، چالش‌های زیادی سر راهه

 

سینا

با سلام. به نظر من این بحث ۳ بعد داره.

۱-توانایی اجرای پروژه (شامل تحقیق و امکان‌سنجی ساخت، قدرت مالی و توجیه اقتصادی، قدرت علمی و مدیریتی و …)

۲-دریافت مجوز های مختلف از ارگان های مربوطه (اطلاعاتی، امنیتی، مخابراتی و…)

۳-فرهنگ سازی استفاده

حالا این خود دیجیکالا هست که باید ببینه این سه مقوله رو میتونه با موفقیت پشت سر بگذاره یا نه!

این مقوله ها هم باید بصورت موازی بررسی بشن و پیش برن، چون هر کدام رو جلو بری و موفق بشی ولی در یکی از مسائل موفق نشی ضرر کردی! (پیشروی بیشتر و عدم موفقیت در یکی از مسائل یعنی ضرر بیشتر)

 

عباس امیدی

این ایده حتی اگر در چند دهه آینده هم اجرایی نشه، می‌تونه باعث بوجود آمدن یا پیشرفت مواردی (تکنولوژی‌ها) بشه که پیش از این یا وجود نداشتن یا بسیار ابتدایی بودن. اما اجرایی شدن و رواج چنین خدماتی نه تنها توی ایران بلکه توی کشورهای پیشرفته دنیا هم به این زودی‌ها امکان پذیر نیست. و دلایل مهمش به ترتیب موارد زیر هستند:

اولین دلیل

پیچیدگی و دشواری کنترل ترافیک تردد ربات‌های پرنده در ارتفاع پایین سطح شهر با وجود موانع متغیر و غیرقابل پیش‌بینی در مسیر پرواز هست. (البته ماهواره و GPS کمک اصلی برای هدایت رو انجام میده اما موانع فیزیکی مثل خطوط انتقال برق و مخابرات و … و موانع امواجی مزاحم باعث اختلال در هدایت درست میشن. و از طرفی امکان ثبت و بروزرسانی موانع فیزیکی متغیر در سامانه GPS اصلا منطقی و بصرفه نیست. هرچند میشه برای این مشکل از سنسورهای مختلف استفاده کرد اما خود این سنسورها باعث پیچیده تر شدن هدایت میشن)

دومین دلیل

امکان هک شدن و دسترسی افراد متفرقه به سیستم هدایت وجود داره و این مسئله میتونه خسارت‌های زیادی رو به افراد و اماکن مختلف وارد کنه (مثل برخورد و تصادف عمدی با ساختمان یا افراد، فرود و دسترسی غیرمجاز به ربات و محموله، رها شدن سهوی و عمدی محموله‌ها بخاطر اختلال در سیستم کنترل و…) البته این مورد ممکنه در مواقعی بجز هک شدن، به خاطر اختلال فنی در مرکز کنترل هم به وجود بیاد و احتمالا مهندسین این پروژه، گزینه فرود خودکار در مواقع اضطراری رو پیش‌بینی میکنن.

سومین دلیل

منبع تامین انرژی باید ظرفیت و قدرت حداکثر و اندازه فیزیکی حداقل داشته باشه. و همینطور مصرف انرژی به کندی و شارژ مجدد با سرعت بالا انجام بشه. با تکنولوژی موجود شاید بشه چنین باتری ساخت اما ممکنه به دلیل هزینه بسیار بالا برای مصارف انبوه از نظر هزینه به صرفه نباشه. (قدرت، میزان و نوع منبع انرژی صرفا نباید برق باشه. اما استفاده از سایر موارد هم میتونه محدودیت‌های خودش رو داشته باشه)

چهارمین دلیل

سیستم پروازی پیش فرض گروه‌های طراحی، به احتمال زیاد استفاده از پره‌های هلیکوپتری هست. این سیستم پروازی میتونه بالقوه خطرساز باشه. تصور کنید ربات پرنده‌ای که قراره محموله‌ای چند کیلویی رو به دست انسان برسونه باید چه اندازه‌ای داشته باشه و برای به پرواز درامدن و کنترل تعادل این ربات چه تعداد پره‌ باید در حال چرخش باشند. و تصور کنید نزدیک شدن به چنین رباتی با داشتن پره‌های بزرگ و کوچک در حال چرخش سریع چقدر میتونه خطرناک باشه. رباتی که قرار برای تحویل محموله با اسکن چشم احراز هویت انجام بده. اما تصور یک ربات پرنده بدون پره و بی‌خطر هم نیاز به تکنولوژی پیشرفته‌ای داره. سیستم پروازی ترکیبی تشکیل شده از بالون‌های معلق و بالانس‌کننده در مسیر عمودی و موتورهای محرک در مسیر افقی.

سایر دلایل

  • دسترسی به زیرساخت و خدمات مخابراتی و ماهواره آنلاین و پرسرعت
  • ایجاد قوانین تردد، گرفتن مجوز، مالکیت ربات‌ها و محاسبه هزینه‌های تعریف نشده
  • توجیه اقتصادی استفاده از ربات پرنده که نیاز به فراگیر شدن داره و فراگیر شدن نیاز به تولید انبوه و کم هزینه داره
  • فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از سواستفاده و خرابکاری‌ها آخرین مورد میتونه باشه. بخاطر اینکه همین الان ربات‌هایی مثل خودپرداز در حال استفاده هستند و امکان سواستفاده و خرابکاری با نصب دوربین های مراقبت به حداقل رسیده. استفاده درست از تکنولوژی و تعیین قوانین و جریمه‌های مشخص و سنگین می‌تونه بازدارنده باشه.

اما مهمترین نکته:

شاید با تمام موانع و مشکلات بالا امکان اجرایی شدن این پروژه زمان زیادی رو بطلبه اما نتیجه روند اجرایی شدن این پروژه فقط استفاده از ربات‌های پرنده برای حمل کالا نیست. چون برای اجرایی شدن لازم هست که مراحل مختلف این کار برنامه‌ریزی، طراحی و بارها و بارها آزمایش بشه. در همین روند تکنولوژی‌های موجود، به بخاطر نیاز به انجام صحیح و حرفه‌ای پروژه، پیشرفته‌تر میشن و تکنولوژی‌های لازم هم به وجود خواهند امد.

در این روند موارد زیر میتونه نتیجه‌ای مهمتر از اجرای ایده ربات‌های پرنده باشه:

۱. طراحی و تولید منبع انرژی بسیار قوی در اندازه فیزیکی حداقلی

۲. طراحی و تولید سیستم پروازی ترکیبی بدون پره (بالون غلبه بر جاذبه برای تعادل و حرکت در مسیر عمودی و موتور محرک قوی و کم مصرف در مسیر افقی)

۳. ایجاد و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی با امنیت و پشتیبانی قوی برای ربات‌های پرنده و سایر ربات‌هایی که در آینده تولید و مورد استفاده قرار میگیرن.

۴. تدوین قوانین و ایجاد نظام‌های کنترلی برای مسائل مالی، فرهنگی و انسانی.

 

احسان

با سلام. بسیار بسیار طرح مفید و تاثیرگذاریه، واقعا از تیم دیجی به خاطر بلند پروازی‌ها و نو آوری‌هاش تشکر و بهش افتخار میکنم. به نظر من با انشالاه و خوش باوری بدون پشتیبانی فکری و علمی کاری به سر انجام نمیرسه، به نظر این حقیر از لحاظ امکان سنجی از تیم باهوش و پر تلاش دیجی کالا این کار برمیاد ولی این کافی نیست. این‌گونه مباحث تیم‌ها، سازمان‌ها و مجوزهای درگیر زیادی را شامل میشه. و با توجه به قوانین کشور، مباحث امنیتی، فرهنگ و نگرش ما ایرانی‌ها در برخورد با این‌گونه فناوری‌ها و همچنین جوانب اقتصادی سرمایه‌گذاری اولیه در شرایط فعلی و حساس کشورمون، این کار نشدنی است، لا اقل به این زودی‌ها امکان پذیر نیست و در صورت اجرا با شکست مواجه میشه. در عین حال این دلایل بهانه‌های خوبی برای پیگیری نکردن دیجی در این زمینه نیست، کما اینکه تا همین جا هم سر و صدای زیادی به راه انداخته و به اهداف والا و باارزشی چه در داخل کشور و چه از دیدگاه بین المللی دست یافته که جای تقدیر داره، هورا دیجی کالا، هورا.

 

مجید

ارسال کالا با ربات پرنده انجام‌پذیر هست البته محدودیت‌های داره:

۱. وزن کالا ارسالی

همینطور که می‌دانید ربات‌های پرنده محدودیت‌هایی برای بلند کردن اجسام دارند چون وزن منبع انرژی (باتری‌ها ) بالا میباشد و رباط با محدودیت مواجه می‌شود.

۲. مسافتی که رباط باید طی کنه

موتورهای الکتریکی که در ربات‌های پرنده به کار می‌رود مصرف انرژی بالایی دارن و همین امر موجب تخلیه سریع باتری‌ها میشود که رباط پرنده قادر به طی مسافت کمی می‌باشد.

۳. محل و موقعیت خریدار

۴. عکس‌العمل و رفتار مردم موقع دیدن ربات پرنده.

۵. کنترل ربات پرنده

که بستگی به مسافت و آنتن دهی طول موج و سیگنال و عوامل زیادی داره که ربات از دید و دسترس اپراتور خارج نشه البته علم و تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی داشته که می‌شود ربات‌های پرنده از طریق ماهواره‌ها کنترل و هدایت کرد مثل استفاده از سیم‌کارت‌های تلفن همراه در ربات پرنده البته استفاده از این تکنولوژی محدودیت‌های زیادی داره علاوه بر هزینه بالا. به نظر من اگر از موتورهای بنزینی وتوربو درساخت ربات‌های پرنده استفاده می‌شد ربات علاوه بر بلند کردن اجسام با وزن بالا قادر به طی کردن مسافتهای طولانی هم می‌شد البته استفاده از این موتورها مشکلات خاص خودش داره مثل اندازه و حجم ربات که چندین برابر ربات‌های الکتریکی هست دو سرو صدای بلند که این نوع موتورها دارن.

 

رویاهای دیروز، واقعیت‌های امروز ماست

جواد

رویاهای دیروز واقعیت‌های امروز ماست. پس همه‌ی رویاها به واقعیت خواهد پیوست اما به مرور زمان. اما در دنیای امروز سرعت پیشرفت علم بسیار زیاده و مطمئنا در زمان بسیار نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. منم امیدوارم روزی برسه که سفارشات خودم رو از طریق ربات‌های پرنده دیجی کالا تحویل بگیرم.

Drone_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲ دیدگاه
  1. Avatar mosa5445

    حتما که نباید از یک پهباد استفاده بشه به نظرم برای شهر های دور از تهران مثل همین مشهد خودمون یک پهباد که در ارتفاع بالا تری پرواز میکنه و پهباد های کوچیک که بسته یا کالا رو دارند به اون هشر میرسونه و پهباد ها ی کوچیک بسته ها رو می رسونند (که این خودش داستانی داره) و دیجی کالا هم یک جایی باید داشته باشه تا پهباد ها به اونجا برگردن و باز از اونجا توسط یک نفر یا یک رباط داخل پهباد اصلی قرار بگیرن برگردن تهران
    یکم خیال پردازیه ولی به نظرم شدنیه

  2. Avatar Farmande_Ali

    تمامی نظرات دوستان عزیزم رو مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که اکثرا در مورد فرهنگ مردم اظهار نا امیدی و ناراحتی کردن.
    اما مسئله مهم اینه که فرهنگ یعنی چه؟
    فرهنگ یعنی رفتار من، رفتار شما
    ما برای تغییر فرهنگ ابتدا باید خودمون رو اصلاح کنیم تا توقع داشته باشیم بچه هایمان فهمیده و با فرهنگ باشند.
    از همین حالا شروع کنید:
    ۱- در خیابان ها زباله نریزید
    ۲- از به کار بردن الفاظ رکیک (فحش) خودداری کنید
    ۳- به هم نوعان خود کمک کنید
    ۴- نگذارید فردی گرسنه یا بی پناه بماند
    ۵- در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید
    ۶- نوبت را در همه جا رعایت کنید
    ۷- به دیگران چه بزرگتر و چه کوچکتر احترام بگذارید.
    با رعایت همین ۷ مورد زندگی ما خیلی شیرین تر و زیبا تر میشه.

    اما شرکت خوب و دوست داشتنی دیجی کالا: در ابتدا که این مقاله ی پهبادها رو خوندم بسیار خوشحال شدم که در ایران هم افرادی پیدا میشن که به پیشرفت تکنولوژی و خدمت به بشر اهمیت می دهند.
    در مورد این ایده بنده کاملا موافقم و برای شما آرزوی پیشرفت و موفقیت دارم، اگر کمکی هم از بنده بر بیاد با افتخار می پذیرم.

    نکته: در مسائل فنی که مسلما شما گروه متخصص خودتون رو دارید.
    در مسائل دیگر هم که هم وطنان عزیزم اشارات مفصلی در موردشون کردن.
    اما در مورد مسئله مهم و اساسی ” فرهنگ مردم” به نظر من شما بهتره که از همین حالا شروع به فرهنگ سازی کنید.
    نه فقط برای استفاده از این سیستم تحویل کالا
    بلکه برای تمام مسائل دیگر و پیشرفت فرهنگ مردم عزیزمان
    میدونم این کار در حیطه ی وظیفه ی شما نیست، اما به عنوان عضو کوچکی از این ملت از شما که به سراسر میهن و مردمان این کشور دسترسی دارید خواهش می کنم که برای پیشرفت فرهنگ مردم کاری کنید.
    به عنوان مثال من جدیدا در بسته های پستی شما دیده ام که برگه ی تبلیغاتی قرار می دهید، می توانید مانند همین برگه، یک برگه ی فرهنگی هم اضافه کنید که چند نکته ی کوتاه برای افزایش فرهنگ مردم داشته باشد.

    من و شما و مردم اگر دست به دست هم به یکدیگر کمک کنیم مطمئن باشید که فقر، گرسنگی، دزدی، فساد و … از بین میرود.
    در راستای خدمت به مردم عزیزمان هر کمکی که از من بر بیاد بنده دریغ نمیکنم و با تمام وجودم مایه میزارم.

  3. Avatar ناصر

    نظرات ارائه شده خیلی جالب بودند و نشان دهنده علاقه مردم به این رویکرد دیجی‌کالا است
    تنها بحثی رو که جایش را خالی دیدم این بود که این روش ارسال کالا لازم نیست حتما برای تمام مشتریان چه در شهر یا خارج از آن انجام بپذیرد.
    شاید بتوان از این روش ارسال، در کنار روشهای دیگر ارسال کالا، استفاده نمود. بطور مثال افراد و خانواده‌های زیادی هستند که در روستاها و مزارع زندگی میکنند و هزینه ارسال کالا با روشهای پستی عادی برای آنها بدلیل بعد مسافت و صعب‌العبور بودن مناطق آنها بسیار زیاده. در چنین مواردی بطور حتم استفاده از این روش بسیار منطقی و امکان‌پذیر بنظر میرسه.
    امیدورام موفق باشید

  4. Avatar شهاب

    تمام خودران باشه نمیشه باید با نیروی انسانی نظارت بشه و در ضمن باید اس او اس یا همون هشدار خطری برای مواقع اضطراری باشه که در صورت سقوط شکار و غیره به پایگاه اطلاع رسانی بشه و در ضمن جی پی اس بتونه بعد سقوط آخرین موقعیت مکانیش رو ارسال کنه تا از گم شدن بسته جلوگیری بشه به علاوه اینکه باید پروتوکل رمزنگاری شده تو ربات باشه تا با اتصال گوشی سفارش دهنده بسته تحویل داده بشه
    این برنامش و نحوه تحویلو فرود پهباد ها خیلی پیچیدس و ایده کیو آر کدتون که تو مسابقه اجرایی کردین خیل مزخرف بود چرا که سفارش دهنده واسه راحتی از شما جنس میگره اگر قرار باشه بیاد واسه تحویل یک کالا یک کیو آر کد ۱۰۰ در ۸۰ چاپ کنه بزنه رو پشت بومش کلا از خرید منصرف میشه
    ایده هایه بهتری هست برای نحوه تحویل که نمیگم چرا که چرا ایده هامونو مفتکی در اختیارتون قرار بدیم 😀

  5. Avatar فرشيد

    به نظر من دیجیکالا یک روزی به کل خاور میانه کالا میفرسته و فکر کنم در درازمدت اهداف این شرکت به این سمت خواهد رفت واین ارسال کالا با پروت بخشی از این پروزه میباشد

    1. Avatar ایمان

      ما خودمون از خاورمیانه وارد میکنیم، چرا باید بیان از ما گرون تر بخرن؟!!

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه