از پلی‌استیشن تا اولوشن؛ یک هفته با بازی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

هفته‌ی گذشته سال‌گرد یکی از مهم‌ترین اتفاقات صنعت بازی‌های ویدیویی، حداقل برای جوان‌ترها و آن‌هایی که کم‌تر از یک دهه است که مشغول بازی کردن هستند، بود. صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی اتفاق مهم کم ندارد؛ اما شاید کم‌تر اتفاقی به اندازه‌ی عرضه‌ی یک کنسولِ تاریخ‌ساز، از اهمیت برخوردار باشد. این دسته از کنسول‌ها صرفا خودشان به‌تنهایی صنعت بازی‌ها را دگرگون نمی‌کنند؛ بلکه بازی‌هایی که به واسطه‌ی ساخته شدن آن‌ها، راهی بازار می‌شوند هم سهم بسزایی در تغییر جریان روند بازی‌ها ایفا می‌کنند. پیش از این کنسول‌هایی مانند NES، پلی‌استیشن۱ و پلی‌استیشن۲ این کار را کرده بودند. اما هفته‌ی گذشته دهمین سال‌گرد عرضه‌ی کنسول محبوب و بسیار پرطرفدار ایکس‌باکس‌۳۶۰ بود.

ایکس‌باکس۳۶۰ به‌عنوان دومین کنسول رسمی شرکت مایکروسافت، بعد از ایکس‌باکس کلاسیک، راهی بازار شد. مدیران مایکروسافت که از عرضه‌ی ایکس‌باکس کلاسیک و رقابت با کنسول بسیار قدرتمند پلی‌استیشن۲ درس‌هایی طلایی آموخته بودند، در عرضه‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ با هوشمندی تمام عمل کردند. همان‌طور که احتمالا بهتر از ما می‌دانید مدل‌های ابتدایی ایکس‌باکس۳۶۰ پر از ایرادات ریز و درشت بود. در مواردی برخی از این ایرادها آن‌قدر جدی بودند که باعث از کار افتادن دایمی کنسول می‌شدند. درست حدس زدید؛ دقیقا درباره‌ی اخطار دردناک و تلخ RROD یا همان ۳ چراغ قرمز صحبت می‌کنیم. البته همان‌طور که در چند خط بالاتر گفتیم، مایکروسافت از تمام این ایرادات آگاه بود و فقط به این خاطر کنسول‌اش را با ایرادات ریز و درشت روانه‌ی بازار کرد که می‌خواست از سونی و کنسول پلی‌استیشن۳ جلوتر باشد. این استراتژی جواب داد و ایکس‌باکس۳۶۰ یک سال زودتر از رقیب غربی‌اش راهی بازار شد. نتیجه هم این شد که تا سونی بیاید و کنسول‌اش را عرضه کند، چند صد هزار ایکس‌باکس۳۶۰ فروخته شده بود و سونی از بازار کنسول‌های خانگی حسابی عقب مانده بود.

مایکروسافت به مرور ایرادات کنسول نسل هفتمی‌اش را برطرف کرد و در نهایت هم موفق شد، چهار پنج سال بعد از عرضه‌ی مدل اولیه‌ی ایکس‌باکس۳۶۰، مدل‌هایی بدون کم‌ترین مشکل و ایراد را عرضه کند. البته قابلیت‌های خاص این کنسول، در اهمیت و محبوبیت‌اش در میان ایرانی‌ها بی‌تاثیر نبوده. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایکس‌باکس۳۶۰ استفاده از درایو DVD در آن بود که امکان کپی‌خور شدن‌اش را به‌راحتی فراهم کرد. امکانی که در پلی‌استیشن۳ هرگز به راحتی ایکس‌باکس۳۶۰ فراهم نشد. درباره‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ و نقشی که در صنعت بازی‌های ویدیویی داشت، می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. به‌همین خاطر هم از شما دعوت می‌کنیم مطلب ده سالگی ایکس‌باکس۳۶۰ را مطالعه کنید و در صورتی که خاطره‌ای از این کنسول هیجان‌انگیز دارید، آن را در قسمت خاطرات با بقیه به اشتراک بگذارید.

در ادامه‌ی مطلب جمع‌بندی این هفته، مشابه هفته‌های گذشته قصد داریم نیم نگاهی بیاندازیم به مهم‌ترین اخبار و حواشی صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در هفت روز گذشته:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001

حداقل ۶ گیگابایت؟!

با این‌که در سومین سال فعالیت کنسول‌های نسل هشتم یعنی ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ هستیم، اما بسیاری از بازی‌ها در این نسل هیچ نماینده‌ای نداشته‌اند. البته کم‌کم می‌رود که این بازی‌ها هم سروکله‌شان در این نسل پیدا بشود. یکی از این بازی‌ها جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های «دلیل موجه» (Just Cause) است که در میان تعدادی زیادی از بازی‌کننده‌ها، طرفداران پروپاقرص خودش را دارد. اگر طرفدار بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی باشید حتما خبر دارید که از سال ۲۰۱۰ به این سمت، هیچ قسمت جدیدی از این بازی هیجان‌انگیز عرضه نشده است. استودیوی بازی‌سازی «آوالانچ» (Avalanche)، سازنده‌ی قسمت سوم دلیل موجه هم از زمانی که در اختیار داشته به بهترین نحو ممکن استفاده کرده است و قصد دارد یک بازی پروپیمان را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار بدهد.

تجربه‌ی این بازی برای آن دسته از بازی‌کننده‌هایی که از کنسول‌های خانگی نسل هشتمی استفاده می‌کنند کاملا بی‌دردسر و به راحتی قرار دادن دیسک داخل درایور کنسول است. اما این‌طور که از اطلاعات منتشر شده برمی‌آید، بازی‌کننده‌های رایانه‌های شخصی برای تجربه‌ی این عنوان باید حسابی هزینه کنند. می‌خواهید درباره‌ی مشخصات سخت‌افزاری رایانه‌هایی که برای تجربه‌ی دلیل موجه۳ مناسب هستند بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

002

Fig؛ آینده‌ی بازی‌سازی مستقل

از سال ۲۰۰۸ میلادی به این طرف، بازی‌سازی و بازی‌سازان مستقل نقشی پررنگ در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی ایفا کرده‌اند. البته حتما می‌دانید که این بازی‌سازان در سال‌های ابتدایی کارشان چه رنج‌هایی کشیده‌اند و با چه زحمتی بازی‌های‌شان را به سرانجام رسانده‌اند. مشکلات زیادی پیش‌روی این دسته از بازی‌سازها قرار داشت. مشکلاتی از قبیل کسری بودجه که معمولا متوقف شدن پروژه‌ها را به‌همراه داشت و پیدا نشدن ناشر مناسب که کارها را حسابی با مشکل مواجه می‌کرد.

اما از اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی پروژه‌های مستقل سروشکل بهتری پیدا کردند. تعداد زیادی از ناشران متوجه شدند، خواسته یا ناخواسته بخش اعظمی از آینده‌ی صنعت را بازی‌های مستقل رقم خواهند. به‌همین خاطر هم تصمیم گرفتند تا حمایت‌های همه‌جانبه‌ای را از این دسته از بازی‌سازها انجام بدهند. سرویس‌های متعددی و مختلفی طراحی و اجرا شد تا بوسیله‌ی آن‌ها به بازی‌سازهای مستقل کمک بشود. سرویس‌هایی مثل چراغ سبز استیم و بخش طراحی بازی سایت کیک‌استارتر. اما حالا صنعت وارد فاز جدیدتر و جدی‌تری شده است. سرویس‌های جدیدتر قصد دارند تا آن دسته از کاربرانی که به ساخت بازی‌های مستقل کمک می‌کنند را به‌عنوان شریک پروژه معرفی کنند. می‌خواهید درباره‌ی این قابلیت بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

003

امکان استریم بازی‌های پلی‌استیشن۴ و قصه‌های‌اش

اگر اهل بازی کردن با کنسول، خصوصا پلی‌استیشن۴ باشید، حتما می‌دانید که این دستگاه قابلیت‌های متعدد و متنوعی از جمله امکان استریم بازی‌ها روی دستگاه‌های دیگر را دارد. به بیان ساده‌تر بازی‌کننده می‌تواند تصویری که کنسول پردازش می‌کند را روی دستگاه‌های دیگری به‌جز نمایشگرش ببینید و حتی به وسیله‌ی رابط کاربری آن دستگاه‌ها، بازی هم بکند. از جمله‌ی این دستگاه‌های واسطه می‌توان به کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا (Vita) و گوشی‌های سری Z و تبلت‌های اکسپریای سونی اشاره کرد. اما در اوایل هفته‌ی گذشته خبر آمد که یک برنامه‌نویس مستقل موفق شده است خروجی کنسول پلی‌استیشن۴ را روی رایانه‌های شخصی به‌نمایش دربیاورد. البته این برنامه‌نویس سودجو برای در اختیار قرار دادن قابلیت جدید از هر بازی‌کننده ۱۰ دلار وجه نقد طلب کرده بود.

بازی‌کننده‌ها وقتی دیدند یک برنامه‌نویس مستقل می‌تواند چنین قابلیتی را در اختیارشان قرار بدهد، اما سونی هم‌چنان در مقابل این وضعیت سکوت پیشه کرده، اعتراضات‌شان را سرازیر مدیران این شرکت کردند. نتیجه هم این شد که چند روز بعد از انتشار خبر اول، سونی رسما تایید کرد که به‌طور رسمی مشغول کار روی این قابلیت است و بزودی آن را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار خواهد داد. می‌خواهید درباره‌ی این خبر بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

004

فوتبال مجانی

برای این‌که بدانید مجموعه بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال PES ابدا وضعیت خوبی ندارند، نیازی نیست طرفدار پروپاقرص فوتبال باشید. البته هنوز هم تعدادی هستند که تصور می‌کنند این مجموعه بازی‌های ژاپنی روزهای خوشی را سپری می‌کند و رقیب غربی‌اش چه از نظر فروش و چه کیفیت بازی، هنوز هم با اختلاف عقب‌تر از PES است. اما این موضوع ابدا صحت ندارد و الان بیش‌تر از پنج شش سال است که مجموعه بازی‌های «فیفا» با اختلاف از PES جلو افتاده. مسوولان و طراحان کونامی در ابتدا بیش‌ترین استقامت را در برابر تغییرات نشان می‌دادند؛ اما خیلی زود متوجه شدند که برای دوام آوردن در برابر فیفای قدرتمند باید برگ‌های برنده‌ی بیش‌تری رو کنند. به‌همین خاطر هم از حدود دو سه سال پیش، دست به تغییرات کلان در بازی‌شان زدند. از مکانیک‌های پایه‌ی بازی بگیرید، تا موتوری که بازی بر مبنای آن ساخته می‌شود. اما با این وجود بازهم تغییری در میزان استقبال بازی‌کننده‌ها ایجاد نشد.

البته این‌طور که از جدیدترین اخبار منتشر شده به‌نظر می‌رسد، مسوولان کونامی ابدا قصد ندارند جنگ را به فیفا ببازند؛ به همین خاطر هم تصمیم گرفته‌اند تا یک نسخه‌ی رایگان از جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های PES را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار بدهند. می‌خواهید درباره‌ی نسخه‌ی رایگاه PES 2016 بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه