دانشمندان اولین گیاه الکترونیکی جهان را ساختند

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
رز الکترونیکی

مفهوم انرژی سبز، این هفته به معنای واقعی کلمه تحقق یافت. دانشمندان اخیرا اعلام کردند که توانستند با موفقیت، یک گل رز زنده را به مدار الکتریکی تبدیل کنند.

این دستاورد در مراحل آغازین قرار دارد و پتانسیل‌های بی‌شماری در این تکنولوژی وجود دارد.

هدف آنها ساخت گیاه هوشمندی است که می‌تواند تغییرات محیط زیستی را درک کند، یا تولید محصولاتی زراعی که می‌توان آن‌ها را به راحتی با یک کلید مدیریت کرد. کاربرد دیگر این دستاورد می‌تواند در سلول‌های سوختی گیاهی باشد که می‌تواند قند فوتوسنتز را به الکتریسیته تبدیل کند. اولین گیاه الکترونیکی می‌تواند اولین قدم به سمت تحقق هریک از این کاربردها باشد. این گیاه الکترونیکی توسط محققان دانشگاه Linkoping در سوئد توسعه داده شده است.

سرپرست این تحقیق گفته است: “تا جایی که ما می‌دانیم، قبلا نتایج هیچ تحقیقی درباره‌ی گیاه‌های الکترونیکی منتشر نشده است. هیچ‌کس قبلا این کار را انجام نداده.”

برای ساخت چنین گیاهی محققان اول ریشه‌ی رز را در معرض یک پلیمر سنتزی به نام PEDOT قرار می‌دهند. سپس این گیاه، با استفاده از همان بافت‌های چوبی که از طریق آن آب را منتقل می‌کند، پلیمر را جذب می‌کند. هنگام ورود پلیمر به بافت چوبی، این پلیمر به یک سیم تبدیل می‌شود و می‌تواند رسانای برق باشد؛ در عین حال آب و مواد غذایی را هم منتقل می‌کند. محققان با اتصال این سیم‌ها به الکترولیت‌های طبیعی در بافت گیاه، می‌توانند ترانزیستورهای الکتروشیمیایی، یک دروازه‌ی منطقی و همچنین قطعات پایه‌ای یک کامپیوتر را بسازند.

گیاه الکترونیکی

محققان همچنین، نوع دیگری از پلیمر به نام PEDOT-S را به برگ‌های آن تزریق کردند که به دنبال آن پیکسل‌هایی درون برگ تشکیل شد. پیکسل‌ها گروهی از سلول‌های الکتروشیمیایی هستند که با رگ‌های برگ از هم جدا می‌شوند. وقتی که به این پیکسل‌ها ولتاژ می‌دهیم، رنگ‌ آنها مثل یک نمایشگر تغییر می‌کند.

این گیاه الکترونیکی نتیجه‌ی دو دهه تلاش محققان است. آنها در ابتدا در دهه‌ی نود میلادی سعی کردند برق و الکترونیک را به گیاهان بیاورند، اما با مشکل کمبود بودجه مواجه شدند. این دستاورد در مراحل آغازین قرار دارد و پتانسیل‌های بی‌شماری در این تکنولوژی وجود دارد.

سرپرست این تحقیق می‌گوید: “ما می‌توانیم حسگرهایی در این گیاهان قرار دهیم و از انرژی به وجود آمده در کلروفیل برای ساخت آنتن‌های سبز یا تولید محصولات جدید استفاده کنیم. همه‌چیز کاملا طبیعی اتفاق می‌افتد و ما از سیستم بسیار پیشرفته و منحصر به فرد گیاه استفاده می‌کنیم.”

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    خیلی جالب است. یاد فیلم E.T. افتادم که موجود فرازمینی به کمک درختان توانست به همنوعان خودش پیام ارسال کند.

  2. Avatar علی

    احسنت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه