ایلان ماسک: تا ۲۰۲۴ به مریخ می‌رویم

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ایلان ماسک

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت فضایی اسپیس ایکس، شب چهارشنبه در رویدادی به نام Code Conference درباره‌ی موضوعات مختلفی از سفر به مریخ و هوش مصنوعی گرفته تا تسلا مدل ۳ صحبت کرد. او در جریان مصاحبه با «والت ماسبرگ»، یکی از برجسته‌ترین ژورنالیست‌های حوزه‌ی تکنولوژی، درباره‌ی سفر به مریخ صحبت کرد.

ایلان ماسک می‌خواهد در سال ۲۰۱۸ نسخه‌ی دوم موشک دراگون را هم‌زمان با پنجره‌ی باز به مریخ بفرستد. پنجره‌ی باز زمانی رخ می‌دهد که مریخ در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد و هر ۲۶ ماه یک بار این اتفاق می‌افتد. ماسک گفت که از موشک دراگون ۲ برای بردن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کنند، اما یکی از این موشک‌ها را در سال ۲۰۱۸ به مریخ می‌فرستند. اما بلندپروازی‌های ماسک به همین جا ختم نمی‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین موشک حامل انسان در سال ۲۰۲۴ به سمت مریخ پرتاب می‌شود.

فضای داخلی دراگون ۲ به اندازه‌ی یک خودروی SUV است و می‌تواند تا هفت نفر را حمل کند. این موشک ظرف ۱۸ ماه به مریخ می‌رسد. او می‌گوید: «این موشک نمی‌تواند به زمین بازگردد. اما اگر به دنبال مکانی برای مردن هستیم، مریخ انتخاب بدی نیست.»

ایلان ماسک علاقه‌ی زیادی به استعمار مریخ دارد و طبیعتا درباره‌ی نوع حکومت هم در سیاره‌ی سرخ فکر کرده است. مدیر عامل اسپیس ایکس گفت که او برای مستعمره‌های مریخ یک دموکراسی مستقیم را تجسم می‌کند تا جامعه‌ی انسانی در آنجا رو به فساد نرود.

او گفت: «به احتمال زیاد شکل حکومتی روی مریخ یک دموکراسی مستقیم خواهد بود نه نیابتی. بنابراین مردم مستقیما درباره‌ی موضوعات مهم رای می‌دهند. من فکر می‌کنم این سیستم بهتر است، چون احتمال فساد در دموکراسی مستقیم بسیار کمتر است.» ماسک همچنین عنوان کرد که در مریخ وضع قانون از کنار گذاشتن آن سخت‌تر است.

مدیر عامل تسلا موتورز در پاسخ به این سوال که آیا مدل ۳ در موعد تعیین شده آماده خواهد بود گفت که طراحی این خودرو ظرف تقریبا شش هفته تمام می‌شود. تقریبا همه‌ی کارهای طراحی‌ مدل ۳ تمام شده است.»

علاوه بر این، ایلان ماسک در این مصاحبه اشاره کرد که تسلا تا پایان سال میلادی جاری یک مراسم مهم را برای مدل ۳ برگزار خواهد کرد و طی آن نسخه‌ی نهایی و آماده‌ی تولید این خودرو رونمایی خواهد شد. البته درباره‌ی ویژگی‌ها و جزییات مدل نهایی سوالات زیادی باقی مانده است؛ به ویژه فضای داخلی آن که در مراسم رونمایی ماه مارس ناتمام به نظر می‌رسید و هیچ توضیحاتی درباره‌ی آن ارایه نشد.

مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس در باب هوش مصنوعی هم سخن گفت. او بارها درباره‌ی خطرات هوش مصنوعی به طور علنی صحبت کرده، اما می‌گوید از بین شرکت‌هایی که در حال حاضر روی هوش مصنوعی کار می‌کنند، تنها یکی از آنها واقعا او را نگران می‌کند.

والت ماسبرگ از ماسک پرسید که آیا او به طور خاص درباره‌ی تلاش‌های شرکت‌های بزرگ مثل گوگل و فیسبوک در زمینه‌ی هوش مصنوعی نگران است یا خیر. ایلان ماسک در پاسخ گفت: «من هیچ اسمی نمی‌برم. اما تنها یکی از آنها مرا نگران می‌کند.» ماسبرگ دوباره‌ی روی سوالش پافشاری کرد و پرسید که آیا شرکتی که در حال حاضر روی ساخت خودروی خودش کار می‌کند، او را نگران کرده است. ماسک لبخندی زد، برای مدتی به کف استیج خیره شد و به طور ضمنی به گوگل اشاره کرد و گفت: «فقط یک شرکت [من را نگران می‌کند].»

 منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه