دورخیز برای IoT؛ سامسونگ از همه آماده‌تر است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند روز پیش فرصتی پیش آمد تا در «هم‌اندیشی تخصصی دستاوردهای سامسونگ در IoT» شرکت کنم. من با پیش‌فرض‌های خودم در این رویداد شرکت کردم. تا حدودی می‌دانستم که شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه چه کرده‌اند و چه‌کار می‌خواهند بکنند. شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل، مایکروسافت و اینتل هرکدام روی توسعه‌ی پلتفرم‌های خود کار می‌کنند. سامسونگ هم عطش زیادی برای عرض‌اندام در این بخش دارد و اخیرا چند گجت ریز و درشت را معرفی کرده. اما چرا فکر می‌کنم سامسونگ برای حضور در این بازار از همه آماده‌تر است؟ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

‌‌‌

اینترنت اشیا یکی از مفاهیم سهل و ممتنع این‌روزهای دنیای تکنولوژی است. سهل، به‌خاطر این‌که همین حالا هم در پیرامون ما وجود دارد. ترموستات هوشمند «نست» (Nest) یا لامپ هوشمند «هیو» (Hue) نمونه‌های معروفی هستند که در بازار یافت می‌شوند. اما ممتنع، از این جهت که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هم هنوز به‌طور کامل نمی‌دانند به کدام‌سو باید بروند. مفهوم اینترنت اشیا در مقیاس کلان، بسیار پیچیده است و به توسعه‌ی پلتفرم‌ها و تدوین پروتکل‌‌های جامع و متعدد نیاز دارد. نکته‌ی کلیدی اینجاست که سامسونگ آسوده از تمام پیچیدگی‌ها، یک برگ برنده دارد. سامسونگ، همه‌ چیز می‌سازد.

درحالی‌که گوگل و اپل بیشتر روی توسعه‌ی پلتفرم اینترنت اشیا کار می‌کنند، سامسونگ با تکیه بر دایره‌ی گسترده‌ی محصولات مصرفی‌اش، از زاویه‌ای متفاوت به موضوع نگاه می‌کند. سامسونگ همه چیز تولید می‌کند: از لامپ حبابی، یخچال و تلویزیون گرفته تا ساعت، دوربین و موبایل. این شرکت به معنای واقعی غول دنیای محصولات الکترونیکی مصرفی است. سامسونگ به‌محض این‌که به تکنولوژی مورد نیازش دست پیدا کند، می‌تواند با تعبیه‌ی آن در دستگاه‌هایش در کوتاه‌ترین زمان، سبک زندگی میلیون‌ها نفر را تغییر دهد.

2

سامسونگ در رویداد IFA 2015 تمام تمرکز خود را روی مفهوم اینترنت اشیا گذاشت. این شرکت اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ تمام محصولاتش به قابلیت اینترنت اشیا مجهز می‌شوند. این ادعای سامسونگ آن‌قدرها هم دور از ذهن نیست. این شرکت تنها لازم است از پلتفرم‌ها و سنسورهای موجود استفاده کند و با به‌کارگیری آن‌ها در یخچال‌ها، ماشین‌لباس‌شویی‌ها، جاروبرقی‌ها، تلویزیون‌ها، لامپ‌ها، دوربین‌های امنیتی، ساعت‌ها، گوشی‌ها و پرینترها و ده‌ها محصول دیگرش، همه‌چیز را در بستر یک شبکه‌ی عظیم جای بدهد. کار سامسونگ از همه ساده‌تر است. اگر ۵ سال دیگر آماری به‌دستتان رسید و دیدید که سامسونگ سهم حداکثری از بازار دستگاه‌های IoT‌ را در اختیار دارد، تعجب نکنید.

3

رویای دنیای متصل در حال عبور از مرزهای جدیدی است. تا پیش از این، از دهکده‌ی جهانی می‌گفتیم؛ تصورمان این بود که تنها این انسان‌ها هستند که قرار است با ابزارهایی که در اختیار دارند توسط شبکه‌ی اینترنت به هم متصل شوند. اما بیش از یک دهه است که ماشین‌ها از حالت یک واسط صرف بیرون آمده و هویت پیدا کرده‌اند. ما همیشه تلاش می‌کردیم یاد بگیریم که چگونه با ماشین‌ها کار کنیم. حالا نوبت به ماشین‌ها رسیده که یاد بگیرند چطور باید با آدم‌ها برخورد کنند. از این به بعد، ماشین‌ها (دستگاه‌ها یا اشیا) قرار است رفتارهای‌‌مان را بشناسند و متناسب با آن با ما ارتباط برقرار کنند. این مسیر، جذاب است و پرخطر. شرکت‌هایی مثل گوگل به‌دنبال ارایه‌ی الگوها هستند و تولیدکنندگان بزرگی چون سامسونگ، گوش‌به‌زنگ‌اند تا در بازار شکل‌گرفته، چند گام جلوتر از رقبا حرکت کنند.

‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مهدیار کاظمی پور

    خیلی خوب بود.لذت بردیم

  2. بهرام رمضانی بهرام رمضانی

    عالـــــــــــــــــــــــــــــــی می‌نویسی دوست من.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه