نقد و بررسی اسپیکر قابل‌حمل «رِیزر لِویاتان مینی»

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

«لویاتان مینی» (Leviathan Mini)، اولین بلندگوی قابل‌حمل تولید شده توسط شرکت «ریزر» (Razer) است. این بلندگو، نسخه‌ی کوچک‌تر ساندبار «لویاتان» (Leviathan) است که مدتی پیش توسط ریزر معرفی شده بود. شرکت سازنده ادعا می‌کند که این بلندگو جزو برترین بلندگوهای قابل‌حمل تولید شده تا به امروز است و آن را با شعار تبلیغاتی «کوچک اما قدرتمند» معرفی کرده است. بر اساس همین ادعا، قیمت زیادی هم برای لویاتان مینی در نظر گرفته شده است. با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی ریزر لویاتان مینی همراه شوید تا به بررسی این بلندگو بپردازیم.

Razer Leviathan Mini

  • جعبه‌گشایی؛ کامل ولی کوتاه

داخل جعبه‌ی لویاتان مینی، علاوه بر خود بلندگو، یک شارژر در کنار یک کابل میکرو USB و یک کابل AUX هم قرار دارند. ریزر برای راحتی حمل‌ونقل لویاتان مینی، یک کیف مخصوص سفر هم در جعبه‌ی این بلندگو قرار داده که تا از حدودی بلندگوی گران قیمت‌تان در برابر خط و خش و آسیب‌های احتمالی، محافظت می‌کند.

Razer Leviathan Mini

با اینکه کمبود خاصی در جعبه‌ی لویاتان مینی احساس نمی‌شود، ولی انتظار داشتیم که شرکتی مثل ریزر، کابل AUX بلندتری را برای این بلندگوی لوکس‌اش در نظر بگیرد.

  • طراحی و ساخت؛ آیین ریزر

لویاتان مینی که مدل کوچک‌شده‌ی لویاتان به‌حساب می‌آید، تقریبا هم‌اندازه‌ی یک بسته دستمال کاغذی است. البته این بسته‌ی دستمال کاغذی بیش از نیم کیلو وزن دارد. پس انتظار نداشته باشید که لویاتان مینی را هم همانند یک بلندگوی Music Angel در گوشه‌ی کیف‌تان قرار دهید و همیشه همراه‌تان داشته باشید. به نظر نمی‌آید که استفاده از نام لویاتان (هیولای عظیم‌الجثه‌ی افسانه‌ای) برای این بلندگوی کوچک مناسب باشد.

لویاتان نام یک هیولای افسانه‌ای عظیم‌الجثه به شکل مار یا اژدها در دریا است که اسطوره‌ی شر محسوب می‌شود.

Razer Leviathan Mini

در نظر داشته باشید که لویاتان مینی هیچ مقاومتی در برابر نفوذ مایعات ندارد، پس باید حسابی حواس‌تان به نگهداری از این بلندگو باشد، به‌خصوص اگر قرار باشد از آن در کنار استخر یا ساحل دریا استفاده کنید.

کیفیت ساخت بلندگو، همانند سایر محصولات شرکت ریزر، عالی است. به‌محض اینکه برای اولین بار لویاتان مینی را در دست بگیرید، متوجه خواهید شد که چرا باید برای یک بلندگوی قابل‌حمل، آنقدر هزینه پرداخت کنید.

لویاتان مینی دارای کلیدها و درگاه‌های محدودی است. در لبه‌ی کناری دستگاه، دو کلید پاور و بلوتوث در کنار ورودی ۳٫۵ میلی‌متری و درگاه میکرو USB برای شارژ دستگاه تعبیه شده است. متاسفانه خبری از درگاه کارت حافظه یا USB نیست. پس باید قید استفاده از فلش مموری یا کارت‌های حافظه‌تان را بزنید. در بالای دستگاه هم تنها سه کلید، دوتا برای کم و زیاد کردن صدا و سومی برای همگام‌سازی دو عدد لویاتان مینی استفاده می‌شود.

Razer Leviathan Mini

لویاتان مینی قابلیت جالبی به نام Combo Play دارد؛ می‌توانید دو عدد از این بلندگو را با هم همگام‌سازی (Sync) کنید. سپس این دو بلندگو به‌صورت استریو، صدا را پخش خواهند کرد. عمل Sync کردن به کمک کلیدی که بر روی بلندگو قرار دارد انجام می‌شود. لازم به ذکر است که در این حالت، دو بلندگو می‌توانند حداکثر ۴ متر از هم فاصله داشته باشند.

  • بلندگوها؛ فراتر از انتظار

اگر بخواهیم از روی کاغذ صحبت کنیم، لویاتان مینی، دو بلندگوی ۱۲ واتی در جلوی‌اش دارد. این دو بلندگو با پاسخ فرکانس ۲۰ الی ۲۰ هزار هرتز دارد. برای بهبود میزان صدای بیس تولیدی هم دو رادیاتور منفعل با امپدانس ۴ اهم در پشت دستگاه تعبیه شده‌اند. به‌علاوه، بلوتوث نسل چهارم در کنار فناوری پیشرفته‌ی aptX هم برای لویاتان مینی در نظر گرفته شده است.

فناوری aptX چیست؟

فناوری aptX امکان اجرای صوت با کیفیت بالای CD را به‌صورت بی‌سیم بر روی پهنای باند پایین بلوتوث، فراهم می‌کند. این کار با فشرده‌سازی فایل‌های صوتی بدون کاهش کیفیت‌شان انجام می‌شود. فناوری aptX در گوشی‌ها، تبلت‌ها، هدفون‌ها و بلندگوهای رده‌بالا و لوکس استفاده می‌شود.

اما از بحث‌های فنی که بگذریم، کیفیت صدای لویاتان مینی برای بلندگویی در این ابعاد، فوق‌العاده است. بلندی صدا به‌قدری است که می‌تواند به‌راحتی یک اتاق بزرگ را پوشش دهد. با فناوری Combo Play هم می‌توانید بلندگوی دیگری را متصل کنید و صدای کافی را برای یک سالن تامین کنید. طبیعتا اگر صدای بلندگو را روی حداکثر قرار دهید، مقدار قابل‌توجهی از شفافیت‌اش را از دست می‌دهد. باتری داخلی دستگاه طبق ادعای شرکت سازنده می‌تواند تا ۱۰ ساعت به‌صورت مداوم، موسیقی پخش کند. در واقعیت، این عدد با توجه به میزان صدای بلندگو می‌تواند تا ۸ ساعت کاهش یابد. در نظر داشته باشید که شارژ شدن کامل این دستگاه، چهار ساعتی وقت خواهد برد.

Razer Leviathan Mini

برای اتصال لویاتان مینی به دستگاه‌های مختلف می‌توانید از سه روش استفاده کنید: NFC، بلوتوث و کابل AUX. در حالت اول، کافی است، کلید بلوتوث را چند ثانیه نگه دارید تا شروع به چشمک زدن کند. سپس دستگاه خود را (که از NFC پشتیبانی می‌کند) به سمت چپ بلندگو (که هیچ کلید یا درگاهی ندارد) نزدیک کنید تا اتصال برقرار شود. برای استفاده از بلوتوث، کلید بلوتوث بلندگو را نگه می‌دارید تا بتوانید آن را در صفحه‌ی بلوتوث گوشی یا تبلت‌تان ببینید. سپس می‌توانید با انتخاب نام بلندگو، به آن وصل شوید. برای استفاده از درگاه AUX هم کافی است از کابل کوتاهی که در جعبه‌ی دستگاه وجود دارد استفاده کنید. البته اگر تمایل ندارید تا به بلندگو بچسبید، بهتر است که کابل بلندتری تهیه کنید.

فناوری جالب دیگر در این گوشی Clear Voice Capture نام دارد. به کمک این قابلیت می‌توانید از میکروفن داخلی دستگاه برای پاسخ به تماس‌های‌تان یا ارتباط با دستیارهای صوتی Google Now یا Siri، استفاده کنید.

  • جمع‌بندی؛ گران ولی باارزش

تعدادی از برندهای لوکس (مثل ریزر یا اپل) وجود دارند که اگر نام‌شان روی هر نوع کالایی قرار گیرد، به‌طور خودکار، قیمت‌شان افزایش می‌یابد. لویاتان مینی هم به لطف برند ریزر، کالایی گران‌قیمت است؛ حداقل گران‌قیمت‌تر از اکثر بلندگوهای کوچک قابل‌حمل. اما این موضوع را هم در نظر بگیرید که هیچ بلندگوی کوچکی نمی‌تواند چنین صدای بلند و باکیفیتی را پخش کند.

Razer Leviathan Mini

پس اگر به دنبال بهترین کیفیت صدا در میان بلندگوهای قابل‌حمل هستید و حاضرید بهای‌اش را هم پرداخت کنید، Razer Leviathan Mini یکی از بهترین انتخاب‌های‌تان خواهد بود.

Pros

  • صدای بلند و رسا
  • مجهز به فناوری aptX برای ثابت ماندن کیفیت صدا هنگام انتقال به‌صورت بی‌سیم
  • کیفیت ساخت بالا
  • کوچک و قابل‌حمل
  • امکان اتصال دو بلندگو به هم از طریق فناوری Combo Play

Cons

  • کابل AUX بسیار کوتاه
  • نبود درگاه USB و کارت‌خوان

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    JBL Flip3 هم قدرتِ واتش بالاتره، هم مقاوم در برابر آب و مایعاته و اینکه قیمتش تقریباً نصفه اینه.

    1. Avatar محمد

      اوه تصحیح می کنم. قدرت وات این مدل ریزر بیشتره.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه