برنامه‌ی جدید دانشمندان برای ورود به گوشته‌ی زمین

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان می‌خواهند تا با حفر سوراخی در کف اقیانوس هند، برای اولین بار وارد سطحی پایین‌تر از پوسته‌ی زمین شوند. دانشمندان می‌خواهند تا سنگ‌ها و پوشش داخلی سیاره‌ی زمین را بیشتر بررسی کنند.

اگر تحقیقات به نتیجه برسد، دانشمندان خواهند توانست نحوه‌ی چگونگی تشکیل کره‌ی زمین را بهتر متوجه شوند.

پژوهش‌گران هم‌چنین امیدوارند تا جنس پوسته را هم بررسی کنند و تخمین‌های‌شان را درباره‌ی این موضوع بسنجند. پروفسور «کریس مک‌لیود» این تحقیقات را رهبری خواهد کرد. او می‌گوید که احتمالا حفر ۵ تا ۵.۵ کیلومتر، چند سالی طول خواهد کشید. این مقدار، بدون احتساب ۷۰۰ متری است که از کف اقیانوس تا کشتی حفاری فاصله دارد.

«مک‌لیود» که از زمین‌شناسان دانشگاه کاردیف است، می‌گوید: “فکر کنم در کل سه نوبت طول بکشد. این تحقیقات تایید شده است و بودجه‌ی بررسی‌های دو ماهه‌ای را هم در اختیار داریم، اما شاید نتوانیم تا قبل از دهه‌ی آینده‌ی میلادی حفاری را تمام کنیم.”

تا به امروز، محققان چندین بار برای ورود به گوشته‌ی زمین سعی کرده‌اند، اما در هیچکدام از دفعات موفق نشده‌اند. با این حال، تلاش جدید ممکن است موفقیت‌آمیز باشد، چون پوسته‌ی زمین در نقطه‌ای که برای حفاری انتخاب شده است، به یکی از باریک‌ترین اندازه‌های خود رسیده است.

The Joides Resolution is dedicated to the science of drilling the ocean floor

کشتی Joides Resolution تنها با اهداف علمی و برای حفاری کف اقیانوس فعالیت می‌کند.

پروژه‌ی جدید، تحت نظر مسوولان سازمان «برنامه‌ی اکتشاف بین‌المللی اقیانوس» (IODP) انجام خواهد شد. این پروژه‌، سنگ‌ها و صخره‌های جدیدی را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. دانشمندان می‌خواهند تا با حفاری عمیق در پوسته‌ی زمین، مدل‌های فعلی از پوسته‌ی زمین و چگونگی ساخته شدن و تشکیل پوسته را بررسی کنند.

The ship will head to Atlantis bank, arrowed in this view of the Indian Ocean floor

نقطه‌ی مشخص شده، مکانی است که دانشمندان می‌خواهند آن جا را حفاری کنند.

پروفسور «مک‌لیود» امیدوار است تا بتوانند ناپیوستگی موهو یا همان Mohorovičić discontinuity را هم حفر کنند. ناپیوستگی موهو، همان نقطه‌ای است که پوسته‌ی اقیانوسی و قاره‌ای را از گوشته جدا می‌کند. محققان برای بررسی صخره‌ها و سنگ‌ها در این نقطه، راهی جز حفاری چند صد متری از گوشته‌ی زمین را ندارند.

اگر تحقیقات به نتیجه برسد، دانشمندان خواهند توانست نحوه‌ی چگونگی تشکیل کره‌ی زمین را بهتر متوجه شوند. پروفسور مک‌لین می‌گوید: “موهو حدودا در تمام حوضه‌ی اقیانوسی ساختاری یکسان دارد. به همین دلیل همه این حدس را زده‌اند که پوسته‌ی اقیانوسی ساختاری یکسان دارد و خیلی ساده است.”

پوسته‌ی زمین (Crust) در کف اقیانوس‌ها قطر خیلی کمی دارد و اگر دانشمندان بتوانند در آن حفاری کنند، ممکن است به گوشته‌ی زمین برسند.

پوسته‌ی زمین (Crust) در کف اقیانوس‌ها قطر خیلی کمی دارد و اگر دانشمندان بتوانند در آن حفاری کنند، ممکن است به گوشته‌ی زمین برسند.

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar فانوس رایانه

    ممنون از مطالب مفیدتون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه