تاثیرات جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بر اقتصاد جهانی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

روز پنجشنبه همه پرسی در مورد ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مردم این کشور را پای صندوق‌های رای کشاند و در حالی که بخشی از کارشناسان معتقد بودند خروج این کشور از اتحادیه اروپا هزینه‌های بسیاری را برای‌اش به همراه خواهد داشت اما ۵۱.۹ درصد مردم بر خلاف نظر حامیان ماندن به خروج بریتانیا رای دادند. یکی از نگرانی‌های بزرگ مخالفان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا شرایط فعلی مهاجرت به این کشور بود که احتمالا پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا سفت و سخت‌تر خواهد شد و دیگر از قواعد این اتحادیه پیروی نخواهد کرد. اما همزمان برخی از مزایای اقتصادی عضویت در این اتحادیه هم برای بریتانیا از دست خواهد رفت. بحث رفراندمی مجدد برای ماندن یا جدایی اسکاتلند از بریتانیا باز مطرح شده است و آینده کل اتحادیه هم در هاله‌ای از ابهام فرو رفته.

اما تاثیرات اقتصادی رای به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در جهان به چه شکل بود؟

با اعلام نتایج رای‌گیری، نرخ برابری پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در ۳۰ سال گذشته یعنی از ۱.۵ دلار به ۱.۳۷ دلار رسید. بسیاری از شاخص‌های دیگر اقتصادی هم در جهان و انگلستان سقوط را تجربه کردند. بازار سهام لندن ۳.۱ درصد سقوط کرد، بازارهای سهام در آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم شاهد سقوط شاخص‌ها بودند. بازار در آمریکا هم جدا از این بحران نماند و وال‌استریت شدیدترین سقوط شاخص در ۱۰ ماه گذشته را به خود دید. در میان بازارهای آسیایی هم شاخص بورس ژاپن بزرگترین سقوط از زمان وقوع حادثه فوکوشیما را از خود نشان داد.  برخی کارشناسان تخمین زده‌اند که این واقعه چیزی در حدود ۲ تریلیون دلار از ارزش بازارهای سهام در جهان را از بین برد. قیمت نفت هم به تبع سقوط بازارهای جهانی از خود سقوط نشان داد؛ برای مثال قیمت نفت برنت ۴.۹ درصد سقوط کرد. در این میان تنها طلا بود که پناهگاه سرمایه‌ها شد. این فلز گران قیمت که در شرایط بحرانی سرمایه‌ها را به سوی خود جلب می‌کند افزایش قابل توجه ۸ درصدی داشت و به بالاترین رقم خود طی دوسال اخیر رسید.

برای بررسی دقیق تاثیرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بازار ایران باید بیشتر منتظر بمانیم اما در مقطع فعلی می‌توان با احتیاط حدس‌هایی زد. برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند ممکن است این واقعه باعث افزایش فشار بر قیمت نفت و روند کاهشی آن شود، در این صورت این موضوع به کاهش درآمدهای نفتی ایران منجر خواهد شد. با بالا رفتن قیمت طلا، ممکن است شاهد افزایش قیمت سکه در بازارهای داخلی باشیم و با کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی احتمال دارد برخی از صنایع بورسی داخل کشور شاهد کاهش ارزش سهام‌شان باشند. نمی‌توان از جو روانی و تاثیرات آن در اقتصاد هم غافل بود، گرچه اقتصاد ایران ارتباط تنگاتنگی با بازارهای جهانی ندارد اما تاثیرات روانی بحران‌های جهانی می‌تواند در بازارهای داخلی هم موثر واقع شود.

 

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه