تکنولوژی پرینت سه‌بعدی جان یک گربه را نجات داد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پزشکان بخش ارتوپدی دانشگاه ایووا با کمک تکنولوژی پرینت سه‌بعدی موفق به ساخت دو پای عقبی برای یک گربه شدند.

«ونسان» (Vincent) گربه‌ای هست که به علت یک تقص مادرزادی، بخش‌های درشت‌نی در قسمت پاهای عقبی را نداشت. اگر این زبان‌بسته را دیرتر به بخش نگهداری از حیوانات ایووا می‌رساندند، قطعا تا الان مرده بود.

در آن‌جا توجه دکتر «مری سارا برگ» (Mary Sarah Bergh) که یک دستیار جراح ارتوپد در مرکز امپزشکی لوید (Lloyd) در دانشگاه ایووا است، به این گربه جلب شد.

برخلاف پروتزهای معمولی، در این‌جا پاهای مصنوعی از بالا به استخوان‌های اصلی وصل شده‌اند، برای همین هم وقتی استخوان‌ها رشد می‌کنند، پروتزها بیش‌تر در آن‌ها ادغام می‌شوند و بهتر جا می‌افتند.

دکتر برگ دراین‌باره با شرکت پرینت سه‌بعدی Biomedtrix صحبت کرد و به آن‌ها سفارش یک جفت پای مصنوعی از جنس تیتانیوم داد. اندازه و مشخصات دقیق این دو پا برای شرکت تعریف شد و آن‌ها سفارش را ساختند.

این کاشت عضو با موفقیت انجام شد و به این ترتیب گربه توانست برای اولین بار راه برود.

حالا ونسان با پاهای جدیدش مثل یک دزد دریایی راه می‌رود، ولی به نظر ما این گربه بیش‌تر شبیه «سایبرگ» (Cyborg) هست. (سایبرگ به موجودات زنده‌ای اطلاق می‌شود که بخشی از ارگان‌های بدن‌شان مصنوعی و مکانیکی است.)

دکتر برگ در پی این موفقیت می‌گوید: “فکر می‌کنم درهای تازه‌ای برای کمک به حیواناتی که نقص عضو مشابه دارند، برای ما باز شده است. در مورد ونسان ما یک‌سری تکنیک‌ها و اصول کاشت عضو را اصلاح کردیم. پس در مورد حیوانات بعدی، کار از این هم بهتر و ساده‌تر انجام خواهد شد.”

برخلاف پروتزهای معمولی، در این‌جا پاهای مصنوعی از بالا به استخوان‌های اصلی وصل شده‌اند، برای همین هم وقتی استخوان‌ها رشد می‌کنند، پروتزها بیش‌تر در آن‌ها ادغام می‌شوند و بهتر جا می‌افتند.

ویدیوی راه رفتن این گربه با پاهای مصنوعی اش را ببینید.

منبع: ۳Dprint

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. زهره

    بسیار بسیار زیبا و انسانی سپاس از اخبار انرژی بخش و انسانی

  2. قلی

    همیشه وقتی کسی به حیوانی کمک میکند کسانی هستند که بگویند با این پول میشد برای فلان آدم ها فلان کار و فلان کار کرد! اینها کسانی هستند که نه به انسان ها کمک می کنند نه به حیوانات…فقط ایراد میگرند و ادعایشان می شود.

    1. سامان

      ای بابا!، قلی شخصیت من رو زیر سوال برده و راحت نظرشو تایید کردین ولی جواب من بهش رو تایید نکردین؟! یا نظر قلی رو هم نباید تایید میکردین یا حالا که کردین باید نظر قبلی من رو هم تایید میکردین.
      به هر حال خلاصه ی نظر قبلی من این بود که قلی باید حرفی که زده رو با دلیل قوی ثابت کنه. منظورم اینه دقیقا بگه از کجا میدونه انسانهایی که از خرج کردن پول برای انسان های در حال مرگ به جای خرج کردن برای اعمال لوکس روی حیوانات صحبت میکنن کسانی هستن که نه به حیوانات کمک میکنن و نه به انسان ها و فقط ادعایشان میشود و ایراد میگیرند؟!

  3. سامان

    کاش به جای اندام مصنوعی تمرکزشونو میذاشتن روی طراحی عضو برای انسان ها. یاد اون بچه ی عراقی ای افتادم که توی بمباران هر دو پاش رو از دست داده بود و میگفت اگه پاهای منو بر نگردونین خودمو میکشم (یه همچین چیزهایی گفته بود، موضوع مال خیلی وقت پیشه دقیق یادم نیست).
    هزاران نفر سالانه توی آفریقا دارن از گرسنگی میمیرن و اونوقت یه گربه باید پای مصنوعی از جنس تیتانیوم داشته باشه.
    نمیخوام بر علیه حقوق حیوانات صحبت کرده باشم و چهره ی یک مخالف حقوق حیوانات رو به خودم بگیرم ولی اگه منصف باشیم شاید اگه بودجه ی همین پیوند عضو مصنوعی و تحقیقات بعدیشون برای توسعه ی این روش رو خرج دفاع از حقوق حیوانات کرده بودن خیلی حیوانات بیشتری نجات پیدا میکردن. مثلا همین بودجه اگه صرف محیط زیست شده بود صد ها برابر نتیجه میداد ولی تو دنیای حیوانات هم انگار تبعیض نژادی هست و اونهایی که تزئینی هستن شانس بقای بیشتری دارن!

  4. آریافایل

    واقعا دیدن این صحنه های زیبا انسانیت رو نشون میده….

  5. david

    احسنت.

  6. نمیدونم

    وای خدا چه پیشیه نازی
    به نظرم یه خورده باید بلند تر درست میکردن

  7. a

    خداوندا بهشت را جای چنین انسان هایی قرار ده…

  8. نیما

    مرسی از مطلبتون
    امیدوارم در ایران هم به موجودات زنده که مثل ما روح و حق حیات دارند بیشتر اهمیت داده بشود و خودمونو جای خالق این موجودات نگذاریم و بخوایم حق زندگی از این موجودات بگیریم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه