جک ۳.۵ میلی‌متری داری یا نه؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

علاقه‌ی من به بازی‌های کامپیوتری باعث شد که خودبه‌خود به سمت دنیای تکنولوژی و حوزه‌های مختلف‌اش مثل اینترنت، سخت‌افزار و بیش‌تر از همه موبایل جلب بشوم. تا چند سال پیش این دنیا برای من هیجان‌انگیزتر از الان بود. شاید دلیل‌اش میزان خلاقیت و نوآوری‌ای بود که درزمینه‌ی ساخت تلفن‌های همراه هوشمند وجود داشت. نمی‌گویم که الان چیزی به اسم نوآوری در دنیای موبایل وجود ندارد؛ اما شرکت‌ها به‌جای این‌که واقعا یک محصول درست و درمان راهی بازار کنند، در اعداد و ارقام با هم رقابت می‌کنند. مثلا یک گوشی با چهار گیگابایت رم عرضه می‌شود و یک شرکت دیگر برای این‌که جلوی بقیه کم نیاورد، گوشی جدیدش را با شش گیگابایت رم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در عمل‌کرد هم اختلاف سرعت محسوسی بین این محصولات دیده نمی‌شود. فقط روی کاغذ فلان گوشی از آن یکی گوشی که چند ماه پیش معرفی شده بود، قوی‌تر به نظر می‌رسد. ‌اگر در این حوزه‌ی مثلا خفن تکنولوژی به عنوان نویسنده فعالیت داشته باشید و خودتان را با ترندهای روز آشنا کنید، داستان از این اینی که هست هم غم‌انگیزتر می‌شود.

تازگی‌ها ترند روز شده جک ۳.۵ میلی‌متری خروجی صدای آیفون ۷! در این‌که آیفون یک محصول دوست داشتنی، پرطرفدار و از خیلی محصولات بازار بهتر، شکی نیست. کلا آیفون همیشه ترند بازار بوده و طرفدارهای سینه‌چاکش هم همیشه منتظرند تا خبری از گوشی‌های رقیب بیاد و شروع کنند به محکوم کردن شرکت‌های مختلف که از روی محصولات دل‌خواه‌شان کپی‌کاری شده است. اما این‌بار بحث آیفون ۷ به کسل‌ترین بحث این هفته‌ها تبدیل شده است. ان‌قدر شایعات عجیب و غریب از این گوشی منتشر شده که نه‌تنها نمی‌دانیم این شایعات بر چه اساسی تولید و منتشر ‌می‌شوند، بلکه حال‌ خوبی هم از خواندن آن‌ها پیدا نمی‌کنیم و بیش‌تر وقت‌ها با همکارم امیرحسین میرزایی به آن‌ها میخندیم!

جک ۳.۵ میلی‌متری آیفون ۷ هم که رکورد هرچی شایعه بود را شکسته و از چند ماه قبل همین‌طور خبر از حضور یا عدم حضورش روی مدل ۲۰۱۶ آیفون منتشر می‌شود. در هفته‌های گذشته این موضوع به اوج خودش رسیده است. یک روز خبر از وجود خروجی صدا روی آیفون می‌رسد و فردای همان روز خبر دیروز تکذیب می‌شود. پس‌فردا باز هم خبر می‌رسد که یک منبع جدید نبود این خروجی صدا روی آیفون را تایید کرده و روز بعد بازهم خبر می‌رسد که چنین چیزی ‌صحت ندارد.

Bored2

شما اگر جای ما بودید این روند را سوژه نمی‌کردید؟ تنوع و خلاقیت ان‌قدر در دنیای تکنولوژی ‌منزوی شده که بودن و نبودن خروجی صدای ۳.۵ میلی‌متری به یکی از بحث‌های داغ روز آن تبدیل شده است. مساله‌ای که آن‌قدرها هم جدید نیست و از پارسال شرکت‌های چینی این خروجی صدا رو از روی گوشی‌های‌شان حذف کردند و از پورت USB Type-C برای خروجی صدا استفاده می‌کنند. اما هر جا نام آیفون و اپل در میان باشد همه خبرها را دنبال می‌کنند و اصلا نگاه نمی‌کنند که در گوشه و کنار این دنیای عجیب و غریب تکنولوژی چه اتفاقی می‌افتد.

به نظرم جادوی دنیای موبایل تاثیرش را از دست داده است. دیگر نه استیو جابز هست که دنیا را با یک محصول تازه غافلگیر کند و نه از این اپل آقای تیم کوک آبی گرم می‌شود. اپل به شرکتی تبدیل شده که خودش گرفتار ترندهای روز شده است. این شرکت که زمانی ترندهای روز را تعیین می‌کرد در دام چیزی افتاده که نوآوری و خلاقیت‌ را از بین برده است.

همین‌ها باعث شده‌اند که دنیا موبایل دیگر آن هیجان گذشته را برای من نداشته باشد. همه چیز درباره‌ی عدد و رقم‌های بالاتر و بیش‌تر است. دوربین دوتایی گلکسی نوت۷ و آیفون ۷ پلاس یا ضد آب بودن گوشی‌ها چیزهایی هستند که تو این چند وقت فقط درباره‌ی آن‌ها شنیده‌ایم.  یک‌روز سنسور تشخیص اثر انگشت روی تلفن‌های همراه به موج جدید این حوزه تبدیل می‌شود و روز بعد از آن صفحه‌نمایش‌های QHD؛ اما هیچ کدام آن‌ها آن‌طور که باید روی تجربه‌ی کاربری تاثیر چندانی نمی‌گذارند. استانداردها از یک اندازه که بالاتر بروند، دیگر تفاوت چندانی با هم ندارند.

این‌جاست که من با گیمر  بودن‌ام بیش‌تر حال می‌کنم. دنیای بازی‌ها همیشه تازه و هیجان‌انگیز است. شاید از یک بازی ۱۵ قسمت راهی بازار شده باشد؛ اما در تمام آن‌ها پیشرفت و تغییر را به شکل محسوسی می‌توان مشاهده کرد. به طور مثال همین God of War جدید آن‌قدر خوب بود که همه را جذب خودش کرده و از طرف دیگر همان لحظه‌ای که در تریلر Gears of War 4 شخصیت مارکوس فنیکس نشان داده شد، آن‌قدر غافلگیر کننده بود که ساعت ۱۰ شب وسط شرکت دو متر پریدم هوا! حالا این‌ها را مقایسه کنید با ترندهای دنیای شدیدا بی‌هیجان موبایل! شاید تکنولوژی هم باید کمی خودش را تکان بدهد و به‌فکر هیجان‌زده کردن کاربران‌اش باشد.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴ دیدگاه
  1. مصطفی چنگایی

    در سال های دور نیز اکثر گوشی های بازار نظیر سونی اریسکون و نوکیا جک ۳.۵ میلی متری نداشتند فقط یه پورت بود که همه کار می کرد . جای بسی تعجب داره که این ویژگی برای خیلیا یه چیز جدیده .

  2. علی

    شما اگر طرحی برای توسعه محصولات تکنولوژی دارید بگید وگرنه انتقاد کردن خیلی ساده هست. هر چند که من با حذف جک ۳.۵ میلیمتری موافق نیستم.

  3. محمد سپاهان

    خدای جنگو خوب اومدی

  4. Ali S

    ((طرفدارهای سینه‌چاکش هم همیشه منتظرند تا خبری از گوشی‌های رقیب بیاد و شروع کنند به محکوم کردن شرکت‌های مختلف که از روی محصولات دل‌خواه‌شان کپی‌کاری شده است))

    یعنی عالی بود!!! عالی دمتون گرم!!! اگه سایتتون حضوری بود میزدم قدش!
    دلم میخواد جشن بگیرم، برو بچه های دیجیکالا هم دعوتن! دور هم باگ آیفون پیدا میکنیم خخخخخ

    1. مرتضی

      چقد ذوق میکنی تو عزیز 😀 😀 😀
      به اپل بگیم چند تا باگ بذاره تو خوشحال بشی 😀

      1. Ali S

        اپل اون ۳۰۰ تا باگ گنده شو جمع کنه شما خوشحال بشی بسه

  5. حمید

    کاملا موافقم، خود من بشخصه وقتی کوجیما کبیر و توی کنفرانس سونی دیدم داشتم جیغ می کشیدم :)))
    ولی کلا الان اگر دنبال خبرای خوب توی حوزه تکنولوژی میگردید باید بچسبید به هوا-فضا و صد البته Space-X
    این روزا ایلان ماسک هر روز یه خبر جدید داره
    یروز hyperloop، یه روز نشستن موشک روی زمین، یه روز ماشین های هوشمندو…
    هر روز این بشر آدم و به وجد میاره
    بنظرم هیجان اکتشافات فضایی یا hyperloop خیلی بیشتر از بازیه 🙂

  6. هاشمیر

    واقعا این حرف صحت داره
    مضاف بر اینکه هنوز گوشی از کشتی پیاده نشده یه گوشی دیگه از همون برند یا برند دیگه با همون قیافته و فقط با ده درصد تفاوت با یک عدد ورژن بالاتر ظهور میکنه

  7. امیر

    اون دورانی که تازه Galaxy S2 و iPhone 4s معرفی شده بود شاید اوج پیشرفت تکنولوژی موبایل بود, بعد از اون دیگه همه چیز خیلی تکراری و بی نو آوری خاصی شد , الان انقدر گوشی ها ساده شدن از لحاظ تکنولوژی و نو آوری که هر سایت و هر کسی میاد برای خودش مشخصات رو به صورت شایعه میگه و اکثرا هم درست از آب درمیاد چون همه میدونن که دیگه واقعا خلاقیت و نو آوری خاصی وجود نداره.

  8. kian

    دوست عزیز، آقای نوردوست
    هر فرد علایق خاص خودش را دارد
    یک نفر عاشق اتومبیل است و با خبری جدید از شرکت های بزرگ خودرو سازی سر از پا نمیشناسد و هیجان زده میشود.
    شاید یک نفر با شنیدن اخبار ورزشی هیجان زده شود و شاید دیگری با شنیدن اخبار مختلف تگنولوژی و شاید هم کسی مثل شما از شنیدن اخبار بازی های رایانه ای سر از پای نشناسد!
    این ها علایق شخصی هر نفر است و احترام به آن در اولویت قرار دارد.
    شما به بازی ها علاقه مند هستید و عده ای به دنیای موبایل و تبلت ها
    اما هرکس در هر حوزه ایبکه به آن علاقه مند است میتواند آن را نقد کند.
    چه بسا، فکر نکنم اگر کسی از دنیای بازی بدش بیاید و آن را نقدو منتشر کند شما آن را بپسندید.

    1. Ebrahim

      دوست عزیز بحث علایق نیست که شما میگی هر کسی متناسب با علایق نظر میده !
      بحث سر اینه که وقتی میگیم مدل جدید از یه گوشی یا تکنولوژی ، یعنی تغییر اساسی و نوآوری در اون…
      اگه اینطور باشه پس سایپا و ایرانخودرو هم دارن هر ساله مدل جدیدی از پراید و پژو میدن دیگه! 😐
      حذف یا عدم حذف جک ۳.۵ در اپل یا مقدار رم ۴ یا ۶ گیگ در گوشی های دیگه ، اینکه نشد پیشرفت تکنولوژی یا نوآوری!!! با این اتفاقات در عرصه موبایل ما کاربرها فقط داریم پول مفت برای گوشی های به اصطلاح جدید میدیم!
      البته شرکت های بزرگ هم خوب بلدن با سیاست های مرموزشون از جیب منو شما پول بکشن…!! یه مثال بخوام بزنم که روشن کننده باشه:
      شرکت کارت گرافیک سازی NVIDIA با ساخت کارتهای سری ۹۰۰ یه بازده خاصی براشون در نظر گرفته ، یکی دو سال بعد که میخواد به سود بالایی برسه به قول خودش نسل جدیدی از کارتهای گرافیک رو با سری ۱۰۰۰ روانه بازار میکنه! در تبلیغ خودش به چیزهای اغراق آمیز اشاره میکنه که مثلا نسل جدیدی از آی سی ها ، مقدار رم بیشتر ، فرکانس بیشتر و … در کارتهای سری ۱۰۰۰ هست که خیلیییی قوی تر هستند! در واقع کار خاصی نسبت به نسل قبل یا همون سری ۹۰۰ انجام نداده! فقط با ترفند های نرم افزار نسل قبل رو از رده خارج میکنه! یعنی در واقع نرم افزاری ساخته و روانه بازار میکنه که ویندوز یا بازی ها و یا برنامه ها با سری جدید سازگاری پیدا کنن که کاربر مجبور بشه نسل جدید رو خریداری کنه!
      نمیدونم منظورم رو رسوندم یا نه! یکم پیچیده به نظر میاد، شرکت ها در واقع نوآوری و تکنولوژی جدیدی ندارن که عرضه کنن! ( یا نمیخوان عرضه کنن ) فقط دارن روی اذهان و فکر ها کار میکنن تا محصولات مفت خودشون رو با قیمت بالا بفروشن به اسم محصول جدید یا مدل جدید!!!
      این سیاست کثیف متاسفانه در خیلی شرکت ها فراگیر شده! پول های مفت زیادی از منو تو به دست شون رسیده و هنوزم سیر نشدن…!

      1. ali

        دقیقا; کاملا موافقم. انقدر پول مفت از ملت میگیرن که چندوقت یکبار زیادیش را از طریق شکایت و دادگاه سر پتنت و این جور چیزا از هم دیگه کش میرن.

  9. ali

    حرف حق; با این وضعیت یه گوشی تا مرز یک میلیون برای ۱۰ سال عوض کردن نداره;یعنی عوض کردنشم پول دور ریختنه. در ضمن با عنوان مقالتون خیلی حال کردم.

  10. EA

    والا بوخودا 😀

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه