حماسه‌ی موبایلی (نقد و بررسی Mobius Final Fantasy)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

راست‌اش را بخواهید، به عنوان کسانی که کنسول‌ها و کامپیوتر پلتفرم‌های اصلی ما برای بازی کردن هستند، دل خوشی از موبایل و بازی‌های‌اش نداریم. ساخت بازی‌هایی مثل جی‌تی‌ای ۵ یا آنچارتد، صدها میلیون دلار هزینه بر می‌دارد، در حالی که می‌توان یک صدم برای ساخت بازی‌های موبایل هزینه کرد و درآمدی هنگفت از آن‌ها داشت. همین موضوع به تنهایی کاری کرد که دیگر قرار نیست متال گیر یا سایلنت هیل جدیدی عرضه شود.

با این حال، در این میان بازی‌های موبایلی خوب هم ساخته می‌شوند؛ بازی‌هایی که نمی‌توانیم نگاهی متعصبانه به آن‌ها داشته باشیم و بگوییم که چون روی موبایل هستند، پس بی‌خیال‌شان می‌شویم. بازی‌هایی مثل Kingdom Hears Unchained X یا بازی‌هایی ساده‌تر و کوچک‌تر مثل Framed واقعا تجربه‌هایی شگفت‌انگیز را از بازی با موبایل رقم می‌زنند.

شرکت‌های بازی‌سازی باید بدانند که قبل از هر چیز، مشغول ساخت یک بازی برای پلتفرم موبایل هستند. برای مثال،‌ ما یک نقش‌آفرینی عظیم یا اکشن بزرگ روی موبایل نمی‌خواهیم. بازی موبایلی باید مراحلی کوتاه داشته باشد. اسکوئرانیکس به این موضوع پی برده است. این شرکت بازی‌هایی برای موبایل می‌سازد که مناسب بازی کردن در زمان‌های کوتاه هستند، اما کیفیت‌شان از اسم اسکوئرانیکس دفاع می‌کند.

Mobius-Final-Fantasy-Featured

تا به امروز بازی‌های مختلفی با اسم «فاینال فانتزی» روی موبایل عرضه شده‌اند، اما هیچ‌کدام به «موبیوس فاینال فانتزی» (Mobius Final Fantasy) نمی‌رسند. موبیوس از دیگر بازی‌های این شرکت برای موبایل، یک سر و گردن بالاتر است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فینیکس داون

موبیوس در عین اینکه یک بازی موبایل است و می‌توان در زمان‌های کوتاه آن را بازی کرد، حسابی عمق دارد. بازی یک نقش‌آفرینی نوبتی است و از نظر سیستم‌های پیچیده و درست و درمان، چیزی از بازی‌های هم‌سبک ژاپنی‌اش کم ندارد که هیچ، بلکه حتی از خیلی از آن‌ها بهتر است.

اسکوئرانیکس بازی موبیوس فاینال فانتزی را رایگان عرضه کرده است و دلیلی ندارد تا امتحان‌اش نکنید.

داستان، شخصیت‌ها، دنیا و این‌ها به کنار، از یک نقش‌آفرینی ژاپنی انتظار دارید که مبارزه‌ای شگفت‌انگیز و سرگرم‌کننده داشته باشید. در یک نقش‌آفرینی قرار است پشت سر هم برای پیشرفت کردن مبارزه کنید، در نتیجه قبل از هر چیز باید از سیستم مبارزه‌اش خوش‌تان بیاید. مبارزه بخش اصلی موبیوس است و اسکوئرانیکس هم برای اینکه آن را خوب از آب در بیاورد، تمام تلاش‌اش را به کار بسته است.

مثل هر نقش‌آفرینی ژاپنی، دشمن‌های مختلفی در مقابل‌تان قرار می‌گیرند و شما هم به نوبت با آن‌ها مبارزه می‌کنید. در هر نوبت، می‌توانید سه حمله داشته باشید. با حمله‌های معمولی به دشمنان، گوی‌هایی جمع می‌کنید. گوی‌ها از عناصر مختلفی مثل «آب»، «آتش» یا «باد» ساخته شده‌اند. این گوی‌ها، منبع اصلی شما برای اجرا حرکات مختلف در حین مبارزه هستند.

Mobius-Final-Fantasy-1

با استفاده از گوی‌ها، می‌توانید از قدرت‌های خودتان استفاده کنید. نیازی به گفتن این موضوع نیست، اما مثل دیگر بازی‌های این سبک، نقطه‌ی ضعف دشمن را پیدا و به او حمله می‌کنید. بازی دست‌تان را آزاد می‌گذارد تا از گوی‌ها هم برای حمله با استفاده از عناصر مختلف و هم برای دفاع استفاده کنید؛ یعنی می‌توانید برای مثال از گوی‌های باد استفاده کنید و حمله‌ای با این عنصر داشته باشید، یا اینکه با استفاده از آن‌ها، مقاومت خودتان را به حمله‌های باد از سوی دشمن زیاد کنید.

استفاده از مهارت‌ها و قدرت‌ها، خط Ultimate شما را پر می‌کنید. با توجه به کلاس شخصیت‌تان، می‌توانید پس از پر شدن این خط، یک حرکت ویژه اجرا کنید.

روند مبارزات در موبیوس ‌آن‌قدر خوب و سرگرم‌کننده است که دل‌تان نمی‌آید یک مبارزه را چند بار پشت سر هم تکرار نکنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حرفه‌ای

تنظیم‌ شخصیت شما و مهارت‌ها او، با استفاده از کارت‌ها انجام می‌شود. یعنی درست مثل یک بازی کارتی، در موبیوس هم کارت جمع می‌کنید. این کارت‌ها می‌توانند کارت‌های مهارت باشند یا کارت‌های کلاس. در موبیوس سه Deck دارید و می‌توانید آن‌ها را با کارت‌های مختلف پر کنید.

سه نوع کلاس مختلف در بازی وجود دارد. این کلاس‌ها، درست مثل یک بازی نقش‌آفرینی شامل «جنگجو»، «جادوگر» و «یاغی» می‌شوند. کلاس‌ها هم با گرفتن امتیاز تجربه و ترازگیری، پیشرفت می‌کنند.

Mobius-Final-Fantasy-2

مهارت‌ها شما و قدرت‌های‌تان هم به کارت‌هایی که جمع می‌کنید وابسته هستند. در هر Deck می‌توانید کارت‌های مهارت خود را قرار دهید. برای مثال اگر کلاس Deck شما جادوگر است، بهتر است که کارت‌های این Deck را با مهارت‌های جادویی پر کنید تا حمله‌های فیزیکی.

البته موبیوس دست‌تان را باز می‌گذارد تا هر جور که می‌خواهید، کارت‌های خود را قرار دهید و با مهارت‌های مختلف بازی کنید. برای ارتقای مهارت‌ها هم می‌توانید کارت‌های‌ مختلف را با هم Fuse کنید و توانایی‌های کارت‌ها را به هم انتقال دهید.

در کنار کارت‌ها، مهارت‌های جداگانه‌ای هم دارید که با استفاده از آیتم‌هایی به اسم Skillseed ارتقا پیدا می‌کنند. این آیتم‌ها پس از هر مبارزه به شما داده می‌شوند. مقدار Skillseed که به شما داده می‌شود و نوع آن هم به کارت‌هایی که دارید برمی‌گردد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کیفیت کنسولی

اسکوئرانیکس بازی موبیوس فاینال فانتزی را حسابی جدی گرفته است. داستان این بازی را نویسنده‌ی فاینال فانتزی ۷، که محبوب‌ترین بازی مجموعه است، نوشته. یعنی انتظارات‌مان از داستان بازی زیاد است. هنوز داستان موبیوس کامل نشده است، اما همین مقداری هم که از آن دیده‌ایم، ما را بسیار به یاد قسمت اول فاینال فانتزی انداخته است. قرار است به تدریج، فصل‌های مختلفی در قالب بروزرسانی‌ها به بازی اضافه شوند.

در موبیوس سه Deck دارید و می‌توانید آن‌ها را با کارت‌های مختلف پر کنید.

موبیوس میان‌پرده‌هایی در حد و اندازه‌ی بازی‌های کنسولی دارد؛ البته منظورمان میان‌پرده‌هایی در حد متال گیر نیست. اما می‌توانید مطمئن باشید که میان‌پرده‌ها راضی‌تان خواهند کرد. بازی هم‌چنین کاملا صداگذاری شده است.

Mobius-Final-Fantasy-3

یکی از بهترین بخش‌های موبیوس، موسیقی‌اش است. موسیقی بازی شاید در حد و اندازه‌ی شماره‌های اصلی فاینال فانتزی نباشد، اما از قسمت‌های فرعی این مجموعه هیچ کم و کسری ندارد؛ یعنی می‌توانید مطمئن باشید که با موسیقی شگفت‌انگیزی طرف خواهید شد.

رابط کاربری بازی و گزینه‌هایی که آن در اختیار بازی‌کننده قرار می‌دهند، با حساب و کتاب طراحی شده‌اند.

نیازی هم به صحبت از کیفیت گرافیکی بازی نیست. کافی است نگاهی به تصاویر بازی بیندازید تا متوجه شوید که با یکی از با کیفیت‌ترین بازی‌هایی که تا به حال برای موبایل ساخته شده، طرف هستیم. موضوع فقط هم فنی نیست. بازی از نظر هنری هم بسیار زیبا طراحی شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌

اسکوئرانیکس بازی موبیوس فاینال فانتزی را رایگان عرضه کرده است؛ یعنی هیچ دلیلی برای امتحان نکردن این بازی ندارید. تعداد مبارزاتی که می‌توانید در بازی انجام دهید، محدود به خط Stamina شما هستند. با تمام شدن این خط، یا باید با آیتم‌ها آن را شارژ، یا اینکه پول پرداخت کنید. با این حال، اگر عجله‌ای برای پیشرفت و گرفتن رتبه ندارید، هیچ الزامی برای پرداخت پول در بازی نیست.

کافی است کمتر از یک روز برای پر شدن خط Stamina صبر کنید و می‌توانید دوباره به بازی کردن ادامه دهید. خود بازی هم آیتم برای پر کردن این خط به شما کم نمی‌دهد، در نتیجه به احتمال زیاد نیازی به پول خرج کردن نخواهید داشت.

پیشنهاد می‌کنیم حتما اگر وقت آزاد دارید، نیم‌نگاهی به موبیوس فاینال فانتزی بیاندازید. موبیوس می‌داند که یک بازی موبایل است و سعی نمی‌کند خودش را یک بازی کنسولی جلوه دهد. با این حال، کیفیت‌های ساخت موبیوس فاینال فانتزی آن‌قدر بالا هستند که شاید بد نباشد، نگاهی به آن بیندازید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar حسن

    واقعا جا افتادن حرف T معذل بسیار بزرگی ست
    حتی در جوامع توسعه یافته

  2. Avatar Amir

    با سلام و عرض خسته نباشید.
    من یه سوال داشتم…موقعی که مطلبی رو مینویسید خودتون یه مرتبه نمیخونیدش تا اشکالات تایپی رو بر طرف کنید؟؟؟اونوقت چطور انتظار دارید مخاطب نوشته ی شما رو با علاقه بخونه؟!
    KINGDOM HEARTS UNCHAINED X درستش هست.حرف T رو جا انداختید.

    1. Avatar بهروز

      وای خدای من حرف T جامونده حالا چی به سر دیجیکالا میاد

  3. Avatar سام

    ضمنا از بازی های ای او اس که انحصاری هستند و از کنسول ها براش پورت شدند بیشتر بگید.

  4. Avatar سام

    متاسفانه بازی فریمیوم هست و شخصا اصلا بازی فریمیوم و رایگان نصب نمیکنم این iAP کم نبود که شنیدم این بازی رو اکانت شارژی کردند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه