حمله‌ی آیفون به عکاسی RAW در iOS 10

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
عکاسی RAW در iOS 10

اگر به خاطر داشته باشید حدود دو ماه پیش مقاله‌ای با عنوان «حمله‌ی اندروید به عکاسی RAW پیش از آیفون» منتشر کردیم و در آن از عکاسی RAW به‌عنوان یکی از معدود حوزه‌های عکاسی موبایل یاد کردیم که فعلا تنها در اختیار گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های ویندوزی است. حدس ما این بود که سرانجام پای عکاسی RAW به iOS هم باز خواهد شد. ظاهرا این پیش‌بینی خیلی زود به حقیقت پیوسته است. هر چند اپل در نطق اصلی کنفرانس WWDC 2016 چیزی در این مورد نگفت ولی برخی از حاضران تیزچشم در یکی از اسلایدها اشاره‌ای گذرا به امکان ویرایش عکس‌های RAW را دیده بودند. پشتیبانی iOS 10 از عکاسی RAW دیروز در یکی از کارگاه‌های آموزشی کنفرانس WWDC 2016 تایید شد. بر اساس جزئیاتی که در این کارگاه آموزشی اعلام شده:

  • توسعه‌دهندگان می‌توانند در اپلیکیشن عکاسی خود از عکاسی RAW استفاده کنند.
  • این قابلیت تنها برای دوربین پشتی در دسترس خواهد بود.
  • همانند اکثر دوربین‌های DSLR امکان ذخیره‌سازی هم‌زمان عکس در دو فرمت RAW و Jpeg وجود دارد.
  • در میان گجت‌های فعلی اپل تنها آیفون ۶S، آیفون ۶S Plus، آیفون SE و آیپد پروی ۹.۷ اینچی از عکاسی RAW پشتیبانی خواهند کرد.
  • عکس‌های RAW با فرمت نگاتیو دیجیتال ادوبی یعنی DNG ذخیره خواهند شد.

۰۱ - عکاسی RAW در iOS 10

نگاهی به مرجع APIهای اپل برای برنامه‌نویسی در iOS 10 هم تایید می‌کند که اپل رابط برنامه‌نویسی جدیدی دارد که اجازه می‌دهد توسعه‌دهندگان اطلاعات پردازش نشده‌ی تصاویر را از سخت‌افزار دوربین دریافت کنند. گوگل پس از مایکروسافت پشتیبانی از عکاسی RAW را از سال ۲۰۱۴ با معرفی اندروید لالی‌پاپ به سیستم‌عامل موبایل خود افزوده بود.

البته منطقی به نظر می‌رسد که اپل در مراسم افتتاحیه کنفرانس WWDC 2016 پشتیبانی از عکاسی RAW را جزو فهرست ۱۰ قابلیت برتر اضافه‌شده به iOS 10 قرار نداد. عکاسی RAW پیچیده است و اکثر کاربران عادی تمایل زیادی به استفاده از آن ندارند. ولی با توجه به رشد روزافزون عکاسی موبایل و تبدیل شدن دوربین به یکی از مزیت‌های رقابتی اصلی گوشی‌های موبایل، قطعا پشتیبانی از عکاسی RAW پیشرفت بزرگی برای آیفون محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد اضافه شدن پشتیبانی از عکاسی RAW می‌تواند به آیفون کمک کند که همچنان خود را در بالای فهرست محبوب‌ترین دوربین‌های عکاسی Flickr (یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس) حفظ کند.

در حال حاضر (در iOS 9) عکاسان ایفون و آیپد تنها می‌توانند عکس‌های خود را با فرمت Jpeg ذخیره کنند. عکس‌های Jpeg فضای نسبتا کمی اشغال می‌کنند، انتشار آن‌ها بسیار ساده است، ولی محدودیت‌های خاص خود را هم دارند. هنگام عکاسی با این فرمت عکاس چاره‌ای جز اعتماد کردن به انتخاب‌های نرم‌افزار دوربین برای پردازش‌هایی نظیر کاهش نویز، تنظیم تراز سفیدی و شفاف‌سازی ندارد. همچنین با توجه به این‌که در فرمت Jpeg هر کانال رنگی تنها ۲۵۶ سطح روشنایی دارد طبیعتا بخش زیادی از اطلاعات دریافت شده از سنسور دوربین دیگر در دسترس نیست و در نتیجه جای زیادی برای ویرایش تصویر وجود ندارد. به همین دلیل است که در تصاویر Jpeg امکان بازیابی جزئیات ازدست‌رفته در بخش‌های خیلی تاریک یا خیلی روشن وجود ندارد.

۰۲ - عکاسی RAW در iOS 10

فرمت RAW با دریافت و ذخیره‌سازی اطلاعات پردازش نشده از سنسور دوربین دست عکاس را در پردازش و ویرایش عکس کاملا باز می‌گذارد. البته عکاسی RAW به دلیل مشکلاتی نظیر حجم بالای فایل‌ها و زمان‌گیر بودن پردازش برای رسیدن به تصویری که آماده‌ی نمایش یا انتشار باشد هنوز در میان عکاسان موبایل فراگیر نشده است. ولی برخی از عکاسان موبایل هم ترجیح می‌دهند در شرایط خاصی که احتمالا پردازش دستی عکس نتیجه‌ی بهتری نسبت به واگذار کردن آن به نرم‌افزار دوربین دارد از عکاسی RAW‌ استفاده کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا اپل قابلیت عکاسی RAW را به اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض iOS هم اضافه خواهد کرد یا نه. این قابلیت در اپلیکیشن‌های عکاسی اندروید چندان گسترده نشده و تنها اپلیکیشن‌هایی نظیر Camera FV-5 و Adobe Lighroom از آن پشتیبانی می‌کنند. البته با وجود تعداد زیاد توسعه‌دهنده‌ی فعال در زمینه‌ی اپلیکیشن‌های عکاسی آیفون، به نظر می‌رسد عکاسی RAW در اکوسیستم اپل با استقبال بیشتری روبرو شود.

Apple_WWDC2016_Banner200

E3_News

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. amirhossein

    چیزایی که برای اندرویدی ها و آی او اسی ها تازه س
    برای ما ویندوزی ها خاطره س

    زنده باد لومیا ۱۰۲۰ که هنوز روی دستش نیومده.
    هنوز نمیتونن ۴۱ مگاپیکسل ( مقدار متوسط ۳۹ مگاپیکسل ) رو توی یک گوشی جا بدن 🙂
    حالا حالا ها مونده تا برسن. حالا هی برن سایز سنسور و F رو تغییر بدن.

  2. مهدی

    نه حتماً یادش رفته اینجا اصلاً تبعیض بین گوشی های موبایل نیست اصلا نداشتیمو نداریم چنین چیزی، اینجا عدالت رعایت میشه ‎:D

  3. اسماعیل

    یعنی با بروزرسانی سیستم عامل اندروید و نصب camera fpv فرمت خام در دسترس همه خواهد بود؟

  4. nam

    kollan windows phone ham moo dg… oon ke ghabl az hameye inha akasiye RAW dasht. CHera enghadr ba windows phone bad hastin? chera?

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه