مرغ‌های مگس‌خوار چگونه دمای بدن خود را تنظیم می‌کنند؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مرغ‌های مگس‌خوار پرنده‌های قدرتمندی هستند. آن‌ها می‌توانند در ارتفاع ۱۲ متری زمین بال‌های‌شان را با سرعت ۵۰ بار در ثانیه به هم بزنند. اما این سرعت بالا، برای‌شان بی‌خطر هم نیست؛‌ بال‌های مرغ‌های مگس‌خوار در معرض خطر داغ شدن هستند.

سرعت بالای بال زدن مرغ‌های مگس‌خوار، آن‌ها را به ساخت نقاطی روی بدن‌شان برای از دست دادن گرما واداشته است.

تحقیقات جدیدی اخیرا در وب‌سایت Royal Society Open Science منتشر شده که چگونگی کنترل دمای بدن مرغ‌های مگس‌خوار را توسط پا و چشمان‌شان نشان می‌دهد. محققان از دوربین‌های فروسرخ استفاده کرده‌ و حرکت مرغ‌های‌ مگس‌خوار را در یک تونل ضبط کرده‌اند.

آن‌ها نقطه‌هایی زیر بال‌ها، روی پا و هم‌چنین پیرامون چشم‌ها پیدا کرده‌اند که حداقل ۸ درجه سانتی‌گراد داغ‌تر از دیگر قسمت‌های بدن آن‌ها هستند. این پرندگان با استفاده از این نقطه‌ها داغ روی بدن‌شان، دمای بدن خود را به هنگام پرواز در میزان ثابتی نگه می‌دارند.

ثابت نگه داشتن دمای بدن هم در سرعت‌های پایین برای مرغ‌های مگس‌خوار راحت نیست؛ چون جریان هوا کمتر است و بدن‌شان سخت‌تر خنک می‌شود. به هنگام پرواز در سرعت‌های پایین، آن‌ها اندازه‌ی نقطه‌های گرم چشم و پای خود را تا سه برابر بزرگ می‌کنند تا گرمای بیشتری از دست دهند.

محققان می‌گویند که مرغ‌های مگس‌خوار زمانی که با سرعت ۰ تا ۱۲ متر در ثانیه حرکت می‌کنند، می‌توانند به اندازه‌ی کافی گرما از دست دهند تا بدن‌شان درجه‌ی دمای مناسبی پیدا کند.

می‌توانید در ادامه، ویدیویی که محققان ضبط کرده‌اند را ببینید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Science Mag

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. امین

    سلام.
    این مرغ اسمش مگس خوار نیست، چون اصلا مگس نمیخوره. غذاش شهد گلهاست.
    فقط چون خیلی کوچیکه و کوچیکترین پرندست، بهش میگن مرغ مگس. پس مگس خوار نیست و مرغ مگس درسته.
    هیچ کاری هم به مگس و حشرات نداره. نوک دراز و نی مانندش فقط میتونه شیره گلها رو بخوره. اصلا حشره خوار نیست.

    با تشکر.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه