چگونه دوربین‌های دوتایی آینده‌ی عکاسی موبایل را رقم خواهند زد؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

این روزها در دنیای گوشی‌های هوشمند عدد دو زیاد به گوش می‌رسد؛ از دوربین دوتایی LG G5 و پیکسل‌های دوتایی سامسونگ Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge تا خبرهایی مبنی بر استفاده‌ی اپل از دو دوربین در یکی از مدل‌های آیفون ۷. به نظر می‌رسد دوربین‌های دوتایی قصد دارند آینده‌ی عکاسی موبایل را متحول کنند. ولی چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟

اگر علاقه دارید جواب این سوال را بفهمید ویدیوی کوتاه بالا را که توسط CNET تهیه شده ببینید. این ویدیو معرفی و آزمایش یک دوربین دوتایی است که توسط شرکتی به نام «کرفوتونیکس» (Corephotonics) در طول برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC 2016) در بارسلونا به نمایش درآمد.

شرکت Corephotonics چند سالی است که تلاش دارد با استفاده از دوربین‌های دوتایی امکان زوم اپتیکال را بدون استفاده از قطعات متحرک برای گوشی‌های هوشمند فراهم کند. به نظر می‌رسد این تکنولوژی هم‌اکنون به حدی از بلوغ رسیده که می‌تواند روی یک گوشی هوشمند واقعی راهی بازار شود. این فناوری به‌جای استفاده از زوم اپتیکال مکانیکی مرسوم با ترکیب کردن خروجی حسگرهای دو دوربین مجاور زوم می‌کند. یکی از این دوربین‌ها به لنز تله و دیگری به لنز واید مجهز شده‌اند. دوربین دوتایی Corephotonics با ترکیب تصویر دو سنسور قادر است هم به زوم اپتیکال و هم به کیفیت بهتر دست یابد. شرکت Corephotonics نام این ترکیب را «دوربین محاسباتی» (Computational Camera) گذاشته است. از دیگر مزایای این دوربین‌های محاسباتی می‌توان به رزولوشن بهتر، نویز کمتر در شرایط نوری بد، گستره‌ی پویای بیشتر و امکان ثبت عمق تصویر اشاره کرد.

مقایسه Corephotonics با زوم دیجیتال

در تصویر زیر می‌توانید مقایسه‌ای را که Corephotonics بین کیفیت یکی از دوربین‌های محاسباتی خود با کیفیت دوربین آیفون ۶ پلاس انجام داده ببینید.

مقایسه Corephotonics با آیفون ۶ پلاس

این تکنولوژی شبیه چیزی است که ما انتظار دیدن آن را در LG G5 و LG X Cam داشتیم؛ ولی بر اساس گزارش CNET تکنولوژی دوربین‌های دوتایی این گوشی‌ها توسط خود ال‌جی ساخته شده و هیچ زوم اپتیکالی نظیر دوربین‌های Corephotonics ارایه نمی‌کند. درهرحال Corephotonics سرانجام آماده‌ی تولید انبوه دوربین‌های خود شده و به‌احتمال‌زیاد این تکنولوژی را تا سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ روی گوشی‌های هوشمند خواهیم دید.

منبع: CNET

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar sam

    کیفیت دوربینای الجی مثال زدنیه و به جرات میتونم بگم از اپل هم بهتره ، وی۱۰ و جی۴ دوربیناشون اثبات شدس و قطعا جی۵ هم بهترین دوربین رو خواهد داشت

  2. Avatar جهان

    والله الان من اچ تی سی وان ام ۸ دارم دوستم ام۹ داره دوربین ام ۸ در روز حتی بهتر از ۲۰مگابیکسل ام۹ میگیره
    ولی تو شب هیچی معلوم نیست انگار نه انگار که گوشی پرچم داره

  3. Avatar محمدرضا

    تازه دارن میرسن به m8 🙂

    1. Avatar علی جوادی

      دیگه دوست عزیز همه میدونن اچ تی سی دو سه سال بدترین کیفیت دوربینهای جهان رو داشت…

      1. Avatar SAEED

        دوست عزیز از نظر شما اره بی کیفیته چون باهاش کار نکردی تا بدونی کیفیت یعنی چی 🙂
        سامسونگ خوبه میدونم !!!! 😀

      2. Avatar علی جوادی

        شما بگو کار نکردین ما هم میگیم درسته!!!!!
        نقد و بررسیهای دی جی کالای عزیز و آزمایشگاههای جهانی دیگه هم دروغ میگن…
        واقعیت رو باید پذیرفت دوست عزیز…سال ۲۰۱۵ سه دوربین در جهان بهترین بودند که یک محصول سونی بود و دو محصول سامسونگ
        خبرها رو نخوندی تقصیر ما چیه
        با تشکر ویژه از نویسنده ی عزیز

      3. Avatar حامد م

        همه دارن از اچ تی سی تقلید میکنند از دیزاین الومینیمی و حسگر اثر انگشت پشت گوشی و دوربین دوتایی برای عمق گرفته تا الترا پیکسل و خیلی چیزای دیگه
        این همه چیزو کمپانیهای دیگه کپ زدن از اچ تی سی و بازم اچ تی سی همیشه مظلوم واقع شده…

      4. Avatar محسن

        مطمئنی HTC رو میشناسی ؟ !

    2. Avatar رامين

      نه عزیزم ، این تکنولوژی که داره صحبتش میشه هنوز تو هیچ گوشی وجود نداره ، هیچ کدوم از گوشیهای با دوربین دوگانه برای زوم طراحی نشدند ، فقط جنبه فوکوس بهتر دارند ، که البته تا الان جواب منفی داره هم توی M8 و هم تو هواوی هونور ۶ بود فکر کنم ، باید دید فوکوس الجی جی ۵ چطور میشه ،
      ولی احتمالا سال دیگه از این تکنولوژی در دوربینهای موبایل استفاده بشه ، شایدم ایفون ٧ بخواد از همین استفاده کنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه