[به‌روز رسانی] سولار ایمپالس ۲ به سفر دور دنیای خود ادامه می‌دهد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به‌روزرسانی [۴ اردیبهشت ۹۵]: دو روز پیش سولار ایمپالس۲ سفر رکوردشکن خود را از سر گرفت.

این هواپیمای خورشیدی که روز پنجشنبه از هاوایی بلند شده، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود فردا در سان‌فرانسیسکو روی زمین می‌نشیند. برتراند پیکارد، خلبان این پرواز، همان کسی است که در چندماه گذشته در کنار آندره بورشبرگ (خلبان سفر دور دنیای قبلی) با سولار ایمپالس ۲ پروازهای تمرینی متعددی داشته و حالا ۳۷۶۰ کیلومتر را بدون توقف و بدون داشتن قطره‌ای سوخت بر فراز اقیانوس آرام پرواز خواهد کرد. وزن این هواپیما ۲۳۰۰ کیلوگرم است و انرژی موردنیاز خود را از طریق ۱۷۲۴۸ سلول خورشیدی که روی بال‌ها دارد، تامین می‌کند.

بعد از سان‌فرانسیسکو مقصد بعدی این سفر دور دنیا، نیویورک است. البته برای این برنامه چند توقف هم در نظر گرفته‌ شده. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار است برنامه‌ی این سفر طوری تنظیم شود که بیشترین بعد مسافت را در خود جای داده و ضمنا انعطاف زیادی برای انتخاب مسیر داشته باشد. به‌این ترتیب پس از نیویورک مقصد بعدی شاید اروپا باشد و شاید هم شمال آفریقا. در نهایت سولار ایمپالس ۲ به ابوظبی بازخواهد گشت؛ جایی که سفرش را از آن‌جا آغاز کرده بود.

‌ ‌ ‌


 

متن اصلی خبر [۲۹ فروردین ۹۵]:

تقریبا یک سال پیش بود که هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس ۲» رکورد طولانی‌ترین سفر تک‌نفره در تاریخ هواپیمایی را با خلبانی آندره بورشبرگ به نام خود ثبت کرد. این سفر که از ناگویای ژاپن شروع شده و بعد از پنج روز در هاوایی خاتمه پیدا کرد، همچنین رکورددار طولانی‌ترین مسافت طی‌شده با هواپیمای خورشیدی شد. اما بعد از فرود در هاوایی معلوم شد که باتری آسیب دیده و هواپیما نیاز به بازبینی و تعمیر دارد. به‌این‌ترتیب سفرهای دوردنیای سولار ایمپالس ۲ متوقف شد.

مهم‌ترین هدف این ماجراجویی رسیدن به غیرممکن‌ها، آن هم با این تکنولوژی جدید و پاک است.

بعد از حدود یک سال تیم سولار ایمپالس توانستند هواپیما را تعمیر کنند و در حال حاضر این هواپیما ۱۳ پرواز آزمایشی را در هاوایی با موفقیت پشت سر گذاشته است. این هواپیمای خورشیدی همچنین امتحان خود را در پروازهای آموزشی متعددی که با خلبانی آندره بورشبرگ و برتراند پیکارد داشته، به‌خوبی پس داده.

‌ ‌ ‌ ‌

2015_07_16_Solar_Impulse_2_RTW_Maintenance__Hawaii_Revillard_81-1024x683

حالا تیم سولار ایمپالس ۲ آماده‌ است که سفر دور دنیای خود را در امتداد اقیانوس آرام ادامه دهد. هواپیما به خلبانی پیکارد در هاوایی از زمین بلند می‌شود و به مقصد فونیکس، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس یا ونکوور سفر خود را آغاز می‌کند. تنوعی که در مسیرهای پرواز وجود دارد، امتیاز بزرگی برای این تیم است و دست آن‌ها را برای انتخاب مسیر مناسب با توجه به شرایط آب‌وهوایی باز می‌گذارد. فعلا تنها موضوع مهم برای تیم، باز کردن دریچه‌ای برای پرواز به آمریکای شمالی است.

پیکارد به‌عنوان مدیر پروژه‌ی سولار ایمپالس در یک نشست مطبوعاتی گفته: “مهم‌ترین هدف این ماجراجویی رسیدن به غیرممکن‌ها، آن هم با این تکنولوژی جدید و پاک است.” اما تیم سولار ایمپالس در نظر دارد با پیش‌برد این پروژه “عموم مردم را برای استفاده از انرژی پاک برای مصارفی مثل حمل‌ونقل، نورپردازی، گرمایش و سرمایش و… در زندگی روزمره‌شان تشویق کند.”

منبع: Wired , The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه