سونی و تلاش برای بقا در صنعت موبایل

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اکسپریاهای جدید

دیشب در IFA 2015، سونی از جدیدترین و بهترین گوشی‌های اندرویدی خود رونمایی کرد. این سه دستگاه از کوچک به بزرگ با نام‌های «اکسپریا Z5 کامپکت»، «اکسپریا Z5»، و «اکسپریا Z5 پریمیوم» شناخته می‌شوند. این گوشی‌ها در طول چند ماه آینده نقش پرچم‌داران سونی در بازار تلفن‌های هوشمند را بازی خواهند کرد. اما آیا سونی می‌تواند با این سربازان تازه‌نفس، کشتی به‌گل‌نشسته‌ی خود را به دریا برگرداند؟

‌‌‌

شب گذشته در برلین، سونی از سه گوشی قد و نیم‌قد رونمایی کرد. اکسپریا‌های جدید قرار است پرچم سونی را در ماه‌های آینده در دست بگیرند. در مراسم رونمایی این گوشی‌ها، دو ویژگی بیشتر از همه توجه ما را جلب کرد. اول از همه این‌که سرانجام سونی هم به سراغ حسگر اثر انگشت رفت. هر سه گوشی جدید به این حسگر مجهز هستند. مورد دوم هم مربوط به رزولوشن چشمگیر نمایشگر «اکسپریاZ5 پریمیوم» است. برای اولین بار شاهد استفاده از رزولوشن ۴K در یک تلفن هوشمند هستیم؛ بماند که بسیاری از متخصصان استفاده از چنین رزولوشنی را در صفحات نمایش کوچک بی‌معنی می‌دانند.

‌‌‌

سه تفنگدار قد و نیم قد

هر سه گوشی خانواده‌ی Z5 به دوربین‌های ۲۳ مگاپیکسلی قدرتمند، بدنه‌ی ضد آب و حسگر اثر انگشت مجهز هستند. تفاوت اصلی بین این سه، به اندازه‌ی صفحه نمایش و البته رزولوشن آن‌ها محدود می‌شود.

 

3

 

دو مدل «اکسپریا Z5» و «اکسپریا Z5 کامپکت» نسخه‌های تکامل‌یافته‌ی گوشی‌های «اکسپریا +Z3» و «اکسپریا Z3 کامپکت» هستند. «اکسپریا Z5» نمایشگری ۵/۲ اینچی و Full HD دارد. در این بین، مدل کامپکت، کوچک‌تر و البته ارزان‌تر است! این گوشی به رسم کامپکت‌های قبلی سونی، مشخصات فنی تعدیل‌شده‌ای دارد. نمایشگر این گوشی ۴/۶ اینچی است و از رزولوشن HD بهره می‌برد. اما می‌رسیم به خوف‌ناک‌ترین مدل یعنی «اکسپریا Z5 پریمیوم». سونی این دستگاه را به‌عنوان اولین تلفن‌ هوشمند مجهز به نمایشگر ۴K معرفی کرده است. این مدل، نمایشگری ۵/۵ اینچی با رزولوشن باورنکردنی ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل دارد.

 

کشتی به‌گل‌نشسته

سونی در حالی در IFA از این سه تلفن هوشمند رونمایی کرد که در یک سال اخیر اخبار ضد و نقیضی در مورد بخش موبایل این شرکت شنیده می‌شد. حتی چند ماه پیش خبرهایی در مورد واگذاری بخش موبایل این شرکت هم منتشر شده بود. اما گویا سونی دست‌بردار نیست و با وجود همه‌ی انتقادها، همچنان می‌خواهد در بازی بزرگان این عرصه حضور داشته باشد. این شرکت در جدیدترین تلاشش، دیشب ما را خانواده‌ی Z5 آشنا کرد.

‌‌   ‌‌

4

‌‌‌

برای درک بهتر سیاست‌های اخیر سونی، بهتر است نیم‌نگاهی به تفکرات رهبر این شرکت داشته باشیم. در سال ۲۰۱۲، «کازو هیرای» (Kazuo Hirai) با شعار «سونی واحد» (One Sony) روی کار آمد. او در مقام مدیر عامل می‌خواست سونی را از وضعیت مالی نابسامانش در بیاورد. او از همان ابتدا تمرکز شرکت را بر روی سه حوزه قرار داد: دوربین دیجیتال، صنعت بازی و صنعت موبایل. سونی در دو بخش اول تا حد زیادی دین خود را ادا کرد. اما در دنیای موبایل هرگز نتوانست از پس بازیگران چون اپل و سامسونگ بربیاید.

 

 

 

‌‌‌

سیاست فرار از بحران

آقای هیرای در کنفرانس امروزش در IFA، اول از همه بر سیاست‌های اخیر شرکتش تاکید کرد. او گفت: «اصلاحاتی که ما در سه سال اخیر انجام داده‌ایم، کسب‌وکار ما را دگرگون و تلاش‌هایمان را متمرکز کرده.» ظاهرا او همچنان به آرمان‌های سه سال پیش خود پایبند است.

هیرای پس از پز دادن در مورد تلویزیون‌های سونی و یک دوربین کامپکت بی‌نظیر، موضوع را به سمت تلفن‌های هوشمند کشاند. ابتدا از دوربین خانواده‌ی Z5 صحبت کرد.

2

 

او به فوکوس خودکار بسیار سریع دوربین‌ و سنسور ۲۳ مگاپیکسلی‌اش اشاره کرد. سپس به سراغ باتری رفت. او گفته با یک بار شارژ شما می‌توانید تا دو روز از این گوشی‌ها استفاده کنید. خب، ما می‌دانیم که سونی در هر سه‌ی این گوشی‌ها از اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده کرده. حرف‌وحدیث در مورد مشکلات این تراشه زیاد است. هم در مورد داغ کردن دستگاه و هم شارژخور بودن آن گزارش‌هایی شنیده شده. حال اگر پای نمایشگر ۴K مدل پریمیوم هم به میان بیاید، داستان پیچیده‌تر هم خواهد شد؛ آیا واقعا اکسپریا Z5 پریمیوم می‌تواند با یک بار شارژ تا دو روز سر پا بایستد؟ این سوالی است که پس از بررسی تخصصی محصول بهتر می‌توانیم پاسخ بدهیم.

 

1

 

سونی گفته تکنولوژی‌های متعددی را برای بالا بردن شارژدهی دستگاه به کار گرفته؛ به‌طور مثال به تکنیکی اشاره کرده که در آن پردازشگر هنگامی‌که چیزی در نمایشگر حرکت نمی‌کند به حالت خاموش تغییر وضعیت می‌دهد. جدا از بحث دوربین و باتری، در این کنفرانس به حسگر اثر انگشت و نمایشگر باکیفیت گوشی‌ها هم اشاره شد. سونی سرنوشت بخش موبایل خود را به این سه دستگاه سپرده و هر آن‌چه داشته را در آن‌ها رو کرده.

 

افق پیش رو

واقعیت این است که گوشی‌های سونی همیشه دوست‌داشتنی بوده‌اند. کیفیت ساخت این دستگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست. گوشی‌های جدید سونی هم احتمالا در لیست بهترین تلفن‌های هوشمند امسال قرار می‌گیرند. اما نکته این‌جاست که اکسپریاهای سونی نسل به نسل با یک آهنگ یکنواخت و ویژگی‌هایی مشابه به بازار راه پیدا کرده‌اند؛ در تمام این مدت، هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند قاعده‌ی بازی را به نفع سونی تغییر بدهند. اپل و سامسونگ رکوردها را جابجا می‌کنند و شرکت‌های ریز و درشت چینی با سرعت وحشتناکی خود را به این دو نزدیک کرده‌اند. حالا سونی با سه سرباز تازه‌نفس به‌ دنبال یک شانس دوباره است. سامسونگ در ماه‌های اخیر تمام برگ‌های خود را رو کرده. یک هفته‌ی دیگر هم آیفون‌های جدید از راه می‌رسند. به نظر شما برگ‌های برنده‌ی خانواده‌ی Z5 کدم‌اند؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۱ دیدگاه
  1. کیشوند

    سونی از پشتوانه قوی و همچنین بازار وسیعی بهره منده
    بنابراین به این راختی از مارکت تلفن همراه دست نمیکشه

  2. مسعود

    من نمیدونم شما با تعصب به موبایل ها و برند ها به کجا میخواین برسید , اما من خودم شخصا به برند Sony احترام میذارم , البته زمانی که با Ericsson جفت بود , طرح های جالبی داشتند و همیشه ادم رو سوپرایز میکردن که یکدفعه ازهم پاشیدند رو Sony یک مدت از دنیای موبایل فاصله گرفت , اما باز برگشت و بازار رو یکجورایی بدست گرفت البته تا مدتی , فکر میکنم دوباره هم اگر بخواد اینطوری پیش بره با این طرح ها یکنواخت و خسته کننده بازهم قضیه چند سال پیش تکرار میشه , طرح ها و مدل هاش واقا دیگه تکراری شدند همه شبیه به هم هستند هر سال یه اسم جدید میده به عنوان پرچمدار اما با همون شکل .
    امیدوارم شاهد طرح های جدیدی هم از این شرکت باشیم.

  3. حسین

    سونی باید بیشتر تلاش کنه اینجوری نمی تونه با سامسونگ رقابت کنه

  4. محمد مهدی

    برید ببینین؛
    برترین گوشی های ۲۰۱۴

    http://tv.digikala.com/Video/Review/Mobile/Top_10_Smartphones_of_2014/2014

  5. محمد مهدی

    سونی از همین خود دیجی کالا به عنوان پنجمین گوشی برتر سال ۲۰۱۴ انتخاب شد.پرچمدار سامسونگ هم که گلکسی اس۵ بود از سونی پایین تر شد.

  6. محمد مهدی

    سونی بهترینه.با این که کمی ضعف های بسیار بسیار کوچیکی داره.اما محصولاتش هنوز جزء بهترین گوشی ها هست.طراحی و صفحه نمایشش بسیار عالیه.
    صفحه شیشه ای که داره از قاب های پلاستیکی و فلزی مزخرف سامسونگ خیلی بهتره و تو دل برو تره.
    دوربینش هم که حرف نداره.
    به نظر من از آیفون ۶ هم بهتره.

  7. Mehran

    سونی یک لذت خاصی داره کارکردن باهاش که تو کمتر برندی دیده میشه ، کیفیت رنگ و صفحه سونی واقعا تکه ، منتظر پریمیوم هستیم دیجی جان…

  8. سید محمد حسین حسینی

    محصولات سونی همیشه عالی بوده و هست.

  9. محمد

    با نام یاد خدا
    به نظر من سونی یه برند خاص و بی ادعا هست و با اصالت .من خیلی از وسایلم سونی هست و بی تعصب و صادقانه چیزی مثل سونی ندیدم
    سیاست اون هم به تولید ابوه تولید با کیفیت.اپل که جایگاهش معلوم هست و سونی هم برای مشتریانش ارزش زیادی قایل هست.
    من به تبلیغات اهمیت نمیدم با واقیعت کار دارم.

  10. حمید

    S O N Y واقعا یک برند ممتاز و قابل احترام است
    محصولات این شرکت از همه لحاظ بی نظیر هستن
    فقط یه مدت هست توی قسمت موبایل مشکل داره که من مطمعنم به زودی حل میشه و به چرخه رقابت برمیگرده

  11. behnam

    به نظر من خودفروش وبازارگوشی همه چی رو مشخص میکنه هی نیازی نیست به اینکه بگب سونی بهتر یا سامسونگ بهتر تعصبات رو کنار گذاشت هرکی رو سونی تعصب داره میگه سونی بهتره هر کی رو اپل تعصب داره میگه اپل وهمینطورسامسونگ و…اگه واقعا اینطورمیبود الان کمپانی های ال جی وسونی وحتی اچ تی سی که یه زمانی کلی سروصدا میکردالان از گردونه حذف نمی شدن پس معلومه یه تفاوتهایی هست که هنوز سامسونگ تونسته سرپا واسته وهمچنین اپل وکمپانی های چینی تونستن خودی نشون بدن پس بازم به نظرمن بهترتعصبات رو بذاریم ومنطقی تصمیم بگیریم.

  12. Ali Reza

    به نظر من قسمت تبلیغات سونی فوقالعاده ضعف داره و اگه روی این یه مقدار کار کنه میتونه خودش رو کم کم به بالا بکشه

    1. shs77

      امسال تبلیغات جام باشگاه های اروپا و چند جام دیگه کلا سونی موبایله!
      خیلی تبلیغاتش بهتر شده

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه