علی‌اکبر صالحی، جزو ۱۰ چهره‌ی علمی برتر سال مجله‌ی نیچر

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

نشریه‌ی «نیچر» (Nature) لیست ده چهره‌ی برتر علمی سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. در بین اسامی این ۱۰ نفر، نام «علی‌اکبر صالحی»، مدیر برنامه‌ی اتمی ایران هم به چشم می‌خورد.

نشریه‌ی Nature درباره‌ی علی‌اکبر صالحی اینگونه نوشته است:‌

در چهاردهم جولای سال ۲۰۱۵، ایران توافقی با شش قدرت بزرگ جهان تنظیم کرد؛ توافقی که برنامه‌ی هسته‌ای ایران را در برابر برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی محدود می‌کند. اگر این توافق با موفقیت اجرا شود، می‌تواند باعث تبدیل ایران به یکی از مهره‌های مهم علمی جهان شود.

بخش بزرگی از همین توافقی که تا به امروز انجام شده است، به خاطر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران است. او با همتای امریکایی‌ خود «ارنست مونیز‌»‌ درباره‌ی جزییات فنی توافق همکاری‌های زیادی داشت.

علی‌اکبر صالحی در دانشگاه امریکایی‌ بیروت و هم‌چنین در دانشگاه MIT شهر کمبریج تحصیل کرده است. او پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ به ایران بازگشت و به سرعت به پست‌های بزرگ علمی و دولتی در کشور دست یافت. در اوایل قرن بیست و یکم، او چهره‌ی بین‌المللی ایران در برنامه‌ی هسته‌ای این کشور بود. علی‌اکبر صالحی، در عین اینکه به کشورش به‌شدت وفادار است، به عنوان چهره‌ای بزرگ برای انجام مذاکرات در زمان بحران هم شناخته می‌شود.

«رضا منصوری»، از اخترشناسان موسسه تحقیقات علوم پایه تهران، درباره‌ی صالحی می‌گوید که او استعداد زیادی برای ساخت پل‌های مذاکراتی دارد. منصوری که بیش از سه دهه است صالحی را می‌شناسد، می گوید که او ذهن منطقی و مدرنی دارد و می‌تواند کاری کند که افراد بتوانند با هم صحبت کنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نشریه‌ی ساینس (Science) هم امسال از صالحی به عنوان سزار برنامه‌ی هسته‌ی ایران نام برده بود:

نشریه‌ی Nature در کنار صالحی، نه نفر دیگر را به عنوان مهم‌ترین چهره‌های علمی سال انتخاب کرده است که بعضی از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم:

کریستینا فیگرز (Christiana Figueres): از فعالان توافق تغییر اقلیم امسال

جونجیو هوانگ (Junjiu Huang): از متخصصان زیست‌شناسی که اولین تغییرات را روی ژن‌های رویان انسان انجام داد

آلن استرن (Alan Stern): مدیر پروژه‌ی افق‌های نو ناسا که اطلاعات بیشتری از پلوتو و قمرهای‌اش کشف کرد

ژنان باو (Zhenan Bao): از مهندسان شیمی که به دنبال ادغام بدن انسان با وسایل الکترونیکی است

دیوید رایک (David Reich): از فعالان در زمینه‌ی ژنتیک و دی‌ان‌ای که تاریخ مهاجرت انسان‌ها را بیشتر از قبل بررسی کرد

میکاییل ارمتز (Mikhail Eremets): سازنده‌ی اولین برق بدون مقاومت دنیا و قدم برداشتن در ساخت اولین موادی که در دمای اتاق هم ابررسانا هستند

برایان نوسک (Brian Nosek): از فعالان در زمینه‌ی روانشناسی که به دنبال بهبود بازده در پروژه‌های علمی بود

منبع: Nature.com

دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar مسعود

    برادر بنده با ایشون در زمانی که وزیر امور خارجه بودن همکار بودن وخیلی ازشون تعریف میکردن و بسیار بسیار فرد دوست داشتنی هستن الانم خیلی خوشحال شدم اسم ایشون را دیدم ایشالا که همیشه موفق باشن

  2. Avatar محمد

    دوست عزیز در بعضی مواقع برای پیشرفت هرچه بیشتر باید چند قدمی به عقب بازگشت تا بتوان توجه جلب کرد و اطمینان خاطر به وجود آورد.البته هرچند که هدف ازین عقب نشینی ۹۰ درصدش بازکردن راههای حیاتی اقتصاد و سیاست ایران بود.

  3. Avatar رضا

    والا چیزی که شما در مورد علم هسته ای اشاره کردین فک کنم با توسعه راکتور های جوش هسته ای دیگه کاربردی نداشته باشه و ما به علم دست چندم که المانیا تو جنگ جهانی دوم راکتور مکعبی ساخته بودن و بعدا تو دسترس امریکایی ها و روسا قرار گرفت و به دست اوردیم علم هفتاد سال پیشو هنوز تازه داریم یکمشو استفاده می کنیم ایشون کار بزرگی انجام دادن واقعا بشون مدیونیم

  4. Avatar امیرحسین

    افتخاریه برای ایران و ایرانی

  5. Avatar مهدی

    دوست عزیز اگر به سایت اصلی مراجعه کنید، اینگونه نوشته شده:
    Ten people who mattered this year
    این به معنای چهره برتر علمی نیست، چطور کسی که چندین ماه تو سفر بوده و یا مشغول کار دولتی، میتونه چهره برتر علمی باشه!
    پس کسانی که تو دانشگاه از صبح تا شب تحقیق میکنن و مقاله معتبر چاپ میکنن، اونوقت دارن چی کار میکنن؟!
    چهر برتر علمی دنیا از بین کسانی انتخاب میشه که یا دریچه جدیدی از علم رو باز کردن و یا اینکه دارای مقالات کاربردی با ارجاع زیاد می باشند.
    بهتر هست تیتر خبر رو به ده فرد (علمی) شاخص (به لحاظ دیده شدن) یا حایز اهمیت و یا مهم و … تغییر دهید.

    موفق باشید.

    1. Avatar عابد

      حالا شما چرا انقد ناراحت شدید؟؟ ایشون افتخاره این مملکت هستند،هم در علم هم در سیاست (تیتر خبر درست نیست البته)

      1. Avatar مهدی

        دوست عزیزم! چراما ایرانی ها همه چی رو سیاسی میبینیم آخه! همه چیز رو صفر و یک نبینید لطفا. اول اینکه من ۱۰۰ درصد با توافق هسته ای موافقم. دوم بنده ایشون رو با سوادترین فرد دولت میدونم، خلاصه فارغ التحصیل بودن ام آی تی چیز کمی نیست. بنده هر ایرانی که اسمش تو دنیا به نیکی بیاد، به خودم افتخار میکنم. ولی این ربطی به نطر بنده نداره چون عرض کردم که ایشون اون چیزی معرفی نشده که تو تیتر اینجا و بعضی خبرگزاری های داخلی اومده. من خودم دانشگاهی هستم و صبح تا شب مشغول تحقیقم،میدونم تاپ علمی دنیا معنیش چیه. حالا ما با این همه تلاش که صبح و شبمون یکی شده، باز وقت کم میاریم ایشون چطوری با این همه کار اداری میتونه چهره برتر علمی باشه!
        موفق باشید.

    2. Avatar محمد

      سلام
      یک تیم دارن به مدیریت ایشون زحمت میکشن …
      نوشتن اسم ایشون ینی نوشتن همه دانشمندای هسته ای و خلاصه هرکی که برای انرزی هسته ایه ایران زحمت کشیدن ….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه