اسپاتیفای به پرداخت غرامت ۱۵۰ میلیون دلاری محکوم شد

۱۱ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«دیوید لوری» (David Lowery) آهنگساز، از وب‌سایت Spotify بابت فروش میلیون‌ها نسخه از آهنگ‌های او بدون رعایت حق کپی رایت، شکایت و درخواست غرامت ۱۵۰ میلیون دلاری کرده است.

سایت Spotify ماه گذشته اعلام کرده بود که می‌خواهد برنامه‌ی منسجم و بهتری برای ثبت اطلاعات صاحبان آثار موسیقی و پرداخت حقوق آن‌هایی که ترک‌های آهنگ‌های‌شان روی این سایت منتشر می‌شود، اجرا کند. اما انگار کمی برای این کار دیر بوده چون از آن شکایت شده و حالا باید جوابگو باشد.

لوری در شکایت خود اعلام کرده که اسپانیفای ده‌ها آهنگ از گروه موسیقی او، «کرکر» (Cracker)، را بدون مجوز آن‌ها بازنشر کرده است. او گفته که به زودی فهرستی از ۱۰۰ شاکی دیگر از این وب سایت را هم رو خواهد کرد.

Spotify یک سایت عرضه‌ی ترک (تک آهنگ) موسیقی است. کاربران با پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار به هر آهنگ آپلود شده روی این وب‌ سایت دسترسی دارند.

این شرکت ۱۷ تا ۲۵ میلیون دلار کنار گذاشته است تا در صورت روشن شدن هویت هرکدام از هنرمندانی که آثارشان روی سایت هست اما به نام‌شان ثبت نشده، حق آن‌ها را پرداخت کند.

این کار هم ارزان تمام می‌شود و هم پایرسی (Piracy، به معنای انتشار غیر قانونی و رایگان اطلاعات) را به حداقل می‌رساند.

بر اساس حقوق کپی رایت باید به ازای هر آهنگ (فایل) که فروخته می‌شود، حق مالی صاحب اثر هم به او پرداخت شود.

اما شکایت شده که این وب ‌سایت کپی رایت را در مورد آثار رعایت نکرده است و در مورد ۷۵ میلیون آهنگی که به فروش رفته هیچ پولی به صاحبان اثر پرداخت نشده است. در آذر ماه پرونده‌ی غرامت ۱۵۰ میلیون دلاری برای سهل‌انگاری Spotify تنظیم شد.

«جاناتان پرینس» (Jonathan Prince)، مدیر روابط عمومی اسپاتیفای در این باره گفت: “متاسفانه به خصوص در آمریکا اطلاعات مربوط به صاحبان آثار یا گم می‌شوند یا اشتباه و ناقص ثبت می‌شوند. ما با احتساب این شرایط و مبلغی را کنار گذاشته‌ بودیم تا در صورت مشخص شدن هویت هریک از هنرمندان و آهنگسازها، حقوق مالی آن‌ها را تسویه کنیم.”

این شرکت ۱۷ تا ۲۵ میلیون دلار کنار گذاشته است تا در صورت روشن شدن هویت هرکدام از هنرمندانی که آثارشان روی سایت هست اما به نام‌شان ثبت نشده، حق آن‌ها را پرداخت کند.

اپلیکیشن اسپاتیفای هم برای نصب روی گوشی‌ها در دسترس هست.

اپلیکیشن اسپاتیفای هم برای نصب روی گوشی‌ها در دسترس هست.

منبع: Ubergizmo و digital trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar همایون

    وقتی هنوز محکوم نشده تیتر نزنید “محکوم شد” !

  2. Avatar محمد رجبی فرد

    لایک

  3. Avatar جواد

    من این نرم افزار رو داشتم
    خیلی باحله همه اهنگهای روز دنیا رو داشت
    حتی اهنگ های جدید ایرانی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه