ایلان ماسک موفق شد؛ فالکن ۹ در اقیانوس فرود آمد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پس از چهار بار تلاش ناموفق، استیج اول موشک فالکن ۹ شرکت اسپیس‌ایکس بالاخره روی شناور واقع در اقیانوس اطلس فرود آمد. این دستاورد بزرگی در صنعت هوا-فضای خصوصی به حساب می‌آید و گام بزرگی در استفاده از موشک‌های قابل استفاده‌ی مجدد است.

دیشب موشک فالکن ۹ شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به «ایلان ماسک» درحالی سکوی پرتاب واقع در کیپ کاناورال فلوریدا را ترک کرد که حامل اولین هتل فضایی ماژولار بود. هتلی قابل انبساط که به صورت یک ماژول به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود و می‌تواند محیط خیلی خوبی برای آزمایش اقامت‌گاه‌های مناسب گردشگری فضایی باشد.

استیج اول موشک فالکن ۹ که در حقیقت بوستر موشک حساب می‌شود و موتور اصلی در آن قرار دارد، پس از گذشت چند دقیقه از پرتاب و زمانی که محموله را در ارتفاع مناسب قرار داده بود، جدا شد و در مانوری پیچیده به سوی سکوی شناور کنترل از راه‌دوری در اقیانوس اطلس رفت. برخلاف دفعات پیش که به دلایلی استیج یک نمی‌توانست فرود موفق داشته باشد، این‌بار خیلی آرام و با موفقیت روی سکو فرود آمد.

استیج اول موشک فالکن ۹ برای اولین بار توانست روی شناوری در اقیانوس فرود آید. این گام بزرگی در استفاده از موشک‌های قابل بازیابی است.

ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس پس از این فرود موفق گفت که این گامی دیگر به سوی ستارگان است. او این‌طور ادامه داد که برای اینکه بتوانیم راهمان را به سوی فضا باز کنیم باید به بازیابی کامل و سریع [موشک‌ها و فضاپیماها] برسیم. این کار می‌تواند تا حد خیلی زیادی باعث کاهش هزینه‌ی پرتاب‌های فضایی شود. قرار است استیج اول پس از یک سری بررسی‌های فنی بازیابی و دوباره در پرتابی دیگر استفاده شود. در این صورت ظاهرا که هزینه‌ی پرتاب‌ تا ۱۰۰ برابر کاهش می‌یابد.

اواخر سال گذشته اسپیس‌ایکس توانست استیج اول یک موشک فالکن ۹ را با موفقیت در سکویی روی خشکی فرود آورد. با این حال شکل آن ماموریت که یک ماهواره را به مدار برد به صورتی بود که استیج اول می‌توانست با مانور خیلی پیچیده و مصرف سوخت زیاد به ساحل کالیفرنیا بازگردد. ولی در اکثر پرتاب‌ها امکان چنین مانور پیچیده و طی مسیر زیاد وجود ندارد و موشک باید در سکویی روی اقیانوس فرود آید. اسپیس‌ایکس تا به حال چهار بار تلاش کرده بود استیج اول را روی سکوی شناور فرود آورد و هر چهار بار فرود ناموفق بود. حالا که اسپیس‌ایکس موفق به انجام این کار شده، اگر بتواند این کار را کاملا روتین کند پیشرفت خیلی بزرگی در صنعت هوا-فضای خصوصی رخ می‌دهد. ایلان ماسک می‌گوید که هر استیج یک می‌تواند برای ۱۰ تا ۲۰ بار استفاده شود و اگر مقداری تعمیرات صورت گیرد، حتی تا ۱۰۰ بار هم می‌توان از آن استفاده کرد. هر موشک اسپیس‌ایکس حدود ۶۰ میلیون دلار قیمت دارد. این درحالیست که فقط با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار (هزینه‌ی سوخت) می‌توان استیج اول را بازیابی کرد.

اسپیس‌ایکس تنها شرکتی نیست که روی موشک‌های قابل استفاده‌ی مجدد کار می‌کند. بلو اوریجین متعلق به جف بزوس مالک فروشگاه اینترنتی آمازون هم آزمایش‌هایی را با موشک نیوشپرد انجام داده و توانسته آن را سه بار سالم روی زمین فرود آورد. با این حال موشک نیوشپرد که برای گردشگری فضایی طراحی شده فقط تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری بالا می‌رود و در حقیقت یک پرواز زیرمداری انجام می‌دهد. بنابراین ظاهرا که از نظر فناوری و مانورهایی که باید انجام دهد خیلی ساده‌تر از موشک فالکن ۹ است.

‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar مانی رحمتی

    عالی بود، ممنون

  2. Avatar محمد فلاح عادل

    ایلان ماسک غردیه که به تمام خواسته اش خواهد رسید

  3. Avatar علیرضا

    فوق العاده بود، به امید موفقت های بعدی اسپیس ایکس

  4. Avatar فرزاد شریف زاده

    حرفی برای گفتن نمی ماند…
    این اتفاق شگفت انگیز باز نشان میدهد که دنیا چقدر نیازمند افراد جسور و خلاق و ذهن های متفاوت است. در حالی که پس از توقف پروژه شاتل ها برای سالها هیچ دولت و ارگانی، حتی خود ناسا جسسارت چنین کاری را به خود نداده بود، یک نفر پیدا می شود و می گوید قصد انجام کاری را دارد که هیچ کس تا به حال نکرده و نه تنها می تواند آن کار را انجام دهد، نه تنها هزینه گرانبهای هر پرتاب را از میان می برد، پا را فراتر میگذارد و دقت بازگشت و فرود این موشک عظیم الجثه را در فضایی محدود و در شرایط نا پایدار و متحرک اقیانوس ممکن می کند. صحنه فرود استیج ۱ موشک روی کشتی به معجزه شبیه می ماند و شگفت آور است.
    فقط کافی است فکر کنیم که تمام پیشرفتهای فضایی از هابل گرفته تا ایتگاه فضایی میر و ایستگاه بین المللی و هزاران ماهواره و آزمایشگاهها و پرتو سنج ها و تلسکوپ ها در حالی در طی ۳ دهه گذشته صورت پذیرفته، که هر پرتاب برابر با از دست رفتن میلیونها دلار بودجه بوده و تمام هسته اصلی موشک، بدنه، موتور، کل سیستمهای کروز و کنترل و کامپیوترهای پیشرفته آن همگی در هر پرتاب نابود میشدند، و از اینرو تمام پرتاب ها با محاسبات فراوان و پذیرفتن ریسک هزینه ای بالا بوده. حال اگر این اطمینان حاصل شود که دیگر هزینه ای از این بابت از دست داده نمیشود نه تنها بودجه ذخیره شده بابت تحقیقات و پروژه ها و فناوریهای مرتبط دیگری صرف خواهد شد، چقدر سرعت پرتاب ها و ارسال آزمایشگاهها و تجهیزات علمی و حتی انسان به فضا سریعتر خواهد شد.

    به چنین انسانهایی که نه فقط آینده یک جامعه و یک کشور را، بلکه آینده بشر را رقم می زنند باید سر تعظیم فرود آورد که با همت و اراده خود کاری غیر ممکن را ممکن میسازند.
    با سپاس از انتشار خبر مربوطه

  5. Avatar مرتضی

    کاهش ارتفاع اسیج دو واسه چیه؟! سرعتش طبیعه زیاد بشه تا تو مدار قرار بگیره ولی چرا ارتفاش کم میشه!؟ اینی که فرود میاد استیج یکه. تو فیلم به مانیتورینگ استیج دو توجه کنین. یه عالم ما رو روشن کنه

    1. Avatar سجاد

      خوب لابد استیج دو محموله رو تحویل داده و داره وارد جو میشه ، چون ایستگاه فضایی خیلی بالا تر از ارتفاع ۲۲۸ کیلومتری هست (تقریبا ۱۰۰ کیلومتر)

  6. Avatar سیدامیر سجادی

    فوق العاده بود ….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه