قابلیت لمس سه‌بعدی شرکت اپل چه تاثیری روی دنیای تکنولوژی خواهد گذاشت؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
iphone 3d Touch

از زمانی که اپل قابلیت لمس سه‌بعدی را در آیفون ۶s‌ به نمایش درآورد، نظرهای مختلفی درباره آن منتشر شده است. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این ویژگی اتفاق جدیدی نبوده و قبلا چند شرکت از آن استفاده کرده بودند.

شرکت بلک‌بری تلاش‌های ناموفقی در این زمینه داشته است. حتی شرکت نوکیا هم در سال ۲۰۰۸ پتنتی درباره این قابلیت ثبت کرده بود و در سال ۲۰۰۹ از آن در برخی محصولاتش استفاده کرد. نوکیا نام این ویژگی را TouchNetix گذاشت. البته این تکنولوژی در آن زمان مورد توجه مشتریان قرار نگرفت.

درسال ۲۰۱۵ اپل قابلیت Force Touch را در مک‌بوک پرو و اپل واچ به‌کار برد؛ اما استفاده کردن از آن بسیار متفاوت بود. این ویژگی در آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس به شکلی جدید به نمایش درآمد و کاربران بسیار بهتر می‌توانستند با آن کارکنند. اپل نام لمس سه‌بعدی را برای این ویژگی انتخاب کرد و قابلیت‌های جالبی را روی آیفون‌های جدید برای آن در نظر گرفت. لمس سه‌بعدی متوجه میزان فشار انگشت کاربران می‌شود و می‌تواند کارهای مختلفی را نسبت به فشار انجام دهد.

apple watch

قبل از اینکه اپل به شکل رسمی قابلیت لمس سه‌بعدی را در محصولاتش به‌نمایش در بیاورد، شایعات زیادی درباره آن منتشر شده بود. به‌همین دلیل شرکت هوآوی زودتر از اپل این قابلیت را در گوشی Mate S به‌نمایش درآورد. در آینده هم احتمال دارد که شرکت ZTE از Force Touch در گوشی Axon Mini استفاده کند.

اضافه شدن قابلیت Force Touch در تلفن‌های همراه می‌تواند در دو سال آینده درآمد ۶ میلیارد دلاری داشته باشد.

براساس تحقیقاتی که سایت Chipworks انجام داده، استفاده از تکنولوژی Force Touch در تلفن‌های همراه بیشتر خواهد شد. خبرگزاری Wall Street Journal هم گفته که تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۸ درصد از بازار تلفن‌های همراه از تکنولوژی Force Touch بهره می‌برند. همچنین اضافه شدن این قابلیت به موبایل‌ها می‌تواند در دو سال آینده درآمد ۶ میلیارد دلاری داشته باشد. در نمودار زیر روند صعودی استفاده از تکنولوژی Force Touch را مشاهده خواهید کرد.

iphone 3d touch

همان‌طور که گفتیم شرکت هوآوی قبل از اپل قابلیت Force Touch‌ را در تلفن‌همراه جدید خودش به نمایش درآورد. به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های مختلف قصد دارند به سرعت از این ویژگی در محصولات خودشان استفاده کنند و حتی تصمیم گرفته‌اند که پتنت‌های جدیدی برای استفاده Force Touch ثبت کنند. در حالت کلی مشخص شده که شرکت‌ها دوست ندارند لایسنس استفاده از این تکنولوژی را از اپل دریافت کنند و می‌خواهند از تولیدهای خودشان استفاده کنند. شرکت بلک‌بری در سال ۲۰۰۸ پتنتی را در این حوزه ثبت کرده بود و آن را در یکی از تلفن‌های همراهش قرار داد. البته این پتنت به میزان مدت زمان لمس صفحه نمایش توسط کاربر اشاره می‌کرد و شباهت زیادی به Force Touch اپل نداشت.

چه شرکتی پتنت‌های بیشتری در این حوزه دارد؟

با یک جستجوی ساده مشخص شد که پتنت‌های زیادی برای استفاده از Force Touch ثبت شده‌اند. انتظار داشتیم که سهم هوآوی در این آمار بسیار بیشتر باشد، اما نتایج به‌دست آمده خلاف این موضوع را ثابت کردند. با نگاهی به تصویر زیر مشاهده خواهید کرد که شرکت‌های بلک‌بری و اپل بیشترین سهم بازار پتنت‌ها در حوزه Force Touch را دارند.

iphone 3d touch

موضوع پتنت‌ها چه بوده است؟

موضوع این پتنت‌ها درباره Force Touch، سنسورهای لمسی و قابلیت‌های بوده‌اند که با فشار دادن فعال می‌شدند. تصویر زیر بیانگر این موضوع است:

iphone 3d touch iphone 3d touch

کدام یک از پتنت‌ها می‌توانند روبه‌روی اپل یا سایر شرکت‌ها قرار بگیرند؟

براساس اطلاعات منتشر شده، پتنت‌هایی که شرکت‌های بلک‌بری و کوالکام ثبت کرده‌اند، می‌توانند به رقیب‌های اصلی اپل تبدیل شوند.

در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اپل خودش را برای مبارزه جدید در حوزه پتنت‌ها آماده می‌کند. پتنت‌های زیادی از قبل وجود داشتند و پتنت‌هایی هم به‌تازگی ثبت شده‌اند. اپل تنها شرکت فعال در این حوزه نیست و نام شرکت‌های کوالکام و بلک‌بری هم دیده می‌شوند. این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از پتنت‌های خودشان به سود زیاد دست پیدا کنند. به احتمال زیاد شرکت هوآوی نیاز خواهد داشت که این پتنت‌ها را برای خودش لایسنس کند.
اگر شرکت‌های سازنده تلفن‌‌های همراه بخواهند از این قابلیت در محصولات جدیدشان استفاده کنند تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به نیم میلیارد موبایل با این ویژگی راهی بازار خواهد شد. اگر هر تلفن‌همراه هم ۵۰۰ دلار قیمت داشته باشد، یک بازار بزرگ چند میلیارد دلاری به وجود می‌آید.

منبع: Chipworks

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. رضا

    اصلا انتظار نداشتم لمس سه بعدی یه همچین تحولی ایجاد کنه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه