وزیر ارتباطات: ماهواره‌‌ی مصباح را از ایتالیا پس می‌گیریم

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
محمود واعظی

دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی مراسم تقدیر و معارفه‌ی رییس پژوهشگاه فضایی ایران گفت:” در تلاش هستیم تا ماهواره‌ی ملی کشور را طراحی و بسازیم و امیدوارم تا سال ۱۴۰۴ به این هدف دست پیدا کنیم.

واعظی به این موضوع اشاره کرد که طراحی و ساخت ماهواره‌ی سنجش از راه دور از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات خواهد بود و این هدف تا پایان برنامه‌ی ششم توسعه محقق خواهد شد. وی در ادامه گفت که با توجه به نیازهای کشور در بخش‌های تصویر، صدا، مخابرات، اینترنت و همچنین رصد کردن زمین از فضا، وزارت ارتباطات به دنبال ساخت ماهواره‌ی ملی است.

براساس گفته‌های واعظی مجموعه‌ی وزارت ارتباطات اقدام به طراحی و ساخت ماهواره‌ی ملی برای کاربردهای مخابراتی و اینترنتی کرده است. البته تا زمانی که ماهواره‌ی ملی ساخته شود، ایران برای طراحی و ساخت ماهواره با کشورهای مطرح در این حوزه وارد مذاکره خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود قرار داد این کار تا سال آینده به پایان برسد.

محمود واعظی در ادامه درباره‌ی بازپس‌گیری ماهواره‌ی بلوکه شده‌ی مصباح صحبت کرد و گفت:”بعد از رفع تحریم‌ها مذاکرات خود را با کشور ایتالیا برای بازپس‌گیری ماهواره‌‌ی مصباح آغاز می‌کنیم.”

وی از مذاکره برای ثبت نقاط مداری مختص ایران خبر داد و اظهار کرد:”برای اداره‌ی نقاط مداری مراحل طولانی را طی کرده‌ایم و هم اکنون بعضی از این نقاط مداری متعلق به ایران در فضا به ثبت رسیده است.”

واعظی با اشاره به دو نقطه ۱۹ و ۲۴ مداری که هم اکنون به نام ایران به ثبت رسیده، عنوان کرد: “علاوه بر این، دو نقطه مداری دیگر نیز در فضا متعلق به ایران است. همچنین در حال ثبت ۱۳ نقطه‌ی مداری در مدار زمین به نام ایران هستیم.”

ویزر ارتباطات و فناوری از ۵ برابر شدن بودجه بخش فضایی کشور برای سال ۹۵ خبر دارد و گفت که با ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان بودجه نمی‌توان کار کار اساسی در حوزه‌ی فضا انجام داد.

لازم به‌ذکر است که ماهواره‌ی مصباح ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و در ابعاد ۵۰ در ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر ساخته شده و عمر مفید آن سه سال بوده و پیش بینی می‌شود که تا ۵ سال بتوان از آن استفاده کرد. این ماهواره قرار بود در اوایل مهر ماه سال ۸۴ همراه با یک میکرو ماهواره روسی  و هفت میکرو ماهواره دیگر توسط موشک حامل روسی (Kosmos-3M) به فضا پرتاب شود. لازم به‌ذکر است که ایران برای ساخت این ماهواره با شرکتی ایتالیایی همکاری می‌کرده و به همین دلیل این ماهواره برای مشاوره‌هایی به این کشور ارسال شد و پس از تحریم‌ها ایتالیا این ماهواره را بلوکه کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar احسان

    یعنی ۱۰ سال دیگه ماهواره دار میشیم عایا ؟!!!!!

  2. Avatar آرش ایرانی

    ممنون از خبرتون…
    کاش حداقل یک اسم ایرانی می گذاشتن رو این ماهواره !

    1. Avatar علی

      معنی مصباح رو میدونی؟میدونی چه معنیه قشنگی داره؟
      میدونی معادل فارسیش سه چهار کلمس؟؟؟

      1. Avatar وحید

        اما فارسی نیست بهر حال

      2. Avatar مجید

        با عرض پوزش
        مصباح یعنی چراغ،مشعل ،فانوس،لامپ…
        همه معانیش یک کلمه است نه چند کلمه!
        الکی شلوغش میکنی!!

  3. Avatar مسافر

    یعنی ما هم میتونیم مثل کشورهای دیگه یک ماهواره مستقل داشته باشیم که کانال هامون رو ببینیم عجب اقایون بالاخره به فکر افتادن واقعا خوشحالم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه