مقایسه‌ی دو همزاد؛ «اینباکس» در برابر «جی‌میل»

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اینباکس در برابر جی‌میل

گوگل ادعا می‌کند برنامه‌ی «اینباکس» (Inbox) نسخه‌ی دوم و کامل‌تر «جی‌میل» (Gmail) است. اما آیا این ادعا صحت دارد و استفاده از این برنامه‌ می‌تواند نحوه‌ی تعامل با ایمیل‌های‌مان را تغییر دهد؟

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که از سرویس جی‌میل استفاده می‌کنند، به‌احتمال زیاد از برنامه‌ی جی‌میل یا برنامه‌ی پیش‌فرض Mail در تلفن همراه هوشمند یا تبلت‌‌تان استفاده کرده‌اید. اما چند ماهی می‌شود که گوگل دست‌به‌کار شده و برنامه‌ی دیگری را هم با نام‌ اینباکس در اختیار عموم کاربران قرار داده است؛ برنامه‌ای که خودش یکی از زیرمجموعه‌های جی‌میل به شمار می‌رود. در این مقاله‌ی کوتاه قصد معرفی و بررسی این سرویس جدید و مقایسه‌ی ‌آن با جی‌میل را داریم.

گوگل ادعا می‌کند اینباکس نسخه‌ی دوم و بهتری از ‌سرویس بسیار محبوب و پرطرفدار جی‌میل است. این برنامه تمام ویژگی‌های خوب جی‌میل را گرفته و قابلیت‌های بیش‌تری به آن‌ها اضافه کرده است؛ در نهایت هم مجموع این ویژگی‌ها، اینباکس را به برنامه‌ی ایمیل بی‌نقصی تبدیل کرده‌اند که تمام ویژگی‌های مورد نیاز کاربران را در خودش گنجانده است.

مدتی می‌شد که سرویس اینباکس در دسترس‌ ‌علاقه‌مندان قرار گرفته بود؛ حداقل برای آن دسته از کاربرانی که دعوت‌نامه‌ی استفاده از این سرویس را دریافت کرده‌ بودند. اما گوگل چند ماه پیش در جریان سخنرانی اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل (Google I/O) اعلام کرد که برنامه‌ی اینباکس از آن لحظه به بعد برای همه‌ی کاربران در دسترس‌ مستقیم قرار دارد. این برنامه کاملا رایگان است و می‌توان آن را برای‌ استفاده در دستگاه‌های مجهز به سیستم‌های عامل اندروید و iOS دانلود کرد. هرچند اگر هنوز مطمئن نیستید که این برنامه ارزش دانلود دارد یا نه، می‌توانید با خواندن ادامه‌ی متن به تفاوت‌های میان این دو پی ببرید و تصمیم‌گیری را برای خودتان ساده‌تر کنید.

 

اپلیکیشن اینباکس

‌‌‌

جی‌میل در برابر اینباکس

به خاطر داشته باشید که اینباکس هم‌چنان همان جی‌میل است؛ اما رابط کاربری‌اش کمی بهینه‌ شده و همه‌چیز به گونه‌ای طراحی شده که به اعتقاد گوگل بیش‌ از جی‌میل قدیمی مورد پسند کاربران قرار بگیرد. ‌وقتی برای اولین بار برنامه را باز می‌کنید، متوجه خواهید شد که اینباکس بعضی از پیام‌ها را در گروه‌های خاص قرار می‌دهد. این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌ی جدید اینباکس است. این بدین معنی است که تمام ایمیل‌هایی که به‌هرنحوی به‌هم مربوط ‌می‌شوند در یک گروه قرار می‌گیرند. به عنوان مثال ایمیل‌های خرید در یک گروه و ایمیل‌های مربوط به سفر در گروهی دیگر طبقه‌بندی می‌شوند. گوگل باور دارد که کاربران از این طریق می‌توانند به‌سرعت ایمیل‌های‌شان را چک کنند؛ علاوه بر این می‌توانند برای تمام ایمیل‌های یک گروه تیک‌ «خوانده شده» (Read) بگذارند و دیگر مجبور نیستند ایمیل‌ها را تک‌تک انتخاب کنند.

اینباکس۱

دیگر ویژگی جالب اینباکس، «اسنوز کردن» (Snooze) ایمیل‌هاست. در این حالت، اگر ایمیلی دریافت کنید، اما به دلیل مشغله‌ی زیاد نتوانید آن را چک کنید، می‌توانید آن را اصطلاحا «اسنوز» کنید تا پس از مدتی مجددا دریافت این ایمیل به شما یادآوری شود. این فرآیند تقریبا چیزی شبیه به دریافت مجدد ایمیل است؛ با این تفاوت که این بار زمانی ایمیل را دریافت می‌کنید که زمان لازم و کافی برای خواندن‌اش را داشته باشید.

علاوه بر این یکی از ویژگی‌های محبوب رابط کاربری تحت وب جی‌میل، برای اولین بار ‌توسط برنامه‌ی اینباکس به گوشی‌های موبایل راه پیدا کرده است. حالا در دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید یا iOS می‌توانید ایمیلی فرستاده شده را چند لحظه بعد از ارسال بازگردانید. این قابلیت به درد کسانی می‌خورد که زود از ارسال ایمیل خود پشیمان می‌شوند! توجه داشته باشید که تنظیمات این ویژگی باید فعال شود. هم‌چنین تنها مدت زمان محدودی پس از ارسال ایمیل می‌توان از این قابلیت استفاده کرد. تا پیش از این هرگز استفاده از چنین ویژگی‌ای در هیچ‌کدام از برنامه‌ی موبایل جی‌میل ممکن نبود؛ اما حالا کاربران می‌توانند به کمک اینباکس از این ویژگی روی تلفن‌های همراه هوشمندشان یا حتی تبلت‌ها استفاده کنند.

اینباکس۳

ویژگی‌های خرده‌ریز دیگری هم در اینباکس وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به ثبت یادآور (Reminder) درون برنامه، منگنه کردن ایمیل‌ها (pinning emails)، اولویت‌بندی ایمیل‌ها، ارتقای جست‌و‌جو در اینباکس و حتی قابلیت گروه‌بندی ایمیل‌ها متناسب با سلایق کاربر اشاره کرد.

برنامه‌ی اینباکس قطعا سرویس ایمیل را به شکل متفاوتی برای کاربران ارایه می‌دهد و بعضی از کاربران هم از کار با آن لذت خواهند برد؛ اما این برنامه برای همه کارایی ندارد. ایده‌ی گروه‌بندی ایمیل‌ها در حد نظریه، جالب به نظر می‌رسد؛ اما برای بعضی از کاربران فایده‌‌ی چندانی نخواهد داشت.

در واقع باز کردن برنامه‌ی اینباکس برای اولین بار و دیدن ایمیل‌های‌تان می‌تواند تا حدودی تجربه‌ی استرس‌زایی باشد. ایمیل‌ها دیگر در قالب فهرستی ساده و به ترتیب جدیدترین ایمیل نمایش داده نمی‌شوند؛ بلکه در قالبی بی‌نظم اما در عین حال منظم، به همراه جلوه‌های گرافیکی به کاربر ارایه می‌شوند.

اینباکس۴

با این وجود، یکی از ویژگی‌هایی که باعث برتری اینباکس در مقایسه با جی‌میل می‌شود، قابلیت سوایپ کردن است. برای این‌که به یکی از ایمیل‌های‌تان برچسب «انجام‌شده» بزنید، کافی است آن را به سمت راست سوایپ کنید؛ یا این‌که می‌توانید با سوایپ به سمت چپ، همان ایمیل را اسنوز کنید. در برنامه‌ی جی‌میل قابلیت سوایپ به شکل محدودتری وجود دارد.

در هر صورت اکثر کاربران استفاده از جی‌میل را ترجیح می‌دهند؛ چرا که به رابط کاربر‌ی‌اش عادت کرده‌اند و ترجیح می‌دهند ایمیل‌های‌شان را در قالبی ساده و بدون زرق و برق، که احتمالا کاربردی هم نخواهند داشت، ببینند. روی هم رفته می‌توان اینباکس را نسخه‌ی تجملاتی‌تر برنامه‌ی جی‌میل ‌توصیف کرد. اگر از برنامه‌ی جی‌میل خسته شده‌اید و دنبال برنامه‌ای با قابلیت‌های بیش‌تر و ظاهری آراسته‌تر می‌گردید، شاید برنامه‌ی اینباکس را بپسندید. اما اگر از جی‌میل راضی هستید و با آن مشکلی ندارید، دلیلی وجود ندارد آن را کنار بگذارید. به‌طور کلی اگر مشکلی وجود ندارد، طبیعتا نیازی به رفع آن هم وجود ندارد. البته نباید انکار کنیم که اینباکس ویژگی‌هایی دارد که بازدهی بعضی از کاربران را افزایش می‌دهد. اما چند ویژگی اضافی که شاید هم به کار نیایند ارزش این را ندارد که به رابط کاربری دگرگون‌شده‌ی آن عادت ‌کنید.

 

منبع: GottaBeMobile

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Guney

    اینباکس خیلی سرتره از ججیمیل و رقبا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه