نقد و بررسی آیفون SE در دیجی‌کالا مگ

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

با آیفون جدید ۴ اینچی، سخت‌افزاری برای انجام هر کاری را در اختیار دارید.

شاید بتوان نام جدیدترین اقدام اپل برای تولید «آیفون اس‌ای» (Apple iPhone SE) را احترام به نظرات کاربران یا اجبار برای تولید محصولی که هنوز هم طرفدار دارد، گذاشت. به‌هرحال تولید یک آیفون با نمایشگر کوچک، یکی از برنامه‌های اپل بود که باید برای جذب طرفداران قدیمی این شرکت و کسانی که هنوز از آیفون‌های ۴ اینچی استفاده می‌کردند، اجرایی می‌شد. آیفونی با قوی‌ترین سخت‌افزار و دوربین ممکن، در همان قاب آیفون ۵s، شاید به خاطر صرف کمترین هزینه‌ی ممکن عملی شده است.

با آیفون جدید ۴ اینچی، سخت‌افزاری برای انجام هرگونه عملیاتی را که در سر می‌پرورانید، در اختیار دارید. تمام امکانات مطلوب این گوشی در قابی کوچک با ابعاد جمع‌و‌جور، وزنی مطلوب و همراه با باتری مناسب، در اختیارتان قرار می‌گیرد. در مقابل، نمایشگر، حسگر اثرانگشت و دوربین سلفی همان‌هایی هستند که در آیفون ۵s شاهدشان بودیم.

سخت‌افزار، کارایی و سیستم‌عامل

سریع، روان، قدرتمند، صفاتی هستند که می‌توان هنگام توصیف سخت‌افزار و کارایی آیفون SE از آن‌ها استفاده کرد. استفاده از پردازنده‌ی قدرتمند A9 بدون هیچ تغییری در مقایسه با آیفون ۶s، از این گوشی یک غول سخت‌افزاری ساخته که می‌تواند هرگونه عملیاتی را بدون اینکه به کیت خنک‌کننده احتیاج داشته باشد یا در انجام این عملیات مکث یا کم‌و‌کسری احساس کنید، انجام دهد. همچنین وجود دو گیگابایت رم باعث شده همه‌ی منو‌ها، بازی‌ها، تنظیمات یا برنامه‌های پیش‌فرض بسیار روان و راحت اجرا شوند. البته پردازنده‌‌ی حرکتی اختصاصی اپل با نام M9 هم روی این تراشه قرار دارد؛ وظیفه‌ی این پردازنده، پردازش‌ حرکت‌های آیفون SE در کنار رمزگذاری و رمزگشایی ویدیو‌های ۴K است.

Apple_iPhone_SE_06

جدا از پیشرفت‌های تراشه‌ی اصلی، تراشه‌ی مودم هم که ساخت شرکت کوالکام است، حالا از شبکه‌های ۴G نوع چهارم با امکان استفاده از باندهای بیشتر پشتیبانی می‌کند. همچنین این گوشی در ظرفیت‌های ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه‌شده است. خرید آیفون ۱۶ گیگابایتی تنها به کسانی توصیه می‌شوند که می‌خواهند از امکانات اولیه‌ی آن استفاده کنند و قصد ندارند از فایل‌های چندرسانه‌ای زیادی استفاده کنند، مناسب به نظر می‌رسد. همچنین امکان استفاده از «پرداخت سریع اپل» (Apple Pay) به کمک NFC موجود در این آیفون، وجود دارد. امکانی که شاید در کشورمان آن‌قدر حیاتی نباشد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیفون ۵s فاقد این قابلیت بود.

استفاده از حسگر‌های امنیتی اثرانگشت که در آیفون ۵s شاهدش بودیم، در این گوشی هم وجود دارد. به گفته‌ی بسیاری از سایت‌های معتبر این حسگر از همان ساختار نسل اول بهره می‌برد و سرعت و دقت حسگر آیفون ۶s را ندارد. اما به‌جرات می‌توان گفت، این حسگر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و در آزمون‌های دیجی‌کالا مشخص شد که سرعت و دقت آن، حتی بیشتر از حسگر آیفون ۶ است. این حسگر می‌تواند تا پنج انگشت کاربر را تشخیص دهد و ثبت کند.

Apple_iPhone_SE_07

نسخه‌ی نهم از سیستم‌عامل اختصاصی اپل با نام iOS برای آیفون SE در نظر گرفته شده است. این سیستم‌عامل هیچ تغییری در مقایسه با نسخه‌‌ای که در آیفون ۵s شاهدش بودیم نکرده است. در عوض به لطف تراشه‌ی قدرتمند اپل از سرعت و روانی بالایی برخوردار شده و نباید دیگر نگران مشکلات و مکث‌های احتمالی سیستم‌عامل آیفون جدید باشیم.

یکی از نقاط قوت این گوشی که حتی آن را برتر از آیفون ۶ می‌کند، باتری ۱۶۲۴ میلی‌آمپرساعتی‌اش است که می‌تواند این گوشی کوچک را مدت‌زمان زیادی روشن نگه دارد و انر‌ژی موردنیازش را تامین کند.

Apple_iPhone_SE_Table

دوربین

استفاده از دوربینی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۶s در این گوشی باعث شده تا بتواند همانند آیفون‌های بزرگ‌تر، ویدیو‌های ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کند و بتواند تصاویری با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل ثبت کند.

Apple_iPhone_SE_02

حسگر IMX315 سونی و لنزی با نسبت کانونی f/2.2، همان مشخصاتی است که در آیفون‌های سری ۶s هم شاهدش بودیم. همچنین امکان جذاب ثبت «تصاویر زنده» (Live Photo) هم به آیفون ۴ اینچی آمده تا هیچ‌چیزی در این میان کم نباشد. این تصاویر ترکیبی از تصویر و ویدیوهایی هستند که با تعداد فریم پایین ضبط می‌شوند. این تصاویر در نگاه اول شبیه به یک تصویر ثابت به نظر می‌رسند، اما با نگه‌داشتن انگشت رویشان به حرکت درمی‌آیند و لحظات جالبی را برای شما رقم می‌زنند. در کنار این قابلیت، آیفون ۴ اینچی جدید حالا می‌تواند ویدیو‌هایی با رزولوشن ۴K ضبط کند، البته این نهایت فیلم‌برداری در دوربین آیفون SE نیست، بلکه امکان تهیه‌ی ویدیو‌هایی با سرعت خارق‌العاده‌ی ۲۴۰ فریم بر ثانیه با کیفیت HD و همچنین ویدیو‌هایی با سرعت‌بالا هم وجود دارند.

رابط‌ کاربری دوربین به ساده‌ترین حالت ممکن ساخته‌شده است. اما این سادگی دلیلی برای عدم کارایی مفید دوربین و رابط کاربری‌اش نیست. دوربین اصلی آیفون SE با رابط کاربری ساده‌اش هم بازده کامل و مناسبی دارد. وقتی از دوربین در حالت اتوماتیک استفاده می‌کنید، می‌توانید با خیالی راحت بهترین تصاویر موبایلی ممکن را ثبت کنید.

Apple_iPhone_SE_09

به جرات می‌توان گفت، تصاویر این دوربین از کیفیت و شفافیت مناسبی برخوردارند. از بافت نویز در این تصاویر خبری نیست و می‌توانید در هر شرایطی انتظار ثبت تصاویر عالی از دوربین  آیفون SE داشته باشید.

مهم نیست در چه شرایطی می‌خواهید عکاسی کنید، تنها دوربین گوشی را فعال کنید و شروع به ثبت تصویر کنید. به دوربین آیفون جدید اعتماد کنید، نتیجه خارق‌العاده خواهد بود.

درمجموع می‌توان گفت تمام قابلیت‌های خوب و امکانات کم‌نظیر دوربین اصلی  آیفون ۶s در دوربین آیفون SE هم وجود دارند.

اما متاسفانه دوربین سلفی این گوشی از همان حسگر ۱٫۲ مگاپیکسلی آیفون ۵s بهره می‌برد. حتی این دوربین با توجه به نسبت کانونی f/2.4 لنزش، نور کمتری را جذب می‌کند. تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین سلفی آیفون ۴ اینچی جدید در مقایسه با آیفون ۵s شاید نور کمتری داشته باشند، اما با توجه به قابلیت «فلش نمایشگر» (Retina Flash) این کمبود هم به‌صورت قابل قبولی جبران شده است. با روشن بودن حالت فلش نمایشگر، نمایشگر آیفون SE، هنگام ثبت تصاویر سلفی مثل فلش عمل می‌کند و نوری مضاعف به محیط عکاسی سلفی شما می‌دهد.

صفحه‌نمایش

کمترین تغییر این گوشی در مقایسه با آیفون ۵s در قسمت نمایشگرش اتفاق افتاده است. برای آیفون جدید اپل همان نمایشگر ۴ اینچی آیفون ۵s انتخاب شده است. این نمایشگر هیچ تغییری با نمایشگر استفاده‌شده در آیفون ۵s ندارد؛ نمایشگری چهار اینچی با پنل LCD و فناوری IPS که تراکم ۳۲۶ پیکسل بر اینچ یا در اصطلاح تجاری شرکت اپل، رتینا را نمایش می‌دهد.

Apple_iPhone_SE_04

اگر کمی واقع‌بین باشیم، این موضوع درست است که این نمایشگر هیچ تغییری در مقایسه با قبل نداشته ولی در عوض تنها دلیل تولید آیفون جدید بوده است؛ بر اساس ادعای اپل، هنوز نزدیک به یک‌سوم از کاربران آیفون، از آیفون‌هایی با نمایشگر‌های ۴ اینچی استفاده می‌کنند. این تعداد کاربر باعث شد تا آیفون ۴ اینچی جدیدی با تمام امکانات و قابلیت‌های مفید آیفون‌ ۶s تولید شود. این تمام واقعیتی است که پشت پرده‌ی آیفون SE است. یک گوشی با ابعاد و نمایشگری که بتوان آن را به‌راحتی و تنها با یک دست کنترل کرد.

Apple_iPhone_SE_08

درمجموع می‌توان گفت نمایشگر آیفون SE، تمام فاکتور‌های مطلوب برای تبدیل‌شدن به یکی از برترین نمایشگرهای موبایلی را دارد.

طراحی و ساخت

شاید نوشتن در مورد طراحی و ساخت این گوشی کار ساده‌ای باشد. این مورد می‌تواند از شباهت ظاهری بسیار زیاد این گوشی به گوشی آیفون ۵s باشد. جدا از اضافه شدن رنگ رزگلد که این روزها به حربه‌ی اپل برای نشان دادن تفاوت میان محصولات‌اش تبدیل‌شده، لبه‌های گوشی، تراش تیزتری در مقایسه با آیفون ۵s دارند. این تراش‌ها به‌گونه‌ای هستند که حتما متوجه تفاوت‌شان خواهید شد. به‌غیراز این تراش‌ها می‌توان به وزن سبک‌تر این گوشی با توجه به بیش‌تر شدن ظرفیت باتری‌اش هم اشاره کرد. اگر این تفاوت‌های کوچک و بزرگ را کنار بگذاریم، سایر قسمت‌ها، کلید‌ها و مشخصات طراحی ظاهری با آیفون ۵s یکسان هستند.

Apple_iPhone_SE_01

این طراحی جمع‌و‌جور، باعث می‌شود که گوشی به‌راحتی در دست‌تان جا شود. هرچقدر هم دستان کوچکی داشته باشید، می‌توانید به تمام قسمت‌های نمایشگر تنها با یک دست، دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید تمام کلید‌های کیبورد مجازی را با یک دست لمس کنید و از تایپ تنها با یک دست لذت ببرید یا کلید‌های ولوم و پاور را به‌راحتی بفشارید و درمجموع هر عملیاتی را تنها با یک دست انجام دهید.

Apple_iPhone_SE_05

این گوشی تنها یک گرم سبک‌تر شده اما باتری آن در مقایسه با قبل ظرفیت بیشتری دارد و این برای آیفون SE یک امتیاز محسوب می‌شود. این گوشی با قاب تمام آلومینیومی‌اش تنها ۱۱۳ گرم وزن دارد.

جمع‌بندی

آیفون SE، با تراشه‌ی قدرتمند و دوربین فوق‌العاده، می‌تواند جوابگوی تمام نیاز‌های‌تان باشد. این در حالی است که این گوشی ارزان‌ترین آیفون عرضه شده تا به امروز است.

آیفون ۴ اینچی جدید تنها برای یک منظور تولید شده و آن‌هم قانع کردن طرفداران آیفون‌های ۴ اینچی به آپدیت به آیفون جدید است. اگر به آیفون ۵s با نمایشگر مناسبش علاقه‌ دارید و از طرفی سخت‌افزار قدرتمند ۶s شما را مجذوب خود کرده، آیفون SE برای شما ساخته‌شده است. اما اگر به نمایشگر‌های کوچک علاقه ندارید و دستان بزرگی دارید، خرید آیفون SE را از برنامه‌های خود حذف کنید و به فکر خرید آیفون‌های ۶s یا ۶s پلاس باشید.

Label_Product_1 Label_Product

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۱ دیدگاه
  1. Avatar فرزاد

    هر کی میگه اپل بده تو آرزوشه نداره اصلا وگرنه همهی محصولاتش هم سرعتش بالاست هم دیر میفته و کند نمیشه هنگی هم نداره فقط اپل خیلی کیفیت داره

  2. Avatar fhf;

    شاید اپل تو بعضی امکانات مثل ضداب بودن وشارژ بیسیم عقبه ولی کیفیت ساخت بالا یی داره و در داشته هاش بهترینه

  3. Avatar ءMr.wolf

    گوشیه عالیه میتونین تست های سرعتشو نگاه کنین از همه گوشیا سرعتش بیشتره حتی ۶s فقط بدیش پشتیبانی نکردن از ۳d touch و دوربینش کمی ضعیف تره تو بقیه موارد عالیه ….

  4. Avatar سبحان

    سلام ، تو جدول بالا نوشتید که آیفون se یک گرم سنگین تر از ۵s هست ! بعد تو بخش طراحی نوشتید که با توجه به قوی تر شدن باتری ولی وزنش یک گرم سبک تر شده!!!

  5. Avatar حسین

    لذت از سخت افزار رو وقتی میبری که بتونی به چالش بکشیش
    حالا واسه اپل که توی ایران دسترسی به نرم افزار براش سخته و اذیت کنندس چه فرقی میکنه سخت افزار چی باشه

    1. Avatar خشایار

      دسترسی به نرم افزار در ایران چه سختی داره ؟

  6. Avatar Alireza Habibzadeh

    وزن ۵s در عکس چهارم اشتباه زده شده

    1. Avatar ترانه

      اشتباه نیست. وزن آیفون فایو اس ۱۱۲ گرمه. هم در سایت اپل و هم بقیه مراجع میتونین چک کنین. یک گرم با هم متفاوتن.

    2. Avatar ايمان

      نه درسته

  7. Avatar رهبری

    خیلی محشره ، حیف تو بی پولی هستیم …

  8. Avatar Next is Now

    کسی هست برای این وصله پینه پول بده ؟!

  9. Avatar ارش محمودی

    مضخرف ترین حرکت اپل همین کار بود . به نظرم دیگه اپل داره رفته رفته به فنا میره . مخصوصا با اوردن رنگ های بی خود مثل گلد و رز گلد . و خیلی دیگر . روح استیو جابز بسیار ناراحت خواهد بود با این کار های شرکت

    1. Avatar sepehr

      اتفاقا حرکت خوبی بود و نشان دهنده احترام اپل به کاربراش بود. در ضمن در مورد رنگ هم شما که از سلیقه مردم خبر نداری

    2. Avatar رضا

      تو اول برو اون نوکیا ۱۲۸۰ تو که تازه گرفتی عوض کن بعد، کسایی که تو ۵ سال گذشته اپل داشتن این حرکت رو تحسین میکنن!!!

    3. Avatar mh

      رز گلد که فوقوالعادس

    4. Avatar hassan

      روح استیوجابز وقتی لرزید که گوشی های بزرگ تر از ۴ اینچ تولید کردن، این گوشی ۴ اینچی خیلی ها رو راضی کرده خیلی ها رو ناراضی، کسی که تا حالا آیفون دستش نگرفته و با سیستم عاملش کار نکرده حق نداره با نقد های بیجا تصور بقیه رو از اپل خراب کنه.

  10. Avatar Makluas

    اپل بهترینه ولی قیمتش یکم بالاست (البته تو ایران) ……

  11. Avatar امیری

    این گوشی قابلیت فیلم برداری و عکاسی هم زمان رو داره ؟

  12. Avatar فرهام

    اقا الجی جی۵ رو هم اگه بذارید..ممنون میشم..زودتر از ایفون اومده

    1. Avatar جوادی محب

      خودت و خودم میدونیم که چرا این مورد پیش اومده ! البته بین خودمون بمونه !

    2. Avatar اشکان

      G5 زودتر از SE معرفی شد، درسته، ولی فروشش دیرتر شروع شد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه