نقد و بررسی اسکوتر برقی Airwheel؛ کاربردی و هیجان‌انگیز

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

تب استفاده از اسکوترهای برقی تقریبا تمام دنیا را فرا گرفته است. چه این دستگاه‌ها را مفید و در خدمت بشر بدانیم و چه صرفا  آن‌ها را وسیله‌ای برای تفنن قلمداد کنیم، باید بپذیریم که اسکوترهای برقی روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. اگر نگاهی به مدل‌های اسکوتر برقی در بازار داشته باشید، متوجه می‌شوید که این وسایل جز در طراحی ظاهری، شارژدهی یا توان موتور تفاوت دیگری با هم ندارند و تفاوت چشمگیری بین مدل‌های مختلف اسکوترهای برقی به چشم نمی‌خورد. اما شرکت در اصل آمریکایی «ایرویل» (Airwheel) با مدل‌های سری Q و X از اسکوترهای برقی‌ خود، توانسته چیز جدیدی در این حوزه ارایه کند.

مدل‌های سری Q دارای دو چرخ و سری X مجهز به یک چرخ هستند. تفاوت اسکوترهای سری Q شرکت AirWheel با دیگر اسکوترها، این است که چرخ‌های این سری بسیار به هم نزدیک هستند. سری X هم که به‌خاطر قدرت مانور بالا، می‌توانند وسایل بسیار جذابی برای حرکات نمایشی باشند. به‌طورکلی باید مدل‌های سری X را مناسب برای افراد جسوری دانست که به دنبال هیجان زیاد هستند و سری Q را برای افرادی که صرفا به دنبال وسیله‌ی سرگرمی کم‌خطر می‌گردند. ما در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم به بررسی ساده‌ترین و ارزان‌ترین اسکوترهای سری Q و X، یعنی Q1 و X3 بپردازیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌    ‌

حس اولیه

سوار شدن و حرکت با اسکوترهای سری X بسیار شبیه به سوار شدن روی موتورسیکلت است. شباهت این دو وسیله به‌خاطر مکانیزم حفظ تعادل در آن‌هاست. مادامی‌که در حال حرکت با این وسایل هستید، می‌توانید تعادل‌تان را حفظ کنید. اما وقتی‌که بخواهید بایستید، تعادلتان به هم می‌خورد و برای اینکه به زمین نخورید، باید یکی از پاهایتان را روی زمین بگذارید. اما داستان در مورد سری Q کاملا متفاوت است. به دلیل برخورداری مدل‌های این سری از دو چرخ، می‌توان بدون گذاشتن پای خود روی زمین، روی اسکوتر ایستاد.

q666

خیلی راحت می‌توان از روی تک و دو چرخ بودن این دستگاه‌ها، به کاربرد آن‌ها پی برد. به نظر ما یکی از مفیدترین استفاده‌ی اسکوترها، حرکت با آن‌ها در بین قفسه‌های یک انبار بزرگ یا بخش‌های یک کارخانه است. اسکوتر Q1 به دلیل برقرار ماندن تعادلش در حالت سکون، دستگاهی ایده‌آل برای کسانی است که در انبار کار می‌کنند.

2222

اما اسکوتر X3 به دلیل تک چرخ بودنش، قدرت مانور بالایی دارد و بهترین مکان برای استفاده از آن‌ها، پارک‌ها و فضاهای شهری است.

طراحی و ساخت

با فشار آوردن روی پنجه‌ی پاها، اسکوتر به سمت جلو و با فشار آوردن به پاشنه‌ها، دستگاه می‌ایستد یا به عقب حرکت می‌کند.

هر دو مدل اسکوتر X3 و Q1 از زبان طراحی یکسانی بهره می‌برند. بدنه‌ی هر دو دستگاه از جنس پلاستیک است که مقاومت و استحکام خوبی دارند. همچنین در طرفین هر دو دستگاه، دو جا پایی آلومینیومی وجود دارد که کاربرد پدال هم دارند. با فشار آوردن روی پنجه‌ی پاها، اسکوتر به سمت جلو و با فشار آوردن به پاشنه‌ها، دستگاه می‌ایستد یا به عقب حرکت می‌کند.

Q1 (4)

پدال‌ها، پاسخگویی و حساسیت بسیار خوبی دارند. مهم‌ترین نکته در زمان سوار شدن این دو مدل اسکوتر مربوط به نقطه‌ی مرزی تعادل است. نقطه‌ای که نه به جلو و نه به عقب حرکت می‌کنید. معمولا جابجایی اسکوترها به دلیل وزن زیادی که دارند، کمی با سختی انجام می‌شود. اما در مورد دو اسکوتر Q1 و X3 به دلیل برخورداری از دسته، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را بلند یا جابجا کرد. اما نباید از وزن نسبتا زیاد این دو مدل اسکوتر Airwheel چشم‌پوشی کرد. مدلX3  حدود ۱۰ کیلوگرم و مدل Q1 ده کیلو و شش‌صد گرم وزن دارد. البته شرکت Airwheel کوله‌پشتی مخصوصی برای تمام اسکوترهای سری Q و X طراحی کرده که می‌تواند جابجایی این محصولات را برای کاربران بسیار راحت‌تر کند.

Q1 (1)

نکته‌ی مثبت دیگر درباره‌ی طراحی این دو اسکوتر، قابلیت ضد آب بودن آن‌ها است. Q1 و X3 می‌توانند در برابر نفوذ آب باران از خود مقاومت نشان دهند. البته فراموش نکنید که نباید به قسمت بالایی بدنه‌ی اسکوترها که باتری و مدارهای الکتریکی تعبیه ‌شده، آب نفوذ کند؛ چراکه ممکن است دستگاه از کار بیفتد.

تایر

برخلاف اکثر اسکوترهای بازار، لاستیک‌های X3 و Q1 بادی و تیوبلس هستند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که اسکوترهای Airwheel با دیگر اسکوترهای معمول بازار دارد، چرخ‌های بادی آن‌هاست. همان‌طور که می‌دانید اکثر هاوربوردها یا تخته‌های دو چرخ تعادلی، دارای لاستیک تو پُر هستند. خوبی لاستیک‌های تو پُر این است که از پارگی یا پنچری در امان هستند. اما اسکوترهای با تایرهای تو پُر معمولا قدرت مانوری کمی دارند. ازاین‌رو استفاده از لاستیک‌های بادی در چرخ‌های X3 و Q1 می‌تواند قدرت مانور بالایی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

Q1 (2)

مضاف بر این، لاستیک‌های این دو مدل اسکوتر تیوبلس هستند و پنچرگیری آن‌ها بسیار سریع و راحت است. باد کردن لاستیک این اسکوترها بسیار راحت است. اما برای عوض کردن لاستیک با پنچرگیری بهتر است به نمایندگی شرکت Airwheel مراجعه کنید. مدل X3 دارای تایر ۱۴ اینچی و مدل Q1 دارای تایر ۱۲.۵ اینچی است.

شارژدهی

هیجان‌انگیزترین ویژگی این دو اسکوتر مربوط به شارژ خودکار آن‌ها در سراشیبی است. زمانی که در حال حرکت با یکی از دو اسکوتر X3 یا Q1 در سرپایینی باشید، دستگاه به وسیله‌ی دینامی که دارد، شارژ می‌شود. صحبت از شارژدهی این دستگاه‌ها شد؛ بگذارید تا در مورد ظرفیت باتری و مدت‌زمان شارژ کامل آن‌ها هم صحبت کنیم. مدل Q1 و X3 به یک باتری لیتیومی با ظرفیت ۱۷۰ وات ‌ساعت مجهز است و می‌تواند حدود ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه شارژ کامل شود.

X1 (5)

میزان شارژدهی این وسایل ارتباط مستقیمی به وزن راکب دارد. به‌طوری‌که هر چه وزن فرد بیشتر باشد، میزان شارژدهی آن کمتر خواهد بود. البته این دو مدل اسکوتر از لحاظ وزنی دارای آستانه‌ی تحمل هستند و طبق گفته‌ی سازنده می‌توانند حداکثر تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن راکب را تحمل کند. اما در عمل حداکثر ظرفیت بار این دستگاه کمی بیشتر از ۱۲۰ کیلوگرم است. به‌هرحال، دو مدل Q1 و X3 می‌توانند با یک‌بار شارژ کامل، مسافتی حدود ۲۳ کیلومتر را بپیمایند. روی بدنه‌ی اسکوترهای X3 و Q1 چهار چراغ LED به رنگ قرمز وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی شارژ باقی‌مانده‌ی دستگاه است. علاوه بر این، وضعیت چشمک‌زن چراغ‌ها بیانگر محافظت دستگاه است.

یادگیری

بدون هیچ اغراقی باید بگوییم که اگر نخستین باری است که از این اسکوترها استفاده می‌کنید، کار با آن‌ها، سخت است. شاید شما هم برای شروع، به ویدیوهای آموزشی رجوع کنید. ولی باور کنید که ویدیوهای آموزشی، کار با آن‌ها را بسیار راحت‌تر از آنچه هستند، نشان می‌دهند.

X1 (3)

ما در این فرصت می‌خواهیم خیلی سریع به معرفی برخی راه‌کارهایی بپردازیم که می‌تواند فرآیند یادگیری و کار با این اسکوترها را تسریع ببخشند. در بسته‌بندی اسکوترهای سری X، دو چرخ کمکی و اضافه وجود دارد که با وصل کردن آن‌ها می‌توانید تعادل خود را بهتر حفظ کنید. همچنین یک بند ایمنی در بسته‌بندی سری‌های Q و X وجود دارد که می‌توانید آن را به دسته‌ی اسکوتر وصل کنید و تعادل خود را حفظ کنید. راستش را بخواهید این بند بسیار شبیه به یک افسار است!

دیگر موضوعی که در روزهای نخست کار با این اسکوتر باید به آن توجه کنید، انتخاب درست مسیر است. با وجود آنکه امکان راندن این وسایل در مسیرهای ناهموار وجود دارد، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان یادگیری، تنها در محیط‌های صاف و هموار از این وسایل نقلیه استفاده کنید.

استفاده از اسکوتر در شب

مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف این دو مدل اسکوتر برقی، نبود چراغ LED است.

همیشه رانندگی در شب خطرناک‌تر از رانندگی در روز است. حال می‌خواهد رانندگی با ماشین یا موتورسیکلت باشد یا اسکوتر برقی. یکی از چیزهایی که سبب می‌شود تا میزان خطر رانندگی در شب برای رانندگان کم شود، استفاده از چراغ است. متاسفانه این دو مدل اسکوتر برقی شرکت Airwheel از چراغ LED بهره نمی‌برند و ممکن است همین خلا به‌ظاهر ساده، مشکلات بزرگی به همراه داشته باشد. بنابراین باید مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف این دو مدل اسکوتر برقی را نبود چراغ LED دانست. اما می‌توان با نصب چراغ‌های LED که برای دوچرخه‌ها استفاده می‌شود، به‌راحتی این مشکل را حل کرد.

حداکثر سرعت

بیشترین سرعتی که می‌توان با X3 و Q1 رفت، ۱۸ کیلومتر بر ساعت است. اگر مانند ما به دنبال ماجراجویی هستید تا با سرعتی بیشتر از آنچه سازنده توصیه کرده حرکت کنید، باید بگوییم که تلاش‌تان کاملا بی‌نتیجه است. به خاطر آن‌که دستگاه برای سرعت‌های بیشتر از ۱۸ کیلومتر بر ساعت محدودیت گذاشته و با رسیدن به مرز این سرعت، اسکوتر با روشن کردن چراغ چشمک‌زن، به شما هشدار می‌دهد.

جمع‌بندی

q666

Q1 و X3 ساده‌ترین و ارزان‌ترین اسکوترهای شرکت AirWheel هستند. اما در عین حال، پرفروش‌ترین مدل‌های سری Q و X به‌حساب می‌آیند. از این دستگاه‌ها می‌توان در هر محیطی استفاده کرد. فرقی نمی‌کند در محیط گل‌آلود هستید یا جاده‌ی خشک. X3 و Q1 می‌توانند به‌خوبی در این شرایط حرکت کنند. البته شاید برای کسانی که تازه‌کار هستند، استفاده از این اسکوترها برایشان کمی سخت باشد. اما بعد از کمی وقت گذاشتن می‌توانید در راندن این وسایل استاد شوید و از کار با آن‌ها لذت ببرید. نکته‌ی مثبت دیگر این دو اسکوتر مربوط به شارژ خودکار آن‌ها در سرپایینی است. اما تنها نکته‌ی منفی این دو دستگاه، نبود چراغ است که می‌توان این مشکل را با خرید یک چراغ LED دوچرخه برطرف کرد. روی‌هم‌رفته باید بگوییم که مدل X3 یکی از پرفروش‌ترین اسکوترهای تک چرخ و Q1 یکی از پرفروش‌ترین اسکوترهای دو چرخ به هم چسبیده‌ی دنیا است که نقدهای مثبت زیادی در مورد آن‌ها نوشته شده است. اگر به دنبال انجام کارهای نمایشی با یک اسکوتر مقرون‌به‌صرفه هستید، مدل X3 و اگر به دنبال تجربه‌ی هیجان کمتری هستید، مدل Q1 اسکوتر مناسب‌تری برای شما به‌حساب می‌آید.

 

 

 

‌‌‌

Pros

  • شارژ کامل حدودا در دو ساعت
  • قابلیت شارژ شدن در سراشیبی
  • جابجایی آسان به دلیل وجود دستگیره

Cons

  • نبود چراغ LED روی بدنه
  • وزن نسبتا زیاد
Digi_Buy_Label5

اسکوتر برقی ایرویل مدل X3

Digi_Buy_Label5

اسکوتر برقی ایرویل مدل Q1

‌‌‌    ‌‌‌

????? ?????? ???? ???? ??

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. حسن

    خیلی مضخرفه

  2. يوسف

    ای کاش ویدئوی نقد و بررسی این دو محصول را هم درست می کردید، جناب شیرازی.
    سپاسگزارم

  3. فرهادي

    نقد بسیار مفید و جالبی بود
    ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه