نقد و بررسی «ال‌جی استایلوس ۲»

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
گوشی ال جی

سامسونگ با عملی کردن ایده‌های نابی که در چند سال گذشته در سر داشت، توانست نگاه کاربران به یادداشت‌برداری با گوشی‌های هوشمند را عوض کند. این سازنده‌ی کره‌ای با گوشی‌های گلکسی نوت (Note)، تجربه‌ی جدید و خوبی از کار با قلم ایجاد کرد. اما گرچه این محصولات بهترین گوشی‌های با قلم در دنیا شناخته می‌شوند، اما قیمت زیادی دارند. به همین خاطر، باوجود آنکه بسیاری از کاربران به این نوع گوشی‌ها علاقه‌مندند، به خاطر قیمت بالایشان قید خرید آن‌ها را می‌زنند. از سوی دیگر به دلیل تنوع و تعدد بسیار کم فبلت‌های با قلم و ارزان‌قیمت در بازار، کاربران تا حدودی ناامید شده‌اند. اما ال‌جی از معدود سازنده‌هایی است که بدون سر و صدا به مسیر پیشرفت و تکامل ساخت گوشی‌های با قلم و ارزان‌قیمت‌اش ادامه می‌دهد. جدیدترین گوشی مجهز به قلم این سازنده، «استایلوس ۲» (Stylus 2) نام دارد. استایلوس ۲ نه از نظر ظاهری و نه از نظر سخت‌افزاری، شباهت زیادی با پرچم‌دار جدید ال‌جی یعنی G5 ندارد. استایلوس ۲ یک فبلت زیبا، خوش‌ساخت و ظریف است و از امکانات زیادی برخوردار است که در صدر آن‌ها قلم استایلوس قرار دارد. اما قدرت سخت‌افزاری متوسط این فبلت ممکن است کمی شما را در انتخاب این فبلت میان‌رده مردد کند. البته این ضعف را می‌توان تا حد زیادی به خاطر قیمت پایین‌اش توجیه کرد. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

      ‌     ‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌

طراحی و ساخت

ال‌جی در دو مورد، عملکرد بسیار خوب و قابل‌ستایشی در استایلوس ۲ داشته، نخست طراحی و بعد ویژگی‌های نرم‌افزاری. این بدین معنی است که ما انتظار کیفیت ساخت بالا و امکانات سیستم ‌عاملی زیادی از این گوشی میان‌رده و اقتصادی ال‌جی نداشتیم و از وجود آن‌ها کاملا سر ذوق آمدیم. بنابراین باید این دو مورد را از برگ‌های برنده‌ی استایلوس ۲ در مقایسه با رقیبان هم‌رده‌‌اش بدانیم. نخستین حسی که ما با گوشی استایلوس ۲ داشتیم، حس ظرافت، زیبایی و مرغوبیت بود. استایلوس ۲ دارای بدنه‌ای پلاستیکی است و کیفیت ساخت بالایی دارد. گرچه ما به دلیل برس‌هایی که بر قاب این گوشی وجود دارد، تصور می‌کردیم که فلزی باشد. موضوع دیگری که در طراحی این گوشی، توجه ما را به خود جلب کرد، وزن مناسب آن بود. استایلوس ۲ برخلاف جثه‌ی بزرگش، وزن زیادی ندارد و از در دست گرفتن آن اذیت نمی‌شوید. این محصول ۱۴۵ گرم وزن و ۷.۴ میلی‌متر ضخامت دارد.

الجی استایلوس 2

حتما تاکنون متوجه شده‌اید که ال‌جی استاد به کار گرفتن حداقل میزان حاشیه‌ی نمایشگر برای گوشی‌های هوشمندش است. این شرکت بار دیگر این مهارتش را در گوشی استایلوس ۲ به کار برده و حاشیه‌ی کمی در سمت راست و چپ نمایشگر استفاده کرده است. این محصول دارای نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۷۲.۸۳ درصد است. از نظر ما این فاکتور در کنار ضخامت بسیار کم سبب شده تا این گوشی ۶۷.۱ در ۱۳۸.۳ میلی‌متری، خوش‌دست باشد. زبان طراحی استایلوس ۲ تا حد زیادی شبیه به پرچم‌داران گذشته‌ی ال‌جی است. کلیدهای تنظیم صدا و پاور بر قاب ‌پشتی و پایین لنز دوربین اصلی قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها بسیار راحت است. همچنین قاب‌پشتی این فبلت قابل تعویض است. در زیر این قاب، دو شیار سیم‌کارت (نانوسیم) و شیار microSD قرار دارد. همچنین باتری آن به‌وسیله‌ی کاربر قابل جدا شدن است.    ‌‌‌

قلم

اگر بخواهیم با در نظر گرفتن قیمتی که ال‌جی استایلوس ۲ دارد، قلم آن را ارزیابی کنیم، جز تعریف و تمجید سخن دیگری نمی‌توانیم به زبان بیاوریم. چراکه استایلوس ۲ از معدود فبلت‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار است که با قلم همراه شده است. اما اگر فاکتور قیمت را کنار بگذاریم و بخواهیم قلم این فبلت ال‌جی را با بهترین قلم‌ها مانند S Pen مقایسه کنیم، باید بگوییم که در عمل قلم ال‌جی حرف زیادی برای گفتن ندارد.

ال‌جی استایلوس 2

باوجودآنکه ال‌جی تاکید زیادی روی افزایش دقت و سرعت این قلم در مقایسه با نسل‌های قبلی‌اش داشته، اما باز ما شاهد برخی نقص‌ها و کمبودها در آن بودیم. برای مثال همچنان ما در زمان یادداشت‌برداری با این قلم، با تاخیر کوتاهی روبرو شدیم؛ یا آن‌که وجود قابلیت Palm Rejection می‌توانست تجربه‌ی کاربری‌ بهتری پیش روی‌مان قرار دهد. نکته‌ی منفی دیگر این قلم، مربوط به محل تعبیه‌ی آن است. محل نگه‌دارنده‌ی این قلم به‌گونه‌ای است که تنها می‌توان آن را در یک حالت قرار داد. همچنین حس خوبی که ما در حین نوشتن با قلم‌های S Pen داشتیم، با قلم ال‌جی نداشتیم. اما ال‌جی برای جذاب‌تر کردن یا شاید جبران این کمبودها در این قلم، ویژگی‌های نرم‌افزاری خوبی به کار برده است. برای مثال با بیرون کشیدن این قلم، منویی به‌صورت Pop Up ظاهر می‌شود و چند انتخاب برای یادداشت‌برداری پیش‌ روی‌تان قرار می‌گیرد. مثلا می‌توانید در زمانی که نمایشگر خاموش است، بلافاصله با بیرون کشیدن قلم، یادداشت‌برداری کرد. ‌

نمایشگر

شاید از نظر خیلی‌ها وضوح تصویر HD برای یک نمایشگر ۵.۷ اینچی، کم به نظر رسد. اما گوشی ال‌جی استایلوس ۲ باوجود بهره بردن از این میزان رزولوشن و اندازه‌ی تصویر، کیفیت نمایشگر خوب و قابل قبولی دارد. این گوشی دارای فناوری IPS است و زوایای دید مطلوبی دارد. اما رنگ‌ها در نمایشگر استایلوس ۲ کمی به آبی متمایل است.

استایلوس

یکی از ویژگی‌هایی که ال‌جی برای نمایشگر استایلوس ۲ استفاده کرده و در عمل به کمک کاربر می‌آید، حالت Reader Mode است. با فعال کردن این حالت، نور آبی نمایشگر کم خواهد شد و صفحه‌نمایش به رنگ زرد متمایل می‌شود. این ویژگی برای زمان‌هایی که در حال مطالعه با گوشی هستید، بسیار مفید است. البته ما پیش‌تر این ویژگی را در برخی تبلت‌ها و گوشی‌های سامسونگ با نام Reading Mode و در آیفون‌ها با نام Night Shift دیده بودیم.

سخت‌افزار و باتری

مهم‌ترین دلیلی که می‌توان برای قیمت پایین این گوشی متصور شد، مشخصات سخت‌افزاری معمولی آن است. استایلوس ۲ فبلت قدرتمند و سریعی نیست، ولی عملکرد قابل‌قبولی در استفاده‌ی روزمره دارد. این فبلت به یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و رم دو گیگابایتی مجهز شده است. پردازنده‌ی آن عملکردی ۶۴ بیتی دارد و می‌تواند با حداکثر فرکانس ۱.۲ گیگاهرتز دستورات را پردازش کند. این میزان حافظه‌ی رم هم برای اجرای همزمان حداقل ۱۰ برنامه در گوشی، کافی به نظر می‌رسد. اما بیایید تا به سراغ تجربه‌ی کاربری این محصول برویم. گشت‌وگذار در محیط سیستم‌عامل سریع است و برنامه‌های متداول اندرویدی با کمترین تاخیر ممکن اجرا می‌شوند. ما چند بازی نیمه‌سنگین روی استایلوس ۲ نصب و اجرا کردیم و آن را با آزمون‌های مختلف مورد آزمایش قرار دادیم. نتیجه‌ی کار کمی دلسردکننده بود. هرچقدر ال‌جی در بخش طراحی و سیستم‌ عامل این گوشی عملکرد لایق ستایشی داشت، استایلوس ۲ نتوانست در بخش سخت‌افزار چندان ما را به وجد بیاورد. مکث‌های گاه و بی گاه در برنامه‌های نیمه‌سنگین و عملکرد کند در اجرای برخی بازی‌ها، مواردی بودند که ما در استایلوس ۲ به آن‌ها برخورد کردیم.

نرم افزار ال جی

نتایج به‌دست آمده در دو آزمون AnTuTu و Geekbench هم مهر تاییدی بر گفته‌هایمان است. این گوشی در نسخه‌ی ۶.۱.۴ آزمون AnTuTu امتیاز ۲۶۸۰۷ و در بخش چند هسته‌ای بنچمارک Geekbench 3 امتیاز ۱۲۹۴ را کسب کرد.

استایلوس ۲ دارای ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است و از کارت حافظه‌ی microSD پشتیبانی می‌کند. بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی در مورد کمبود حافظه در این گوشی وجود ندارد. همچنین این فبلت به دو شیار سیم‌کارت مجهز است و هر دوی آن‌ها از شبکه‌ی پرسرعت ۴G پشتیبانی می‌کنند. میزان شارژدهی این فبلت هم قابل‌قبول است و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن می‌تواند با استفاده‌ی عادی تا یک روز شارژ نگه دارد.

سیستم ‌عامل و دوربین

همان‌طور که پیش‌تر گفته بودیم، دومین برگ برنده‌ی این گوشی ال‌جی در مقایسه با دیگر میان‌رده‌های بازار، قابلیت‌های نرم‌افزاری زیاد آن است. ال‌جی در مورد بخش سیستم‌ عامل این گوشی، سنگ تمام گذاشته است. اندروید مارشملو (نسخه‌ی ۶) در کنار رابط ‌کاربری اختصاصی ال‌جی برای این گوشی در نظر گرفته شده است. اولین موضوعی که در زمان کار با سیستم‌عامل استایلوس ۲ به چشمان خورد، نبود منوی برنامه‌ها یا همان App Drawer بود. اگر شما هم مثل ما به وجود لیست برنامه‌ها در گوشی‌های اندرویدی خو کرده‌اید و دوست دارید این گوشی هم از این قابلیت بهره ببرد، می‌توانید غیر از نصب لانچرها، با رفتن به بخش Update Center و به‌روزرسانی Home & app drawer بخش منوی برنامه‌ها را به استایلوس ۲ اضافه کنید و از آن لذت ببرید.

ال‌جی استایلس

اگر از طرفداران ویژگی‌های نرم‌افزاری در گوشی‌های هوشمند هستید، مطمئنا از کار با استایلوس ۲ به وجد خواهید آمد. ال‌جی برای استفاده‌ی راحت‌تر کاربران با این گوشی بزرگ از قابلیت One Hand استفاده کرده است. برای کار با این ویژگی ابتدا باید آن را از منوی تنظیمات فعال کنید و سپس از سمت راست (یا چپ) روی نوار کلیدهای ناوبری (Navigation) به سمت چپ (یا راست) بکشید. گفتنی است که این ویژگی در استایلوس ۲ به‌درستی کار نمی‌کند و تقریبا از هر سه باری که ما انگشت‌مان را روی این نوار می‌کشیدیم، تنها یک‌بار کار می‌کرد.

الجی Stylus

قابلیت دو پنجره‌ای در استایلوس ۲ با توجه به نمایشگر بزرگش، بسیار کاربردی و جذاب است. مانند قابلیت دو پنجره‌ای گوشی‌های سامسونگ، می‌توان اندازه‌ی پنجره‌ها را در ال‌جی استایلوس ۲ هم تغییر داد. همچنین این تلفن هوشمند از ویژگی‌های سنتی گوشی‌های ال‌جی نظیر دبل ناک (Double Knock) و ناک کد (Knock Code) هم بهره می‌برد. مهم‌ترین کمبود بخش سیستم‌ عامل این فبلت مربوط به عدم پشتیبانی آن از USB OTG است. ازاین‌رو، نمی‌توان فلش USB، موس یا کیبورد را به این دستگاه متصل کرد.

حسگر ۱۳ مگاپیکسلی دوربین ال‌جی استایلوس ۲ بسیار سریع است و عملکرد خوبی در محیط‌های با نور طبیعی و مناسب دارد. این دوربین تصاویری روشن، با رنگ‌های طبیعی و جزییات بالا ثبت می‌کند. اما نباید انتظار عکس‌هایی بی‌نقص از استایلوس ۲ داشت. با اندکی زوم روی تصاویر گرفته شده، شاهد نویز خواهید بود. با این حال، دوربین استایلوس ۲ می‌تواند در حالت ماکرو و در موقعیت نوری ایده‌آل، عکس‌های خوبی بگیرد. از دیگر ویژگی‌های دوربین اصلی این گوشی می‌توان به فوکوس خودکار، فلش LED، ژست حرکتی و فیلم‌برداری با کیفیت Full HD اشاره کرد. دوربین دوم آن هم ۸ مگاپیکسلی است و برای مکالمات ویدیویی و عکاسی سلفی عالی است.
اما بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف دوربین اصلی این گوشی مربوط به نورسنجی آن است. در شرایطی که یک سوژه‌ی بسیار روشن در کنار یک قسمت نیمه‌روشن قرار داشته باشد، دوربین استایلوس ۲ نمی‌تواند به‌طور صحیح نور هر قسمت را تشخیص دهد. در این صورت تصویر گرفته شده از قسمت نیمه‌روشن، کمی تاریک خواهد بود.

جمع‌بندی

ال‌جی استایلوس ۲ یک فبلت زیبا، ظریف و خوش‌ساخت است که قیمت بسیار وسوسه‌برانگیزی دارد. این محصول با یک قلم کارآمد اما نه‌چندان دقیق همراه است، ولی وجود قابلیت‌های زیاد آن می‌تواند بر جذابیت‌های آن بیفزاید. همچنین ال‌جی این گوشی را با ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی مانند دو پنجره‌ای، حالت مطالعه‌ و One Hand همراه کرده تا از کار با آن لذت ببرید. اما این فبلت، سخت‌افزار قدرتمندی ندارد و ممکن است در حین کار با برنامه‌های نیمه‌سنگین با آن به مشکل برخورد کنید.

Pros

  • مجهز بودن به قلم
  • طراحی سبک و باریک بدنه
  • کیفیت ساخت بالا
  • اندروید مارشملو
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری زیاد
  • قیمت مناسب

Cons

  • عملکرد سخت‌افزاری ضعیف در مقایسه با هم‌رده‌هایش

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۰ دیدگاه
  1. Avatar دانیال وفادار

    صفحه اش ضیف بود ولی سیستم امل و سخت افزاریِ و نرم افزاری خیلی خوب و عالی کار می کند

  2. Avatar simin

    این گوشی فوق العادست من روزی بیشتر از ۱۵ ساعت بخاطر کارم باهاش کار میکنم اصلا مشکلی نداره و تمام قابلیت هاش عالیه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه