نقد و بررسی تبلت آمازون فایر ۷؛ کم ادعا اما باکیفیت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
تبلت آمازون فایر 7 - اصلی

تبلت آمازون فایر ۷ از یک جهت بسیار خاص و جذاب است. این محصول ارزان‌ترین تبلت تولید شده شرکت آمازون است و می‌تواند تبلت ایده‌آلی برای افرادی باشد که توجه زیادی به بهترین و آخرین فناوری‌های دنیا نمی‌کنند و بزرگ‌ترین انتظارشان از یک تبلت، اجرای روان و کم نقص برنامه‌های روتین و عملکرد مناسب در پخش فیلم و خواندن کتاب است. علاوه بر قیمت بسیار پایین، این تبلت کوچک‌ترین اندازه‌ی ممکن در بین تمام تبلت‌ها را دارد. فایر ۷ نمایشگری ۷ اینچی دارد که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. همچنین سیستم‌عامل Fire OS نسخه‌ی Bellini 5 در این تبلت اجرا می‌شود که شباهت‌های زیادی به اندروید لالی‌‎پاپ دارد. مهم‌ترین تفاوت فایر ۷ با تبلت‌های اندرویدی در این است که کاربران تبلت آمازون هرگز به بازار غنی گوگل (Play Store) دسترسی ندارد. اما در عوض می‌توانند از حجم زیادی از برنامه‌ها و بازی‌های سیستم‌عامل Fire OS استفاده کنند.

به‌طورکلی ما در این متن قصد داریم به چند سوال مهم پاسخ دهیم. نخست آن که تبلت فایر ۷ چه ویژگی‌های برجسته‌ای دارد؟ آیا این محصول ارزش خرید بالایی دارد و می‌توان آن را به کاربرانی که به دنبال تبلت ارزان‌قیمت هستند، پیشنهاد داد یا خیر؟ پس با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

طراحی و ساخت

اولین سوال و دغدغه‌ای که ممکن است هر کاربری نسبت به طراحی یک تبلت داشته باشد آن است که آیا محصول مد نظرش خوش‌دست است و از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر؟ بیایید تا در همین ابتدای کار بررسی کنیم که آیا فایر ۷ تمام پارامترهای لازم برای خوش‌دست بودن یک تبلت را دارد یا اینکه تنها برخی از آن‌ها را داراست؟ لبه‌های خمیده‌ی فایر ۷ سبب شده تا تبلت به‌راحتی در کف دست بنشیند و کار کردن با آن بسیار راحت باشد. همچنین قاب پشتی پلاستیکی و نرم این تبلت حس بسیار خوبی را به دست منتقل می‌کند. اما به دلیل سطح نسبتا لغزنده‌ای که دارد، باید گفت که گریپ خوبی در دست ندارد.

۰۱ - تبلت آمازون فایر 7

بزرگ‌ترین نکته‌ی مثبت طراحی فایر ۷ آن است که با وجود قیمت بسیار کم، هرگز حس یک محصول ارزان‌قیمت را ندارد.

حال بیایید ببینیم که بزرگ‌ترین نکته‌ی مثبت و نکته‌ی منفی طراحی این تبلت چیست. بزرگ‌ترین نکته‌ی مثبت طراحی فایر ۷ آن است که با وجود قیمت بسیار کم، هرگز حس یک محصول ارزان‌قیمت را ندارد. در طرف مقابل می‌توان گفت که بزرگ‌ترین نکته‌ی منفی طراحی این تبلت مربوط به حاشیه‌ی زیاد نمایشگر و وزن نسبتا زیاد آن است. ابعاد و وزن زیاد این محصول به‌گونه‌ای است که ممکن است این تصور در ذهن شما به وجود آید که طراحی فایر ۷ به سال ۲۰۱۱ میلادی برمی‌گردد، نه ۲۰۱۵! البته حاشیه‌ی زیاد این محصول هرگز فایر ۷ را تبدیل به محصولی زشت یا غیرقابل‌تحمل نکرده است، بلکه بیانگر این موضوع است که فایر ۷ چندان از طراحی به روزی بهره نمی‌برد. دیگر حس نامطلوبی که نسبت به این طراحی این تبلت داشتیم، وزن زیاد آن بود. فایر ۷ را هم باید جزو آن دسته از تبلت‌های بدانیم که نخستین حسی که پس از در دست داشتن آن داشتیم، وزن زیاد آن بود. البته ممکن است پس از مدتی کار با این تبلت، دیگر متوجه وزن ۳۱۳ گرمی آن نشوید و به آن عادت کنید.

در مجموع باید گفت که با وجود آن که فایر ۷ از طراحی به روزی بهره نمی‌برد، اما تبلتی با ظاهر ساده و زیبا است و کاملا خوش‌دست به نظر می‌رسد.

نمایشگر

همواره دو ویژگی «کیفیت رنگ‌ها» و «زاویه‌ی دید» در نمایشگر تبلت‌ها از سایر ویژگی‌های آن برای کاربران مهم‌تر است. نمایشگر کوچک ۷ اینچی این تبلت دارای وضوح تصویر ۶۰۰ × ۱۰۲۴ است و از کیفیت و زاویه‌ی دید نسبتا خوبی بهره می‌برد. اما با وجود کیفیت خوبی که نمایشگر این تبلت دارد، می‌توان اندک انتقادهایی هم به آن وارد کرد. به‌عنوان‌مثال رنگ‌ها در صفحه‌‌نمایش فایر ۷ چندان طبیعی به نظر نمی‌رسند و کمی به رنگ سبز متمایل‌اند. شاید تشخیص این کار به‌قدری سخت باشد که با نگاه سطحی متوجه آن نشوید و نیاز باشد تا نمایشگر آن را با نمایشگر تبلت‌های برتر مقایسه کنید. همچنین زاویه‌ی دید نمایشگر این تبلت چندان گسترده به نظر نمی‌آید. بدین معنی که هر چقدر زاویه‌ی شما با نمایشگر محدودتر شود، نمایشگر تاریک‌تر می‌شود و تماشای آن سخت‌تر می‌شود. از این رو می‌توان گفت که تماشای این تبلت حداکثر برای یک نفر مناسب است.

۰۲ - تبلت آمازون فایر 7

نمایشگر کوچک ۷ اینچی این تبلت از کیفیت و زاویه‌ی دید نسبتا خوبی برخوردار است.

نمایشگر فایر ۷ به‌قدری روشن و شفاف است که بدون کوچک‌ترین دردسری می‌توان در محیط‌های داخلی با آن کار کرد. اما داستان در مورد محیط‌های بیرون نظیر زیر تابش نور مستقیم آفتاب متفاوت است و شاهد عملکرد رضایت بخشی از این تبلت نبودیم. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل عدم محافظت نمایشگر این تبلت با لایه‌ی محافظ، بهتر است که از یک برچسب محافظ برای نمایشگر این تبلت استفاده کنید تا مقاومت و محافظت بیشتری داشته باشد.

سخت‌افزار و باتری

فایر ۷ از نظر عملکرد سخت‌افزاری، تبلت بسیار افتاده و کم‌ادعایی است. این تبلت تنها در اجرای برنامه‌های روزمره عملکرد روانی و قابل قبولی دارد. اما این دستگاه ممکن است در اجرای برنامه‌های سنگین یا زمانی که چندین برنامه در پس‌زمینه در حال اجرا باشد، شما را ناامید کند. البته این موضوع با توجه به قیمت پایین این محصول کاملا منطقی به نظر می‌رسد. فایر ۷ قدرت سخت‌افزاری خود را از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای با حداکثر سرعت ۱.۳ گیگاهرتز، رم یک گیگابایتی و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-450MP می‌گیرد. این مجموعه‌ی سخت‌افزاری، روی تراشه‌ی مدیاتک نسخه‌ی MT8127 قرار گرفته. همچنین، ۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای این تبلت در نظر گرفته شده که به‌وسیله‌ی کارت microSD تا ۱۲۸ گیگابایت قابل‌افزایش است. نتایج بدست آمده از فایر ۷ در بنچ‌مارک‌های مختلف چندان درخشان نیست و نشان از عملکرد سخت‌افزاری متوسط آن دارد. در بخش تک‌هسته‌ای آزمون GeeckBench 3، فایر ۷ امتیاز ۳۵۸ و در بخش چندهسته‌ای امتیاز ۱۱۴۸ را بدست آورد. امتیازی که این محصول را تقریبا در انتهای لیست این آزمون نشان می‌دهد.

۰۳ - تبلت آمازون فایر 7

فایر ۷ از نظر عملکرد سخت‌افزاری، تبلت بسیار افتاده و کم‌ادعایی است.

در آزمون‌های گرفته شده از این تبلت، مشخص شد که فایر ۷ می‌تواند با روشنایی ۱۶۰ لاکس (LUX) کمی بیشتر از روشنایی ۵۰ درصد و حالت Airplane، حدود ۷.۵ ساعت ویدئو با کیفیت ۷۲۰p پخش کند. همچنین این تبلت می‌تواند در کاربری عمومی تا بیش از یک روز شارژ نگه دارد. از این رو باید شارژدهی فایر ۷ را جزو نقاط قوت آن بدانیم.

سیستم‌عامل و دوربین

سیستم‌عامل در نظر گرفته شده برای این تبلت، Fire OS نسخه‌ی Bellini 5 است. همان‌طور که مشخص است محیط سیستم‌عامل این تبلت شباهت‌های بسیار زیادی به سیستم‌عامل نام‌آشنا و محبوب اندروید دارد. دلیل این امر هم کاملا مشخص است، سیستم‌عامل فایر بر مبنای سیستم‌عامل اندروید نوشته شده. از این رو می‌توان گفت که تمام برنامه‌های اندروید در این تبلت نصب و اجرا می‌شوند. البته نباید از ذکر این نکته غافل شد که بازار شرکت گوگل موسوم به Play Store در این تبلت وجود ندارد و برای نصب برنامه‌های اندروید باید به‌ناچار به سمت برنامه‌های غیر رسمی و شاید تایید نشده بروید!

اگر پیش از این از کاربران سیستم‌عامل اندروید بوده‌اید، چندان با سیستم‌عامل فایر بیگانه نخواهید بود و به‌راحتی و پس از مدت کوتاهی کار کردن با آن می‌توانید با آن مانوس شوید. اما اصلی‌ترین موضوعی که می‌تواند ذهنتان را در مورد این سیستم‌عامل مشغول کند، آن است که آیا اکوسیستم فایر جذاب‌تر از اکوسیستم اندروید است یا خیر؟ و اینکه آمازون برای جذاب‌تر کردن این سیستم‌عامل خود از چه سرویس‌ها و خدماتی استفاده کرده است؟

نخست، به پاسخ در مورد سوال اول خود می‌پردازیم. از نظر ما سیستم‌عامل فایر به دلیل محیط متفاوتی که نسبت به اندروید دارد، می‌تواند کاربران اندروید را تا حد زیادی شگفت‌زده کند. همچنین وجود سرویس‌های آمازون امتیازی است که می‌تواند کاربران اندروید را به سمت فایر بکشاند. (به دلیل وجود محدودیت‌ها، برخی از سرویس‌های آمازون در ایران کار نمی‌کند.) درست است که در نگاه کلی محیط سیستم‌عامل فایر Bellini 5 شباهت زیادی به اندروید لالی‌پاپ دارد؛ اما اندک تفاوت‌هایی بین این دو سیستم‌عامل وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

۰۴ - تبلت آمازون فایر 7

برخلاف تصور قبلی‌مان، رابط‌کاربری این تبلت بسیار ساده و جذاب است.

صفحه‌ی خانه یا همان Home محلی برای نمایش تمام برنامه‌های نصب‌شده‌ی دستگاه است. برای مشاهده‌ی تمام محتوای هر صفحه باید به سمت پایین اسکرول کرد. تا این جای کار می‌توان متوجه شد که این دو سیستم تفاوت چندانی با هم ندارند. اما برنامه‌هایی که اخیرا در سیستم‌عامل فایر اجرا شده‌اند، در بخشی جداگانه به نام Recent Page نشان داده می‌شوند. در این بخش آیکون برنامه‌ها کمی از حالت استاندار بزرگ‌تر هستند، از این رو می‌توان برنامه‌ی مدنظرتان را بسیار راحت‌تر پیدا کنید. همچنین در بالای هر تب، دو گزینه‌ی ثابت بازار (Store) و کتابخانه (Library) وجود دارد. حسن این دو گزینه در این است که کاربر می‌تواند در هر جایی از محیط Fire OS به‌سرعت به دنیایی از برنامه‌ها و محتواهای مختلف دسترسی داشته باشد.

از دیگر شباهت‌های بین این دو سیستم‌عامل می‌توان به نوار ناوبری (Navigation) اشاره کرد. در پایین‌ترین بخش نمایشگر تبلت فایر ۷، نوار Navigation وجود دارد که در آن سه گزینه‌ی بازگشت، خانه و برنامه‌های در حال اجرا به چشم می‌خورد. علاوه بر این، در کنار تب Home، گزینه‌های اختصاصی فیلم، موزیک و کتاب وجود دارد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی به آیتم‌های گرفته یا خریداری شده دسترسی داشته باشد. جابجایی بین این تب‌ها با سوایپ کردن به سمت راست یا چپ صورت می‌گیرد. همچنین برای دسترسی سریع به برخی از تنظیمات پرکاربرد می‌توانید نوار نوتیفیکیشن را از بالا به پایین بکشید. در این نوار، گزینه‌های مانند تنظیم روشنایی، وای-فای، چرخش صفحه و دوربین به چشم می‌خورد. در مجموع باید بگوییم که رابط‌کاربری این تبلت برخلاف تصور قبلی که از آن داشتیم، بسیار ساده و جذاب است.

۰۵ - تبلت آمازون فایر 7

دوربین‌های فایر ۷ کاملا ساده و ابتدایی هستند و هرگز نمی‌توانند شما را شگفت‌زده کنند. آمازون از یک حسگر ۲ مگاپیکسلی بر قاب پشتی و از یک حسگر با کیفیت VGA بر قاب جلویی این دستگاه استفاده کرده است. به غیر از کیفیت ابتدایی، ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای دوربین این تبلت بسیار کم و محقر است. از معدود قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای دوربین اصلی این تبلت می‌توان به عکاسی پانوراما و HDR اشاره کرد.

جمع‌بندی

در نهایت می‌خواهیم به سوالی که در ابتدای نقد مطرح کردیم پاسخ دهیم. آیا فایر ۷ تبلت خوبی است؟ خیر. آیا فایر ۷ به‌عنوان یک تبلت ارزان‌قیمت محصول ارزشمندی است؟ بله. اکنون می‌بینیم که حل معمای تبلت آمازون بسیار ساده شده است. اگر که به دنبال یک تبلت مرغوب و تمام‌عیاری هستید، فایر ۷ هرگز تبلت مناسبی برایتان نخواهد بود. اما اگر به دنبال ارزان‌قیمت‌ترین تبلتی هستید که در یک‌کلام تجربه‌ی کاربری خوبی داشته باشد، فایر ۷ ایده‌آل است. این دستگاه با داشتن نمایشگر کوچک و نسبتا باکیفیت، سیستم‌عامل متفاوت و جذاب و قیمت مناسب می‌تواند انتخاب خوبی در بین تبلت‌های پایین‌رده باشد. البته نباید از نقطه‌ضعف بزرگ این تبلت یعنی نبود Play Store غافل شد.

۰۶ - تبلت آمازون فایر 7

از مهم‌ترین رقبای این تبلت در بازار می‌توان به هواوی مدیاپد T1 نسخه‌ی ۷ اینچی و ایسوس زنپد ۷ مدل Z170CG اشاره کرد. مهم‌ترین مزیت این دو تبلت چینی و تایوانی نسبت به فایر ۷ مربوط به پشتیبانی آن‌ها از سیم‌کارت و امکان برقراری مکالمه است. همچنین هر دو تبلت مدیاپد T1 و زنپد ۷ تبلت‌های خوش‌ساخت‌تری هستند و حس بهتری در دست دارند. اما در عوض فایر ۷ از سرویس‌های ناب آمازون بهره می‌برد.

Pros

  • ارزش خرید بالا
  • نمایشگر باکیفیت در مقایسه با هم‌رده‌های خود
  • پشتیبانی از USB OTG
  • شارژدهی مناسب
  • امکان افزایش حافظه به‌وسیله‌ی کارت حافظه‌ی microSD

Cons

  • نبود بازار گوگل

خرید محصول از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar ارش

    سلام برنامه تبلت ما که امازون هست به طور کل بالا نمیاد و پاک شده چطور میتونیم‌برنامه شو پیدا کنیم

  2. Avatar سامان

    انترنت وصل نمیشه راهنمایی لطفا

  3. Avatar yaser

    باید قبول کرد که آمازون واقعا اونقدر که در زمینه ی کتاب خوان هاش موفق بوده، با فایرهاش(تبلت هایش) موفق نبوده.
    ولی خُب دیجی کالا هم داره اطلاع رسانی خوبی از محصولاتش میکنه و میخواهد مردم رو با این برند آشتی بده.
    واقعا جای تاسفه برندی که اونقدر توی آمریکا و اروپا سر و دست میشکونه، وضعیتش تو ایران این شکلی باشه. امیدوارم که مردم بیشتر با این برند خوب آشنا بشوند.

  4. Avatar فرهاد غلامي

    تنها مشکلش اینه که سیم کارت نمی خوره ! همین
    ولی در مجموع تبلت بسیار خوبیه.
    مرسی از نقد خوبتون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه