نقد و بررسی تلویزیون ال‌جی مدل EG960T؛ بازگشت به آینده

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه
نقد و بررسی تلویزیون ال جی

در حال حاضر فناوری اولِد (OLED) بهترین فناوری قابل تهیه‌ در دنیای تلویزیون‌ها است. همه‌ی ما تبلیغات عجیب‌وغریب پیرامون پنل‌های اولد را دیده‌ایم و در مورد کنتراست بالا و شفافیت زیادشان بسیار شنیده‌ایم. اما تقریبا تمام شنیده‌ها و دیده‌هایمان در مورد پنل اولد، حول محور تلفن‌های هوشمند می‌چرخیده و حالا ال‌جی جرات به خرج داده و تولید انبوه این نوع پنل را برای تلویزیون‌ها در برنامه‌ی کاری خود قرار داده ‌است. تلویزیون EG960T ا‌ل‌جی ترکیبی است از پنل OLED، رزولوشن ۴K و خمیدگی صفحه که البته با توجه به قیمت بالایش، از امکانات خوبی روی کاغذ برخوردار است. اما آیا واقعا تلویزیون‌های این‌چنینی در مقایسه با سایر تلویزیون‌ها از کیفیت بالاتری برخوردارند و تماشای تصویر با آن‌ها فرقی دارد؟ آیا می‌ارزد برای یک تلویزیون چنین هزینه‌ای بکنیم؟ آیا به تصویر ۴K و نمایشگر خمیده و منحنی نیاز داریم؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید به دنبال پاسخی برای‌شان بود.

        ‌       ‌‌

خرید تلویزیون

یکی بود یکی نبود

بین تصویری که به‌وسیله‌ی یک پنل LCD تولید می‌شود با تصویر پنل OLED، تفاوت‌های اساسی وجود دارد. مهم‌ترین نکته‌‌ی متمایزکننده‌ی این دو پنل از یکدیگر، نوع نور پس‌زمینه‌ای است که پنل را روشن می‌کند. در پنل LCD و LED یک یا چند منبع نوری برای کل تصویر وجود دارد که در قسمت پشتی پنل قرار می‌گیرد؛ اما در پنل اولد، منبع نوری جداگانه‌ای وجود ندارد و مسوولیت روشن کردن هر پیکسل بر عهده‌ی خود آن پیکسل است.

تلویزیون ال جی

تفاوتی که به این دلیل بین یک تلویزیون LCD و یک تلویزیون OLED به وجود می‌آید در زمان کنار هم قرار گرفتن این دو، دیوانه‌کننده است. بیایید در مورد خود تلویزیون EG960T صحبت کنیم. زیبا، منحنی، باریک و باشکوه! این‌ها چند کلمه‌ای هستند که می‌توان صحبت‌کردن در مورد این تلویزیون ال‌جی را با آن‌ها خلاصه کرد.

ماموریت؛ غیرممکن | بدنه‌؛ فراتر از باریک!

بهترین طراحی برای تلویزیون که تا به حال دیده‌ایم.

از همان زمان عرضه‌ی تلویزیون‌های منحنی، جدال بر سر دو مفهوم منحنی و تخت در جریان بوده و هر بخش، مخالفان و موافقان خود را داشته ‌است. تلویزیون‌های خمیده گاهی آن‌قدر خمیده ساخته شده‌اند که از آن‌سوی بام افتاده‌اند و تجربه‌ی تماشا کردن تلویزیون را بهتر که نکرده‌اند هیچ، این تجربه را بدتر هم کرده‌اند. اما انحنای تلویزیون ال‌جی مدل EG960T آن‌قدر ظریف است و آن‌قدر خوب کار شده که عملا توجه شما را از بدنه‌ی منحنی‌اش برمی‌دارد و به سمت تجربه‌ی بهتر سینمایی و غرق شدن در دنیای تصویر سوق می‌دهد. ترکیب رزولوشن ۴K و پنل اولد در این تلویزیون فوق‌العاده دیدنی از آب درآمده ‌است. اولین چیزی که ممکن است در مورد این محصول ال‌جی نظرتان را جلب کند، نازکی بی‌حدوحصر آن است.

تلویزیون LG

از نمای کناری که به محصول بنگرید، تیغه‌ی باریکی را خواهید دید که بر حسب اتفاق تلویزیون هم هست!

قطر پنل تلویزیون تنها ۵ میلی‌متر است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد! این تلویزیون فوق‌العاده باریک است، اما متاسفانه باریک‌ترین تلویزیون اولد موجود نیست؛ تلویزیون XBR-X900C سونی باعث شده تا این افتخار از EG960T ال‌جی گرفته شود. تقریبا تمام آن‌چه در قسمت جلوی تلویزیون می‌بینید تصویر است و بس؛ یعنی عملا هیچ حاشیه‌ای برای قاب تصویر در نظر گرفته نشده ‌است. تلویزیون در گوشه‌‌ها کاملا تیز است و چیزی شبیه به شمشیر به وجود آورده ‌است! اگر بگوییم این طراحی، یک طراحی صنعتی ایده‌آل است شاید به جانب‌داری متهم شویم. اما باکی نیست؛ این بهترین طراحی تلویزیونی است که تابه‌حال دیده‌ایم!

648f1ed8-e628-4cd5-9173-eae76fcd4bdf

‌‌‌         ‌      ‌

تلویزیون EG960T ظاهر واقعا زیبایی دارد؛ طوری که از شدت زیبایی نمی‌دانید باید به خود تلویزیون نگاه کنید یا آن‌چه در حال پخش است. از نمای کناری که به محصول بنگرید، تیغه‌ی باریکی را خواهید دید که ظاهرا برحسب اتفاق، تلویزیون هم هست! البته تمام بدنه‌ی تلویزیون به همین اندازه باریک نیست؛ در قسمت پایینی بدنه، ضخامت تلویزیون به یک‌باره زیاد می‌شود. در این قسمت، لایه‌ی محدب نسبتا قطوری وجود دارد که میزبان قطعات الکترونیکی، اسپیکرها و پورت‌های فیزیکی تلویزیون است. باریکی تلویزیون در نگاه اول کمی نگران‌کننده است و ممکن است این‌طور تصور کنید که در قسمت نازک در برابر ضربه آسیب‌پذیر است و برای استفاده از آن باید همیشه دست‌به‌عصا حرکت کرد. اما تلویزیون از مواد باکیفیتی ساخته شده و حتی با فشار عمدی دست هم کمتر از یک سانتی‌متر خم می‌شود.

‌‌

‌‌‌‌        ‌         ‌‌‌‌     ‌

2ce1e5e4-9e0f-4215-ac1a-6f3f354d558f

‌‌‌

پایه‌ی تلویزیون از جنس شیشه‌ی شفاف ساخته شده ‌است که قرار بوده حس سیال بودن تصویر را به بیننده منتقل کند. متاسفانه این پایه‌ی سیال کمی زیادی در قالب نقشش فرو رفته و می‌خواهد به‌جای حس سیال بودن، حس ناپایدار بودن را به بیننده انتقال دهد. پایه‌ی تلویزیون کمی در تحمل وزن نسبتا زیاد دستگاه عاجز است و با وارد کردن یک تکان کوچک به بدنه می‌توانید، جلو و عقب رفتن شدید تلویزیون را به چشم ببینید. به‌علاوه، نمی‌توان تلویزیون را روی پایه به طرفین چرخاند و برای انجام این کار مجبور هستید مجموعه‌ی پنل و پایه را یک‌جا بچرخانید؛ البته با توجه به منحنی بودن تلویزیون و زاویه‌ی دید بالای آن، بعید است نیازی به چرخاندن تلویزیون احساس کنید. لوگوی ال‌جی در میان نیم‌دایره‌ای قرار داده شده و در قسمت پایینی قاب روبه‎رویی جای گرفته ‌است. این لوگو در حین کار روشن می‌شود و می‌توان شدت نورش را تنظیم یا به‌کل خاموشش کرد.

     ‌

‌‌‌‌‌

 ‌

در قسمت پایین لوگو، یک جوی‌استیک وجود دارد که برای کنترل تلویزیون هنگام در دسترس نبودن ریموت به کار می‌آید. این جوی‌استیک، تنها کلید فیزیکی به‌کاررفته در تلویزیون است و به غیر از آن، هیچ کلید دیگری در جلو و پشت دستگاه پیدا نمی‌کنید. اینکه بالاخره کلیدها در حال حذف شدن هستند را می‌توان به عنوان یک نشانه‌ برای مدرن شدن تلویزیون‌ها در نظر گرفت و خوشحال بود که بالاخره قرار است تغییری در نوع استفاده از تلویزیون‌ها به وجود بیاید. در قسمت ریموت کنترل، کمی بیشتر در مورد عملکرد این جوی‌استیک توضیح می‌دهیم. در پشت تلویزیون، بافتی شبیه به فیبرکربن به کار رفته و از رنگ سفید در آن استفاده شده ‌است. درست است که استفاده از رنگ سفید در پشت بدنه کمی غیرمعمول است، ولی اصلا غیرقابل تحمل نیست. حتی برای عده‌ای دوست‌داشتنی هم هست و به قصد خرید یک تلویزیون سفیدرنگ راهی مغازه می‌شوند. با توجه به اینکه از رنگ سفید تنها در پشت تلویزیون استفاده شده و این قسمت به دیوار قرار می‌گیرد، حتی درصورتی‌که رنگ سفید را برای تلویزیون نمی‌پسندید هم می‌توانید به تهیه‌ی آن فکر کنید و لازم نیست تنها به خاطر رنگ از تهیه‌ی آن منصرف شوید!

tv

ال‌جی این محصول را در دو سایز ۵۵ اینچ و ۶۵ اینچ تولید کرده که البته در مشخصات و کیفیت تصویر، عینا مشابه یکدیگرند. طبیعتا دریافت بالاترین مشخصات فنی و بهترین امکانات با هزینه‌ی بیشتر معادل می‌شود. قیمتی که برای تلویزیون در نظر گرفته شده‌ واقعا بالا است؛ اما کم نیستند کسانی که برای این مشخصات هزینه‌ پرداخت کنند.

آیرُن من | ویژگی‌های متعدد

d4c4d5de-bccc-4231-9780-ebb5c7c80b4f

تلویزیون ۶۵EG960T آن‌قدر چیز خوب برای صحبت کردن دارد که در زمان‌بندی معرفی ویژگی‌های کلیدی‌اش باید کمی حوصله به خرج داد. استفاده از پنل OLED، رزولوشن تصویر ۴K و تصویر منحنی از مهم‌ترین مواردی هستند که نمی‌توان نادیده‌شان گرفت. ال‌جی در این مدل از نسخه‌ی بروز شده‌ی سیستم‌ عامل WebOS یعنی WebOS 2.0 استفاده کرده‌ که از نسخه‌ی قبلی سریع‌تر است و تماشای ویدیوهای ۴K را لذت‌بخش‌تر می‌کند. مدتی هست که ال‌جی سیستم پیکسل‌های پنل را تغییر داده و به‌جای استاندارد RGB از WRGB استفاده می‌کند. در این سیستم، هر پیکسل از چهار رنگ یا چهار زیرپیکسل تشکیل می‌شود که در کنار رنگ‌های قرمز، سبز و آبی، یک زیرپیکسل سفید هم وجود دارد. این زیرپیکسل باعث می‌شود تصویر کمی تِم شیری رنگ داشته ‌باشد.

ال‌جی خودش دستی بر آتش تولید پنل OLED دارد و خواسته با این کار، در اختیار داشتن فناوری را نشان دهد تا کمی هم خودنمایی کرده ‌باشد. گفتیم که برخلاف LCD ها و LED ها، در فناوری اولد نیازی به منبعِ نورِ پس‌زمینه وجود ندارد. در اولد، نور هر پیکسل به‌صورت جداگانه کنترل می‌شود و هر پیکسل به‌طور مستقل نور خود را کنترل می‌کند. به‌این‌ترتیب تک‌تک پیکسل‌ها قادرند خود را کاملا خاموش کنند تا رنگ مشکی با بالاترین کیفیت به دست آید. منظور از سیاه در تلویزیون‌های اولد، آن رنگ تقریبا سیاهی که در سایر تلویزیون‌ها شاهدش هستیم نیست. در پنل اولد وقتی به رنگ مشکی نیاز است، پیکسل یا پیکسل‌های مورد نظر کاملا خاموش می‌شوند. پیکسل‌هایی که قرار است مشکی باشند، تنها مشکی نمی‌شوند؛ بلکه عملا می‌میرند! این قابلیت تنها در کیفیت رنگ مشکی تاثیرگذار نیست، بلکه در نمایش سایر رنگ‌ها هم نقش موثری ایفا می‌کند.

پیکسل‌هایی که قرار است مشکی باشند، تنها مشکی نمی‌شوند؛ بلکه عملا می‌میرند!

طبیعی است که در کنار مشکی خالص، رنگ‌های دیگر هم جلوه‌ی اصلی خود را نمایش می‌دهند؛ حال اینکه در کنار پیکسل‌های نیمه‌روشن سایر پنل‌ها، کمی نور سفید هم با رنگ مورد نظر مخلوط می‌شود و در کیفیت نمایش رنگ تاثیر منفی می‌گذارد. در مورد این تلویزیون، هیچ عدد خاصی برای کنتراست اعلام نشده ‌است. ازآنجاکه پیکسل‌ها روی نور خود کنترل دقیقی دارند و مشکی تولید‌شده، یکی از سایه‌های بین سیاه‌وسفید نیست، عملا کنتراست تلویزیون بی‌نهایت خواهد بود. بله درست شنیدید، کنتراست بی‌نهایت! نداشتن نور جداگانه‌ی پس‌زمینه، باعث می‌شود زاویه‌ی دید تلویزیون هم خیلی بیشتر شود و نگاه کردن به تصویر از طرفین با تغییر در رنگ‌ها همراه نشود. بااین‌وجود، تماشای تصویر تلویزیون‌های خمیده از زوایا آن‌چنان دل‌چسب نیست و تلویزیون‌های صفحه تخت در این زمینه همواره برتری‌شان را حفظ خواهند کرد.

cb8d313a-9da5-43a4-afb2-2fe27d31b004

سیستم پخش ویدیوهای سه‌بعدی (۳D) هم در تلویزیون به کار گرفته شده ‌است. ال‌جی مشابه سایر محصولات این‌چنینی‌اش، چهار عدد عینک سه‌بعدی پسیو (Passive) همراه کرده‌ که برای تماشای محتوای سه‌بعدی به کارتان می‌آید. مدل عینک‌ها AG-F310 است.

‌‌    ‌       ‌

‌‌‌            ‌

تلویزیون ال جی

در بخش صدا، با اسپیکرهای صدای Ultra Surround Sound تولید‌شده به‌وسیله‌ی هارمن کاردن (Harman Kardon) مواجهیم. این اسپیکرها مجموعا صدایی با قدرت ۲۰ وات ارایه می‌دهند. با وجود اینکه‌ صدای پخش‌شده از اسپیکرها بیس آن‌چنانی ندارد، اما صدایی کاملا قابل‌قبول و با تفکیک بالا است. نباید انتظار صدای آن‌چنانی از اسپیکرهای داخلی یک تلویزیون داشت؛ اما نام هارمن کاردن که به میان می‌آید، خود‌به‌خود انتظارها بالا می‌رود و همه منتظرند ببینند کیفیت صدا چطور است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که خریدار چنین تلویزیونی، به صدای اسپیکرهای داخلی قانع نمی‌شود و حتما یک سیستم صوتی مجزا که در شان این تلویزیون باشد را تهیه می‌کند.

‌‌‌       ‌‌‌

50b100fa-b42a-4b13-9e5f-4390be8f64e2

تلویزیون EG960T تنها یک مدل خمیده دارد و متاسفانه در حالت غیرخمیده تولید نشده ‌است. ممکن است این خبر عده‌ای را ناراحت کند؛ به‌هرحال همه‌ی افراد دوست ندارند تصویری انحنادار تحویل بگیرند و همان صفحه‌های تخت همیشگی را ترجیح می‌دهند. دقت داشته‌ باشید که خمیدگی این تلویزیون خیلی ظریف است؛  میزان انحنای تلویزیون به گونه‌ای است که حتی می‌توان آن را بدون اینکه نمای مضحکی پیدا کند روی دیوار نصب کرد. البته که برای چنین کاری باید به فکر براکت‌های خاصی مثل OTW150 خود ال‌جی باشید. زیرا این تلویزیون ال‌جی را نمی‌توان روی براکت‌های استاندارد VESA نصب کرد.

‌‌‌         ‌

‌‌‌‌‌       ‌ ‌‌‌‌       ‌       ‌‌‌      ‌

 

‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌      ‌

گزارش اقلیت | استفاده از تلویزیون

f9a90f0d-6d6a-4bcd-913a-945ce8679c3f

تلویزیون EG960T از ریموت کنترلی برخوردار است که ال‌جی آن ‌را ریموت جادویی (Magic Remote) می‌نامد. این ریموت کنترل، در مقایسه با مدل‌های قبلی ریموت‌های جادوییT کشیده‌تر و جذاب‌تر شده‌  و ترکیبی خوب از کنترل حرکتی و دکمه را به وجود آورده ‌است. ریموت از لحاظ عملکرد، مشابه کنترلر کنسولِ بازیِ وی (Wii) است و با حرکت دادن‌اش می‌توانید به منوی مورد نظرتان بروید. در این کنترل دیگر نیازی نیست با استفاده از کلیدهای جهت به روی آیتم مورد نظر بروید و کلید تایید (OK) را فشار دهید، بلکه این کار را با استفاده از حرکت دادن مچ دست در هوا انجام می‌دهید. ریموت جادویی مدل AN-MR6400 که همراه با تلویزیون ارایه می‌شود در مقایسه با مدل‌های قبلی از دکمه‌های بیشتری برخوردار است و کلیدهای شماره‌دار و کلید تنظیمات (Setting) دوباره سر جای خود برگشته‌اند. البته اگر نور پس‌زمینه هم به این ریموت اضافه می‌شد دیگر نور علی نور بود، ولی متاسفانه خبری از این قابلیت نیست. با فشردن دکمه‌ی Home منوی برنامه‌های Web OS 2.0 به نمایش درمی‌آید و نواری در قسمت پایینی تلویزیون را اشغال می‌کند. در این نوار، بلوک‌هایی رنگی در کنار یکدیگر قرار دارند و با قرار گرفتن اشاره‌گر روی هر بلوک، آن بلوک کمی زوم می‌شود تا مشخص شود بلوک فعال کدام است. با استفاده از این ریموت، تغییر منبع (Source) تصویر کار بسیار ساده‌ای خواهد بود. اجرای اپلیکیشن‌ها و بوت شدن تلویزیون خیلی سریع انجام می‌شود و خیلی ساده می‌توانید بین ورودی‌های مختلف تصویر جابجا شوید. البته گاهی اوقات در زمان جابجا شدن بین برنامه‌ها و ورودی‌های تصویر، تلویزیون کمی کند عمل می‌کند و چیزی شبیه به وقفه مشاهده می‌شود که آن‌قدرها عذاب‌آور نیست؛ ولی انتظار دیدن چنین مشکلی در این تلویزیون را اصلا نداشتیم.

در غیاب ریموت کمترل، جوی‌استیک قرارگرفته در زیر بدنه وظیفه‌ی کنترل تلویزیون را ایفا می‌کند. به وسیله‌ی جوی‌استیک می‌توان تلویزیون را خاموش و روشن یا ولوم صدا را کم و زیاد کرد. چرخیدن درون منوها یا تنظیم ورودی و سایر تنظیمات هم به وسیله‌ی این قطعه امکان‌پذیر است؛ اما ممکن است انجام دادن کاری که مدنظرتان است کمی طول بکشد! متاسفانه کنترل تلویزیون با استفاده از جوی‌استیک کمی سخت است و آن‌قدر که باید، حس خوبی به مصرف‌کننده نمی‌دهد. شاید بهتر بود آن حسگری که با حرکت دست کار می‌کرد دوباره در این تلویزیون ال‌جی هم به کار گرفته شود. تلویزیون EG960T از سیستم عامل Web OS 2.0 استفاده می‌کند که در آن همه‌چیز ساده‌تر و روان‌تر شده و احساس می‌کنید هر چیزی سرجای خودش قرار گرفته و ملموس‌تر شده ‌است. مرتب‌کردن برنامه‌هایی که مورد علاقه‌تان است به‌مراتب ساده‌تر شده و سازگاری سیستم عامل با ریموت کنترل جدید هوشمند ال‌جی خیلی خوب است. البته که ریموت کنترل جدید ال‌جی واقعا دوست‌داشتنی است.

lg

جزییات به نمایش درآمده در تصویر، دیوانه‌وار خوب است!

اما برسیم به تصویری که در تلویزیون به نمایش در می‌آید. اگر خیلی اهل جست‌وجو هستید و تهیه‌ی ویدیوهای ۴K برایتان مثل آب خوردن است، تصویری از تلویزیون می‌بینید که حاضر خواهید بود برای داشتن‌اش خودکشی کنید! جزییات تصویر در این حالت دیوانه‌کننده است و رنگ‌های اصلی – مثل آبی و قرمز – زمانی که روی پس‌زمینه‌ی مشکی به نمایش درمی‌آیند هوش از سرتان می‌برند. جزییات به ‌نمایش‌درآمده در تصویر، دیوانه‌وار خوب است. زاویه‌ی دید تصویر به‌شدت بالا است. این مقدار حتی از صد‌در‌صد زاویه‌های ممکن هم بیشتر است و عملا هیچ زاویه‌ای پیدا نمی‌کنید که در آن، رنگ خاصی از رنگ‌های تصویر دچار تغییر شود؛ همین زاویه‌ی دید برای ایمان آوردن به این تلویزیون OLED ال‌جی کافی است. در پخش تصویر اثری از پلگی (Aliasing) دیده نمی‌شود. مشکی‌ها کاملا واقعی هستند و کاملا قانع‌تان می‌کنند که این مشکی، آن مشکی است که باید باشد! زمان پاسخ‌گویی (Response Time) خوب است و حتی سریع‌ترین حرکات هم در کمال نرمی و لطافت نمایش داده می‌شوند. اثری از محوی حرکتی (Motion Blur) و افت فریم در تصویر مشاهده نمی‌شود. البته در نماهای روشن، کمی Ghosting به چشم می‌خورد که قابل‌اغماض است.

تلویزیون منحنی ال جی

تلویزیون EG960T از رنگ‌های ۱۰ بیتی استفاده می‌کند. کیفیت رنگ ۱۰ بیتی باعث تولید بیش از یک میلیارد رنگ در تلویزیون و خلق سایه‌های بیشتر می‌شود. نتیجه‌ی مستقیم وجود چنین کیفیت رنگی، حذف موج‌های پله‌ای که معمولا در نماهای تیره‌وتار فیلم و سریال‌ها شاهدش هستیم است. نماهایی که تصویر به رنگ مشکی Fade می‌شود و رگه‌هایی از سایه‌های دل‌خراش روی تصویر نقش می‌بندند و محو می‌شوند. روکش (Coating) ضدبازتاب خاصی روی پنل کار شده که از منعکس شدن نور محیط به‌وسیله‌ی تلویزیون جلوگیری می‌کند. خوبی این لایه در این است که هنگام تابیدن نور مستقیم آفتاب از پنجره، تلویزیون‌تان به یک آینه‌ی بزرگ تبدیل نمی‌شود! کیفیت تصاویر سه‌بعدی پخش شده روی تلویزیون با استفاده از عینک‌های پسیو (Passive) غیرفعال خیلی خوب است و پرش‌های معمولی که از عینک‌های سه‌بعدی به یاد داریم را درون خود ندارد. اما مشخص است که ال‌جی روی بخش سه‌بعدی تلویزیون آن‌قدرها سرمایه‌گذاری نکرده و تنها برای خالی نبودن عریضه از آن استفاده کرده ‌است.

روبوکاپ | پورت‌های ورودی و خروجی

پورت ها

سه عدد ورودی HDMI 2.0 برای انتقال تصویر به تلویزیون در قسمت کناری بدنه گنجانده شده ‌است. با وجود اینکه سه پورت HDMI تعداد مناسبی است، اما برای عده‌ای مایه‌ی نگرانی است و همواره در هول و ولا هستند که مبادا با کمی تعداد پورت HDMI مواجه شوند. ال‌جی در این مورد کمی خساست به خرج داده ‌است؛ حال اینکه می‌توانست با اضافه کردن یک پورت HDMI دیگر، جلوی انتقادها را بگیرد. از طرف دیگر هیچ‌کدام از این پورت‌هایHDMI  از نوع ۲.0a نیستند و در نتیجه، این تلویزیون گران هم از پس پخش ویدیوهای HDR برنمی‌آید! در ادامه‌ی پورت‌های HDMI قرار گرفته در پنل کناری تلویزیون، سه پورت USB هم وجود دارد که برای اتصال حافظه‌های جانبی در نظر گرفته شده‌اند.

امکان اتصال حافظه‌هایی با فایل سیستم FAT و NTFS به تلویزیون فراهم است و می‌توان فایل‌هایی با کدک‌های HEVC و VP9 را مستقیما با اتصال فلش مموری یا هارد به تلویزیون پخش کرد. یک تیونر تلویزیون برای دریافت سیگنال دیجیتال در بخش پنهانی از قسمت پشتی دستگاه قرار گرفته و یک پورت Ethernet LAN، خروجی صدای اپتیکال (Optical) و خروجی ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم در این بخش قرار گرفته‌اند. با استفاده از کابل تبدیل خاصی که همراه با تلویزیون ارایه می‌شود، می‌توان ورودی Component هم به تلویزیون اضافه کرد.

‌‌‌       ‌‌‌‌‌‌       ‌   ‌

ازآنجایی‌که این تلویزیون هوشمند (Smart) است، امکان اتصال به شبکه‌ی بی‌سیم هم در آن وجود دارد. امکان استریم کردن ویدیو از دستگاه‌های هوشمند دارای قابلیت Miracast هم در آن وجود دارد. پس از تست‌هایی که با سه گوشی مطرح از سه برند مختلف (شامل LG G4) با این تلویزیون داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نباید روی استریم کردن ویدئو روی تلویزیون آن‌قدرها حساب کرد. استفاده از این قابلیت همراه با لگ و گیرهای پی‌درپی همراه است و به کیفیتی که فکرش را می‌کنید، حتی نزدیک هم نمی‌شود.

‌‌‌         ‌

بازگشت به آینده | نظر نهایی

تصور کنید ۴K آینده‌ی تلویزیون‌ها است که البته همین‌طور هم هست. وقتی می‌توان با استفاده از این تلویزیون‌ها رنگ‌ها را آن‌گونه که باید دید و جزییات طبیعت به‌خوبی نمونه‌ی واقعی‌شان نمایش داده ‌می‌شوند، چرا نباید از آن‌ها استقبال کنیم؟

درست است که کیفیت اصلی این تلویزیون را تنها با استفاده از ویدیوهای ۴K می‌توان مشاهده کرد، اما FHD ارتقا یافته (Upscaled) هم با کیفیت خوبی نمایش داده می‌شود. در نمایش رنگ‌های شفاف و مخصوصا رنگ سفید و صحنه‌های رنگارنگ شاهد تصویر خارق‌العاده‌ای هستیم؛ این درست و به کنار،؛ زمانی که به یک صحنه‌ی تیره برسید آن موقع تلویزیون را خواهید ستود. این رنگ مشکی را تابه‌حال هیچ شرکت دیگری ارایه نداده است. نمایش مشکی غلیظ و سفید فوق‌العاده شفاف در این تلویزیون، خوب و دوست‌داشتنی است. با این تلویزیون تصاویری شفاف و زنده خواهید دید که قبلا هرگز ندیده ‌بودید. استفاده از نحوه‌ی نمایش ۱۰ بیتی تصویر، منجر به خلق بیش از یک میلیارد رنگ شده‌ و شاهد تصویری هستیم که از حیث جزییات، در مقایسه با محصولات دیگر برتری دارد و در مقایسه با LED و LCD های رایج امروزی از کیفیت بالاتری برخوردار است. ترکیب OLED و ۴K در این تلویزیون عالی از آب درآمده‌ است. کیفیت ۴K این تلویزیون و حتی کیفیت فول‌ اچ‌دی آن، چندین سال نوری از سایر تلویزیون‌های موجود در بازار جلوتر است! درست که قیمت این تلویزیون می‌تواند خیلی‌ از مشتریان بالقوه را از خرید منصرف کند، اما باید در نظر داشت که فناوری OLED و ۴K هنوز هم فناوری‌های گرانی هستند و تولیدشان هزینه‌ی بالایی برای سازنده دارد و در نتیجه، قیمت بالاترشان در مقایسه با سایر محصولات موجود قابل توجیه است. اگر بخواهید همین تلویزیون را با همین ابعاد ولی در رزولوشن FHD تهیه کنید، نصف این هم برایتان هزینه نخواهد داشت. ولی با اوصافی که رفت، درصورتی‌که پول‌اش را داشته باشید، هزینه‌ کردن برای EG960T از اوجب واجبات است! با این همه، هنوز هم نمی‌توان درک کرد چرا وقتی هنوز تلویزیون‌های تخت نفس می‌کشند، باید یک تلویزیون صفحه‌‌ خمیده برای منزل تهیه کرد!

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    فرق ال ای دی،واسمارک،واسمارک اولد چی.من یک تلویزیون برای خونه میخوام باید از چه نوع استفاده کن

  2. Avatar شاهرخ

    معمولا میگن سفر به آینده، آینده که جای برگشتن نیست که تیتر زدید بازگشت به آینده.

    1. محمد سماک محمد سماک

      توی تیتر مطلب، از عنوان سری فیلم‌ بازگشت به آینده (Back to the Future) استاده شده

  3. Avatar عباس

    سلام خسته نباشید خیلی خوب بود. لطفا اگه میشه درباره suhd سامسونگ و مدلهای رده بالای سونی هم نقدوبررسی بذارید مخصوصا نقد و بررسی ویدئویی سپاس گذارم از زحماتتون ممنون

  4. Avatar sam

    تی وی های الجی رقیب ندارن ، هم از لحاظ تکنولوزی و کیفیت تصویر هم از لحاظ رابط کاربری web os و هم کیفیت ساخت ک از بهترین جنسای تو بازاره

    1. Avatar علی جوادی

      هنوز هیچ برندی در زمینه ی نمایشگر به گرد پای سامسونگ نرسیده و نخواهد رسید…ال جی بعد از سامسونگ حرف اول رو میزنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه