نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
gear s2

سامسونگ سال گذشته از نسل جدید ساعت هوشمندش با نام Gear S2 رونمایی کرد. به گفته‌ی سامسونگ که از اولین برندهای تولید‌کننده‌ی ساعت هوشمند است، پس از آزمون و خطای بسیار، بررسی نظرهای مثبت و منفی کاربران و سنجیدن نیازهای بازار، سامسونگ Gear S2 با پیش‌بینی به‌دست آوردن سهم بزرگی از بازار ساعت‌های هوشمند ارایه شد. تولید‌کننده‌های ساعت‌های هوشمند که در ابتدا این گجت را با فرم مربع یا مستطیل عرضه می‌کردند به این نکته دست پیدا کردند که برای موفقیت بیشتر و مقبولیت عام، این ساعت‌ها هم از نظر اندازه و هم از نظر شکل بیشتر باید شبیه ساعت‌های روزمره و کلاسیک باشند تا یک دیوایس کامپیوتری که روی دست بسته می‌شود. بنابراین شرکت‌ها یکی پس از دیگری شروع به تولید ساعت‌های هوشمندی با صفحه‌ی گرد کردند. موتورولا، هواوی و اکنون سامسونگ برندهایی هستند که صفحه‌ی ‌گرد را به جهان ساعت‌های هوشمند معرفی کرده‌اند.
با تولد مفهومی به نام گجت‌های پوشیدنی و به‌ویژه ساعت‌های هوشمند، شرکت‌های معروف فعال در صنعت دیجیتال به تکاپو افتادند تا سهمی از این بازار جوان و جذاب داشته باشند. اتاق فکر این شرکت‌ها که به‌خوبی می‌دانستند آینده‌ی درخشانی در انتظار ساعت‌های هوشمند است باید هرچه زودتر برای ورود به این بازار دست‌به‌کار شد. بنابراین متخصصان شرکت‌های دیجیتال از قبیل سونی و سامسونگ شروع به طراحی و ساخت ساعت‌های دیجیتال کردند و پیشرو بودن در این زمینه را در دستور کارشان قرار دادند. البته این پیشرو بودن منجر به محصولاتی شد که ایراداتی نیز به آن‌ها وارد بود. آزمون و خطای شرکت‌های پیشرو، آن‌ها را مجبور به اصلاح مدل‌های قبلی و تولید مدل‌های بعدی کرد تا همچنان بتوانند قسمتی از بازار را در اختیار داشته باشند. حالا سامسونگ با ارایه‌ی Gear S2 در کنار یکی دو برند دیگر در قله‌ی بازار ساعت‌های هوشمند ایستاده است. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی ساعت هوشمند Gear S2 همراه باشید.

‌‌‌‌‌

طراحی  ‌

سازنده‌های ساعت هوشمند بالاخره به این نتیجه رسیدند که برای پیدا کردن مقبولیت عام، باید تا جای ممکن محصولی مشابه ساعت‌های کلاسیک را تولید و ارایه کنند. سال‌هاست که گوشی‌های موبایل، همراه همیشگی افراد شده‌اند و نشانگر ساعت اولین چیزی است که روی صفحه موبایل‌ها دیده می‌شود. بنابراین دیگر صرف فهمیدن زمان نیست که افراد به دست خود ساعت می‌بندند. از طرفی ساعت‌ها تبدیل به وسایلی تزئینی و لوکس شده‌اند و از طرف دیگر، باید برای آن‌ها کارایی‌های خاص و  ویژه‌ای در نظر گرفت تا بتوان افراد را به داشتن و استفاده‌ی مستمر از آن‌ها ترغیب کرد. پیش از رسیدن به مبحث کارایی، طراحی این ساعت در اولویت قرار گرفت. موتورولا اولین ساعت هوشمندی بود که با صفحه‌ای گرد و ظاهری شبیه ساعت‌های رسمی و کلاسیک به بازار عرضه شد. بازخورد کاربران نشان داد هرچه این دستگاه‌های الکترونیکی ظاهری کلاسیک‌تر داشته باشند، بخت بالاتری در پیدا کردن مقبولیت عام دارند.

design

با همین نگرش، سامسونگ ساعت هوشمند جدید خود را با صفحه‌ای گرد و در دو مدل اسپرت با بند لاستیکی و ظاهری مدرن و کلاسیک با بند چرمی و قابی متناسب با این بند روانه بازار کرد. برای وصل کردن بند به بدنه‌ی این ساعت از نوعی اتصال خاص استفاده شده و کاربر می‌تواند به‌راحتی بند ساعت‌اش را به‌دلخواه عوض کند. Gear S2 اسپرت در دو رنگ خاکستری تیره و نقره‌ای که اصطلاحا دو مدل سفید و سیاه نامیده می‌شوند به بازار عرضه شده و نوع طرح و اندازه‌، از آن ساعت مناسبی برای استفاده‌ی خانم‌ها و آقایان ساخته است.

gear

بدنه‌ی این ساعت با اینکه از جنس Stainless Steel ساخته شده اما تنها ۴۷ گرم وزن دارد و با ضخامت ۱۱.۴ میلی‌متری کاملا احساس یک ساعت مچی معمول را به کاربر خود القا می‌کند. علاوه بر بندهای پیش‌فرض ارائه‌شده برای این ساعت، بندهای متنوع و جذابی با طرح‌های گوناگون نیز عرضه شده که کاربر به‌راحتی می‌تواند آن‌ها را جایگزین بند اصلی نماید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گرد! سامسونگ اعتقاد دارد که این نکته در کنار قطر مناسب ۱.۲ اینچی، ساعت هوشمندش را از باقی اعضای کلوپ گجت‌های پوشیدنی متمایز می‌کند. البته باید حق را به سامسونگ داد و دایره بودن صفحه نمایش و نداشتن حاشیه [مثل حاشیه‌ای که دور صفحه‌ی ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ موتورولا شاهد بودیم] را از نکات مهم این ساعت دانست. صفحه نمایش Gear S2 با تکنولوژی sAMOLED یا Super Active Matrix Organic LED ساخته شده است.

watchface

استفاده از این نوع نمایشگر به سامسونگ کمک کرده تا نمایشگر ساعتش در کنار مصرف بسیار کمتر باتری، از کیفیت و دقت بسیار بالایی برخوردار باشد. همچنین استفاده از این تکنولوژی باعث شده تا عمق رنگ سیاه روی این صفحه نمایش بسیار بالا باشد و به همین دلیل وقتی کاربر واچ‌فیس‌هایی با پس‌زمینه‌ی سیاه برای ساعت انتخاب می‌کند، ظاهر ساعت کاملا شبیه به ساعت‌های آنالوگ کلاسیک می‌شود. صفحه‌ی ۱٫۲ اینچی این ساعت از رزولوشن ۳۶۰×۳۶۰ پیکسل بهره می‌برد و تراکم پیکسلی (PPI) آن ۳۰۲ پیکسل بر اینچ است.

نرم‌افزار

نرم‌افزار اصلی یا سیستم عامل ساعت‌های هوشمند به چند دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند: اپل که سیستم عامل اختصاصی خود (WatchOS) را ارایه کرده است. «اندروید وِر» (Android Wear) نیز سیستم عاملی بود که از سوی گوگل برای ساعت‌های هوشمند عرضه شد و تقریبا تمام شرکت‌هایی که پیش‌ازاین گوشی‌های تلفن همراه هوشمند مبتنی بر اندروید را ساخته بودند، برای ساعت‌های هوشمند خود از آن استفاده کردند. سامسونگ اما در زمینه‌ی سیستم عامل ساعت هوشمند اعلام استقلال کرد و سیستم عامل اختصاصی خود را با نام «تایزن» (Tizen) معرفی کرد.

2

شاید اکوسیستم این سیستم عامل از رقبایی مانند WatchOS یا Android Wear ضعیف‌تر باشد، ولی از نظر کارایی بالا و رابط کاربری پا‌به‌پای سیستم‌های عامل رقیب جلو می‌رود. حتی با وجود تعداد کم اپلیکیشن‌های ارائه‌شده برای تایزن در مقایسه با رقبا، کاربر به‌هیچ‌وجه در پیدا کردن نرم‌افزار‌های کاربردی با مشکل مواجه نمی‌شود. به گفته‌ی سامسونگ در حدود ۱۰۰۰ اپ کاربردی به‌وسیله‌ی خود این شرکت برای Gear S2 تولید شده که در حوزه‌های متنوعی نیازهای کاربر را برطرف می‌کند. هر روز اپلیکیشن‌ها و واچ‌فیس‌های جدید و متنوعی در فروشگاه سامسونگ به کاربران این ساعت هوشمند ارایه می‌شود.

سخت‌افزار

شاید مهم‌ترین نقطه‌ی تمایز و جالب‌ترین بخش تعبیه‌شده در ساعت هوشمند جدید سامسونگ، حلقه‌ی چرخانی است که دور صفحه‌ی این ساعت قرار گرفته است. کاربرد این حلقه چیزی شبیه تاج دیجیتال «اپل‌ واچ» (Apple Watch) است، اما اگر تجربه‌ی کار با هر دو ساعت را داشته باشید خیلی‌زود پی می‌برید که استفاده از حلقه‌ی گردان دور صفحه Gear S2 بسیار راحت‌تر از موارد مشابه است و کاربر به‌راحتی می‌تواند بین منوها، واچ‌فیس‌ها و موارد مشابه، گزینه‌ی مورد نظرش را انتخاب کند.

1

دو کلید هم که در سمت راست قاب قرار گرفته‌اند، کلیدهای Home و Back هستند که با توجه به استفاده‌ی بالایی که برای آن‌ها پیش‌بینی شده، به نظر می‌رسد کلیدهای مقاومی باشند. شیشه‌ای که روی صفحه‌ی این ساعت هوشمند قرار گرفته نیز از جنس Gorilla Glass 3 است که در برابر خراش‌ها و ضربات احتمالی به‌خوبی مقاومت می‌کند. باید به خاطر داشت که گوریلا گلس ۳ در رقابت با یاقوت سافایر که در اپل‌واچ به کار رفته، مقاومت کمتری دارد. حسگر ضربان قلب هم در صفحه‌ی پشتی ساعت تعبیه شده که با همراهی اپلیکیشن‌های سلامتی، اطلاعات بسیار دقیقی را از میزان فعالیت‌ها و وضعیت سلامتی کاربر در اختیار او قرار می‌دهد.

S2

اگزینوس ۳۲۵۰ یک گیگاهرتز پردازنده‌ای دوهسته‌ای است که برای Gear S2 در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد برای پردازش‌های این ساعت هوشمند کاملا مناسب باشد. رم ۵۱۲ مگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۴ گیگابایتی این ساعت هوشمند، خیال کاربر را برای ذخیره و استفاده از اپلیکیشن‌های گوناگون راحت می‌کند و مجموع این سخت‌افزارها، گجتی بدون تاخیر و لگ را به ارمغان آورده است. متاسفانه تکنولوژی GPS فقط در مدل ۳G این ساعت هوشمند استفاده شده که به علت استفاده از سیم‌کارت ثابت داخلی فعلا در ایران قابل استفاده نیست. از دیگر اتصالات به‌کار رفته در این ساعت هوشمند می‌‌توان به وای-فای، بلوتوث نسخه‌ی ۴.۱ و NFC اشاره کرد.

‌‌‌

    ‌‌‌        ‌   ‌‌‌

باتری

‌‌‌

باتری

برای Gear S2 یک باتری ۲۵۰ میلی‌آمپری در نظر گرفته شده که در صورت استفاده‌ی معمول می‌تواند تا بیش از  ۲ روز پاسخگوی نیاز کاربر باشد. شاید بتوان گفت از این نظر Gear S2 مقاوم اول را در بین ساعت‌های هوشمند دارد. برای شارژ این ساعت هیچ درگاه اتصالی در نظر گرفته نشده و تنها با قرار گرفتن روی یک پایه‌ی آهنربایی که همراه ساعت ارایه شده شارژ می‌شود. میزان استفاده از امکانات این ساعت هوشمند از قبیل دستیار صوتی و استفاده یا عدم استفاده از حالت «همیشه روشن» به میزان زیادی در مصرف باتری آن تاثیر دارد.

‌‌‌     ‌

جمع‌بندی

به جرات می‌توان گفت کاربر Gear S2 یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار را روی مچ خود بسته است. ساعتی که در طراحی آن، در کنار سلیقه از تجربه‌های پیشین درس گرفته شده تا محصولی تا حد امکان بی‌نقص تولید شود. نوآوری‌های به کار رفته در این ساعت از قبیل حلقه‌ی گردان دور صفحه یا شارژر بی سیم، جایگاه بالای این ساعت را مستحکم‌تر می‌کند. استفاده از این ساعت بسیار راحت است و انتظار می‌رود سامسونگ برای تولید اپلیکیشن‌های بیشتر و متنوع‌تر راه‌حلی پیدا کند. هرچند کاربران در استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی با کمبود خاصی مواجه نیستند، اما تایزن برای ایستادن در کنار رقبا نیاز به اکوسیستم وسیع‌تری دارد. مجموعه‌ی پردازشگر و حافظه‌ی داخلی به کار رفته در این ساعت یک گجت سریع و روان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که استفاده از آن را برایش لذت‌بخش خواهد کرد. در زمینه‌ی شارژ و باتری نیز هرچند نمی‌توان به‌خاطر محدودیت‌ در اندازه‌های یک ساعت هوشمند از باتری‌های بزرگ استفاده کرد، اما باتری ۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی Gear S2، خیال کاربر را تا حد زیادی از بابت استفاده از این ساعت هوشمند راحت می‌کند.
در انتها می‌توان گفت ساعت‌های هوشمند هنوز تا رسیدن به ایده‌آلی که مورد نظر کاربران و تولیدکنندگان این گجت پوشیدنی است فاصله دارند، اما در بین انتخاب‌هایی که در حال حاضر در دسترس است، Gear S2 یکی از بهترین‌هاست.

خرید ساعت Gear S2 دیجیکالا

     ‌

????? ?????? ???? ???? ??

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    لازم دونسم چندتا نکته را بگم…کسی ک اسمارت واچ میگیره،خیلی علاقه لی ب شباهت ب ساعتای کلاسیک نداره،من در این زمینه طراحی کمپانی سونی را ترجیح میدم.دوم هم اینکه برای ساعتای هوشمند،بهتره ک یه روش شارژ مشترک با موبابل در نطر گرفته بشه.حمل دونوع شارژ مخصوصن در مسافرت کمی،آزار درهندس…و در اینجا هم،خودخاهی کمپانی سامسونگ برای سود بیشتر ک با گذاشتن تایزن در ساعتاش در نظر گرفته را نقد میکنم.اندروید ویر،بهترین گزینه بود.بااین حال این نکته را فراموش نکنیم ک سامسونگ در رتبه دوم رضایت کاربران،در زمینه اسمارت واچ هست.اپل اول و بعد از سامسونگ،سونی در رتبه سوم قرار داره.

  2. Avatar NadeR

    دیجیکالا خدا قوت!
    یکساله رونمایی شده شما تازه نقد و بررسی شو گذاشتید؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه