نقد و بررسی «لنوو فب»

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

اگر بین خرید گوشی یا تبلت مردد هستید و می‌خواهید محصولی بخرید که همزمان از ویژگی‌های این دو دستگاه بهره‌مند باشد، فبلت‎ها بهترین انتخاب ممکن برایتان خواهند بود. تاکنون فبلت‌‎های زیادی از سوی شرکت‌های مختلف نظیر سامسونگ، اپل و ال‌جی راهی بازار شده‌اند. اما اگر فکر می‌کنید که قیمت این محصولات با بودجه‌ی شما هم‌خوانی ندارد و همچنان به دنبال یک فبلت با ارزش و مقرون‌به‌صرفه‌ هستید، قطعا محصولات سری «فَب» لنوو نظر شما را جلب خواهد کرد. خانواده‌ی فب لنوو شامل دو محصول «فب» (Phab) و «فب پلاس» (Phab Plus) است که نسخه‌ی پلاس آن دارای امکانات بیشتر، کیفیت بهتر و سخت‌افزار قدرتمندتری است. ازاین‌رو باید فبلت فب را نسخه‌ی ارزان‌تر و با مشخصات ضعیف‌تر فب پلاس بدانیم.
فب دستگاهی است که هم خون تبلت‌ها در آن جریان دارد و هم خون گوشی‌های هوشمند. فب دارای اندازه‌ی نمایشگر بزرگی است، اما به دلیل حاشیه‌ی نمایشگر کمی که لنوو برای آن درنظر گرفته، بسیار خوش‌دست به نظر می‌رسد و حمل‌ونقل آن کار بسیار آسانی است. اما از آن جا که این دستگاه از مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی برخوردار نیست، نباید انتظار بیش‌ازحدی از آن داشت. لنوو فب یک فبلت میان‌رده و اقتصادی است که تنها برای کارهای سبک و روزمره مناسب است. اگر فکر می‌کنید که استفاده‌تان از یک تبلت چیزی فراتر از این است، قطعا لنوو فب گزینه‌ی مناسبی برایتان نخواهد بود. با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی لنوو فب همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌     ‌‌

طراحی و ساخت

اگر بخواهیم جنس بدنه و کیفیت ساخت لنوو فب را با محصولات هم‌رده و هم قیمت خود مقایسه کنیم، درمیابیم که این فبلت لنوو محصولی کاملا خوش‌ساخت و باکیفیت است. اما اگر بخواهیم آن را با نسخه‌ی گران‌تر و بهتر خود یعنی فب پلاس مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که فب چندان دستگاه مرغوب و لوکسی نیست. مطالعه‌ی نقد و بررسی لنوو فب پلاس (Phab Plus)

لنوو فب

جنس قاب پشتی این فبلت از نوع پلاستیک مات است. استفاده از این نوع جنس بدنه سبب شده تا این دستگاه اثر انگشت و چربی زیادی به خود جذب نکند. البته ناگفته نماند که رنگ‌های روشن این قاب به‌راحتی کثیف می‌شوند. لنوو فب در چهار رنگ سفید، قرمز، سبز و نوک‌مدادی تولید شده که رنگ تیره‌ی آن کمی کمتر کثیفی را جذب می‌کند.

Phab

قاب پشتی و باتری این فبلت برخلاف برخی گوشی‌های هوشمند قابل باز شدن و تعویض نیست. از این رو می‌توان گفت که این ویژگی فب بسیار شبیه به تبلت‌ها است. همچنین لنوو برای زیبایی بیشتر این فبلت، از نوار نقره‌ای در لبه‌های آن استفاده کرده است.

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که در طراحی فبلت فب لنوو نظر ما را جلب کرد، حاشیه‌ی کم اطراف نمایشگر آن است. نسبت نمایشگر به بدنه‌ی این فبلت حدود ۷۵ درصد است. همچنین فب دارای ۹۷ میلی‌متر عرض و ۱۸۶ میلی‌متر طول و ۸٫۹ میلی‌متر ضخامت است.

تبلت لنوو

مطمئنا لنوو فب جزو سبک‌ترین فبلت‌های تولید شده تاکنون نیست، اما با توجه به توزیع وزنی مناسبی که این دستگاه دارد، این گوشیِ ۲۵۰ گرمی هرگز شما را به‌سختی و تقلا نخواهد انداخت. اگر بخواهیم تجربه‌ی کاربری چند روزه‌ی خود در مورد کار با این محصول را در اختیارتان بگذاریم باید بگوییم که فب هرگز گوشی سنگینی نیست.
درنهایت باید بگوییم که فب گوشی هوشمندی است که در لباس تبلت در آمده است. این محصول هم مانند تبلت‌ها دارای نمایشگر بزرگ و جذاب است و هم مانند گوشی‌ها قابلیت حمل‌ونقل نسبتا راحتی دارد. هم خوش‌ساخت است و هم بزرگ و جذاب.

‌‌‌‌‌‌      ‌‌

نمایشگر

نکته‌ی عجیبی که در مورد محصولات خانواده‌ی فب وجود دارد، مربوط به نحوه‌ی نام‌گذاری آن‌ها است. لنوو در اقدامی کاملا نادر از پسوند «پلاس» برای فبلت کوچک‌تر خود استفاده کرده است. از این رو ممکن است کاربرانی که با مشخصات این دو تبلت آشنا نیستند، در وهله‌ی اول مرتکب این اشتباه شوند که لنوو فب نمایشگر کوچک‌تری در مقایسه با فب پلاس دارد. اما در عمل، فب دارای نمایشگر بزرگ‌تری نسبت به فب پلاس است. از این رو باید گفت که پسوند پلاس در گوشی‌های سری فب لنوو مستقیما به مشخصات سخت‌افزاری آن‌ها برمی‌گردد نه اندازه‌ی نمایشگر آن‌ها.

نمایشگر

این محصول دارای نمایشگر ۷ اینچی با رزولوشن HD است. البته اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر صحبت کرده باشیم، باید بگوییم که اندازه‌ی نمایشگر این محصول ۶٫۹۸ اینچ است و ازآنجاکه تبلت‌ها، دستگاه‌هایی با اندازه‌ی نمایشگر ۷ اینچ و بزرگ‌تر هستند، بنابراین باید لنوو فب را یک فبلت دانست. این رزولوشن تراکم پیکسلی ۲۱۰ppi (پیکسل بر هر اینچ) را ارایه می‌دهد.

کار با این گوشی ۶٫۹۸ اینچی در عین جذابیت‌های فراوانی که دارد، با کمی سختی همراه است.  به‌عنوان‌مثال شاید برقراری مکالمه با این فبلت، کمی دشوار و خنده‌دار باشد. اما مطمئنا کسانی که به سراغ خرید این محصول می‌روند، از قابلیت حمل‌ونقل نسبتا سخت آن هم چشم‌پوشی می‌کنند. بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید گفت که اندازه‌ی بسیار بزرگ نمایشگر این گوشی، می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی از تماشای فیلم و ویدیو در اختیار کاربران قرار دهد. همچنین نسبت تصویر ۱۶ به ۹ که عموما در تلویزیون‌ها شاهد آن هستیم نیز می‌تواند در تجربه‌ی فیلم دیدن بسیار تاثیرگذار باشد.

      ‌‌

سخت‌افزار و باتری

لنوو فب قدرت سخت‌افزاری خود را از تراشه‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۴۱۰ می‌گیرد که عملکرد متوسطی دارد. روی این تراشه از پردازنده‌ی چهار هسته‌ایCortex-A53  با سرعت ۱٫۲ گیگاهرتز استفاده شده است. این سخت‌افزار را یک گیگابایت رم همراهی می‌کند. این پردازنده عملکردی ۶۴ بیتی دارد و باوجود ۶۴ بیتی بودن سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ (۵.۱)، می‌توان انتظار عملکردی ۶۴ بیتی از این فبلت داشت.

لالی پاپ

لنوو فب همچون فب پلاس دارای دو شیار سیم‌کارت است و از شبکه‌های ۳G و ۴G پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که شیار دوم آن به‌طور مشترک قابل استفاده به عنوان سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی microSD است. از دیگر راه‌های ارتباطی در این فبلت می‌توان به بلوتوث نسخه‌ی ۴.۰، GPS و Wi-Fi دو بانده اشاره کرد.

با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، می‌توان گفت که استانداردهای آن‌ها هم دست‌خوش تغییر شده است. زمانی استفاده از رم ۵۱۲ مگابایتی در محصولات میان رده اتفاقی بسیار عادی و مرسوم به‌حساب می‌آمد. این مقدار حافظه‌ی رم می‌توانست به‌راحتی از پس اجرای برنامه‌ها و بازی‌های آن دوره برآید. اما اکنون برنامه‌ها، بازی‌ها و رابط‌ کاربری گوشی‌های هوشمند از گرافیک بالا و حجم زیادی برخوردارند و هرگز دستگاه‌های با یک گیگابایت حافظه‌ی رم کشش اجرای بی‌نقص آن‌ها را ندارد. فبلت لنوو فب هم از این موضوع مستثنی نیست. ازنظر ما یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف این تبلت، حافظه‌ی رم بسیار کم آن است. میزان حافظه‌ی رم در نظر گرفته شده برای این محصول یک گیگابایت است و از نوع DDR3 است. این مقدار حافظه‌ی رم سبب شد تا ما تجربه‌ی کاربری خوبی با آن نداشته باشیم و گه‌گداری با کندی‌های قابل‌توجهی مواجه شویم.

نتایج به‌دست آمده از این محصول در بنچ‌مارک‌های مختلف نشان می‌دهد که لنوو فب در اجرای برنامه گرافیکی سنگین عملکرد نسبتا ضعیف و ناامیدی کننده‌ای دارد. البته این موضوع را می‌توان تا حد زیاد به خاطر قیمت پایین و میان‌رده بودن آن توجیه کرد. فب در نسخه‌ی ششم از بنچ‌مارک AnTuTu نمره‌ی ۲۷۲۷۲ کسب کرد و در قعر رتبه‌بندی ارایه شده از این بنچ‌مارک قرار گرفت.

بنچمارک

علاوه بر این، این دستگاه در بخش تک‌هسته‌ای آزمون GeeckBench 3 امتیاز ۴۲۸ و در بخش چندهسته‌ای آن، امتیاز ۱۲۲۷ را کسب کرد. لنوو فب تنها در یک نسخه و با حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایتی به بازارهای جهانی عرضه شده است. گفتنی است که از این مقدار حافظه‌ی داخلی چیزی حدود ۱۰ گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار دارد و مابقی آن توسط سیستم‌عامل و برنامه‌های از پیش نصب شده اشغال شده است.

لنوو یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعت برای این تبلت در نظر گرفته که توسط کاربر قابل تعویض نیست. این باتری می‌تواند در شبکه‌ی ۲G  تا ۴۸۰ ساعت در حالت آماده‌باش (استندبای) قرار بگیرد.

‌‌‌‌‌

سیستم‌ عامل و دوربین

لنوو در فب ترجیح داده تا آنجا که امکان دارد اکثر ویژگی‌های اندروید خالص را در این محصول بیاورد. در واقع، این موضوع می‌تواند جای بسی خوشحالی و شگفتی برای برخی کاربران باشد که این محصول شباهت‌های زیادی به محصولات خانواده‌ی نکسوس دارد. اندروید نسخه‌ی ۵.۱.۱ موسوم به لالی‌پاپ به‌طور پیش‌فرض در این دستگاه اجرا می‌شود. مهم‌ترین شباهت محیط سیستم‌عامل این فبلت با دستگاه‌های نکسوس را می‌توان در شخصی‌سازی‌های صفحه‌ی هوم‌اسکرین و طراحی «متریال دیزاین» در برخی برنامه‌ها دانست. با ظاهر جذاب و نکسوس‌گونه‌ی محیط رابط ‌کاربری این فبلت، انتظار می‌رود که لنوو این رویه‌ را در محصولات آینده خود نیز پیاده کند. لنوو ادعا می‌کند که با قابلیت‌های نرم‌افزاری که برای فب به کار برده، این محصول برای استفاده‌ با یک دست کاملا مناسب است. یکی از مهم‌ترین بهینه‌سازی‌هایی که این شرکت چینی برای این دستگاه عظیم‌الجثه‌ی خود انجام داده، قابلیت کوچک کردن صفحه‌ی نمایش است.

لنوو فب

کاربران می‌توانند با نوشتن حرف «C» زمانی که صفحه‌نمایش روشن است، اندازه‌ی نمایشگر گوشی را به‌طور قابل‌توجهی کوچک کنند تا بدین‌وسیله بتوانند به‌طور یک دستی با این فبلت کار کنند. دیگر ویژگی جذابی که لنوو برای تجربه‌ی کاربری راحت‌تر با این فبلت به کار برده، قابلیت «Double Tap to Wake» است. به‌وسیله‌ی این ویژگی می‌توانید با دو بار ضربه روی نمایشگر (زمانی که دستگاه قفل است) آن را روشن کنید. باید بگوییم که لنوو نهایت تلاش خود را برای سهولت استفاده‌ی کاربران با این فبلت انجام داده است.
اما لنوو از به کار بردن یک ویژگی بسیار مهم و کاربردی در این محصول که قرار است هم به‌عنوان گوشی و هم به‌عنوان تبلت ایفای نقش کند، غافل شده است. فب از قابلیت Multi-Users (چند کاربر) پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین نمی‌توانید این محصول را با خیال آسوده با دوستان خود به اشتراک گذارید.

دوربین

از لحاظ کیفیت دوربین، فبلت فب با فب پلاس هیچ تفاوتی ندارند. این فبلت به یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی به همراه یک فلش LED بر قاب پشتی و یک حسگر ۵ مگاپیکسلی بر قاب جلویی مجهز شده است. کیفیت دوربین‌های این فبلت هرگز شما را شگفت‌زده نخواهد کرد و عملکردی مشابه با دوربین تبلت‌های میان‌رده دارد. عکس‌های گرفته شده با این دستگاه در شرایط نوری مناسب، از جزییات قابل قبولی برخوردارند و رنگ‌ها زنده و طبیعی به نظر می‌رسند. اما با دقیق‌تر شدن در عکس‌های گرفته شده با این محصول متوجه مقداری نویز در تصاویر خواهید شد.

‌‌‌‌‌‌‌

جمع‌بندی

تلخ یا شیرین، حقیقتی است که باید آن را بپذیریم. فبلت‌ها به دلیل پیشرفت‌های زیادی که در زمینه‌ی طراحی و سخت‌افزار داشته‌اند، توانستند تا حد زیادی عرصه را روی تبلت‌های با اندازه‌ی کوچک تنگ کنند. در چند سال اخیر این محصولات به‌قدری پیشرفت کرده‌اند که بسیاری از کاربران داشتن یک فبلت را به داشتن یک گوشی در کنار یک تبلت ترجیح می‌دهند.

Lenovo Phab

لنوو با تبلت‌های سری فب، آن دسته از کاربرانی که قصد خرید یک فبلت باکیفیت و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه را دارند، هدف قرار داده است. «فب» جزو ارزان‌ترین فبلت‌های لنوو و حتی بازار است. این محصول با داشتن نمایشگر بزرگ و باکیفیت، بدنه‌ی خوش‌ساخت و پشتیبانی از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G انتخابی منطقی در بین تبلت‌های میان‌رده‌ی کوچک به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند که این تبلت سخت‌افزار متوسطی دارد و در محیط سیستم‌عامل آن کندی‌هایی به چشم می‌خورد.

از مهم‌ترین رقیبان این محصول در بازار می‌توان به تبلت هواوی مدیاپد X2 و ایسوس زن‌پد ۷ مدل Z370CG اشاره کرد. مدیاپد X2 در مقایسه با لنوو فب از بدنه‌ای خوش‌ساخت‌تر و سخت‌افزار قدرتمندتری برخوردار است و طبیعتا هزینه‌ی بیشتری روی دستتان برجای خواهد گذاشت. اما اگر بخواهید هزینه‌ی کمتری کنید و صاحب تبلت زیبا و جمع‌وجوری شوید، زن‌پد Z370CG گزینه‌ی بهتری برای‌تان خواهد بود.

Digi_Buy_Label5

‌‌‌‌‌‌    ‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar علي انصاري

    من تقریبا ۱ ماهه این فبلت رو دارم…کی گفته سخت افزارش ضعیفه؟؟….من خودم یه بازی با ۴ گیگابایت دیتا رو روش اجرا می کنم …نه داغ می کنه نه لگ میزنه…از لحاظ قیمت هم بسیار مناسبه… کیفیت دوربینش هم حرف نداره…

  2. Avatar علي رجبي

    من این تبلت رو یه هفته ای میشه از دیجی کالا گرفتم و نسبتا ازش راضیم.
    البته با توجه به توضیحاتی که دیجی داد، کاملا روشن شدم که این تبلت اصلا تبلت قوی ای نیس و ممکنه لگ داشته باشه.
    اما کندی هاش زیاد نیست و زیاد منو اذیت نمی کنه و مانع انجام کار م با اون نمیشه.
    ولی در مجموع به کسایی که قصد خرید این تبلت رو دارنند، پیشنهاد میکنم یه کم بیش تر رو پولشون بذارند و صاحب تبلت بهتر ی بشن.
    یا علی.

  3. Avatar مینو

    قیمتش خیلی زیاد و سخت افزارش خیلی ضعیفه.
    نمی دونم آدم باید به چیه این فبلت باید دل ببنده ؟

  4. Avatar رامين

    تو قسمت طراحی و ساخت گفتید بدنه یکپارچه دارد ، در حالی که اصلا یکپارچه نیست ، بدنه یکپارچه به بدنه ای گفته میشود که کل بدنه توی یک المان قرار بگیرد ، مثل سری A سامسونگ یا ایفون ۶ یا htc one ، ، اینو چجوری حساب میکنید میشه یکپارچه ، ؟؟؟

    در بقیه موارد نقد و بررسی شما کامل و دقیق بود ، ممنون از بررسی ،

  5. Avatar علي يزدي

    به نظرم خرید یه فبلت با صفحه نمایش کوچیک تر که مشخصات بهتری داره، منطقی تره.
    یا اگه خیلی دوست دارید تبلت بگیرید، مدیاپد X2 عالیه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه