نقد و بررسی هواوی آنر ۵X؛ فبلتی مرغوب با قیمت باورنکردنی

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
نقد و بررسی هواوی آنر 5X

آنر (Honor) زیر برندی از شرکت هواوی است که محصولات آن فقط از طریق فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد. هواوی با گوشی‌های آنر خود کاری کرده کارستان. شهرت هواوی برای تولید گوشی‌های با برند آنر به خاطر تعبیه‌ی سخت‌افزار بسیار خوب در بدنه‌ای خوش‌ساخت و باکیفیت است که در مجموع قیمت بسیار رقابتی برای آن به همراه داشته است. کاری که تقریبا انجام آن توسط شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ یا ال‌جی بعید به نظر می‌رسد. هواوی پس از تقریبا سه سال تولید گوشی‌های آنر به تجربه‌های خوب و زیادی دست ‌یافته است. این تجربیات زیاد سبب شده تا هواوی محصول بسیار ارزشمندی به نام آنر ۵X را تولید کند. آنر ۵X از یک جهت محصول بسیار بااهمیتی برای این شرکت چینی به‌حساب می‌آید. این دستگاه نخستین گوشی آنر است که به بازار کشور آمریکا راه پیدا می‌کند. شاید به خاطر همین باشد که هواوی این محصول فوق‌العاده خود را در نمایشگاه CES 2016 معرفی کرد.

آنر ۵X از آن جهت گوشی چشم‌گیری است که با وجود میان‌رده و اقتصادی بودنش، برخی مشخصات گوشی‌های بالارده را دارد. این محصول بدنه‌ای خوش‌ساخت فلزی دارد و به حسگر اثرانگشت بر قاب پشتی مجهز شده است. به غیر از این دو ویژگی فراتر از انتظار، این گوشی نمایشگر باکیفیت و شارژدهی خوبی دارد و باید آن را یک سر و گردن برتر از سایر گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار دانست. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق و جزئی به گوشی هواوی آنر ۵X داشته باشیم.

۰۸ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

طراحی و ساخت

به عقیده‌ی ما، آن چیزی که آنر ۵X را چند پله بالاتر از دیگر محصولات هم قیمت خود قرار می‌دهد، کیفیت ساخت بالای آن است. دیگر، استفاده از بدنه‌ی فلزی در اسمارت‌فون‌های سال ۲۰۱۶ اتفاق عجیب و هیجان‌انگیزی برای کاربران به‌حساب نمی‌آید. اما در یک صورت کاربران می‌توانند از استفاده‌ی این جنس بدنه در گوشی‌ها همچنان به وجد آیند. در صورتی که آن گوشی فلزی از قیمت پایینی برخوردار باشد. آنر ۵X هم دقیقا به خاطر همین موضوع گوشی هیجان‌انگیزی است. این گوشی دارای شاسی‌ای آلومینیومی است و ظاهری برس خورده دارد. همچنین هواوی برای خوش‌دست‌تر شدن این گوشی بزرگ، کمی قاب پشتی ۵X را به‌صورت منحنی طراحی کرده است. شاید بتوان به‌نوعی طراحی این گوشی را مشابه با گوشی میت ۸ هواوی دانست.

آنر ۵X گوشی تمام فلزی نیست. در قسمت بالایی و پایینی این گوشی دو نوار پلاستیکی بافت‌دار وجود دارد که برای آنتن دهی شبکه‌ی مخابراتی تعبیه شده است. اما به نظر ما مهم‌ترین عیب طراحی این گوشی، لنز برجسته‌ی دوربین آن است. به خاطر همین موضوع، در زمان‌هایی که گوشی را روی سطوح صاف قرار می‌دهید و می‌خواهید تایپ کنید، گوشی شروع به لرزش می‌کند.

۰۱ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

آنر ۵X جزو ارزان‌ترین گوشی‌های بازار است که به حسگر اثرانگشت مجهز شده است. این حسگر عملکرد قابل قبولی دارد و از سرعت و دقت کافی برخوردار است. اما نباید آن را با سریع‌ترین حسگر اثرانگشت‌های استفاده شده در گوشی‌ها مقایسه کرد. چراکه قیمت عامل تعیین‌کننده در مقایسه محصولات است. به دلیل موقعیتی که این حسگر دارد، اصلا نمی‌توان آنر ۵X را زمانی که روی میز قرار دارد با اثرانگشت آنلاک کرد.

حسگر اثرانگشت این گوشی دو ویژگی بسیار جذاب دارد. نخست اینکه می‌توان بدون روشن کردن نمایشگر، قفل دستگاه را با اثرانگشت باز کرد. دیگر ویژگی دوست‌داشتنی آن مربوط به قابلیت‌های نرم‌افزاری آن است. هواوی از چند ژست حرکتی برای این حسگر در نظر گرفته است. برای مثال می‌توان با سوایپ کردن از بالا به پایین روی این سنسور، نوار نوتیفیکیشن را پایین کشید و بالعکس. یا این که می‌توان با یک بار تپ کردن این سنسور، یک مرحله به عقب بازگشت (همان کارایی کلید بازگشت) و با نگه‌داشتن انگشت خود روی این حسگر، به صفحه‌ی هوم‌اسکرین رفت. البته ما در طول کار با ۵X با یک مشکل برخوردیم که ناخودآگاه بارها آن را تکرار می‌کردیم. زمانی که در حال کار با گوشی بودیم و هیچ قصدی برای رفتن به صفحه‌ی هوم نداشتیم، در اثر برخورد تصادفی انگشتمان به حسگر اثرانگشت، نه یک بار، بلکه چندین بار به صفحه‌ی هوم هدایت شدیم!

با توجه به اندازه‌ی بزرگی که ۵X دارد، نمی‌توان به وزن آن خرده گرفت و باید آن را مناسب دانست. این فبلت ۱۵۸ گرم وزن و ۸.۲ میلی‌متر ضخامت دارد.

نمایشگر

معمولا گوشی‌های اقتصادی از نمایشگرهای باکیفیتی برخوردار نیستند و نمی‌توان نمایشگر را جزو نقاط قوت آن‌ها برشمرد. اما داستان در مورد گوشی آنر ۵X کاملا متفاوت است. نمایشگر ۵.۵ اینچی این میان‌رده، دارای وضوح تصویر Full HD است و کیفیت بسیار خوبی دارد. استفاده از دقت تصویر ۱۰۸۰p در این گوشی وقتی برایتان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید نمایشگر گوشی اکسپریا Z5 کامپکت سونی که یک میان‌رده‌ی بسیار قوی است، دارای رزولوشن HD است.

۰۲ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

روشنایی این گوشی به حدی است که می‌توان حتی در محیط‌های بسیار روشن هم با آن کار کرد. اما ما پیشنهاد می‌دهیم در بیشتر اوقات از حسگر روشنایی خودکار استفاده کنید تا دستگاه وظیفه‌ی تنظیم روشنایی را انجام دهد. صفحه‌نمایش آنر ۵X دارای فناوری IPS است و کیفیت خوبی در زوایای دید مختلف دارد. نکته‌ی قابل‌تامل دیگری که در مورد نمایشگر این گوشی وجود دارد، حاشیه‌های اطراف آن است. از نظر ما وجود این حاشیه‌ها نه‌تنها یک عیب به‌حساب نمی‌آید، بلکه کمک می‌کند وقتی به صورت افقی در حال تماشا کردن فیلم با گوشی هستید، راحت‌تر دستگاه را در دست بگیرید و آن را کنترل کنید.

سخت‌افزار

یکی از بخش‌هایی که گوشی‌های میان‌رده با هم رقابت نزدیک و فشرده‌ای دارند، سخت‌افزار است. آنر ۵X قدرت سخت‌افزاری خود را از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۱۶ می‌گیرد و عملکردی مشابه با هم‌رده‌های خود دارد. اگر از دنبال کنندگان گوشی‌های هواوی باشید، به‌خوبی می‌دانید که هواوی بیشتر از چیپ‌ست‌های ساخت خود یعنی‌ های‌سیلیکون استفاده می‌کند. اما هواوی ترجیح داده این بار با شرکت کوالکام در تامین تراشه‌ی ۵X همکاری کند. علاوه بر این، دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A53 با سرعت ۱.۲ و ۱.۵ گیگاهرتز و رم دو گیگابایتی، این تراشه را همراهی می‌کند.

یکی از بهترین روش‌ها برای درک درست از قدرت سخت‌افزاری گوشی‌ها، نتایج آن‌ها در بنچ‌مارک‌ها است. آنر ۵X در نسخه‌ی ۶.۱.۴ آزمون AnTuTu امتیاز ۳۹۸۱۳ را کسب کرد و در جایگاهی مشابه با گوشی‌های میان‌رده‌ی دیگر مانند ذنفون ۲ لیزر قرار گرفت.

۰۳ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

آنر ۵X دارای ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است. اگر اهل نصب برنامه‌ها و بازی‌های زیاد در گوشی خود هستید، مطمئنا این مقدار حافظه برایتان کم خواهد بود و مجبور خواهید بود حافظه این گوشی را با کارت حافظه‌ی microSD ارتقا دهید. از دیگر قابلیت‌های این میان‌رده می‌توان به پشتیبانی از دو سیم‌کارت و شبکه‌های ۳G و ۴G اشاره کرد.

باتری

یکی از بزرگ‌ترین مزیت گوشی‌های بزرگ، باتری با ظرفیت زیاد آن‌ها است. هواوی آنر ۵X به‌عنوان یک فبلت ۵.۵ اینچی از باتری پرظرفیتی بهره می‌برد و می‌تواند با یک بار شارژ کامل و استفاده‌ی نرمال، حدود یک و نیم روز شارژ نگه دارد. واقعا این میزان شارژدهی برای این گوشی ارزان‌قیمت، فوق‌العاده است. در تست دیگر گرفته شده از این گوشی، باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن توانست تا شش ساعت و نیم به پخش ویدئو ممتد بپردازد که واقعا رضایت‌بخش است.

۰۹ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

سیستم‌عامل

در زمینه‌ی سیستم‌عامل، ما با نسخه‌ی آشنای اندروید لالی‌پاپ همراه با رابط‌کاربری Emotion UI روبرو هستیم. این رابط‌کاربری در تمام گوشی‌های هواوی و آنر به کار رفته که با ویژگی‌های خاصی همراه است. برای مثال منوی برنامه‌ها (App Drawer) در این گوشی‌ها وجود ندارد و همه‌چیز روی صفحه‌ی هوم اسکرین نصب می‌شود. همچنین این رابط‌کاربری نسبت به اندروید استوک (خالص) اختلاف بسیار زیادی دارد و بعضا کندی و تاخیر ‌قابل‌توجهی در آن به چشم می‌خورد. آنر ۵X مجهز به نسخه‌ی ۳.۱ از رابط‌کاربری EMUI است و هواوی تایید کرده که این میان رده به‌زودی آپدیت اندروید مارشملو (۶.۰) و رابط‌کاربری EMUI 4.0 را دریافت می‌کند. اما اختلاف زیاد رابط‌کاربری EMUI نسبت به اندروید خالص اصلا بی‌فایده نبوده و با ویژگی‌های نرم‌افزاری و شخصی‌سازی‌های زیادی همراه است.

۰۴ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

به دلیل نمایشگر بزرگ این گوشی، حالت One-Handed کمک می‌کند تا بتوانید حتی با استفاده‌ی یک دست با گوشی کار کنید. آنر ۵X به غیر از مرورگر کروم (Chrome) که تمام اندرویدی‌ها از آن بهره می‌برند، دارای یک مرورگر دیگر هم هست؛ مطمئنا یا از این اقدام هواوی خیلی خوشتان می‌آید یا اصلا با آن کنار نمی‌آیید. اما به جرات باید یکی از بهترین شخصی‌سازی‌ها در گوشی هواوی آنر ۵X را تنظیم دمای رنگ نمایشگر دانست. به‌وسیله‌ی این حالت می‌توان دمای رنگ‌ها را از گرم‌ترین تا سردترین حالت تغییر داد.

۰۵ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

دوربین

هواوی حسگرهای خوب و باکیفیتی را در آنر ۵X به کار برده است. اما آن چیزی که بیش از کیفیت خوب عکس‌ها در دوربین این گوشی جلب‌توجه می‌کند، قابلیت‌های نرم‌افزاری آن است. رابط‌کاربری دوربین آنر ۵X بسیار شبیه به رابط‌کاربری دوربین‌های آیفون است. شباهت بین این دو قسمت به‌قدری زیاد است که گویی هواوی لباس iOS بر تن برنامه‌ی دوربین این گوشی کرده. برنامه‌ی دوربین آنر ۵X در مدت‌زمان ۱.۲ ثانیه اجرا می‌شود که برای یک گوشی میان‌رده کاملا مناسب است. هواوی در آنر ۵X از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی برای دوربین پشتی و حسگر ۵ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده کرده است. عکس‌های گرفته شده با این گوشی در شرایط نوری مناسب، از جزئیات خوبی برخوردارند و رنگ‌ها طبیعی به نظر می‌رسند.

۰۶ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین اصلی این گوشی می‌توان به فیلم‌برداری باکیفیت Full HD، فیلم‌برداری اسلوموشن و تایم‌لپس اشاره کرد. به غیر از این ویژگی‌های مرسوم، هواوی از ویژگی جدیدی به نام Perfect Selfie برای دوربین دوم استفاده کرده است. با انتخاب این حالت، گوشی از چند زاویه‌ی مختلف از شما عکس می‌گیرد و با ترکیب کردن سه عکس گرفته شده، یک عکس نهایی و ویرایش شده به شما نشان می‌دهد. اما وقتی مزیت‌های دوربین این گوشی گفته می‌شود، باید عیب آن هم گفته شود. دوربین ۵X فوکوس سریع و خوبی ندارد و فیلم‌های اسلوموشن (Slow Motion) آن کیفیت جالب‌توجهی ندارند.

جمع‌بندی

چیزی که آنر ۵X را به گوشی بسیار ارزشمندی تبدیل کرده، قیمت وسوسه‌برانگیز آن نسبت به مشخصاتش است. نمایشگر ۵.۵ اینچی این گوشی، تقریبا از تمام گوشی‌های هم قیمتش، باکیفیت‌تر است و وضوح تصویر Full HD را ارائه می‌دهد. همچنین ۵X جزو معدود میان‌رده‌هایی در بازار است که بدنه‌ای فلزی دارد و دارای حسگر اثرانگشت است. همچنین این میان‌رده دارای دو شیارسیم‌کارت است و از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کنند.

۰۷ - نقد و بررسی هواوی آنر 5X

اما با وجود همه‌ی این خوبی‌ها، آنر ۵X گوشی پرفکت و بی‌عیبی نیست. مهم‌ترین نقطه‌ضعف آن مربوط به رابط‌کاربری سنگین، غیر بهینه و نه‌چندان زیبای آن است. از مهم‌ترین رقبای این گوشی چینی می‌توان به ایسوس ذنفون ۲ لیزر و سامسونگ گلکسی J5 اشاره کرد. اما در مجموع باید گفت که آنر ۵X نسبت به این دو گوشی به‌مراتب خوش‌ساخت‌تر، مرغوب‌تر و با امکانات‌تر است.

Pros

  • بدنه‌ی فلزی
  • حسگر اثرانگشت سریع
  • نمایشگر باکیفیت
  • شارژدهی خوب
  • قیمت مناسب

Cons

  • رابط‌کاربری سنگین و نه‌چندان زیبا

خرید محصول از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۰ دیدگاه
  1. Avatar سید جواد علوی

    گوشی بسیار عالی مدل پایین ولی ۵سال بدون هیچ مشکلی کار کرد فقط الان مشکل تخلیه باطری داره رو اینترنت راهنمایی میکنید باطریش قابل تعویض نیست الان امکانش هست ۱۴۰۰یا ویروس گرفته

  2. Avatar alireza

    سلام
    من این گوشی یک ماهه دارم گوشی خیلی خوبی
    کیفیف دوربینشم خوبه
    از OTG هم پشتیبانی میکند ولی باید چندتا کار انجام بدین که خیلی راحت و یکم خطریه
    تو نت یه سرچی بزنی دربارش پست زیاده
    من که خریدمش تو جعبه یه گارد ساده و لیبل هست
    هندزفریشم خوبه ولی مال من بعد از چند روز استفاده سمت راستی صداش کمتره از سمت چپی….

    1. Avatar ایمان

      سلام من این گوشی حدود سه ماه خریدم چند تا عیب داره : سنسور تنظیم نور خودکار دیر عمل میکنه تو روز دوم باتری روزی دوبار باید شارژ بشه یکبار نمیرسونه سوم بعضی مواقع یکم هنک میکنه چهارم پشتش فلزی هس که داغ میشه..

  3. Avatar امیر

    سلام
    من یک سال گوشی هانر ۵x خریدم با رم ۱۲۸گیگ حتی یک ثانیه هم هنگ نکرده خیلی ازش راضیم دمتون گرم راستی اندروید نسخه جدیدش نمیاد اندروید ۶دارما جدید جدید

  4. Avatar mky

    بعد از اپدیت به اندروید ۶ otg ساپورت میکنه؟

  5. Avatar فریده

    سلام .کسی میدونه ک این گوشی قابلیت اتصال به otg رو داره یا نه ؟

    1. Avatar هادی

      نه نداره

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه