نقد و بررسی HTC 10 از دیدگاه وب‌سایت The Verge

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

برخلاف تصور بیش‌تر افراد، صنعت گوشی‌های هوشمند یکی دو سال گذشته بسیار جالب بوده است. نه تنها گوشی‌های جدیدی با قابلیت‌های بالا عرضه شده و رقابت را سخت کرده‌اند، بلکه توانسته‌ایم تکنولوژی‌ها و ایده‌های جدیدی ببینیم که نحوه‌ی تعامل‌مان با گوشی‌ها را تغییر داده‌اند. لوازم جانبی جذاب گوشی‌ها را هم فراموش نکنیم که قابلیت‌های کامپیوترهای جیبی‌مان را بیش‌تر می‌کنند.

با این حال اگر گوشی‌ها امروزه به نظرتان خسته‌کننده شده‌اند، گوشی ۱۰ شرکت HTC هم احتمالا نظرتان را تغییر نخواهد داد. موضوع این نیست که ۱۰ گوشی بدی است، در واقع گوشی بسیار خوبی است، اما این گوشی ۷۰۰ دلاری تنها سعی کرده است تا گوشی خوبی باشد؛‌ از سوی دیگر، سایر گوشی‌های هوشمند سعی دارند تا چیزی فراتر از یک گوشی باشند.

ظاهر HTC 10 بد نیست، اما دیگر عادی شده و نمی‌تواند با سایر گوشی‌ها رقابت کند

HTC 10 هنوز هم وابسته به ایده‌هایی است که در One M7 معرفی شده بودند. این گوشی نتیجه‌ی چهار سال بهبود طراحی خوب و آلومینیومی M7 است. M7 گوشی خوبی بود و HTC 10 هم مطمئنا بهتر از تمام مدل‌های قبلی HTC است. به راحتی می‌توان گفت که ۱۰ بهترین گوشی است که HTC تا به حال ساخته.

با این حال سوالی باقی می‌ماند: آیا بهترین گوشی HTC بودن، به خودی خود کافی است؟ من معتقدم که نیست.

HTC-10---1

در سال ۲۰۱۳، بیش‌تر گوشی‌های اندرویدی ظاهری زشت داشتند و بدنه‌ی پلاستیکی آن‌ها هم حس خوبی به افراد القا نمی‌کند. اگر گوشی‌های آن زمان را مقابل یک آیفون قرار می‌دادید، به راحتی می‌توانستید متوجه شوید که کدام شرکت طراحی برای‌اش مهم است. شرکت HTC با M7 چشم‌ها را به سمت خودش برگرداند. بدنه‌ی آلومینیومی یک تکه، طراحی میمنیمالیستیک و ظاهر جذاب آن، M7 را به راحتی به زیباترین گوشی اندرویدی زمان خودش تبدیل کرده بود؛ طوری که خیلی‌ها از این گوشی تقلید کردند.

سه سال و چهار نسل به جلو بیایید و ۱۰ هنوز هم تفاوت زیادی با M7 ندارد. بدنه‌ی آلومینیومی یک تکه‌ی آن بسیار خوش‌ساخت است. به غیر از دو نوار آنتن و یک تکه‌ی کوچک بالای گوشی، HTC از پلاستیک در هیچ جای دیگر گوشی استفاده نکرده است. جلوی گوشی هم شیشه‌ای است که در بدنه‌ی فلزی آن ادغام شده. شرکت HTC می‌گوید که گوشی بسیار مقاوم است و از آزمایش‌های افتادن زیادی سربلند بیرون آمده، ما من خودم این ادعا را تست نکرده‌ام. با این حال، این گوشی مثل Galaxy S7 ضد آب نیست و نباید بگذارید تا خیس شود.

ظاهر HTC 10 بد نیست، اما دیگر عادی شده و نمی‌تواند با سایر گوشی‌ها رقابت کند. بدترین بخش طراحی، برآمدگی بزرگ پشت گوشی است که هر آنچه از وضعیت طراحی بد ۱۰ بخواهید به شما نشان می‌دهد.

تغییری که در طراحی ۱۰ می‌بینید، حذف دو اسپیکر جلویی گوشی است که تا به امروز در گوشی‌های این شرکت دیده می‌شد. به جای این اسپیکرها، HTC 10 یک اسپیکر در قسمت گوشی‌اش و یکی در پایین‌اش دارد. هر کدام از این اسپیکرها هم آمپلی‌فایرهای خودشان را دارد. خروجی صدای HTC 10 بلند و بسیار خوب است. واقعا نیازی به اسپیکرهای استریوی قبلی احساس نمی‌کنم و اسپیکرهای ۱۰ کاملا می‌تواند با دیگر گوشی‌های گران رقابت کند. حتی جک هدفون ۱۰ هم که به طور اعصاب خرد کنی بالای گوشی قرار گرفته، خروجی صدای بسیار خوبی به هدفون‌ها می‌دهد. یک اپ تنظیم هم در گوشی قرار داده شده که اجازه می‌دهد صدا را با توجه به گوش‌تان یا هدفونی که دارید تنظیم کنید؛ در نتیجه می‌توانید با آن کمبودها یا مشکلاتی که گوشی‌تان دارد را جبران کنید.

HTC-10---2

در زیر شیشه‌ی HTC 10 هم تمام سخت‌افزار و قابلیت‌های یک گوشی گران پیدا می‌شود. یک صفحه‌نمایش ۵٫۲ اینچی با وضوح Quad HD در گوشی وجود دارد که به اندازه‌ی کافی روشن و پرجزییات است؛ البته نه به اندازه‌ی صفحه‌ نمایش گوشی‌های سامسونگ. HTC 10 هم‌چنین یک حسگر اثرانگشت در پایین صفحه نمایش‌اش دارد که در کلید Home جای گرفته. کلیدهای دیگر مثل صدا، پاور و کلیدهای لمسی پایین صفحه نمایش هم طبق انتظارتان کار می‌کنند.

HTC 10 هنوز هم وابسته به ایده‌هایی است که در One M7 معرفی شده بودند.

سخت‌افزار داخلی HTC 10 برای کسانی که گوشی‌های بالارده‌ی امسال را دیده باشند، بسیار آشنا خواهد بود. چیپ‌ست اسنپ‌دراگون ۸۲۰ و چهار گیگابایت رم این گوشی این اطمینان را برای‌تان حاصل می‌کنند تا گوشی سریع کار کند. این گوشی هم‌چنین ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد که می‌توان آن را با استفاده از یک کارت حافظه‌ی میکرو SD گسترش داد. HTC 10 گوشی بسیار سریعی است؛ اپ‌ها به سرعت باز می‌شوند و تا به حال نتوانسته‌ام کاری کنم تا سرعت گوشی پایین بیاید. HTC می‌گوید که روی سخت‌افزار و نرم‌افزار کار کرده تا بازخورد صفحه‌نمایش و سرعت گوشی را بهبود بخشد و اگر بخواهم به تجربه‌ی خودم رجوع کنم، می‌توانم بگویم که تلاش‌شان نتیجه داده است.

HTC هم‌چنین می‌گوید که روی عمر باتری ۱۰ کار کرده است و من به راحتی می‌توانم یک روز با گوشی به‌طور سنگینی کار کنم. HTC 10 قابلیت شارژ بی‌سیم ندارد، اما باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی که دارد می‌تواند توسط پورت USB Type-C این گوشی به سرعت پر شود. شرکت HTC می‌گوید که می‌توان دو روز بدون شارژ کردن از HTC 10 استفاده کرد؛ این ادعا هم ممکن است اگر زیاد از گوشی استفاده نکنید، درست باشد، اما مطمئنا برای من جواب نمی دهد. با این حال، من از اینکه HTC 10 می‌تواند یک روز کار سنگین را بدون شارژ دوام بیاورد، راضی هستم.

HTC-10---3

دوربین ۱۰ هم کم و بیش آشنا می‌زند. دقت این دوربین ۱۲ مگاپیسکل است و فوکس لیزری خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال دارد. دیافراگم لنز این دوربین هم f/1.8 است. دوربین HTC 10 می‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد و سریع‌ترین و بهترین دوربینی است که HTC تا به حال در گوشی‌های‌اش استفاده کرده است. متاسفانه، با اینکه مشخصات این دوربین با گوشی‌های بسیاری یکسان است، اما سرعت بالای دوربین Galaxy S7 را ندارد و تصاویر را هم با رنگ سفید زیادی ثبت می کند؛‌ در نتیجه جزییات و سایه‌ها در عکس‌ها از بین می‌روند. اگر بخواهیم آن را با دوربین بسیار بد M9 مقایسه کنیم، به راحتی می‌توانیم بگوییم که دوربین ۱۰ دنیایی از پیشرفت است، اما هنوز هم بین بهترین دوربین‌های موبایل جای نمی‌گیرد. با توجه به قیمتی که HTC می‌خواهد برای ۱۰ پیاده‌تان کند، باید انتظار دوربین بهتری داشته باشید.

دوربین جلو هم برای اولین بار در گوشی‌های هوشمند، لرزش‌گیر اپتیکال دارد. این دوربین هم، که برای خیلی‌ها از دوربین پشتی مهم‌تر است، سلفی‌هایی پرجزییات می‌گیرد و ویدیوهای‌اش هم در نور کم، بسیار خوب هستند.

باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی HTC 10 می‌تواند توسط پورت USB Type-C این گوشی به سرعت پر شود.

به نظرم جذاب‌ترین بخش HTC 10، نرم‌افزار آن است. در حالی که گوشی‌های قبلی HTC پر از اپ‌های تکراری بودند و رابط کاربری‌شان هم بسیار بد طراحی شده بود، HTC 10 فقط یک مرورگر، یک اپ تقویم یا یک اپ موسیقی دارد. بیشتر این اپ‌ها هم به جای اینکه برای HTC باشند، اپ‌های گوگل هستند. HTC تلاش کرده است اپ‌های خودش را هم بر اساس برنامه‌هایی که گوگل ارایه داده، طراحی کند.

شخصی‌سازی رابط کاربری HTC 10 به قدری کم شده که می‌توان گفت تفاوتی با اندرویدی که روی گوشی‌های نکسوس است، ندارد. این رابط کاربری در ظاهر جذاب و کار با آن هم بسیار ساده است؛ طوری که اگر نکسوس دارید و می‌خواهید HTC 10 بخرید، زیاد اذیت نخواهید شد.

HTC-10---4

HTC توانسته است تجربه‌ی کاربری با HTC 10 را در مقایسه با بیشتر گوشی‌های اندرویدی، یکپارچه‌تر بسازد. اینکه HTC راهکارهای گوگل برای ساخت رابط کاربری‌اش را رعایت کرده، کاری می‌کند تا احساس نکنم از مشغول استفاده از سیستم عاملی هستم که دو تیم مختلف آن را طراحی کرده‌اند. با توجه به برای استفاده از بیشتر قابلیت‌های گوشی، تنها یک اپ وجود دارد، دیگر مجبور نیستم تا به هنگام تنظیم گوشی، از بین چند گزینه، یکی را انتخاب کنم.

متاسفانه این تجربه روی مدل‌هایی که توسط اپراتورها عرضه می‌شوند، به این خوبی نخواهند بود. گوشی که من آزمایش کردم، مدل آنلاک شده‌ای است که HTC خودش آن را می‌فروشد، اما اگر دست Verizon، Sprint یا T-Mobile به گوشی بخورد، آن قدر آن را با اپ‌ها و نرم‌افزارهای خودشان پر می‌کنند که تمام تلاشی که HTC کرده از بین خواهد رفت.

HTC 10 بهترین گوشی است که HTC تا به حال ساخته.

اگر می‌خواهید رابط کاربری HTC 10 را شخصی‌سازی کنید، قابلیتی در گوشی وجود دارد که می‌گذارد در هر جای صفحه، آیکون یا ویجت‌های‌تان را قرار دهید؛ یعنی قراردادن آیکون‌های مختلف به چارچوبی وابسته نیست. این قابلیت با اینکه جذاب است، اما به هنگام استفاده‌ی درست از گوشی، آن قدر هم به کار نمی‌آید.

قابلیت‌های نرم‌افزاری HTC 10 به کنار، هنوز هم نمی‌توانم برای این گوشی هیجان زده باشم. با این حال، جای زیادی هم برای اشکال گرفتن وجود ندارد:‌ گوشی سرعت بالایی دارد، خوش‌ساخت است و تمام کارهایی که از یک گوشی انتظار دارید را برای‌تان انجام می‌دهد. HTC 10 دوربین خوبی دارد، باتری‌اش یک روز دوام می‌آورد و از نظر نرم‌افزاری هم پس از گوشی‌های نکسوس گوگل قرار می‌گیرد.

HTC-10---5

مشکل HTC این جا است که در حال حاضر گوشی‌های بسیار زیادی در بازار هستند که سرعت بالایی دارند، دوربین‌شان خوب است، باتری‌شان دوام می‌آورد و سیستم عاملی جذاب دارند. برای اینکه در این بازار رقابتی باقی ماند، انجام این کارهای پایه‌ای تنها کافی نیست. گوشی‌هایی هستند که با لوازم جانبی‌شان، به قابلیت‌های گوشی می‌افزایند (مثل سامسونگ)، یا اینکه قیمتی چند صد دلار پایین‌تر دارند (نکسوس ۶P)، اما باز هم سرعت، باتری و دوربین خوبی ارایه می‌دهند.

HTC با ساخت ۱۰، کاری را انجام داده که در آن مهارت دارد: ساختن یک اسمارت‌فون خوب که نیازهای‌تان از یک گوشی را برطرف می‌کند. باز هم می‌گویم، HTC 10 بهترین گوشی است که HTC تا به حال ساخته.

HTC را برای ساخت گوشی‌ای که می‌تواند بین دیگر گوشی‌های هوشمند بالارده رقابت کند، تحسین می‌کنیم. با این حال، پول‌تان را به شرکت دیگری بدهید؛ چون می‌توانید با همین مقدار هزینه کردن، یک آیفون، گلکسی، یا نکسوس بخرید.

Verge_HTC_10

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۰ دیدگاه
  1. Avatar Omid

    با عرض سلام فقط میخوام یکت تشکر خالصانه بکنم از مردم خوب و واقع بینمون که یک نقد الکی و نا عادلانه نتونست نظرشون رو در باره HTC عوض کنه.
    اما داشتم به یک چیزی فجر میکردم به این که چرا فروش گوش های HTC اومده پایین!
    فکر میکنم دلیل اصلیش این نقد های اشتباه از یک گوشی باشه که حساب از مردم این نقد هارو میبینن و تاثیر به شدت منبع در انتخابشون میذاره
    من خودم سه ماه پیش که میخواستم گوشیم رو عوض کنم یکی از گزینه های من HTC 10 بود ولی باز با خواندن این جور نقد های اشتباه باز هم روی من تاثیر نداشت به دلیل این که میدونستم کار HTC درسته و خداروشکر که اشتباه هم نکردم و از استفاده حدود دو ماه از این گوشی بسیار راضی هستم فکر میکنم یک گوشی خوب گوشی هست که همه چیزش کامل باشه گرفته از اسپیکر های عالی،بدنه به شدت با کیفیت و مقاوم ، طراحی عالی،سخت افزار قدرتمند،کیفیت بالای صفحه نمایش Quad HD،سرعت عملکرد به شدت بالای حسگر اثر انگشت،رابط کاربری بسیار عالی و روان و همچنین عملکرد بسیار خوب دوربین گوشی و… که باعث میشه ۱۰ یک گوشی بسیار بی نقصی باشه .

  2. Avatar amir

    سلام ببخشید من می خواستم گوشی بخرم و بین گوشی های moto z و htc 10 نمی دونم که کدام رو بخرم moto z مثل htc مدیریت رمش خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا دیلیلاتون هم بگید
    و اینکه منصفانه نظر بدید واز رو علاقه به برند نباشه
    ممنون

  3. Avatar رضا

    من یک اچ تی سی اینکردیبل اس دارم از سال ۲۰۱۱. فوق العاده است. هنوز پس از پنج سال مثل روز اول کار میکند. این برند از لحاظ دوام و کیفیت ساخت بسیار عالی است.

  4. Avatar سعید

    من نزدیک ۶ سال هستش htc 7 mozart دارم تا امروز که باهاش کار میکنم خیلی روان داره کار میکنه از لحاظ مقاومت بدنه هم اینو بگم توی راه پله از طبقه ۴ از دستم رها شد تا طبقه ۱ اومد الانم خیلی خوب کار میکنه همه عالم هم اینو میدونن هرجور نقدی هم بکنن چه مغرضانه یا خوب گوشی های htc خیلی کیفیت ساخت بالای دارن در کل بلد نیستن گنجشک رو جای قناری بفروشن( که در دنیای امروزی این یک ایراد محسوب میشه براش ). به هر حال گوشی یک وسیله سلیقه ی هستش هرکس با توجه به سلیقش اقدام به خریدش میکنه هرچقد هم بد چیزی رو بگن طرف بخواد بخره میخره….

  5. Avatar رضا

    حداقل کسایی که نظریه کارشناسی میزارن فقط به اعداد و ارقام و تبلیغات بی جا اکتفا نکنن ، لااقل مدت کوتاهی تست کنن بعد نظر بدن ، باور کنید اگه بخواید به امکانات فقط اکتفا کنید و رو کاغذ توجه کنید هنوز هیچ گوشیی رکورد ان ای سی رو نزده، اقای کارشناس خواهشن یه چند وقتی اچ تی سی ۱۰رو تو دستت بگیر تا بدونی چه قضاوت نا عادلانه ای کردی، البته اگر مغزت در حد کارشناسی باشه …ضمنا یه ضرب المثل میگه عده نادانان زیاد و عده دانایان کمند زیرا به همین سبب است که دانایان به دست نادانان کشته میشوند ،باور کنید من تو ۶ ماه گذشته ۳ تا پرچمدار برندای مختلف رو داشتم و از رو باد شکم نظر نمیدم ضمنا بابت قضاوت نا عادلانه دوستان که باعث شد تند جواب بدم عذر میخوام!

  6. Avatar محسن ابوالفتحی

    با تشکر از نقدتون ولی باید بگم اچ تی سی ۱۰ واقعا گوشیه بی نقصیه من خودم چند روز پیش خریدم برای من دوام و استحکام گوشی خیلی مهمتر از ضد آب بودنشه به نظرم گوشیها بیشتر از اینکه از دستت تو استکان چای یا پارچ آب بیفته رو زمین می افته اونوقت سامسونگ با بدنه شیشه ای و اچ تی سی با بدنه فلزی فرقشون معلوم میشه.با تمام احترامی که برای نویسنده این مقاله دارم ولی کاملا مشخصه نقد مغرضانه بوده. نکته دیگه اینکه واقعا از یک گوشی چه انتظاری میشه داشت? اچ تی سی ۱۰ همه چیزش فراتر از انتظاره فقط پشتک نمیزنه. ممنون

  7. Avatar Iman

    همیشه پیکان انتقادات به سمت بهترین هاست و این کمپانی لوکس با تولیدات اخیر خود این ادعا را اثبات کرده

  8. Avatar earn1sec

    حداقل ایفون رو پیشنهاد نمیکردید!
    حتی اخرین سری ایفون واقعا از رده خارج شده …

  9. Avatar علی

    یکی از مهم ترین تجربیات من در دنیای موبایل اینه که هیچ وقت یه برند یک دفعه متحول نمیشه و مثلا از اخر بیاد صدر برند ها من از نزدیکه ام۹ و اس۶ رو مقایسه کردم و خیلی با هم اختلاف داشتن شک نکنید نمیشه یک باره اچ تی سی بیاد و بهترین بشه

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه