نقد و بررسی دوربین ورزشی GoPro Hero4 Black

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه
نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

اگر بخواهیم در مورد دوربین‌های ورزشی صحبت کنیم بهتر است سر صحبت را اینگونه باز کنیم: همان‌طور که آیپد اپل با آمدن‌اش توانست مفهوم تبلت را به صورت جدیدی معرفی و این دستگاه را همه‌گیر کند، دوربین‌های گوپرو هم کار مشابهی را در مورد دوربین‌های ورزشی (Action Camera) انجام دادند. رابطه‌ی بین دوربین ورزشی و گوپرو مشابه رابطه‌ی مرغ و تخم مرغ است؛ کسی نمی‌داند کدام یک زودتر پا به هستی گذاشته‌اند. دوربین GoPro Hero4 Black از محصولات به شدت خوب گوپرو است که با وجود ابعاد کوچکش می‌تواند با حداکثر رزولوشن ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. فیلمبرداری خوب در کنار قابلیت‌هایی که در کمتر محصول این‌چنینی یافت می‌شود به عنوان یک برگ برنده‌ برای دوربین Hero4 Black، نامش را بر سر زبان‌ها انداخته است.

طراحی گوپرو Hero4 Black

بدنه‌ی Hero4 Black تقریبا هیچ فرقی با +Hero3 و Hero3 ندارد و مدل جدید در همان بدنه و با مشخصاتی بهتر ارایه شده است. رنگ هم تغییری نکرده و همان نسبت حداقلی نقره‌ای در قسمت جلویی و حداکثری مشکی در باقی نقاط بدنه به قوت خود باقی مانده‌اند. سه دکمه روی بدنه‌ی دوربین وجود دارد که دکمه‌ی پاور در جلوی بدنه، کلید شاتر در قسمت بالایی و دکمه‌ی تنظیمات در قسمت کناریِ سمت راست دوربین قرار گرفته‌اند. خود دوربین به تنهایی ضدآب نیست و تنها در صورتی که درون قاب شیشه‌ای همراه قرار بگیرد می‌تواند زیر آب برود. در این حالت می‌توان دوربین را تا ۱۳۰ متر زیر آب برد.

۰۱ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

لنز دوربین از بدنه بیرون زده و فریمی مشکی، دورتادور قالب دایره‌ای لنز را پوشانده است. لنز دوربین یک لنز یک پرایم است که توانایی پوشش‌دهی میدان دید (FOV) گسترده‌ای را دارد. در قسمت پشتی دوربین هیچ نمایشگری قرار ندارد؛ البته می‌توانید خودتان یک نمایشگر جداگانه که تولید خود گوپرو است را تهیه کنید؛ نمایشگری که LCD Touch BacPac نام دارد و با یک کانکتور ساده روی دوربین قرار می‌گیرد. البته در مدل دیگری که Hero4 Silver نام دارد روی دوربین نمایشگر هم کار گذاشته شده‌است. با وجود اپلیکیشن خوبی که برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS طراحی شده، نبود نمایشگر در دوربین به وسیله‌ی نمایشگر موبایل جبران می‌شود. از درون اپلیکیشن می‌توان تصویر دوربین را به صورت زنده دید، پیش از شروع شدن فیلمبرداری مشاهده کرد که چه قابی از تصویر در حال فیلمبرداری است و تنظیمات عکاسی و فیلمبرداری را تغییر داد.

۰۲ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

نمایشگر LCD تک‌رنگی روی پنل جلویی وجود دارد که در عین کوچکی طوری برنامه‌ریزی شده تا منوهای گوناگونی را نمایش دهد. استفاده از نمایشگر و دکمه‌ها کمی مشکل است، اما با ترکیب دکمه‌ها و نمایشگر می‌توانید تمام ویژگی‌های دوربین را کنترل کنید. همین حقیقت که قرار است تنها با سه دکمه، تمام ویژگی‌های حرفه‌ای دوربین را کنترل کنید باعث می‌شود کاربرد کلیدها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. حتی آن‌هایی که مدت‌ها دوربین گوپرو داشته‌اند هم ممکن است فراموش کنند با کدام کلید باید بین منوها جابجا شد و کدام یک آن منو را انتخاب می‌کند و تغییر می‌دهد. کنار نمایشگر دو LED خطی کار شده که اولی به رنگ آبی است و دومی قرمز. LED آبی نشان‌دهنده‌ی وصل بودن حالت کنترل بی‌سیم (اپلیکیشن یا ریموت) است و LED قرمز فعال بودن دوربین را نشان می‌دهد: مثلا با هر شات عکس، یک بار چشمک می‌زند یا در هنگام فیلمبرداری با چشمک‌زدن اعلام وجود می‌کند.

کنار بدنه‌ی دوربین، درپوشی وجود دارد که پورت‌های ارتباطی دوربین را می‌پوشاند. درپوش پورت‌ها یک تکه‌ی پلاستیکی ساده است که به هیچ جایی بند نیست و به این دلیل که برای شارژ باتری دوربین لازم است این درپوش باز شود، احتمال فراموش کردن آن پس از شارژ خیلی زیاد است. زیر درپوش دوربین یک شیار کارت حافظه‌ی micro SD، یک پورت mini USB و یک micro HDMI وجود دارد. پورت HDMI برای انتقال تصویر به تلویزیون و … است و پورت mini USB برای شارژ باتری دوربین، انتقال فایل‌ها به کامپیوتر یا اتصال میکروفون خارجی (به کمک یک تبدیل مجزا) استفاده می‌شود.

کارایی

۰۳ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

Hero4 Black دارای قابلیت بی‌سیم داخلی است و به کاربرش اجازه می‌دهد با استفاده از یک ریموت کنترل (تهیه به صورت جداگانه) یا اسمارت‌فون آن‌را کنترل کند. وصل کردن دوربین به موبایل به سادگی تمام انجام می‌شود؛ کافی است بلوتوث و Wi-Fi موبایل‌تان را روشن ‌کنید و سیستم بی‌سیم دوربین را هم در حالت روشن قرار ‌دهید. حال اگر در موبایل‌تان شبکه‌های وای‌فای را جستجو ‌کنید، شبکه‌ی Wi-Fi Direct ایجاد شده توسط دوربین را پیدا می‌کنید و می‌توانید به آن وصل می‌شوید. با وصل شدن حالت بی‌سیم، یک چراغ LED در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر جلویی دوربین شروع به چشمک‌زن می‌کند. در این حالت حتی اگر دوربین را خاموش هم کنید قابلیت بی‌سیم آن خاموش نمی‌شود و روشن بودنش به وسیله‌ی یک چراغ آبی چشمک‌زن به اطلاع می‌رسد. روشن ماندن بی‌سیم دوربین برای این است که ارتباط بین دوربین و موبایل حفظ شود و بتوان حتی از حالت خاموش هم دوربین را به وسیله‌ی اپلیکیشن موبایل روشن و کنترل کرد. هنگام فیلمبرداری از طریق اپلیکیشن می‌توانید از قابلیتی با نام HiLight Tag استفاده کنید. این قابلیت اجازه می‌دهد تا حین فیلمبرداری، لحظات مهم را علامت‌گذاری کنید تا هنگام تماشای فیلم‌ها بتوانید به سرعت لحظه‌ی موردنظرتان را پیدا کنید.

۰۴ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

۰۵ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

اما Hero4 Black در زمینه‌ی شارژدهی آن‌قدرها موفق عمل نمی‌کند و در حالت فیلمبرداری ۴K با وای‌فای خاموش، چیزی بین یک ساعت تا یک ساعت و ده دقیقه دوام می‌آورد. اگر بخواهید باتری کمی بیشتر دوام بیاورد می‌توانید رزولوشن فیلمبرداری را کاهش دهید و مثلا در حالت ۷۲۰p فیلم بگیرید؛ اما در این شرایط هم شارژدهی باتری نهایتا به دو ساعت خواهد رسید. در نظر داشته‌باشید که وقتی بهای یک دوربین ۴K را پرداخته‌اید منطقی نیست که در رزولوشن پایین‌تری فیلمبرداری کنید و مشکل شارژدهی باتری را هم می‌توانید با تهیه‌ی باتری یدکی جبران کنید. هر کدام از این باتری‌ها صد و چند ده هزار تومان قیمت دارند و می‌توانید به هر تعداد که مایلید باتری یدکی بخرید تا هرگز با مشکل کمبود شارژ مواجه نشوید. تنها نکته‌ی منفی در مورد باتریِ دوربین این است که طراحی متفاوتی نسبت به باتری Hero3+ دارد و کسانی که باتری‌های یدک را برای گوپروی قبلی‌شان تهیه کرده‌اند، حالا مجبور هستند دوباره این‌کار را برای دوربین به روز شده‌شان انجام دهند.

کیفیت‌های فیلمبرداری

Hero4 Black می‌تواند ویدئوهای ۴K ضبط کند. برای ضبط ویدئو در این رزولوشن می‌توانید یکی از سه سرعت ۳۰، ۲۵ و ۲۴ فریم بر ثانیه را انتخاب کنید. حیف که قهرمانِ چهارمِ مشکی ما نمی‌تواند در سرعت ۶۰ فریم فیلمبرداری کند و حتما فیلمبرداران ورزشی از بابت نبود چنین سرعتی در این دوربین حسرت خواهند خورد. در رزولوشن ۴K دو حالت میدان دید عریض (Wide) و SuperView وجود دارد. در حالت SuperView با استفاده از قسمت‌های پایینی و بالایی سنسور ۴:۳ و در نهایت تبدیل آن به تصویر ۱۶:۹ تصویری به دست می‌آید که کُروی‌تر از حالت معمولی است و کاملا حس یک لنز چشم ماهی (Fish Eye) را القا می‌کند. رزولوشن دیگری توسط دوربین پشتیبانی می‌شود که ۲.۷K است. این ابعاد از رزولوشن ۱۰۸۰p باکیفیت‌تر است و در مقایسه با کیفیت ۴K به توان پردازشی کمتری در زمان پخش نیاز دارد. اگر نبود سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۴K اذیت‌تان می‌کند، می‌توانید در این رزولوشن (که کیفیت‌اش کمی پایین‌تر از ۴K است) با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم بگیرید. رزولوشن در دسترس بعدی ۱۴۴۰p است که تصویری بسیار عریض ذخیره می‌کند. برتری این حالت در فعال بودن سرعت ۸۰ فریم بر ثانیه در آن است. اگر هم این سرعت برایتان هیجان انگیز نیست، می‌توانید کلا بی‌خیال این رزولوشن شوید.

۰۶ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

در رزولوشن‌های رایجی مثل ۷۲۰p و ۱۰۸۰p می‌توانید با حداکثر سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم بگیرید که برای طرفداران ویدئوهای اسلوموشن خوشحال‌‌کننده خواهد بود. یک حالت دیگر با دقت ۹۶۰p وجود دارد که به نوعی بینابین است و با وجود رزلوشن‌های ۷۲۰p و ۱۰۸۰p انتخاب آن اصلا منطقی نخواهد بود. البته در رزولوشن ۷۲۰p تا سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه هم می‌توانید فیلم بگیرید؛ اما تنها به این شرط که میدان دید را در حالت باریک (N) قرار دهید. حالت ۷۲۰p دارای سه میدان دید باریک، متوسط و عریض است. در حالت باریک زاویه‌ی ۹۰ درجه پوشش داده می‌شود.

کیفیت ویدئو

با Hero4 Black می‌توان در حالت‌های مختلفی فیلمبرداری کرد، اما کیفیت‌ها این ویدئوها چطور است؟ اگر در حالت فوق عریض (Ultra Wide) کار می‌کنید، خود را آماده کنید تا هر آن‌چه هست و نیست را در ویدئو ببینید! در این حالت دوربین تا ۱۷۰ درجه میدان دید را پوشش می‌دهد و تصویری کروی مشابه آنچه در دوربین‌های فول‌فریم دارای لنز Fish Eye به دست می‌آید را ارایه می‌کند. در حالت مدیوم (Medium) این میدان دید ۱۲۷ درجه خواهد بود که هنوز خیلی زیاد است و در محدوده‌ی فوق عریض‌ها قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید از دوربین حداکثر استفاده را ببرید و تا نهایت توان از آن کار بکشید به سراغ حالت ProTune بروید. در حالت ProTune که برای حرفه‌ای‌ها طراحی شده، می‌توان میزان ISO و شارپنس و شفافیت تصویر و تراز سفیدی و نوردهی را به صورت دستی تعیین کرد؛ به این ترتیب ProTune در واقع حالت Manual دوربین است. فرقی نمی‌کند در کدام رزولوشن مشغول فیلبمرداری هستید؛ حجم فایل که با ۴ گیگابایت رسید، خود دوربین فایل را می‌بندد و فایل جدیدی ایجاد می‌کند و ادامه‌ی فیلم روی این فایل ضبط می‌شود. این کار به محدودیت سخت‌افزار دوربین مربوط نیست و به فایل سیستم FAT32 که معمولا در کارت‌های حافظه استفاده می‌شود برمی‌گردد. در FAT32 حداکثر می‌توان فایل‌های ۴ گیگابایتی را انتقال داد و دوربین با آگاهی از این قضیه سعی در مدیریت این نقیصه کرده‌است. فایل‌های تکه تکه را می‌توان به سادگی با نرم‌افزارهای ویرایش فیلم به هم چسباند. خود گوپرو هم نرم‌افزاری با کاربری ساده برای این منظور طراحی کرده‌است تا ادیت‌کردن ویدئوهای دوربین به سادگی هر چه تمام انجام شود.

۰۷ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

کیفیت ۴K دوربین بسیار شفاف است و هر فریم آن یک تصویر ۸ مگاپیکسلی است. کیفیت ۴K دوربین حسابی راضی‌تان می‌کند، اما این نکته که Hero4 Black لرزشگیر اپتیکال (OIS) ندارد به شدت ناراحت‌کننده است. واقعا حیف که چنین دوربینی نمی‌تواند لرزش‌های حرکتی را خنثی کند و ویدئویی نرم و روان تحویل بدهد. نبود OIS تنها در مواقعی که تکان‌‌های خیلی شدیدی به دوربین وارد شود به چشم می‌آید و در مواقعی همچون دوچرخه‌سواری و قایق‌رانی آن‌قدرها متوجه این ضعف نمی‌شوید. عکس‌هایی که توسط Hero4 Black گرفته می‌شوند ۱۲ مگاپیکسلی هستند و از لحاظ کیفی، با هر فریمِ یک ویدئوی ۴K برابری می‌کنند. هر شات عکس مشابه ضبط کردن فریم‌های فیلم تهیه می‌شود؛ با این تفاوت که در عکاسی از قسمت‌های بالا و پایین سنسور هم استفاده می‌شود تا عکسی با نسبت ۴:۳ تولید شود. کیفیت عکس‌ها خوب است و قابل استفاده هستند؛ اما باید در نظر داشت که این دوربین ذاتا برای فیلمبرداری ساخته شده و نباید انتظارهای زیادی در زمینه‌ی عکاسی از آن داشت. این دوربین همچنین یک حالت Burst برای عکاسی دارد و می‌تواند تا ۳۰ شات عکس را به صورت پی‌در‌پی شکار کند. Hero4 Black حالتی برای Time lapse هم دارد که تنها با تنظیم‌کردن زمان بین شات‌ها شروع به کار می‌کند و در انتهای کار ویدئویی با حداکثر رزولوشن ۴K ذخیره می‌کند. در این حالت می‌توانید زمان بین شات‌ها را از ۰.۵ ثانیه تا ۶۰ ثانیه تنظیم کنید تا دوربین به صورت خودکار باقی کارها را خودش انجام دهد.

۰۸ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

اقلام همراه و لوازم جانبی

پس از خرید دوربین گوپرو تازه متوجه می‌شوید برای استفاده از دوربین به آن شکلی که دوست دارید باید کلی قطعات جانبی بخرید. شمار قطعات جانبی که برای دوربین‌های گوپرو عرضه می‌شود سر به فلک می‌زند. بخشی از این تنوع بالای لوازم جانبی توسط خود گوپرو و بخشی دیگر توسط تولیدکنندگان خارجی تامین می‌شوند. با وجود تعداد بالای قطعات جانبی که شامل انواع و اقسام ماونت‌ها و تبدیل‌ها می‌شوند، محال است بخواهید Hero4 Black را روی سطح خاصی قرار دهید و در این کار شکست بخورید! تنها نکته‌ی منفی این است که دوریبن به خودی خود نمی‌تواند روی سه‌پایه نصب شود و جای پیچ سه‌پایه برایش در نظر گرفته نشده؛ یعنی حتی برای این کار ساده هم باید یک تبدیل خاص تهیه کنید.

۰۹ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

۱۰ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

قاب ضدآبی که همراه با دوربین ارایه می‌شود عینا مشابه قاب +Hero3 است و به خوبی دوربین را در بر می‌گیرد. قاب از پلاستیک شفاف ساخته شده‌است و یک گیره‌ی محکم، درپوش را به روی دوربین می‌بندد تا هیچ قطره آبی جرات نکند به درون قاب سرازیر شود. درِ پشتی این قاب شیشه‌ای قابل جداشدن است و می‌توانید در دومی که درون جعبه وجود دارد را روی آن سوار کنید. در دوم فاقد صفحه‌ی پشتی است (در قسمت پشتی آن دریچه‌ای مستطیلی ایجاد شده‌است) که کمک می‌کند در سرعت‌های پایین، صدای بهتری توسط میکروفون مونوی دوربین ضبط شود. انتظار صدای خارق‌العاده‌ای از میکرفون دوربین نداشته‌باشید و اگر به دنبال ضبط صدایی بهتر هستید می‌توانید یک تبدیل مجزا تهیه کنید تا امکان استفاده از میکروفون‌های حرفه‌ای فراهم شود.

درون بسته‌بندی دوربین، دو ماونت چسبنده وجود دارد که یکی تخت است و دیگری کمی انحنا دارد. این ماونت‌ها برای چسباندن دوربین روی کلاه کاسکت یا بدنه‌ی ماشین، جت اسکی و … استفاده می‌شوند. پس از پیچ شدن قاب ضدآب به ماونت می‌توانید دوربین را به هر سطحی بچسبانید. متاسفانه گوپرو ریموت کنترل را از قطعات همراه Hero4 Black حذف کرده و مشتری مجبور است در صورت نیاز، آن‌را هم جداگانه تهیه کند.

جمع‌بندی

دوربین GoPro Hero4 Black در ابعادی کوچک، کیفیت تصویری را ارایه می‌دهد که باور کردن‌اش اگر محال نباشد به شدت سخت است. Hero4 Black بهترین دوربینی است که در سایز به این کوچکی می‌تواند ویدئوهای ۴K و اسلوموشن بگیرد و دل و دین فیلمبردارهای ورزشی را ببرد. همین که بدانید با این هزینه و در این ابعاد دوربینی خواهید داشت که می‌تواند ویدئوی ۴K با دقت بالا ضبط کند هیجان‌انگیز است. قابلیت‌های خوبی مثل وای‌فای و بلوتوث داخلی و امکان کنترل کامل در حالت ProTune از آن یک دوربین فوق‌العاده خوب ساخته‌اند.

۱۱ - نقد و بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero4 Black

یکی از مزیت‌های رقابتی دوربین گوپرو در قطعات یدکی و جانبی بی‌شمارش است. محبوبیت برند گوپرو باعث شده لوازم جانبی بسیار زیادی برای این دوربین ساخته شود؛ انواع و اقسام ماونت‌ها و هارنس‌ها برای هر شرایطی تضمین می‌کنند که دوربین قابلیت تطبیق پیدا کردن با شرایط مورد نظر شما را دارد. تنها مشکل این است که قیمت قطعات جانبی خیلی زیاد است. در مورد عمر باتری هم نمی‌توان از دوربین دفاع کرد و هرطور حساب کنید برای یک فعالیت حرفه‌ای باید چندتایی از باتری‌های یدکی گوپرو در کیف‌تان داشته‌باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین ورزشی گوپرو

 اگر از مشخصات Hero4 Black خوش‌تان آمده ولی نمی‌خواهید برای یک دوربین این‌قدر هزینه کنید یا شاید اصلا به فیلمبرداری ۴K علاقه یا نیاز ندارید می‌توانید عضو دیگری از خانواده‌ی Hero4 را انتخاب کنید که Hero4 Silver نام دارد و با کمی اختلاف پس از مدل Black قرار می‌گیرد. Silver فیلمبرداری ۴K را با سرعت ۱۵ فریم بر ثانیه انجام می‌دهد و تفاوت دیگرش با Black در این است که به یک نمایشگر رنگی کوچک در پشت بدنه مجهز شده‌است. Hero4 Black هم‌چون رفیقی صمیمی است که نمی‌توان جایگزینی برایش پیدا کرد و هر چه از عمر این دوستی بیشتر بگذرد، مهرش بیشتر در دل‌تان می‌افتد. به جایی خواهید رسید که هر کجا می‌خواهید بروید اول سراغ این کوچولوی دوست‌داشتنی را خواهید گرفت.

خرید محصول از دیجیکالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar سینا

    من گوپرو hero3 دارم رمض وای فاشو فراموش کردم

  2. Avatar ....

    بسیار عالی بود جناب سماک ، بر قرار باشید

  3. Avatar بهروز

    من Silver رو دارم. چون مانیتور داره بهتره. کیفیتش عالیه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه