نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z300CL

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
ایسوس زن پد ۱۰

از آغاز و پیدایش فرم‌فکتور تبلت، بازار تبلت‌های ۱۰ اینچی در سلطه‌ی شرکت اپل بوده است. این شرکت با آیپدهای خود توانست سال‌ها عنوان سازنده‌ی برترین تبلت ۱۰ اینچی را به خود اختصاص دهد. اما به دلیل قیمت نسبتا بالایی که این محصولات دارند، برخی از مردم قدرت خرید آن‌ها را ندارند. ازاین‌رو فلسفه‌ی تولید تبلت‌های ۱۰ اینچی میان‌رده و اقتصادی به وجود آمد. تبلت‌هایی که با در اختیار داشتن اکثر ویژگی‌ها و قابلیت‌های تبلت‌های پرچم‌دار، از قیمت مناسبی برخوردارند. در چند سال اخیر، شرکت‌های آسیای شرقی مانند ایسوس، لنوو و ایسر در این بخش از بازار تبلت‌ها، حضوری فعال داشته‌اند. ایسوس پس از عرضه‌ی چندین مدل از تبلت‌های میان‌رده‌ی ۱۰ اینچی با نام‌های مموپد و ترنسفورمرپد، تصمیم گرفت با ایجاد تغییری بزرگ در جنس بدنه، روحی تازه در تبلت‌های خود بدمد.

ایسوس زن‌پد ۱۰ (ZenPad 10) جدیدترین و خوش‌ساخت‌ترین تبلت ۱۰ اینچی ایسوس است. ایسوس بیش از هر چیز دیگری بر طراحی و کیفیت ساخت تبلت‌های خانواده‌ی زن‌پد تمرکز کرده است. شاید در وهله‌ی اول این‌طور به نظر رسد که پلاستیک به‌کار رفته در زن‌پد ۱۰، حس یک محصول مرغوب و باکیفیت را به کاربر القا نمی‌کند؛ اما باید اذعان کرد که این محصول طراحی بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و بسیار خوش‌ساخت است. علاوه بر این، این تبلت از سخت‌افزار نسبتا قدرتمند و سیستم‌عامل پررنگ و لعابی برخوردار است. اما این‌ها تنها قسمتی از مشخصات این تبلت ایسوس هستند. برای اطلاع بیشتر از مشخصات این محصول و بررسی دقیق‌تر آن با ادامه‌ی نقد و بررسی زن‌پد ۱۰ در دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

       ‌‌‌‌‌   ‌‌

طراحی و ساخت

زبان طراحی ایسوس زن‌پد ۱۰ بسیار شبیه به نسخه‌های کوچک‌تر آن (زن‌پد ۷ و ۸ اینچی) است. قاب پشتی این تبلت از جنس پلاستیک بافت‌دار است و لبه‌های آن با فریم متالیکی با تکنولوژی NCVM (غیر رسانا و فلزی‌شده) پوشانده شده و زیبایی خاصی به این محصول میان‌رده بخشیده است. همچنین ایسوس برای ارگونومی بهتر این تبلت، لبه‌ی پایینی آن را به‌صورت خمیده طراحی کرده است.

نقد و بررسی تبلت ایسوس

درست است که ایسوس از عناصری که سبب مرغوبیت یک تبلت می‌شود در Z300CL به کار نبرده، اما بااین‌وجود باید بگوییم که این تبلت همچنان خوش‌ساخت و باکیفیت به نظر می‌رسد. استفاده از پلاستیک طرح‌دار در قاب پشتی Z300CL سبب شده تا در دست گرفتن آن بسیار راحت باشد و مانع از سر خوردن آن از دست شود.

زن پد

همچنین استفاده از این جنس بدنه در زن‌پد ۱۰ سبب شده تا لک و اثرانگشت بسیار کمی بر سطح قاب پشتی آن برجای بماند. Z300CL به‌عنوان یک تبلت ۱۰ اینچی، هرگز دستگاه سنگین یا ضخیمی به‌حساب نمی‌آید. این دستگاه دارای ۷٫۹ میلی‌متر ضخامت است و ۵۱۰ گرم وزن دارد. البته اگر بخواهیم این تبلت را ازلحاظ ضخامت با پرچم‌داران اندرویدی مقایسه کنیم، درمیابیم که کمی ضخیم به نظر می‌رسد. زن‌پد ۱۰ در سه رنگ سفید، مشکی و بژ عرضه‌ شده و حاشیه‌ی نمایشگر مدل‌های سفید و طلایی آن، سفید و حاشیه‌ی نمایشگر مدل مشکی آن، مشکی است.

تبلت ایسوس زن پد

کلید پاور (خاموش/روشن کردن) این تبلت در سمت چپ لبه‌ی بالایی قرار گرفته است. متاسفانه باید بگوییم که یک تاخیر کوتاه اما قابل‌ملاحظه‌ای در زمان فشردن این کلید و قفل شدن صفحه‌نمایش وجود دارد. این تاخیر به‌قدری زیاد نیست که شما را ناامید کند، اما خب این موضوع در مقایسه با محصولات بالارده و پرچم‌دار کاملا یک عیب تلقی می‌شود. همچنین بر لبه‌ی سمت چپ دستگاه، کلیدهای به هم چسبیده‌ی صدا دیده می‌شود که برخلاف کلید پاور، عملکرد سریع و خوبی دارند.

کیبورد تبلت ایسوس

ایسوس برای زن‌پد ۱۰ از دو وسیله‌ی جانبی کارآمد و مفید رونمایی کرده که می‌بایست جداگانه تهیه شوند. نخستین وسیله‌ی جانبی این تبلت Asus Audio Dock نام دارد که متشکل از کیبورد و دو اسپیکر استریو است و بسیار زیبا مهندسی شده است. انرژی این داک به وسیله‌ی یک باتری غیرقابل‌تعویض تامین می‌شود که می‌تواند با یک بار شارژ کامل و پخش مداوم موزیک تا ۱۲ ساعت سرپا بایستد. اتصال این داک به تبلت به‌صورت بی‌سیم بوده و از طریق بلوتوث انجام می‌شود. البته برای سهولت در کار کردن با این داک، می‌توانید آن را به وسیله‌ی پین‌های مغناطیسی، به لبه‌ی پایینی تبلت متصل کنید. حداکثر محدوده‌ی اتصال بی‌سیم این داک با تبلت، ۱۰ متر است. ازاین‌رو می‌توانید دستگاه‌های دیگر مانند گوشی و تبلت‌ خود را به این داک وصل کنید. اسپیکرهای این داک بسیار بلند و باکیفیت هستند و با فناوری SonicMaster همراه شد‌ه‌اند.

قلم

دیگر وسیله‌ی جانبی این تبلت، قلم Z Stylus است. این قلم از حساسیت و دقت نسبتا بالایی برخوردار است و برای کارهای هنری نظیر طراحی و نقاشی مناسب است. Z Stylus قابلیت تشخیص ۱۰۲۴ سطح فشار مختلف را دارد و می‌تواند تا بیش از ۱۵۰ ساعت شارژ نگه دارد. گفتنی است که این قلم تنها برای تبلت‌های زن‌پد ۱۰ اینچی طراحی شده و با تبلت‌های دیگر سازگاری ندارد.

درمجموع، باید گفت که زن‌پد ۱۰ درست مانند زن‌پد ۷ و ۸ در زمینه‌ی طراحی و کیفیت ساخت از اکثر هم‌رده‌های خود بهتر است. اگر به دنبال تبلت میان‌رده‌ی خوش‌ساخت و زیبایی می‌گردید، قطعا این تبلت، یکی از گزینه‌های اصلی خرید شما خواهد بود.

    ‌‌‌   ‌‌

نمایشگر

مهم‌ترین مساله‌ای که در نمایشگر زن‌پد ۱۰ توی ذوق می‌زند، دقت پایین آن است. ایسوس سخاوت زیادی در مورد نمایشگر زن‌پد ۱۰ به خرج نداده و برای نمایشگر بزرگ و ۱۰ اینچی این تبلت، از وضوح تصویر معمول ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل استفاده کرده است. استفاده از این رزولوشن سبب شده تا تصاویر به نمایش درآمده در این محصول چندان شارپ و باکیفیت نباشند. معایب استفاده از این رزولوشن در این تبلت در اینجا ختم نمی‌شود و باید تراکم پیکسلی پایین را به دیگر نقاط ضعف آن اضافه کنیم. نمایشگر زن‌پد ۱۰ تراکم پیکسلی ۱۹۴ppi را ارایه می‌دهد و به‌راحتی می‌توان پیکسل‌های نمایشگر این تبلت را مشاهده کرد! حداکثر میزان روشنایی این گوشی ۲۸۸ نیتس (nits) است و از عموم تبلت‌های بالارده و پرچم‌دار کمتر است. ازاین‌رو ممکن است در هنگام کار کردن با این تبلت در فضای باز، کمی با سختی روبرو شوید.

رنگ سفید به نمایش در آمده در این تبلت دارای دمای ۷۴۷۷ کوین و بالاتر از حد استاندارد ۶۵۰۰ کلوین است. به همین خاطر، اندکی رنگ سفید زن‌پد ۱۰ به آبی متمایل است. این موضوع با چشم غیرمسلح هم قابل‌تشخیص است. البته در بخش تنظیمات نمایشگر زن‌پد ۱۰ امکانی وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تا دما و اشباع رنگ‌ها را تنظیم کنند. همچنین ایسوس از سه حالت نمایش Balance ،Bluelight Filter و Vivid برای این تبلت استفاده کرده که حالت پیش‌فرض در نظر گرفته شده برای زن‌پد ۱۰، Balance است.

نمایشگر تبلت ایسوس

در طرف مقابل، رنگی مشکی این تبلت بسیار عمیق بوده و دارای روشنایی ۰٫۰۵ نیتس (nits) است. با یک تقریب نسبتا خوب می‌توان گفت که رنگ مشکی این تبلت بسیار شبیه به تبلت‌های با نمایشگر OLED است. همان‌طور که می‌دانید روشنایی رنگ مشکی نمایشگرهای OLED، صفر است.

همان‌گونه که از نمایشگرهای با فناوری IPS انتظار می‌رود، نمایشگر زن‌پد ۱۰ هم دارای زوایای دید گسترده‌ای است. رنگ‌های این تبلت در زوایای دید مختلف تغییری نمی‌کند و عملکرد مناسبی دارد.

زن‌پد ۱۰ به کاربر اجازه می‌دهد تا تنها با دو بار لمس نمایشگر، تبلت را روشن کند. همچنین می‌توان زمانی که تبلت روشن است، با دو بار لمس نوار بالای نمایشگر، آن را به حالت آماده‌باش (استندبای) برد که بسیار کاربردی است. البته این نخستین باری نیست که چشممان به جمال چنین قابلیتی روشن می‌شود. پیش‌ازاین شرکت ال‌جی در گوشی‌های خود از این ویژگی استفاده کرده بود. درنهایت باید بگوییم که ایسوس برای محافظت بیشتر نمایشگر Z300CL آن را با محافظ Gorilla Glass و لایه‌‌ی ضد چربی Anti fingerprint coating پوشانده است.

    ‌‌‌

سخت‌افزار

نتایج به‌دست‌آمده از این تبلت در بنچ‌مارک‌های مختلف این حقیقت را نشان می‌دهد که زن‌پد ۱۰ تبلتی بسیار متواضع و کم‌ادعا است. ایسوس زن‌پد ۱۰ به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند و توانمند است که می‌تواند از پس کارهای ضروری و روزمره‌تان برآید. مغز متفکر این تبلت میان‌رده را تراشه‌ی اینتل اتم Z3560 تشکیل می‌دهد. درون این تراشه از یک پردازنده‌ی چهارهسته‌ای با عملکرد ۶۴ بیتی به‌همراه یک رم دو گیگابایتی استفاده شده است. حداکثر سرعت کاری این پردازنده ۱٫۸۳ گیگاهرتز است و می‌تواند سریع‌تر از سایر زن‌پدها، دستورات را پردازش کند. این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در بنچ‌مارک‌های مختلف نمره‌ی نسبتا مناسبی کسب کرد؛ اما هرگز نمی‌توان اجرای بی‌دردسر برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را از این محصول میان‌رده انتظار داشت. زن‌پد ۱۰ مدل Z300CL در بخش تک‌هسته‌ای بنچ‌مارک Geekbench 3.0 امتیاز ۷۱۱ و در بخش چندهسته‌ای امتیاز ۲۰۰۷ را کسب کرد.

سخت افزار تبلت

زن‌پد ۱۰ مدل Z300CL در دو ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه شده است که به دلیل پشتیبانی این محصول از کارت حافظه‌ی microSD، می‌توان تا ۶۴ گیگابایت دیگر، حافظه‌ی این دستگاه را ارتقا داد. ازآنجایی که تمام برنامه‌های اندروید قابلیت نصب روی کارت حافظه‌ی microSD را ندارند، ممکن است در زمینه‌ی نصب برنامه‌ها و بازی‌های متعدد در نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی به مشکل برخور کنید. ازاین‌رو اگر اهل کار با برنامه‌های زیادی هستید، ما خرید نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی این تبلت را به شما توصیه می‌کنیم.

زن‌پد ۱۰ در سه مدل Z300C (WiFi)، Z300CG (پشتیبانی از شبکه‌ی ۳G) و Z300CL (پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G) تولید شده که مدل‌های سیم‌کارتی آن، فاقد قابلیت مکالمه‌ی تلفنی است. در زمینه‌ی راه‌های ارتباطی، این دستگاه دقیقا مشابه با هم‌رده‌های خود ظاهر شده است. این تبلت از نسخه‌ی چهارم بلوتوث، Wi-Fi و GPS بهره می‌برد و خبری از ویژگی‌های خاصی نظیر NFC و حسگر مادون‌قرمز در آن نیست. از دیگر ویژگی‌های برتر این تبلت می‌توان به پشتیانی از قابلیت USB OTG اشاره کرد. همچنین زبان منو و کیبورد این تبلت را می‌توان به فارسی تغییر داد.

باوجود آن‌که زن‌پد ۱۰ تبلتی ارزان‌قیمت و میان‌رده به‌حساب می‌آید، اما از کیفیت صدای مطلوبی برخوردار است. این دستگاه به دو اسپیکر DTS در بالای نمایشگر مجهز شده و می‌تواند تجربه‌ی خوبی از صدای شفاف را برای کاربران به‌همراه داشته باشد.

‌‌‌    ‌‌‌‌

باتری

با توجه به‌اندازه‌ی بزرگ زن‌پد ۱۰، ما انتظار ظرفیت بالاتر و شارژدهی بیشتری از این محصول داشتیم. اما ایسوس به استفاده از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۸۹۰ میلی‌آمپر ساعت در زن‌پد ۱۰ قناعت کرده است. این تبلت می‌تواند با استفاده‌ی ترکیبی و مداوم تا بیش از ۹ ساعت شارژ نگه دارد. البته این میزان شارژدهی می‌تواند با استفاده‌های گوناگون، متغیر باشد.

‌‌‌    ‌‌

سیستم‌عامل و دوربین

زن‌پد ۱۰ در بخش سیستم‌عامل و نرم‌افزار بی‌نظیر است. این تبلت به سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ (۵٫۰٫۲) به‌همراه رابط ‌کاربری چشم‌نواز و پررنگ‌و‌لعاب ZenUI مجهز شده. رابط ‌کاربری ZenUI همانند یک لانچر زیبا برای‌تان عمل خواهد کرد. باید گفت که این رابط ‌کاربری، شما را از سادگی اندروید خالص چندان دور نمی‌کند و درعین‌حال یک سری قابلیت‌های کاربردی و جذاب را در اختیارتان قرار می‌دهد. ایسوس مانند گذشته، در طراحی رابط‌ کاربری این تبلت امیدوارکننده عمل کرده است. آیکون‌های مسطح این رابط‌ کاربری کاملا چشم‌نوازند و درهمان ابتدا شما را شیفته خود می‌کنند. ازلحاظ عملکرد ZenUI باید بگوییم که خبری از کندی‌های اذیت‌کننده در این تبلت نیست. بااین‌حال و با در نظر گرفتن مشخصات سخت‌افزاری و قیمت این دستگاه، باید انتظارات خود را از این محصول تعدیل کنید. زن‌پد ۱۰ با برنامه‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری کاربردی و زیادی همراه شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برنامه‌های Power saver ،Super Note و PC Link اشاره کرد. امروزه برنامه‌های یادداشت‌برداری در تبلت‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. ازاین‌رو بسیاری از سازندگان به‌طور پیش‌فرض از برنامه‌ی یادداشت‌برداری در تبلت‌های خود استفاده می‌کنند. ایسوس از برنامه‌ی Super Note در زن‌پد ۱۰ استفاده کرده که به‌وسیله‌ی آن می‌توان با دست‌خط خود یا با کیبورد به یادداشت‌برداری پرداخت. همچنین می‌توانید از فایل‌های مالتی‌مدیا در یادداشت‌های خود استفاده کنید و آن‌ها را ویرایش کنید. درمجموع باید گفت که برنامه‌ی نوت در زن‌پد ۱۰ به‌قدری کامل است که شما را از هر برنامه‌ی یادداشت‌برداری دیگری بی‌نیاز می‌کند.

دوربین

زن‌پد ۱۰ دارای یک دوربین ۸ مگاپیکیسلی بر قاب پشتی و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی بر قاب جلویی است. دوربین‌های این تبلت چندان نمی‌تواند عکس‌های با کیفیت خوبی برای‎تان ثبت کند. اما درعوض ایسوس از ابزارهای زیادی برای این دوربین استفاده کرده است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به قابلیت‌هایی چون اسلوموشن، Time Lapse و حالت‌های پانوراما و HDR اشاره کرد. دوربین اصلی این تبلت می‌تواند با حداکثر کیفیت HD فیلم‌برداری کند.

‌‌‌‌‌‌    ‌‌

جمع‌بندی

با توجه به قیمت و مشخصاتی که تبلت زن‌پد ۱۰ دارد، می‌توان گفت که این دستگاه یکی از بهترین تبلت‌های میان‌رده‌ی ۱۰ اینچی است. زن‌پد، طراحی بسیار مدرن و زیبایی دارد و به‌راحتی می‌تواند نظر سخت‌پسندان را جلب کند. سخت‌افزار به‌کاررفته در آن به گونه‌ای است که می‌تواند به‌راحتی از پس اجرای برنامه‌های روتین سیستم‌عامل اندروید برآید. همچنین با شخصی‌سازی‌های که ایسوس بر سیستم‌عامل این تبلت انجام داده، جذابیت اندروید را دوچندان کرده است. روی‌هم‌رفته باید گفت که زن‌پد ۱۰ تجربه‌ی کاربری بسیار خوبی دارد و از کار کردن با آن لذت خواهید برد. اما این تبلت ایسوس مانند هر تبلت میان‌رده‌ی دیگری بدون نقص نیست و با کمبودهایی همراه است. با اطمینان می‌توانیم این موضوع را بگوییم که اگر ایسوس تلاش بیشتری در زمینه‌ی رزولوشن نمایشگر این تبلت انجام می‌داد، زن‌پد ۱۰ بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گرفت و می‌توانست فروش بهتری را تجربه کند.

‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌

خرید از دیجیکالا

    ‌‌‌   ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه