نقد و بررسی دوربین کانن مدل ۵DS

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
اصلی - دوربین کانن 5DS

بیایید به ارتفاعات فیل‌بند در مازندران سفر کنیم. یک روز آفتابی را تصور کنید که بالای تپه‌هایی سرسبز در بین توده‌ای از ابر سفید در حال رویاپردازی هستید. احتمالا چنین صحنه‌ای شما را وسوسه ‌می‌کند تا یک قاب فوق‌العاده از آن را شکار کنید؛ اما به نظر می‌رسد در بین رویاهایتان، یک دوربین عکاسی فوق‌العاده برای شکار این صحنه از قلم افتاده باشد. کانن ۵DS در دسته دوربین‌هایی قرار می‌گیرد که می‌تواند شما را در رسیدن به چنین رویایی یاری کند. این دوربین برای افرادی مناسب است که عکاسی طبیعت، عکاسی مد یا عکاسی استودیویی را به صورت جدی دنبال می‌کنند. بگذارید بیشتر از این مقدمه‌چینی نکنیم و به طراحی این SLR سایز متوسط  نگاهی بیندازیم.

طراحی

احتمالا اگر در دسته‌ی عکاسان حرفه‌ای قرار بگیرید، طراحی بدنه‌ی این دوربین برایتان بسیار آشنا خواهد بود. تقریبا می‌توان گفت که ظاهر ۵DS هیچ تفاوتی با هم‌خانواده‌ی خود یعنی کانن ۵D Mark III ندارد. البته نسبت به Mark III وزن این دوربین ۳۰ گرم سنگین‌تر شده  و به ۹۵۰ گرم رسیده است. چنین وزنی درمقابل سایر SLRهای سایز متوسط، مزیت چندانی محسوب نمی‌شود؛ چراکه معمولا این دسته از دوربین‌ها به دلیل اندازه‌ی سنسور و آیینه‌شان سنگین‌وزن هستند.

۰۱ - دوربین کانن 5DS

وقتی این دوربین را در دست می‌گیریم، یکی از قسمت‌های مهمی که با آن مواجه خواهیم شد، قسمتی است که ال‌سی‌دی اصلی و چشمی روی آن قرار گرفته است.

هنگامی‌که از بالا به ۵DS نگاه می‌کنیم، اولین گزینه‌ای که توجه‌مان را به خود جلب می‌کند، دکمه‌ی روشن و خاموش‌کردن دستگاه است. در امتداد این دکمه، محور تنظیم حالت‌های مختلف این دستگاه به چشم می‌خورد. کاربر به وسیله‌ی این قسمت می‌تواند دوربین را از حالت اتوماتیک خارج کرده و روی حالت دستی تنظیم کند. در کنار این گزینه و در وسط قسمت بالایی دوربین، کفشک (Hot Shoe) به چشم می‌خورد. کاربران استودیوهای عکاسی می‌توانند فلاش‌های سازگار با این مدل را در این قسمت قرار دهند و از آن استفاده کنند. اما اصلی‌ترین قسمت ۵DS در سمت راست کفشک آن در نظر گرفته شده است. کاربر به‌وسیله‌ی این قسمت می‌تواند به تراز سفیدی نور، ایزو، موتور فوکوس اتوماتیک و نور پس‌زمینه‌ی ال‌سی‌دی تنظیمات دسترسی پیدا کند. در بالای ال‌سی‌دی، نشان‌دهنده‌ی تنظیمات دوربین و محور تنظیم سرعت شاتر تعبیه شده است. کمی آن طرف‌تر هم خود دکمه‌ی شاتر به چشم می‌خورد که وظیفه‌ی شکار تصاویر را به گردن دارد.

۰۲ - دوربین کانن 5DS

ارگونومی دوربین مانند هم‌خانواده‌اش یعنی Canon 5D Mark III مناسب است و به‌راحتی می‌تواند جای خود را در دستانتان پیدا کند. به طور کلی اگر از ۳۰ گرم اضافه‌شدن وزن ۵DS درمقایسه با ۵D Mark III چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم بگوییم که طراحی ۵DS نسبت به ۵D Mark III هیچ تغییری نداشته است.

چشمی ۵DS از نوع اپتیکال بوده و این موضوع به این معناست که ViewFinder این دوربین می‌تواند کل محیط را به صورت ۱۰۰ درصد در معرض دید شما قرار دهد. ممکن است چشمی دوربین شما را دلگرم کند؛ اما هنگامی‌که سراغ صفحه‌نمایش آن بروید، تا حدودی دلسرد خواهید شد. Canon در ۵DS از یک صفحه‌نمایش ۳.۲ اینچی با وضوح یک میلیون و ۴۰ هزار پیکسل استفاده کرده است. این وضوح درمقایسه با سایر دوربین‌ها کم نیست؛ اما انتظار می‌رفت کانن از بهترین صفحه‌نمایش ممکن در این مدل بهره ببرد. همانند مدل‌های قبلی، در این سری هم محور تغییر اندازه‌ی دیافراگم، در کنار صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده است.

سیستم فوکوس خودکار

از ویژگی‌های مهمی که ۵DS را متمایز می‌کند، تعداد نقاط فوکوس است. این دوربین می‌تواند به‌صورت هم‌زمان روی ۶۱ نقطه از  تصویر فوکوس کند.

کانن در ۵DS از دو سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (Phase Detection) و تشخیص کنتراست (Contrast Detection) استفاده کرده است.  تشخیص کنتراست با توجه به تضادی که در بین رنگ‌های محیط وجود دارد، روی سوژه‌ی موردنظر کاربر فوکوس می‌کند. ضعف بزرگ این سیستم، ناتوانی آن در محیط‌هایی است که از لحاظ رنگی بسیار به هم نزدیک هستند. شرکت سازنده برای این‌که این ایراد را برطرف کند، تشخیص فاز را هم درکنار تشخیص کنتراست قرار داده است. تکنولوژی تشخیص فاز با توجه به فاصله‌ی اجسام نسبت به دوربین، روی سوژه فوکوس می‌کند.

۰۳ - دوربین کانن 5DS

درحقیقت می‌توانیم بگوییم کانن سعی کرده با قراردادن این دو سیستم فوکوس خودکار درکنار یکدیگر، محصول خود را مانند مدل‌های قبلی‌اش کامل به بازار عرضه کند.

سنسور

یکی از معیارهای مهمی که هنگام خرید دوربین باید به آن توجه داشت، اندازه‌ی سنسور دوربین است. شرکت کانن در قلب تپنده‌ی ۵DS از یک سنسور ۳۶ میلی‌متری استفاده کرده است. نوع سنسور این دوربین مانند اکثر دوربین‌های امروزی CMOS در نظر گرفته شده تا مصرف باتری کاهش پیدا کند. این سنسور، تصاویر را با وضوح ۵۱ مگاپیکسل به ثبت می‌رساند؛ درحالی که سنسور ۵D Mark III وضوح ۲۳ مگاپیکسل را ثبت می‌کند. درحقیقت اصلی‌ترین فاکتوری که در این مدل درمقایسه با ۵D Mark III تغییر کرده، وضوح ثبت تصویر به وسیله‌ی سنسور دوربین است. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که وضوح بالاتر به معنی کیفیت بهتر تصاویر نخواهد بود.

۰۴ - دوربین کانن 5DS

بهتر است قبل از خرید این محصول به این نکته توجه کنید که سنسور ۵DS تصاویر را در اندازه‌های ۳:۲ و ۱۶:۹ به ثبت می‌رساند.

اندازه‌ی سنسور با مگاپیکسل رابطه‌ی عکس دارد. این موضوع به این معنی است که اگر دو دوربین، اندازه‌ی سنسور یکسانی داشته باشند، (برای مثال هر دو ۳۶ میلی‌متری باشند) به صورت نظری انتظار می‌رود دوربینی که وضوح تصویری بالاتری دارد، در شرایط نوری ضعیف‌تر، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دهد. درنتیجه انتظار می‌رود ۵DS درمقایسه با ۵D Mark III در شرایط نوری ضعیف‌تر عملکرد ضعیف‌تری از خود به نمایش بگذارد. باید درکنار این موضوع توجه داشت که کارکرد این مدل برای عکاسی طبیعت، مد و عکاسی استودیویی درنظر گرفته شده که معمولا در چنین محیط‌هایی، نور به اندازه‌ی کافی دردسترس عکاس قرار دارد.

حساسیت به نور (ایزو)

۰۵ - دوربین کانن 5DS

در بین تمام ویژگی‌ها، نباید حساسیت سنسور به نور یا همان ایزو را فراموش کرد. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند تا بتواند در شرایط نوری ضعیف هم به عکاسی ادامه دهد. گستره‌ی ایزوی ۵DS از ۵۰ تا ۱۲۸۰۰ متغیر است. درحقیقت یکی دیگر از تفاوت‌های بارز این مدل با ۵D Mark III گستره‌ی ایزو است. گستره‌ی ایزو در ۵D Mark III بین ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ (تقریبا ۱۰ برابر بیشتر) است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، کانن در ۵DS کیفیت ثبت تصاویر در ایزوهای بالا را فدای وضوح تصویر کرده است. برای پی‌بردن به این موضوع کافی است دو تصویر مشابه را در ایزو ۱۲۸۰۰ از هر دو دوربین در کنار هم بگذاریم. با انجام چنین مقایسه‌ای، متوجه خواهیم شد که تصویر ثبت‌شده با ۵D Mark III نویز کمتری داشته و از کیفیت بالاتری برخوردار است. با توجه به این موضوع شاید بهتر باشد قبل از خرید این محصول، کاربری خود را مشخص کنید.

پردازنده و سرعت شاتر

کانن در این مدل از یک پردازنده‌ی دوهسته‌ای به نام Dual DIGIC 6 استفاده کرده و درحقیقت پردازنده‌ی ۵DS درمقایسه با ۵D Mark III قدرتمند‌تر شده است. اعمال دو الگوریتم رنگی sRGB و Adobe RGB در این دوربین به گردن این پردازنده‌ی دو‌هسته‌ای است. فرق این دو الگو در گستره‌ی رنگی است که روی تصاویر اعمال می‌کنند؛ بدین معنا که Adobe RGB گستره‌ی رنگی وسیع‌تری را پوشش می‌دهد و این موضوع تاثیر چشمگیری روی کیفیت رنگ تصاویر می‌گذارد. البته نباید این نکته را هم از قلم بیندازیم که همه‌ی نرم‌افزار‌ها، فضای رنگی Adobe RGB را پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما امروزه اکثر کاربران از نرم‌افزار Adobe Photoshop برای ویرایش تصاویرشان بهره می‌گیرند و طبیعتا این نرم‌افزار از Adobe RGB پشتیبانی می‌کند.

۰۶ - دوربین کانن 5DS

از پردازنده که بگذریم، به سرعت شاتر خواهیم رسید. سرعت شاتر این دوربین در کندترین حالت ۳۰ و در سریع‌ترین حالت ۱/۸۰۰۰ ثانیه است. البته می‌توانید دوربین را روی حالت Bulb قرار دهید تا به هراندازه که نیازتان است، شاتر ۵DS را باز نگه‌دارید.

اگر در دسته عکاسان خبری قرار می‌گیرید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که ۵DS تنها ۵ فریم در ثانیه عکاسی می‌کند. این موضوع به معنای ضعیف‌بودن پردازنده‌ی این دستگاه نیست. متاسفانه حجم تصاویر ثبت‌شده به‌وسیله‌ی این دوربین آن‌قدر بالاست که بیشتر از ۵ فریم در ثانیه از آن انتظار نمی‌رود. پس اگر عکاس خبری هستید، بهتر است تمرکز خود را روی مدل دیگری بگذارید.

فیلم‌برداری

از امکانات عکاسی این دوربین که بگذریم، به دنیای وسیع دیگری خواهیم رسید؛ دنیای فیلم‌برداری. ۵DS علاوه بر اینکه امکانات عکاسی بسیار خوبی را به کاربر ارائه می‌دهد، از قابلیت فیلم‌برداری قابل‌قبولی هم برخوردار است. بهتر است نگاهی هرچند گذرا به قابلیت‌های فیلم‌برداری این دوربین بیندازیم.

۵DS دوربینی آینه‌دار است؛ اما آینه در فیلم‌برداری کاربردی ندارد. هنگامی‌که کاربر دوربین را روی حالت فیلم‌برداری قرار می‌دهد، آینه کنار رفته و تنها سنسور است که ایفای نقش می‌کند. در کنار اندازه‌ی تصویر ۱۰۸۰P یا همان Full HD که این دوربین می‌تواند ضبط کند، کیفیت تصویر خوانده‌شده توسط سنسور بسیار مهم است. این کیفیت به صورت مستقیم با بیت ریت مرتبط است؛ بدین معنا که بیت ریت بالاتر نشانه‌ی جزییات بیشتر در تصویر خواهد بود. ۵DS می‌تواند با سرعت ۲۴، ۲۵ و ۳۰ فریم در ثانیه با کیفیت Full HD و ۵۰ و ۶۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۷۲۰P فیلم‌برداری کند. در حالت ۲۴ فریم در ثانیه این دوربین می‌تواند با بیت‌ریت ۸۱ مگابیت بر ثانیه تصاویر را ضبط کند. خروجی HDMI در ۵DS می‌تواند تصاویر را با کیفیت ۱۰۸۰P و با نمونه رنگ هشت بیت ۴:۲:۰ روی صفحه‌نمایش موردنظر کاربر به نمایش بگذارد.

۰۷ - دوربین کانن 5DS

هنگامی‌که نور وارد دوربین می‌شود، دوربین آن را پردازش کرده و به اطلاعات تبدیل می‌کند. در این فرآیند، دوربین برای هر یک از رنگ‌ها یک عدد تعیین خواهد کرد. ساده‌ترین راه انتقال تصاویر، انتقال جداگانه‌ی اطلاعات رنگ است و ما برای این کار به پهنای ‌باند زیادی احتیاج داریم. در مدل YCbCr سه سیگنال به صورت جداگانه از مبدا به مقصد انتقال داده می‌شود. در این نام‌گذاری Y به معنای Luma یا همان کنتراست تصویر است. این نکته را نباید فراموش کنیم که چشم ما نسبت به Luma بسیار حساس‌تر از رنگ‌ها عمل می‌کند. در این بین Cb  تفاوت بین نقاط آبی و نقاط مشابه در Luma  را مشخص می‌کند و Cr هم بیان‌کننده‌ی تفاوت بین نقاط قرمز و نقاط مشابه در Luma   است. رنگ سبز هم با توجه به این خصوصیات در این روش به‌راحتی محاسبه می‌شود؛ اما اعدادی مانند ۴:۱:۱ یا ۴:۲:۲ یا (۴:۴:۴ حالت ایده‌آل) که در این نام‌گذاری به چشم می‌خورند، هر یک معنای خاص خود را دارند.  عدد اول بیان‌کننده‌ی Luma  یا همان کنتراست تصویر بوده و دو عدد بعدی به‌ترتیب میزان Cb و Cr دوربین کاربر را نشان می‌دهند. طبیعی است که هرقدر این اعداد بالاتر باشند، تصویر شما کیفیت رنگ بهتری دارد.

اتصالات و باتری

۰۸ - دوربین کانن 5DS

این دوربین ضدآب با یک شارژ کامل باتری می‌تواند ۷۰۰ عکس را برای کاربر به ثبت برساند. از دیگر ویژگی‌های کلیدی ۵DS می‌توان به قابلیت TimeLapse Recording اشاره کرد.

این دستگاه ضدگردوغبار برای منتقل‌کردن تصاویر با بالاترین سرعت به پورت USB 3.0 مجهز شده است. درکنار این موضوع باید به این نکته توجه داشت که می‌توان روی این دوربین از هر دو مدل کارت حافظه‌ی SD و CF استفاده کرد. درکنار این امکانات شرکت سازنده قابلیت اتصال میکروفون، پورت Mini HDMI و ریموت کنترل را برای ۵DS درنظر گرفته است. شاید بهتر بود مانند ۵D Mark III امکان اتصال هدفون به این مدل در بین سایر امکانات ارتباطی گنجانده می‌شد.

جمع‌بندی: کانن ۵DS

۰۹ - دوربین کانن 5DS

بهتر است به جای اینکه لقب نسل بعدی ۵D را به ۵DS بدهیم، آن را یک شاخه‌ی فرعی از خانواده‌ی ۵D محسوب کنیم؛ چراکه کارایی این دوربین درمقایسه با سری Mark کاملا متفاوت است. این دوربین مناسب افرادی است که به دنبال عکاسی در شرایط نوری مساعد هستند و درکنار این موضوع به تعداد عکس‌هایی که در ثانیه به ثبت می‌رسانند، توجه نمی‌کنند. درحقیقت جامعه‌ی هدف کانن برای ۵DS عکاسان طبیعت، مد و پوشاک و استودیوهای عکاسی بوده است.

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امیر کمیلی

    اگر علاقه مندین سایر عکاسان در شاخه های دیگه مثل آسمان شب رو در تیر راس خودتون قرار بدین با نقد و بررسی دوربین جدید کنون به این مهم میرسین:
    Canon EOS 5D Mark IV
    که دو سه روزه معرفی شده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه