نقد و بررسی هواوی P9 لایت؛ پادشاه میان‌رده‌ها

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
نقد و بررسی هواوی P9 Lite - اصلی

فروش فراتر از انتظار در شروع، برای ادامه یا تغییر دادن سیاست‌های یک ‌شرکت‌ کافی به نظر می‌رسد. شاید هواوی هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که گوشی «P8 لایت» (P8 Lite) بتواند فروش بیشتری در مقایسه با پرچم‌دار سال گذشته‌‌اش یعنی هواوی P8 داشته باشد. همین استقبال بالا و فروش مناسب، این شرکت را مجاب کرد تا برای هواوی P9 هم نسخه‌ای لایت بسازد. جا‌‌دادن سخت‌افزار، دوربین و باتری ضعیف‌تر در مقایسه با چیزی که در P9 شاهدش بودیم، در قابی که شباهت حداکثری به P9 دارد، محصولی به نام «هواوی P9 لایت» (Huawei P9 Lite) را نتیجه داد. نتیجه‌ای که هواوی می‌خواهد با سرمایه‌گذاری روی آن، یک‌بار دیگر بازار گوشی‌های میان‌رده را به سلطه‌ی خود درآورد. گوشی  P9 لایت را می‌توان، پادشاه میان‌رده‌های هواوی لقب داد. ظاهری زیبا و طراحی یکپارچه در کنار قابلیت‌هایی که در نگاهی سطحی هیچ‌چیز از P9 کمتر ندارند، از این گوشی یک میان‌رده‌ی کارآمد و تمام‌عیار ساخته‌اند. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی هواوی P9 Lite‌ همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌  ‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌

طراحی و ساخت

گوشی‌های کمی پیدا می‌شوند که با این بازه‌ی قیمت قاب اصلی فلزی داشته باشند. علاوه بر این قاب فلزی، طراحی  P9 لایت در نگاه اول کاملا یکپارچه به نظر می‌رسد و هیچ‌چیز از P9 کم ندارد. برش‌های ماهرانه‌‌ی قاب اصلی که با نوار‌های پلاستیکی آنتن‌دهی، اصالت فلزی خود را به رخ می‌کشند، قاب پشتی پلاستیکی که شباهت حداکثری با فلز دارد و از طرفی آن‌قدر با دقت طراحی‌شده که مانع از سر خوردن گوشی از دست‌تان می‌شود؛ برتری‌های ملموس این گوشی در مقایسه با P8 لایت را نشان می‌دهند. البته نباید از قاب جلویی به‌راحتی گذشت که در عین سادگی، حس لوکس بودن را در ذهن تداعی می‌کند. استفاده از این سطح طراحی در یک گوشی با این بازه‌ی قیمتی، تنها از شرکتی مثل هواوی برمی‌آید.

۰۱ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

ضخامت ۷.۵ میلی‌متری باعث نشده تا P9 لایت مثل بسیاری از گوشی‌های امروزی برآمدگی قابل‌توجهی روی قاب پشتی‌اش داشته باشد. مثل P9، دوربین به همراه فلش‌اش روی تکه‌ای پلاستیک براق روی انتهای بالایی قاب پشتی قرارگرفته‌اند. با اینکه از نظر ما، قاب پشتی محل مناسبی برای قرار دادن حسگر اثرانگشت نیست، در این گوشی هم طبق روال گوشی‌های قبلی هواوی، این حسگر روی قاب پشتی قرار دارد.

هواوی  P9 لایت، با وجود نمایشگری ۵.۲ اینچی، ابعاد جمع‌و‌جوری دارد و می‌توان به‌راحتی آن را با یک دست کنترل کرد. کلید‌هایی که روی لبه‌ی سمت راست قرارگرفته‌اند مکان مناسبی دارند و دسترسی به آن‌ها در حالت عادی و حتی هنگام مکالمه ساده است. متاسفانه طبق معمول گوشی‌هایی که این در چند سال اخیر تولید شده‌اند، شیار سیم‌کارت دوم و کارت حافظه‌ی جانبی یکی هستند.

۰۲ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

تنها ایراد جدی‌ای که می‌توان به طراحی  P9 لایت گرفت، قرار گرفتن پورت ارتباطی و خروجی صدا در دو لبه‌ی متفاوت گوشی است که هنگام استفاده‌ی هم‌زمان از هر دو، شما را کمی به دردسر خواهد انداخت. هواوی سعی کرده تا در طراحی  P9 لایت تمام نواقص نسخه‌ی قبلی را تا جای ممکن رفع کند. برای مثال LED اعلان‌ها در P8 لایت کاملا آزاردهنده بود و در تاریکی مطلق حتما باعث می‌شد که فکر کنید یک گوشی بی‌کیفیت خریده‌اید؛ اما این ایراد و بسیاری ایراد‌های دیگر در اوج خلاقیت و حوصله رفع شده‌اند. طراحی P9 لایت نشان می‌دهد که هواوی چقدر به‌ظاهر گوشی‌هایش حتی ‌میان‌رده‌ها، اهمیت می‌دهد. قرار دادن برچسب قیمت وسوسه‌کننده در کنار این طراحی، همه را برای خرید این گوشی جادو می‌کند.

۰۳ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

نمایشگر

مهم است که نمایشگر گوشی تا چه‌حدی انتظارات‌تان را برآورده ‌‌کند: اینکه نمایش محتویات در آن واضح باشند، روشنایی مطلوب داشته باشد و استفاده‌ی بلندمدت از آن آزارتان ندهد، انتظاراتی هستند که معمولا کاربران از نمایشگر گوشی‌شان دارند. نمایشگر ۵.۲ اینچی  P9 لایت با امکان نمایش تعداد ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ و روشنایی کافی، می‌تواند حداقل انتظارات شما را از نمایشگرش برآورده کند. برخلاف  P8 لایت که نمایشگری با رزولوشن HD داشت، P9 لایت علاوه بر رزولوشن مناسبش، به فناوری IPS هم مجهز شده، همچنین محافظی برای جلوگیری از تاثیر خط و خش‌های احتمالی هم برای آن در نظر گرفته‌شده است. موردی که باید به آن اشاره کرد، سرعت و دقت بالای صفحه‌ی لمسی P9 لایت است که از فرمان‌های شما در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین دقت ممکن پیروی می‌کند.

۰۴ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

نمایشگر  P9 لایت حتما می‌تواند، نظر شما را جلب کند. فرقی ندارد قصد انجام چه عملیاتی با P9 لایت دارید؛ مطالعه، بازی، وب‌گردی یا فیلم دادن مهم نیست، نمایشگر این گوشی پاسخی مناسب برای تمام مواردی است که از آن انتظار دارید.

سخت‌افزار، سیستم‌ عامل و کارایی

گفتن از نام یا اینکه تراشه‌ی P9 لایت به‌صورت تخصصی به‌وسیله‌ی هواوی ساخته می‌شود، تکراری به نظر می‌رسد. در عوض باید گفت، تراشه‌ی استفاده‌شده در این گوشی چیزی در حدود اسنپ‌دراگون ۸۱۰ قدرت و کارایی دارد. برای P9 لایت دو پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای در نظر گرفته‌شده که در کنار دو/سه‌ گیگابایت رم (بسته به مدل و محل عرضه‌ی گوشی) می‌توانند تمام امور را به بهترین شکل ممکن مدیریت ‌کنند. در کنار این پردازنده‌ها و مقدار رم، استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی که فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز دارد در نوع خود برای یک میان‌رده عالی به نظر می‌رسد. اجرای بدون مکث و روان بازی‌های HD نتیجه‌ی قدرتی است که با این مجموعه‌ی سخت‌افزاری برای P9 لایت فراهم می‌شود؛ اجرای برنامه‌های سنگین، استفاده‌ی راحت از رابط کاربری دوربین، روانی قابل‌لمس هنگام کار با رابط کاربری ایموشن و برنامه‌های پیش‌فرض، اهمیت استفاده از تراشه‌ی Kirin 650 را پررنگ‌تر می‌کنند.

۰۵ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

همچنین این تراشه امکان اتصال به اینترنت نسل چهارم (۴G)، استفاده از دو سیم‌کارت، گوش دادن به رادیو، اتصال به شبکه‌های پرسرعت Wi-Fi، استفاده از بلوتوث برای اتصال به هدست یا انتقال فایل را در کنار امکان استفاده از فناوری NFC را فراهم می‌کند. اگر احساس می‌کنید ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای‌تان کافی نیست، می‌توانید با استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی چیزی در حدود ۲۵۶ گیگابایت دیگر هم به حافظه‌ی این گوشی اضافه کنید.

هواوی دو ویژگی عالی دیگر را هم به این گوشی آورده که در نسخه‌ی ضعیف شده‌ی پرچم‌دار سال گذشته، خبری از آن‌ها نبود؛ یکی حسگر اثرانگشت دقیق و سریعی است که روی قاب پشتی قرارگرفته و امنیت بالایی را برای این گوشی فراهم کرده است. این حسگر تا ۵ انگشت شما را شناسایی می‌کند. البته با توجه به مکان قرارگیری آن روی قاب پشتی، راحتی استفاده از آن را فقط می‌توانید با انگشتان اشاره درک کنید. استفاده از بقیه انگشتان، حتا عملیات شناسایی آن‌ها هم با استفاده از این حسگر کمی مشکل به نظر می‌رسد. باید به مشکل قرار گرفتن حسگر روی قاب پشتی اشاره کرد که وقتی قاب پشتی گوشی روی سطحی قرارگرفته باشد، نمی‌توانید با استفاده از حسگر، گوشی را آنلاک کنید. به هر صورت وجود این حسگر، دقت و سرعت‌اش و البته کارایی‌ آن برای هواوی  P9 لایت یک مزیت بسیار بزرگ به‌حساب می‌آید. ویژگی عالی دیگر، استفاده از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در این میان‌رده‌ی خوش‌قیمت است که با ظرفیت باتری P9 برابری می‌کند. با این مقدار برابر باتری و تراشه‌ی کم‌مصرف‌تر، هواوی  P9 لایت می‌تواند زمان بیشتری را در مقایسه با P9 روشن بماند. با یک‌بار شارژ کامل باتری می‌توانید ۱۰ ساعت با Wi-Fi گوشی به گشت‌و‌گذار در اینترنت بپردازید، ۹ ساعت فیلم با رزولوشن Full HD ببینید یا ۴ ساعت با نهایت روشنایی نمایشگر به انجام یک بازی نسبتا سنگین بپردازید.

۰۶ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

رابط کاربری اختصاصی هواوی، ایموشن (ٍEmotion UI) در مقایسه با نسخه‌ی قبلی‌اش تفاوت‌های چشم‌گیری به خود ندیده است. در عوض هواوی سعی کرده تا جایی که امکان دارد، این رابط کاربری را سبک کند. این سبکی و روانی هنگام کار با گوشی کاملا احساس می‌شود. البته ایموشن، P9 لایت را تا جای ممکن از اندروید پیش‌فرض دور کرده و دیگر هیچ نشانه‌ای از این سیستم‌ عامل در گوشی دیده نمی‌شود. ایموشن، در نسخه‌های قبلی‌اش، شباهت‌های زیادی به رابط کاربری آیفون داشت، اما در نسخه‌ی فعلی، این شباهت‌ها به حداقل رسیده و هواوی برای هر قسمتی از گرافیک‌ها، آیکون‌ها و ایده‌های منحصربه‌فردش برای طراحی آن استفاده کرده است.

دوربین

شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید، سنسوری که تقریبا ۲ سال قبل برای هواوی P7 انتخاب‌شده بود، حالا برای  P9 لایت هم در نظر گرفته ‌شده است. با اینکه این دوربین با مهندسی شرکت لایکا ساخته‌ شده، اما به‌تنهایی می‌تواند تاثیر بدی در فروش P9 لایت داشته باشد. البته این سنسور ساخت شرکت سونی است، پیکسل‌هایی به‌اندازه‌ی ۱.۱۲ میکرون‌متر دارد و از همه مهم‌تر می‌تواند تصاویری با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل ثبت کند. سنسوری از نوع CMOS که دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 دارد و با فلشی از نوع LED همراه شده، مجموعه‌ی دوربین اصلی در هواوی P9 لایت را تشکیل داده‌اند.

۰۷ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

فرقی ندارد از چه صحنه‌ای عکاسی می‌کنید یا سوژه در چه شرایط نوری قرارگرفته، در هر حال نویز‌های موجود در تصاویر ثبت‌شده، آزارتان خواهند داد. تنها منطقه‌ای که فوکوس روی آن به‌درستی انجام‌شده باشد، بدون نویز ثبت می‌شود. این نویز‌ها می‌توانند به خاطر دریچه‌ی دیافراگم باشند که نور زیادی جذب نمی‌کند یا حسگری باشد که حالا دیگر قدیمی شده و دو سال است از عمرش می‌گذرد. درهرصورت باید به هواوی بابت دوربین اصلی  P9 لایت خرده گرفت. این شرکت می‌توانست از سنسور استفاده‌شده در P8 یا حداقل P8 لایت در P9 لایت استفاده کند تا تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی این گوشی تا این حد ناامیدکننده نباشند.

در عوض دوربین سلفی  P9 لایت به سنسوری ۸ مگاپیکسلی مجهز شده که دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 دارد. این دوربین تصاویر نسبتا عریضی در مقایسه با دوربین اصلی ثبت می‌کند. کیفیت تصاویر دوربین سلفی  P9 لایت مثال‌زدنی نیستند، اما برای چنین بازه‌ی قیمتی، کاملا مناسب به نظر می‌رسند.

۰۸ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

برخلاف رابط کاربری دوربین در نسخه‌ی قبلیEmotion UI ، این رابط کاربری برای P9 لایت از ابتدا طراحی‌ شده و دیگر شباهتی به رابط کاربری دوربین آیفون ندارد. رابط کاربری دوربین بیش‌ازپیش تکمیل‌شده و حالت‌های فیلم‌برداری و عکاسی جدیدی به آن اضافه‌شده‌اند که همگی کارآمد هستند و می‌توانید روی دقت تک‌تک آن‌ها حساب کنید. تمام حالت‌هایی که قبلا روی گوشی‌های رده‌بالای هواوی دیده بودیم، حالا در رابط کاربری دوربین  P9 لایت هم دیده می‌شوند. عکاسی از غذا، عکاسی پاناروما، عکاسی HDR، عکاسی با حالت فوکوس روی سوژه‌های مختلف، اسکن از کتاب یا عکس و فیلم‌برداری با سرعت بالا/پایین از جمله حالت‌هایی هستند که در رابط کاربری دوربین  P9 لایت دیده می‌شوند. هر دو دوربین می‌توانند ویدیو‌هایی با رزولوشن full HD و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کنند.

جمع‌بندی

با  مدلی ضعیف‌شده از هواوی P9 روبرو هستیم که امکانات آن به‌طور حتم  برای طیف وسیعی از کاربران راضی‌کننده است. هواوی P9 لایت با نمایشگری ۵.۲ اینچی که رزولوشن full HD دارد، حسگر اثرانگشت، NFC، قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت و اتصال به شبکه‌های ۴G و از همه مهم‌تر تراشه‌ی اختصاصی ها‌ی‌سیلیکون ۶۵۰، یکی از بهترین انتخاب‌ها در این بازه‌ی قیمتی است.‌

۰۹ - نقد و بررسی هواوی P9 Lite

علاوه بر این مشخصات وجود دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی و اندروید ۶.۰ گوشی هواوی P9 لایت را به یک میان‌رده‌ی خوش قیمت و خواستنی تبدیل کرده است.

Pros

  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G
  • مجهز به سخت‌افزاری مناسب + مقدار رم کافی
  • نمایشگر بزرگ با تراکم پیکسلی عالی
  • مجهز به حسگر اثرانگشت

Cons

  • دوربین‌ اصلی نه چندان باکیفیت

Digi_Buy_Label5

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۱ دیدگاه
  1. LisatuS

    elimite 5 cream over the counter

  2. عباس

    پی نه قیمتش چنده الان؟جدن خوبه؟!

  3. Mehdi

    با سلام این گوشی رو چند روز قبل خریدم وقتی تو دست بگیری خیلی خوش دسته .دوربین عالی برای عکس و فیلم من عاشق بازی گرافیکی ام از روز اول بازی آسفالت ۸ روش اجرا کردم بدون لک اجرا کرد اگر قسط خرید این گوشی رو دارین شک نکنیم از همه لحاظ عالییی

  4. محمد مهدی

    سلام
    من قسط خرید این گوشی رو دارم به نظر شما گوشی خوبیه
    گوشی g7 سامسونگ یا p9لایت کدوم بهتره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه