نوکیا ۳۳۱۰؛ فناناپذیر دوست‌داشتنی!

۳ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
نوکیا 3310

زمانی برای ما که هنوز ضربه‌ی پنالتی تاریخی روبرتو باجو در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ را به یاد داریم، سال ۲۰۰۰ نماد رسیدن به اوج تکنولوژی بود. حتی خیلی‌ها تصور می‌کردند در سال ۲۰۰۰ دنیا به پایان خواهد رسید. در همین حال که بسیاری منتظر به پایان رسیدن دنیا بودیم نوکیا یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های تاریخ را معرفی کرد. گوشی موبایلی که آنتن نداشت ولی می‌توانستیم با آن تماس بگیریم، اس‌ام‌اس بدهیم و گردو بشکنیم؛ نوکیا ۳۳۱۰.

رنگ آبی کاربنی زیبا با دکمه‌ها و نوارهای تزیینی نقره‌ای در کنار یک صفحه‌نمایش باکیفیت LCD با رزولوشن ۸۴ در ۴۸ پیکسل و نور پس‌زمینه‌ی سبز، از دیگر ویژگی‌های این گوشی دوست‌داشتنی بود. شاید پیکسل‌های صفحه‌نمایش نوکیا ۳۳۱۰ در کنار صفحه‌نمایش‌های QHD امروزی اندکی درشت به نظر برسند ولی حداقل خوانایی صفحه‌نمایش ۳۳۱۰ حتی زیر نور مستقیم خورشید هم حرف نداشت.

نوکیا 3310 نوکیا 3310 نوکیا 3310 نوکیا 3310
  • نوکیا 3310
  • نوکیا 3310
  • نوکیا 3310
  • نوکیا 3310

تنها دو موجود توانایی این را دارند که از یک انفجار اتمی جان سالم به در ببرند: سوسک حمام و نوکیا ۳۳۱۰!

برخلاف گوشی‌های هوشمند پر ادعای امروزی که حتی اجازه نمی‌دهند به باتریشان دست بزنید نوکیا ۳۳۱۰ اجازه می‌داد هم قاب پشتی و هم قاب جلویی آن را دربیاوریم. با وجود قاب‌های اصلی و متفرقه‌ی بی‌شمار در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، نوکیا ۳۳۱۰ در زمینه‌ی شخصی‌سازی یکی از برترین گوشی‌های تاریخ محسوب می‌شود.

البته امکانات شخصی‌سازی این گوشی به اینجا ختم نمی‌شد؛ می‌توانستیم خودمان برای این گوشی زنگ دلخواهمان را برنامه‌ریزی کنیم. محبوبیت این گوشی تا حدی زیاد بود که حتی برای آن کتاب‌های ساخت زنگ با انواع و اقسام ملودی‌ها از کنسرتو پیانوی شماره ۲ راخمانینف تا موزیک شاد گیلکی به چاپ رسید.

نوکیا ۳۳۱۰ با ابعاد ۱۱۳ در ۴۸ در ۲۲ میلی‌متر و وزن ۱۳۳ گرم، کوچک‌ترین یا سبک‌ترین گوشی زمان خودش نبود. ولی همین هیکل قوی، آن را به یکی از مقاوم‌ترین گوشی‌های تاریخ تبدیل کرد. این گوشی به حدی جان سخت بود که اگر از دستمان می‌افتاد بیشتر نگران ترک خوردن زمین بودیم. بنا بر تحقیقات برخی دانشمندان تنها دو موجود توانایی این را دارند که از یک انفجار اتمی جان سالم به در ببرند: سوسک حمام و نوکیا ۳۳۱۰!

هشت حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای تماس‌های ورودی، خروجی و ازدست‌رفته، تایپ هوشمند T9، ساعت زنگ‌دار، ماشین‌حساب و ۴ بازی جذاب از جمله بازی کلاسیک «اسنیک» (Snake) از دیگر امکانات عالی نوکیا ۳۳۱۰ بود. باتری قابل تعویض این گوشی در نسخه‌های مختلف تنها بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت داشت ولی به طرز عجیبی به نظر می‌رسید نوکیا ۳۳۱۰ تقریبا هیچ‌گاه به شارژ کردن نیاز ندارد.

در نهایت درست است که نوکیا ۳۳۱۰ صفحه‌نمایش لمسی، بلوتوث، Wi-Fi و دوربین نداشت، ولی به نظر می‌رسد از زمان خود بسیار جلوتر بود، چرا که جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هم نداشت. اصلا شاید اپل ایده‌ی حذف جک هدفون آیفون را از نوکیا ۳۳۱۰ دزدیده باشد.

۰۲ - نوکیا 3310

نوکیا ۳۳۱۰ با رکورد فروش ۱۲۶ میلیونی به یکی از موفق‌ترین گوشی‌های کل تاریخ تبدیل شد. شاید به همین دلیل بود که مایکروسافت پس از خریدن (و البته پیش از به فنا دادن) بخش موبایل نوکیا، تصمیم گرفت مدلی به‌روز شده از ۳۳۱۰ را تولید کند. مدلی که با حفظ ظاهر و ابعاد گوشی اصلی، به یک صفحه‌نمایش لمسی ۳ اینچی ClearDiamond، دوربین ۴۱ مگاپیکسلی PuerView و نسخه‌ای ویژه از سیستم‌عامل ویندوزفون مجهز شده بود. البته این اتفاق هرگز در واقعیت رخ نداد. در واقع این شوخی جالب را مایکروسافت به‌عنوان دروغ اول آوریل سال ۲۰۱۴ منتشر کرده بود.

اما سرانجام در سال ۲۰۱۷ میلادی، شرکت HMD Global کاری را که مایکروسافت تنها در حد شوخی مطرح کرده بود، واقعا انجام داد. این شرکت که به تازگی حق استفاده از نام تجاری نوکیا را از مایکروسافت خریده بود، مدل جدید نوکیا ۳۳۱۰ را با طراحی به‌روز شده، صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی QVGA، دوربین عکاسی ۲ مگاپیکسلی و رنگ‌های جذاب روانه‌ی بازار کرد تا ثابت کند فناناپذیر بودن نوکیا ۳۳۱۰ تنها یک افسانه نبوده است!

نوکیا 3310 جدید نوکیا 3310 جدید نوکیا 3310 جدید نوکیا 3310 جدید
  • نوکیا 3310 جدید
  • نوکیا 3310 جدید
  • نوکیا 3310 جدید
  • نوکیا 3310 جدید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳ دیدگاه
  1. Avatar احسان

    چه جالب . مشکل منم همینه. نمیتونم باتری شو پیدا کنم. فکر کنم تمام ۳۳۱۰ داران فقط به خاطر اینکه باتریش پیدا نمیشه. گوشیشونو گذاشتن تو کلکسیونشون

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه